Saint-Exupéry, Antoine de

     
Příjmení:
Surname:
de Saint-Exupéry de Saint-Exupéry
Jméno:
Given Name:
Antoine Antoine
Jméno v originále:
Original Name:
Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint Exupéry
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
major Major
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
hrabě Count
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
29.06.1900 Lyon /
29.06.1900 Lyon /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
31.07.1944
31.07.1944
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- -
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
spisovatel, básník a letecký průkopník writer, poet, and pioneering aviator
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
cs.wikipedia.org
corporate.airfrance.com
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#517255 Verze : 0
Antoine de Saint-Exupéry

[29.6.1900-31.7.1944]

Francouzský spisovatel a částečně i filosof, povoláním letec (později válečný pilot). Autor oblíbené pohádkové prózy a humanistických a morálně alegorických příběhů, které jsou prostoupeny filosofickými úvahami hledajícími morální a duchovní smysl lidského života v nadosobním cíli člověka, který překonává sebe sama.

Celým jménem Antoine-Jean-Babtiste-Marie-Roger de Saint-Exupéry, narodil se 29.6.1900 v Lyonu. Otec byl šlechtic a také v matčině krvi kolovala modrá krev. Synovi ale rodokmen žádné výhody nepřinesl, zejména v mládí měl často hluboko do kapsy. Odmalička navštěvoval církevní školy, ale jeho další kroky nevedly ke kněžskému semináři, nýbrž na námořní akademii. Nebyl přijat, protože - ač je to spodivem - propadl nejen z historie a zeměpisu, ale i ze slohové práce! Muž se šlechtickým přídomkem začne tedy studovat architekturu, ale je to spíš z nouze ctnost. Skoro dva roky žije z ruky do úst; dobře ví, že z něho žádný Le Corbusier nebude.

V roce 1921 narukoval k leteckému pluku na letišti Neuhof ve Štrasburku. Byl přidělen do dílen, ale to mu bylo málo, chtěl létat. Po strastiplném výcviku, kdy při jednom letu málem uhořel, složil pilotní zkoušky, stal se stihačem, ale brzy ho postihla nehoda, při které utrpěl zlomeninu lebky. Začátkem roku 1923 šel do civilu a načas se stal úředníkem, obchodním cestujícím, prodával dokonce nákladní auta, která neměl rád, protože se nedokázala vznést k obloze. Podařilo se mu prodat jediný vůz. V tomto období se začal věnovat psaní. V roce 1926 mu vyšla první novela. Jmenovala se příznačně Letec. Přestal prodávat auta, usedl za pilotní knipl a přepravoval leteckou poštu mezi Toulouse a Casablankou. Záhy se stal velitelem letiště na Cap Juby.

Bylo mu třicet když vyšel Kurýr na jih, příběh lásky poštovního pilota Bernise k dávné přítelkyni Geneviévě. Bernis nakonec zůstává sám a jeho stroj při letu nad pouští havaruje. Přestože je v knize přítomna kolem nás - stejně jako v životě - smrt, jako nepřehlédnutelný reliéf vystupuje z řádek knihy autorovo krédo: "Aby člověk existoval, potřebuje mít kolem sebe skutečnosti, které trvají." Saint-Exupéry v knize přímočaře používá autobiografické prvky, aniž by tušil, že za pár let stejně jako jeho hrdina také zahyne v letadle.

Brzy zaměnil poušť za jihoamerické pampy a pomáhal zakládat letecké spojení v daleké Patagonii. Když se vrátil do vlasti, měl už dokončenou další knihu. Byl to Noční let, příběh nočních leteckých kurýrů, v němž nechybí tragická havárie, doprovázená otázkou, zda nad záchranu jedince není třeba povýšit snahu po zachování lidského rodu. I tady Saint-Exupéry čerpal z vlastních zkušeností. Při jednom zkušebním letu se sním hydroplán potopil a málem se utopil.

V roce 1934 bychom zastihli Saint-Exupéryho v Asii ve službách Air France. Ani tam se nevyhnul havárii, která měla za následek komplikované zranění dolní končetiny. Tato nepříjemnost ho ale neodradila od snahy překonat rekord na trati Paříž-Saigon. Nad libyjskou pouští jeho letoun havaroval. Tři dny v pusté a horkem sálající poušti očekával trýznivou smrt žízní, avšak v poslední chvíli ho zachránila náhodná karavana domorodců. V roce 1936 pracoval jako novinář během občanské války ve Španělsku. O rok později už zase létal v Africe a zároveň pracoval na knize Citadela, nedokončeném rozsáhlém díle, v němž je příběh nahrazen filozofickými úvahami a bajkami o tom, že člověk získá bohatství jen tehdy, když sám dává a obětuje se.

