Název: Name: | Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3 | |
Originální název: Original Name: | Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.MM.194R Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij / DD.MM.1942-DD.MM.194R Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi / | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1942-DD.01.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.06.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2390 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2865 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3160 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,800 m | |
Délka: Length: | 8,810 m | |
Výška: Height: | 3,060 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,62 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 162,60 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF o výkonu 927 kW/1260 k Vrtule: trojlistá stavitelná VIŠ-61P o průměru 3 000 mm nebo VIŠ-150SV o průměru 3 100 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 452 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 566 km/h v 3800 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,02 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | |
Dolet: Range: | 545 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 910 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kanón ŠVAK ráže 20,0 mm (120 granátů) 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, 220 nábojů 6x raketová střela RS-82 nebo 6x raketová střela RS-132 nebo 2x 100 kg puma FAB-100 pod křídly | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Další informace v práci Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina. | |
Zdroje: Sources: | Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1. Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9 https://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html https://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/lagg-3.html www.airpages.ru https://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-29-a-33-serie-t102173#368624Verze : 0
Vláďa
MOD
LaGG-3 v roce 1942:
V roce 1942 se konstrukční kancelář S. A. Lavočkina zaměřila na další vylepšení letových vlastností nepříliš povedeného letounu LaGG-3. Tato vylepšení byla zaváděna postupně od 23. výrobní série. Od této série se používala větší plocha kormidel, ve výrobních závodech se pomalu a zvolna zlepšovala technologická kázeň, na druhou stranu si musíme uvědomit, že probíhala evakuace továren a lidí, výrobu se dařilo udržet s velkým vypětím sil.
Bojové jednotky projevovaly svou nespokojenost s tímto typem všemi možnými způsoby, proto k jednotkám do polních dílen vyjížděly skupiny techniků a konstruktérů. Technici z výrobních závodů zde však zjišťovali zcela základní nedostatky v údržbě a při opravách, manuály, pokud byly, nikdo nečetl. Mnohá „polní“ vylepšení s sebou přinesla tragické snížení výkonů, aerodynamika zde byl pojem takřka neznámý stejně tak technologie oprav. O nic lépe na tom nebyli ani piloti, chybně nastavené klapky, nedostatečně otevřené klapky chladiče a další chyby. Tak se stalo, že mnohdy nízkou kvalitu LaGGů, ještě snižovaly tyto „odborné“ zásahy u jednotek. Vezmeme-li v úvahu, že LaGG-3 od 11. do 23. výrobní série měl dosahovat maximální rychlosti 548 km/h a na jaře roku 1942 si velitel jednoho stíhacího pluku stěžoval, že letouny LaGG-3 jsou pomalejší o 50 km/h, než udává výrobce. Ke stíhacímu pluku byl vyslán hlavní inženýr Ribkin zkušební pilot Prošakov, tito dva zkušení technici potom museli pilotům a mechanikům objasnit právě základy aerodynamiky (vysvětlovali jim, že odstraněním přechodových dílů mezi trupem a kabinou zvýší odpor vzduchu), piloty učili, že chlazení motoru musí odpovídat určitému režimu motoru, nastavení úhlu náběhu vrtulových listů musí korespondovat s režimem letu a otáčkami motoru. Tak se teprve personál pluku dozvěděl jak se má LaGG správně používat, ale vodka mnohdy bránila plnému pochopení.
V roce 1942 začala výroba 28. série LaGGu-3, na jeho návrhu pracovala konstrukční skupina kolem Gudkova, letoun byl odlehčen a díky tomuto odlehčení se zlepšily letové vlastnosti. V druhé polovině roku 1942 se do výroby dostaly letouny 29. výrobní série, tyto stroje byly poháněny výkonnější verzí motoru VK-105PF a vrtule byla typu VIŠ-150SV s větším průměrem. Této sérii odpovídaly letouny 33. série, měly navíc drobná vylepšení na draku letounu v ocasní části. Nejúspěšnější byly letouny 35. výrobní série, u které byly zavedeny podstatnější aerodynamická vylepšení, např. zatahovací ostruhové kolečko, automatické sloty v křídlech a účinnější chlazení, díky tomu se ještě trochu zlepšily výkony a letové vlastnosti. Poslední sérií vyráběnou v roce 1942 byly stroje 41. série, celkem bylo v roce 1942 2771 letadlo typu LaGG-3.
