1) první stroj pro nizozemské letectvo, č.212, se zlepšenou aerodynamikou, dosahoval neozbrojený rychlosti 460 km/h; pro finské stroje je obvykle udávána rychlost 418 km/h
2) pouze na jediném stroji, J-42 dodaném Fokkerem, byla testována výzbroj dvěma 20mm kanony Madsen v křídlech; stejné kanony byly testovány také Finy
3) Licenční výroba byla zahájena i ve Španělsku, ve státní továrně SAF-15 v Alicante. Stroje měly být vybaveny sovětskými motory M-25 a kulomety ŠKAS. Španělé měli dostat od Fokkeru jeden předváděcí stroj, další měl být doručen rozebraný a dokončen s motorem M-25. Protože přednost ve výrobě dostaly vyzkoušené I-16 typ 10 se stejnými motory, během obsazení továrny nacionalisty v březnu 1939 bylo nalezeno jen cca 50 dokončených trupů a podvozků bez křídel.
1) aerodynamically modified aircraft no.212 without equipment reached 286 mph; for Finnish machines, most quoted speed is 260 mph
2) only one machine, Fokker-built J-42, was equiped wit two 20 mm Madsen cannons instead of wing-mounted machine guns; same guns were tested in Finland
3) Licensed production also started in Spain, at the state-owned SAF-15 factory in Alicante. The airplanes were to be equipped with Soviet M-25 engines and ShKAS machine guns. The Spaniards were to receive one demonstration aircraft from Fokker, another was to be delivered disassembled and completed with the M-25 engine. As priority in production was given to the tried-and-tested I-16 Type 10 with the same engine, only about 50 completed fuselages and undercarriages without wings were found during the Nationalist occupation of the factory in March 1939.
Zdroje: Sources:
Eberspacher, Warren. Fokker D-XXI, Volume 1: Dutch and Danish Aircraft, International Squadron Monograph No.1. Phalanx Publishing Co. Ltd., St. Paul 1994. ISBN 1-883809-05-3. Kamphuis, G.H. The Fokker D.XXI, Profile No.63. Profile Publications, Leatherhead 1966. De Jong, Peter. Le Fokker D.21, Collection Profils Avions 9. Éditions Lela Presse, Outreau 2005. ISBN 2-914017-26-X. Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961. www.dutch-aviation.nl
Nacistické Německo zahájilo 10. května 1940 svoji západoevropskou ofenzivu, Westfeldzug. Přesněji její první fázi, Fall Gelb (plán „Žlutý“) zahrnující útok na neutrální Nizozemsko, Belgii, Lucembursko a na severní Francii. Součástí ofenzivy se staly masivní útoky Luftwaffe na francouzská, belgická a nizozemská letiště.
Finské stroje s americkým motorem měly horší výkony a byly užívány jako průzkumné nebo bitevní, dva kusy měly zatahovací podvozek, výkony se ale příliš nezlepšily a tak nebyla tato verze vyráběna v sérii.
Prototyp, krátce poté, co dostal novou dosud nenatřenou směrovku. Stejně jako vzorové stroje pro Dánsko používal motor Mercury VI. Stejný kryt motoru s výstupky mělo i 7 strojů koupených Finskem.
Stroj z finské výroby, v době služby u 3/LLv 24, poručík V. Pyötsiä. Na FR-110 bylo dosaženo 9 a 1/12 sestřelu. Stejný stroj jako muzejní exponát na fotce níže.
Fokker D.XXI sériového čísla FR 99 byl osobním strojem velitele 24. LeLv kapitána Gustava Magnussona, esa s 5,5 sestřelu. Se zobrazeným strojem operoval v zimě 1939/40 z letiště Imolla. Letoun nese na horních a bočních plochách nátěr olivově zelenou barvou, spodní plochy jsou světle šedé. Zveřejněno s laskavým svolením autora
Dne 23. května 2022 byl na letišti Hoogeveen zalétán nově postavený letoun Fokker D.XXI, který obdržel v.č. 229 a registraci PH-XXI. Pilotem byl Jack van Egmond jr. Výroba letounu byla zahájena si před 8 lety Jackem van Egmondem sr. a jeho vnukem Tomem Wilpsem. Stavba zabrala několik tisíc hodin práce.