V únoru 1938 málem zahynul. Když se chtěl pokusit o přelet z New Yorku do Ohňové země, jeho letoun, přetížený přídavnými nádržemi paliva, se zřítil nad Guatemalou. Sedminásobná zlomenina lebky a další zranění ho nadlouho upoutaly na lůžko. V té době napsal snad své nejúchvatnější dílo, jemuž dal název Země lidí. V osmi příbězích Saint-Exupéry - jak jinak - zdůrazňuje, "že svět kolem násobohatí jen ty, kdo se k němu obracejí ne proto, aby se radovali nad jeho bohatstvím, ale aby spolu sním rostli."

Na prahu druhé světové války ho zavála mobilizace do Toulouse, kde měl školit nové piloty. Za krátký čas se dostal k leteckým průzkumníkům, konkrétně ke GR II/33 v hodnosti Cne. (Capitaine - Kapitán). Když na jaře 1940 Němci svými vojsky zahltili větší část Francie, dostal 23.5.1940 rozkaz k výzvědnému nízkému letu nad nepřátelským tankovým plukem u Arrasu, přičemž to byl jeho úplně první bojový let. Velitel se sním loučil jako s budoucí mrtvolou. Saint-Exupéry se ale vrátil, navíc s důležitými snímky nepřátelského uskupení. Za splnění nebezpečného úkolu byl odměněn pochvalou, pro Saint-Exupéryho jako spisovatele byly ale důležitější zážitky z letu, které využil ve své další knize Válečný pilot. V té vykřičel svou nenávist k válce, její nesmyslnosti a tvrdohlavosti těch, kteří považují válku za hru, které je třeba obětovat lidi. Během "podivné války" a bitvy o Francii absolvoval sedm bojových letů a 2.6.1940 obdržel Croix de Guerre s palmovou ratolestí. Zhroucení a následná kapitulace Francie pro něj znamenala skutečnou tragédii.

Po porážce Francie a krátkém pobytu v neokupované, vichystickou vládou spravované části vlasti odjel do Spojených států, kde začal psát u nás snad nejoblíbenější knihu Malý princ, rozkošný příběh, jehož hlavní hrdina, zamilovaný do růže, záhy pozná, že jeho láska je pyšná a hloupá. Zklamán se vydá k jiným planetám a při strastiplné pouti od jedné hvězdy ke druhé hledá dobrého člověka. Nikoho nenachází, a tak se vrací zpět na Zemi, kde ho čeká zase jen samota. Až chytrá liška ho poučí, že "správně vidíme jen srdcem, a to, co je důležité, je očím neviditelné."

V únoru 1943 Saint-Exupéry odjel do severní Afriky, kde se připojil k francouzské letce, opět zpět k GR II/33. Po nehodě při jednom letu byl přeřazen do zálohy, ale v roce 1944 si vymohl návrat k bojovému útvaru na Sardinii. V létě byla jeho peruť převelena na Korsiku. Cdt. (Commandant - Major) Antoine de Saint Exupéry odstartoval 31.7. 1944 na průzkumném Lockheedu F-5B k letu nad Francií. Odlepil se od země v půl deváté ráno. Nejpozději se měl vrátit v půl třetí, kdy by mu podle propočtu mělo dojít palivo. Všichni lidé na letišti čekali marně. Saint-Exupéry, rytíř čestné legie, se nevrátil. Zůstal nezvěstný nad Středozemním mořem. Nikdo nikdy nenašel jeho tělo ani trosky letadla. Snad se jako jeho Malý princ odebral na jinou planetu, aby si zblízka sáhl na hvězdy.

Zbývá snad jen doplnit, že převládá všeobený názor, že Saint-Exupéryho smrt byla vlastně sebevraždou. Vzhledem k jeho zdravotnímu stavu se jednalo o jeho poslední let, o který dlouho sváděl boj s nadřízenými. Bylo více než pravděpodobné, že by po přistání již nikdy více za knipl neusedl.

