Název: Name: | Lavočkin LaG-5 | |
Originální název: Original Name: | Лавочкин ЛаГ-5 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.03.1942 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-DD.03.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (?) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 21.03.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2600 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3206 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3303 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,800 m | |
Délka: Length: | 8,670 m | |
Výška: Height: | 2,540 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,62 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 181,90 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Švecov M-82 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 250 kW (1 700 k) při 2 600 ot./min, 1 125 kW (1 530 k) při 2 400 ot./min v h= 2 030 m, 979.25 kW (1 330 k) při 2 400 ot./min v h= 5 400 m a 612 kW (832 k) při 2 400 ot./min v h= 8 500 m. Vrtule VIŠ-105S trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu vrtulových listů o průměru 3 000 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 464 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 556 km/h v 6450 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 510 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,88 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,1 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9650 m | |
Dolet: Range: | 630 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1150 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm (po 200 granátech) 2x 50 kg puma FAB-50 | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Další informace v práci Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina. Jinak také LaGG-3 M-82. | |
Zdroje: Sources: | Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1. Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9 Profile Publication No. 147, Lavochkin La-5 / La-7 L+K 1/1978, Letadla 1939 - 45 http://www.ctrl-c.liu.se/MISC/RAM/lag-5.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/la5.html www.xs4all.nl http://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaG-5-t102208#368730Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie vzniku
Lavočkin LaGG-3 měl přes veškerou snahu konstruktérů stále „nadváhu“ a řadový motor Klimov VK-105PF, nedokázal tomuto letounu zabezpečit rychlost a stoupavost na potřebné úrovni. Konstruktéři LaGGů si slibovali potřebný nárůst výkonů od nového, právě testovaného motoru VK-107, tento motor byl však na samém začátku svého vývoje a v bojových podmínkách se nedal zatím použít. Problém s podmotorovanými LaGGy se stával kritickým a nakonec byl vyřešen díky polozapomenutému motoru konstruktéra Švecova, jehož motor byl označený M-82. Přibližně tisíc těchto motorů bylo ve skladech po nepříliš úspěšném bitevním letounu Suchoj Su-2.
Nejdříve si to uvědomil konstruktér Gudkov, který navrhl letoun Gu-82, byl to zásadně upravený LaGG-3 s dvouhvězdicovým motorem M-82. Celkem byly na podzim roku 1941 postaveny a zkoušeny dva letouny Gu-82
S. A. Lavočkin se svým OKB v Gorkém si také vyzkoušel instalaci rozměrnějšího a těžšího motoru M-82 do trupu letounu LaGG-3, který byl navržen pro řadový motor, který měl průměr téměř o ½ metru menší. Lavočkin se instalaci bránil, spoléhal na Klimovovův motor VK-107. O tento motor však měl zájem i Jakovlev, který motor určený pro Lavočkinovo OKB doslova ukradl. Jakovlev neváhal použít intrik a klamů, jen aby se prosadil na úkor Lavočkinova konstrukčního týmu.
Technické řešení
Lavočkin nakonec svolil k zástavbě motoru M-82, která nebyla vůbec jednoduchá. Aerodynamické přechody mezi trupem a kapotáží motoru byly vytvořeny z překližky, to byl ostatně materiál, z kterého byl postaven LaGG-3, problém byl s přehříváním motoru. Pod kryt motoru technici instalovali deflektory, které měly zaručit účinné chlazení válců u druhé hvězdice, přehříval se také olej, původní olejový chladič nestačil. Protipožární přepážka za motorem byla posunuta dozadu, směrem k pilotní kabině, tím došlo k tomu, že do pilotní kabiny proudil horký přehřátý vzduch.
První zkušební lety ukázaly na další špatné letové vlastnosti, vyvážení kormidel bylo špatné a v důsledku většího průměru motoru se rapidně zhoršil výhled z kabiny letounu, a to zejména při startu a při přistání. Montáží nového motoru se však podařilo zvýšit mírně rychlost a stoupavost, tím se zlepšila i ovladatelnost letounu. Nový motor měl však potenciál pro další výkonový růst. V dubnu 1942 byl prototyp po úpravách připraven k provedení státních zkoušek, které úspěšně absolvoval a v červenci 1942 mohla být zahájena sériová výroba.
Pro první sérii byly použity již postavené draky letounu LaGG-3, tím také zdědil nový LaG-5 všechny nectnosti LaGGu-3, včetně vysokých nároků na pilotní umění. Špatné dílenské zpracování a malá technologická kázeň ve výrobě přetrvala i u nového stroje. Mnoho nových letounů tak trpělo mohutnými vibracemi, které někdy vedly až k tomu, že pilot nedokázal udržet nepřátelský letoun v zaměřovači. Na druhou stranu nový letoun disponoval mohutnější palebnou silou a větší zásobou střeliva. Nad motor byly instalovány dva dvacetimilimetrové ŠVAKy se zásobou dvou set nábojů na hlaveň.
Konstruktéři a technici se snažili závady průběžně odstraňovat, zaměřili své úsilí na stále kritizovaný špatný výhled z kabiny letounu, od září byl letoun vyráběn jako La-5 (z Lavočkinova týmu odešel Gorbunov). Tato verze již přinesla viditelné změny, kabiny mírně vystupovala nad snížený trup a tím se konečně zlepšil výhled z letounu, podařilo se snížit vibrace a postupně byly používány mírně výkonnější verze motoru AŠ-82. Do konce roku bylo vyrobeno 1129 letadel tohoto typu.
Použité prameny:
Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1.
Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/la5.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaG-5-t102208#368803Verze : 3
Vláďa
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.