Další krok k objasnění okolností smrti francouzského spisovatele a letce Antoina de Saint-Exupéryho udělal potápěč z přístavu Marseille, který podle všeho našel na mořském dně vrak letadla, v němž Saint-Axupéry zahynul 31. července 1944. Napsal to dne 29.5.2000 francouzský list Le Figaro. Potápěč Luc Vanrell našel a vyfotografoval vrak v stometrové hloubce poblíž ostrova Frioul. Historik Philippe Castellano se domnívá, že jde o nade vší pochybnost o Lighting P38 typ J, který byl modifikovaný v průzkumný letoun F5B - tedy o naprosto stejný stroj, v jakém letěl v osudný den autor Malého prince. "Je vyloučené, aby na fotografiích bylo jiné letadlo než to, které patřilo Saint-Exupérymu," řekl Castellano. Vanrell v obavě před zloději nezveřejnil přesné místo, kde vrak fotografoval. Připustil jenom, že je poblíž oblasti, kde v září 1998 nalezl rybář Bianco ve svých sítích náramek se jménem Saint-Exupéryho a jeho ženy Consuely. Expertiza vraku by mohla definitivně stanovit příčiny Saint-Exupéryho osudné havárie. Podle německých archívů se nestal cílem protileteckého dělostřelectva ani útoku německé stíhačky, řekl Castellano, podle něhož jsou "všechny hypotézy možné". Zařazuje mezi ně problém s kyslíkovým přístrojem, poruchu motoru, prostou nevolnost a "vzhledem k jeho tehdejšímu duševnímu stavu se nedá vyloučit ani sebevražda". Je úplně jisté, že sebevraždu spáchal, protože po jeho zmizení šel velitel GR 33 vyzvednout jeho osobní věci z pokoje kde byl ubytován a nevěřil svým očím. Saint-Exupéry měl zabalený kufr s oblečením a věcmi na posteli, skříň zůstala prázdná a na kufru ležel dopis na rozloučenou. Jak je známo, Saint-Exupéry se bál o existenci lidstva díky válce. Bál se, že svět ovládnou roboti, přičemž pak na zemi nezůstane živý ani jeden člověk. Mimo jiné také hrála úlohu jeho četná zranění utrpěná v předešlých letech a také se bál stáří, že už si pak nikdy moc nezalétá. Jeho tělo ani letadlo nebyly objeveny a mystérium jeho smrti po padesát let jen posilovalo Saint-Exupéryho legendu.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#31226 Verze : 0
Smrt takové osobnosti jako byl Antoine de Saint-Exupéry si zaslouží několik upřesnění. Předně označit jeho smrt za jistou sebevraždu je myslím dosti odvážné. Je sice pravda, že onu kritickou noc z 30. na 31. 7. 1944 zřejmě vůbec nespal a strávil ji celou psaním dopisů, avšak žádné seriózní prameny se nezmiňuji o tom, že by některý z nich byl vyloženě dopisem sebevraha na rozloučenou. I když je fakt, že Saint-Ex (jak mu říkali přátelé) létal se značně fatalistickým přístupem. V jednom z těchto dopisů kupříkladu píše svému příteli : „Budu-li sestřelen, nebudu litovat vůbec ničeho.“


Ono tvrzení o sbalených věcech a dopise na rozloučenou je zřejmě další z polopravd mající dále popularizovat jeho legendu. Myslím, že jsem před lety četl podobný článek v některém s časopisů (asi 100+1, ale to si nejsem jist), který se nesl v podobném duchu. Také se zde hovořilo o nálezu vraku (zde také bylo uvedeno, že byl prostřílený), o sebevraždě, ale také (a po přečtení tohoto odstavce jsem časopis s úsměvem odložil), že s Exupérym byla v letounu jeho žena! Tehdy ještě film Pearl – Harbor neexistoval a je dost možné, že ona romantická scéna, kde se dva dospělí lidé bez problému společně uvelebí v kabině jednomístné stíhačky, má svůj inspirační původ v tomto článku Very Happy .


Pokud jde o konkrétně o poslední Exupéryho bojový let, asi tolik. A. de Saint-Exupéry odstartoval ke svému posledními letu v kabině fotoprůzkumného Lockheedu F-5B (upravený P-38 Lightning) trupové číslo 223, sériové číslo 42-28223 v 8,45 hod. z korsického letiště Borgo s úkolem vyfotografovat oblast východně od Lyonu. Už víme, že se do 14,30 hod. (což byl skutečně mezní čas) nevrátil. Nezůstal však nezvěstný nad Severním mořem, což je naprostý nesmysl, nýbrž nad mořem Středozemním. Nad Severní moře by musel letět přes celou Evropu, což by byl po čertech slušný výkon.


Existují dva svědkové jeho smrti. Francouzský student Claude-Alain Jaeger uvedl, že onoho dne kolem poledního viděl spojenecké letadlo hnát se nízko nad zemí směrem od Grasse k St-Raphaël. Pronálsedovaly jej německé stíhačky, které jej dostihly a sestřelily ve 12.05 hod. jižně od St-Raphaël. Neozbrojený průzkumný letoun se zřítil do vln Středozemního respektive Ligurského moře. Jiný spojenecký stroj v dané oblasti ztracen nebyl, je tedy jisté, že šlo o Exupéryho Lockheed. Událost viděl také německý důstojník Leopold Böhm, jenž upřesnil, že pronásledovatelé byli tři.


Pokud si položíte pravítko na mapu tak, aby spojovalo Korsiku s Lyonem, zjistíte, že St-Raphaël potažmo Grasse leží mírně vlevo od této spojnice a odchylka vznikla jistě během pronásledování.


Badatelé tento sestřel zpočátku připisovali německému stíhači R. Heichelemu od 4. staffel JG 3, vyzbrojené Focke-Wulfy Fw-190 a dislokované v Orange. Orange skutečně leží relativně nedaleko místa sestřelu. Heichele se navíc v dopise kamarádovi zmiňoval, že právě 31. 7. 1944 sestřelil jeden Lightning. Tím by se záležitost zdála vyřešena, avšak Luftlotte 3 (JG 3 jí byla podřízena) nehlásí žádný sestřel ani flakem, ani stíhači. Naopak jeden sestřel flakem (bez udání typu zničeného letounu) ve svém hlášení uvedla Lufflotte 2, ovšem ta byla dislokována v severní Itálii na jejíž hranice je to od St-Raphaël dobrých 75 km. Sám Heichele po válce celou událost vylíčil tisku, přičemž ji ještě více zamotal, protože jako místo sestřelu označil prostor východně od italského La Spezia (což je od Orange, z něhož startoval, vzdáleno 400 km vzdušnou čarou) a navíc uvedl, že letěl na „dlouhém čumáku“ Fw-190 D-9, což je naprostý nesmysl, protože tyto stroje přicházely do služby až o několik měsíců později.


Proto dnes badatelé většinou připisují sestřel Messerschmittům Me-109 G od JG 77 ze severní Itálie od Luftflotte 2.


Pokud jde o samotný stav Exupéryho mysli, do hlavy mu nikdo neviděl. Možná skutečně chtěl spáchat sebevraždu, nabízí se však otázka, proč to neudělal již dříve, kdy k tomu měl během svých bojových letů řadu příležitostí.


První bojový let u G.R.II/33 v roce 1944 absolvoval 6.6. Letěl prozkoumat oblast kolem Marseille, avšak musel se předčasně vrátit pro požár motoru. 14.6. vykonal úspěšný průzkumný let nad jižní Francii o délce 4 hodiny. O den později letí s úkolem prozkoumat okolí Tolouse, musí se však předčasně vrátit pro poruchu kyslíkové instalace. 23.6. absolvuje Saint-Ex čtyřhodinový let nad oblastí Provence, je přitom napaden dvěma německými stíhači, díky velké výšce a rychlosti svého stroje jim uniká. O šest dní později mu během průzkumného letu vysadil jeden motor, Exupéry klesl k zemi, kde ztratil orientaci a zabloudil až nad Itálii, nakonec přistává na Korsice po čtyřech hodinách letu, většinu času na jeden motor. Další tříhodinový průzkumný let absolvoval Saint – Exupéry dne 11.7. Úkol splnil, třebaže téměř ztratil vědomí vlivem poruchy přívodu kyslíku. O osm dní později další bojový let nad Savojskem – délka 3 hodiny 20 minut. 31.7. odstartoval naposledy…


Osobně si nemyslím, že šlo o sebevraždu. Jeho přátelé tvrdili, že na muže, jemuž bylo 44 let, měl až neuvěřitelnou chuť k boji a létání. Ačkoli sice Exupéry neměl válku rád, ještě více nenáviděl nacismus, jak sám přiznával. Proto jakožto vyznavač klasických hodnot, svobody a demokracie, prostě musel proti němu bojovat. Sám o tom napsal v jednom ze svých dopisů: „Podílím se na boji co nejintenzivněji.“


Bohužel však věk byl proti němu, pilotáž Lightningu mu činila určité potíže. Sám o tom napsal v době, kdy se na tento stroj školil: „Podnikl jsem v poslední době několik letů na P-38. Je to krásný stroj. Byl bych šťastný, kdybych mohl disponovat tímhle dárkem, když jsem slavil své dvacáté narozeniny. Dnes, v třiačtyřiceti letech a po absolvování asi šesti tisíc pěti set hodin do všech koutů světa, se smutkem konstatuji, že takové hry mi nepřinášejí žádné zvláštní potěšení…“


Později napsal o svých bojových letech: „Jsem určitě nejstarší válečný pilot na světě. Pro jednomístnou stíhačku, kterou pilotuji, je věková hranice 30 let. Nedávno jsem měl nad Annecy poruchu motoru ve výšce 10 000 metrů. Dokonce v den, kdy mi bylo čtyřiačtyřicet let. Ploužil jsem se rychlostí želvy nad Alpami, vydán na pospas každé německé stíhačce…“


O nepřátelské stíhače se však Exupéry nikdy moc nezajímal, zmiňuje se o tom operační důstojník jeho jednotky. Prý mu Exupéry řekl: „Mám co dělat s pilotáží, s navigací, s rádiovým spojením a fotografováním. Nebudu přece ztrácet čas pozorováním Němců.“


Kdyby skutečně chtěl spáchat sebevraždu, nemusel prchat před německými stíhačkami, mohl jim letět vstříc. On však bojoval do poslední chvíle…


Ať už však pravda byla jakákoli, toho dne lidstvo ztratilo velkou osobnost…
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#36214 Verze : 0
O jeho havárkach som čítal aj ja. Tu je jeden záber
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#51464 Verze : 0

Diskuse

Rad: Tam je problém, tohoto dne skutečně nikdo nenárokoval sestřel F-5B a navíc stíhači JG 77 nárokovali čtyři P-51 Mustangy, nikoliv F-5B. A měls pravdu s tím mořem, skutečně Středozemní moře, nějak sem to překlepl .)
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#36239 Verze : 0
Těžko říct, jak to tenkrát bylo. Ale jedno je jisté - už se to nikdo nikdy nedozví.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#36240 Verze : 0
jen malá poznámka k jemné nepřesnosti : "dostal 29.3.1940 rozkaz k výzvědnému nízkému letu nad nepřátelským tankovým plukem u Arrasu, přičemž to byl jeho úplně první bojový let"


na cestu k Arrasu vyrazili němci od svých hranic přes Ardeny až 10.5.1940, nemohli tam být tedy v březnu - předpokládám že jde o překlep a správný měsíc je květen.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#36247 Verze : 0
Jak se zda, je po zahade, dnes mi psal Scotty, ze ceska televize odvysilala zpravu, ze v mori u Marseille byl objeven letoun P-38 ktery je zcela prokazatelne strojem, se kterym Antoine de Saint Exupery odstartoval a jiz se nikdy nevratil. Bohuzel vice se toho do SMS nevejde, takze doufam, ze jste to take zahledli a ze me doplnite Smile
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#37770 Verze : 0

Citace - Admin :

Jak se zda, je po zahade, dnes mi psal Scotty, ze ceska televize odvysilala zpravu, ze v mori u Marseille byl objeven letoun P-38 ktery je zcela prokazatelne strojem, se kterym Antoine de Saint Exupery odstartoval a jiz se nikdy nevratil. Bohuzel vice se toho do SMS nevejde, takze doufam, ze jste to take zahledli a ze me doplnite Smile




něco málo o tom píšou tady:
www.timesonline.co.uk


mašinu poznali podle nalezené trosky se sériovým číslem letadla (Bu.No)
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#37771 Verze : 0
Vrak lietadla našiel bádateľ Luc Vanrell v asi 70 metrovej hĺbke. Za Exupery lietadlo bol vrak identifikovaní po nájdení kompresoru s označením 2734 L.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#49500 Verze : 0
Možná mnohé z vás naštvu ale chci se podělit o drobnost kterou jsem náhodně zachytil. V pořadu o Senegalu se krom mnoha jiných věcech dostali i na leteckou poštu a zde se místní zmínili o tom že u této pošty létal někdy koncem 20´let i Saint-Exupéry, ku podivu o něm mluvili hodně s despektem jako o velmi špatném pilotovi, s množstvím havárií (dokonce ukazovali i nějaké fotky havarovaných mašin) a padlo tam i to že pokud letěl dělali se sázky jestli havaruje. Upozorňuji že se jednalo o dobu jeho působení u pošty, a dávno před válkou, nicméně v jeho životopisu je těch havárií opravdu hodně. Určitě by stálo za to vidět jeho hodnocení z letecké školy a od letky.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#51098 Verze : 0
Předevčírem jsem četl v nějakých internetových novinách (bohužel jsem si pitomec nepoznamenal odkaz a teď už to nemůžu najít), že potápěči při průzkumu vraku Exupéryho F-5B nalezli hned vedle něj motor z Me - 109. Nabízí se tedy spekulace, že oba stroje se zřítily po vzdušné kolizi. Bližší podrobnosti přinese další výzkum.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#159967 Verze : 0

Citace - Rad :

Předevčírem jsem četl v nějakých internetových novinách (bohužel jsem si pitomec nepoznamenal odkaz a teď už to nemůžu najít), že potápěči při průzkumu vraku Exupéryho F-5B nalezli hned vedle něj motor z Me - 109. Nabízí se tedy spekulace, že oba stroje se zřítily po vzdušné kolizi. Bližší podrobnosti přinese další výzkum.

K tomu jen to, že v Reader´s Digest Výběr vyšel o Exupérym článek, ve kterém bylo uvedeno, že ze studia vraku F5-B bylo zjištěno, že tento v okamžiku nárazu letěl plnou rychlostí kolmo proti vodní hladině. Pravděpodobnější je tedy sebevražda.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#159983 Verze : 0
Janko mi poslal odkaz http://us.geocities.com/harriss75007/saintex.htm


na anglické stránky o této věci, má angličtina je bídná, já sám jsem to našel v češtině, ale předpokládám, že šlo výtah právě z tohoto zdroje.


Reader´s Digest Výběr mě nikdy nepřestane překvapovat. Letadlo se může zřítit kolmo k zemi s motory naplno asi tak ze stovky různých příčin, např. kvůli ztrátě vědomí 44 letého pilota při razantních manévrech během vzdušného boje, či jeho chybě v rozpočtu při pokusu uniknout střemhlavým letem apod.


Pokud si dobře vzpomínám, za podobných okolností se zřítil Alois Vašátko po kolizi s nepřátelskou stíhačkou a podezřívat ho ze sebevraždy by bylo asi trochu moc.


Osobně mi připadá uhozené, aby Exupéry letěl, splnil úkol, a pak se zasebevraždil cestou zpátky v podstatě kousek od letiště. Když startoval s myšlenkou na sebevraždu, co mu bránilo, aby letěl někam nad moře, tam dělal akrobacii do vyčerpání paliva, nebo nad Francií lítal nízko nad postavením flaku apod.


Podobné NIČÍM nepodložené spekulace jsou jen pokusem o lovení senzací a se seriózní faktografií nemají co dělat.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#160019 Verze : 0
Po delší době se vracím k tomuto tématu, jež včera připomněla v TV raportáž p. Motla


www.impuls.cz


Mám za to, že už do velké míry bylo události uvedeno světlo. Vrak Bf 109 vklíněný do do Exupéryho P-38 byl na místě už rok před Exupéryho sestřelením - že skončily oba vraky u sebe je neuvěřitelná náhoda. Stejně jako vylovení Exupéryho náramku rybářem.


Ke spekulacím o sebevraždě - myslím si, že nechtěl spáchat "aktivní sebevraždu", proto to hned po vzlétnutí nanapálil do nejbližší skály. Že by se ale těšil do dalšího života, to víme také, že není pravda. Podle německého pilota Rippera a svědků se ale v souboji Exupéry nebránil, to mohl být akt "pasivní sebevraždy". A nebo byl jen prostě zaneprázdněný úkolem a zasněný při letu nad domovinou a zpozoroval Němce pozdě nebo vůbec. To je ale již jeho tajemství a má právo aby to byla jen jeho věc.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#285311 Verze : 0
Vracim se k teto debate na zaklade dokumentu nemecke televize ZDF, ktery se jmenoval

Duell in den Wolken - der letzte Flug des kleinen Prinzen

a kde se uvadi zhruba nasledujici :

1) Saint-Exupery letel na svou pravdepodobne posledni misi. Jestli jsem to pochopil spravne, mel za sebou nehodu pri pristani s Lightningem, ktery kompletne zrusil, a jeho nadrizeni uz nechteli, aby letal. Sam se citil stary, jak je uvedeno v prispevcich vyse.

2) cilem teto mise bylo fotografovani postaveni nemeckych vojsk kolem Grenoblu. Startoval z Korsiky, kam se mel take vratit. Cestou mel uplne minout oblast Toulon-Marseielle.

3) pri ceste zpet se ale v oblasti Toulon stocil smerem k Marseille. Historik Philippe Castellano to priklada snaze "predvest se" pri svem poslednim letu a proletet jeste oblast Marseille a prinest dalsi cenne snimky pro Spojence. At uz to bylo cimkoliv, odchylil se Saint-Exupery od sveho letoveho planu o nejakych 200km a proto se nedarilo najit vrak jeho stroje driv.

4) motor, ktery byl nalezen u vraku Exuperyho Lightningu byl z Messerschmittu Bf-109F4. Identifikovan byl podle typu pouzitych svicek do zapalovani, ktere byly vyrabeny v urcitem obdobi (motor byl vyroben ve Skodovce, nesl jeji logo). Nasledne hledani v archivu urcilo sestrelene letadlo jako

Bf-109F4, sestrelene 2.12.1943 pri spojeneckem naletu u Marseille, kde se mela setkat skupina zhruba 150 spojeneckych bombarderu s dvacitkou Messerschmittu.

Letoun mel zrejme cislo 8085 a oznaceni "cervena 12"

Paradoxne, ve srovnani s nejznamejsim Exuperyho dilem Maly princ, byl v tomto Mezku sestrelen skutecny princ, a to

Uffz. Prinz Alex zu Bentheim

jehoz bratr taktez slouzil v nemeckem letectvu a mel letet svuj prvni let prave v den, kdy byl jeho bratr prohlasen za nezvestneho nad morem u Marseille.

Identitu pilota potvrdil dalsi neobvykly pribeh - jeho telo totiz vyplavilo more a lide jej pohrbili na nedalekem ostrove. Hrob nalezl jisty doktor, ktery veril, ze nalezl ostatky prave Saint-Exuperyho a telesne pozustatky odvezl, aby je nasledne daroval sve dceri. Ta je mela u sebe ve skrini.

Po tomto objevu se historikum podarilo ostatky (v poradu je zminena lebka a clanek patere) ziskat a po patologickem zkoumani jak lebky, tak zejmena DNA ziskane z kosti patere, se podarilo potvrdit, ze se skutecne jedna o pozustatky prinze zu Bentheim.

Jinak to, ze letouny lezely na stejnem miste je velka nahoda, ale v oblasti ma byt na 40 vraku letadel, protoze se jednalo o velmi frekventovane bojiste.

5) Nemecky historik Lino von Gartzen pak kontaktoval ruzne pametniky, kteri mohli v dane dobe leta 1944 slouzit v teto oblasti (na rozdil od vyse uvedenych jednotek je zde zminovana vyslovne pouze JG200), az padl na jmeno Horst Rippert, ktery tvrdi, tak jak jiz bylo prezentovano v ruznych castech tohoto fora drive, ze je to prave on, kdo byl v dany den vyslan zasahovat proti nepratelskemu letounu a ktery mel nad morem u Marseille sestrelit jeden Lightning, Exuperyho Lightning. Muz byl zjevne rozrusen vedomim, ze to mohl byt on, kdo Exuperyho sestrelil a prohlasil, ze kdyby to byl byval vedel, nikdy by na Exuperyho nestrilel. Jeho verze ale neni z logickych duvodu overitelna, nezustali svedci, na letu byl sam a sestrel mu nikdo potvrdit nemuze.

6) v dokumentu byly zmineny souradnice, kde by se mel nalezat sestreleny Exuperyho stroj, a to

43°10'30.00"N 05°24'10.00"E

vrak lezi v hloubce 80 metru



Cely dokument v nemcine mam k dispozici, kdyby to nekoho zajimalo, mohu poskytnout.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#433692 Verze : 0
Neví prosím někdo, jaký byl další osud tohoto F-5A-10-LO, č. 80, Ser. No. 42-13080? Nezrušil ho náhodou sám Saint-Exupéry toho 27.7.1944? Předem děkuji.
URL : https://www.valka.cz/Saint-Exupery-Antoine-de-t10305#528432 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více