Použité prameny:
Profile Publication No. 147, Lavochkin La-5 / La-7
https://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm
https://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html
archiv autora
V roce 1942 se konstrukční kancelář S. A. Lavočkina zaměřila na další vylepšení letových vlastností nepříliš povedeného letounu LaGG-3. Tato vylepšení byla zaváděna postupně od 23. výrobní série. Od této série se používala větší plocha kormidel, ve výrobních závodech se pomalu a zvolna zlepšovala technologická kázeň, na druhou stranu si musíme uvědomit, že probíhala evakuace továren a lidí, výrobu se dařilo udržet s velkým vypětím sil.
Bojové jednotky projevovaly svou nespokojenost s tímto typem všemi možnými způsoby, proto k jednotkám do polních dílen vyjížděly skupiny techniků a konstruktérů. Technici z výrobních závodů zde však zjišťovali zcela základní nedostatky v údržbě a při opravách, manuály, pokud byly, nikdo nečetl. Mnohá „polní“ vylepšení s sebou přinesla tragické snížení výkonů, aerodynamika zde byl pojem takřka neznámý stejně tak technologie oprav. O nic lépe na tom nebyli ani piloti, chybně nastavené klapky, nedostatečně otevřené klapky chladiče a další chyby. Tak se stalo, že mnohdy nízkou kvalitu LaGGů, ještě snižovaly tyto „odborné“ zásahy u jednotek. Vezmeme-li v úvahu, že LaGG-3 od 11. do 23. výrobní série měl dosahovat maximální rychlosti 548 km/h a na jaře roku 1942 si velitel jednoho stíhacího pluku stěžoval, že letouny LaGG-3 jsou pomalejší o 50 km/h, než udává výrobce. Ke stíhacímu pluku byl vyslán hlavní inženýr Ribkin zkušební pilot Prošakov, tito dva zkušení technici potom museli pilotům a mechanikům objasnit právě základy aerodynamiky (vysvětlovali jim, že odstraněním přechodových dílů mezi trupem a kabinou zvýší odpor vzduchu), piloty učili, že chlazení motoru musí odpovídat určitému režimu motoru, nastavení úhlu náběhu vrtulových listů musí korespondovat s režimem letu a otáčkami motoru. Tak se teprve personál pluku dozvěděl jak se má LaGG správně používat, ale vodka mnohdy bránila plnému pochopení.
V roce 1942 začala výroba 28. série LaGGu-3, na jeho návrhu pracovala konstrukční skupina kolem Gudkova, letoun byl odlehčen a díky tomuto odlehčení se zlepšily letové vlastnosti. V druhé polovině roku 1942 se do výroby dostaly letouny 29. výrobní série, tyto stroje byly poháněny výkonnější verzí motoru VK-105PF a vrtule byla typu VIŠ-150SV s větším průměrem. Této sérii odpovídaly letouny 33. série, měly navíc drobná vylepšení na draku letounu v ocasní části. Nejúspěšnější byly letouny 35. výrobní série, u které byly zavedeny podstatnější aerodynamická vylepšení, např. zatahovací ostruhové kolečko, automatické sloty v křídlech a účinnější chlazení, díky tomu se ještě trochu zlepšily výkony a letové vlastnosti. Poslední sérií vyráběnou v roce 1942 byly stroje 41. série, celkem bylo v roce 1942 2771 letadlo typu LaGG-3.
Použité prameny:
Profile Publication No. 147, Lavochkin La-5 / La-7
https://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm
https://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-29-a-33-serie-t102173#368895Verze : 0
Vláďa
MOD
https://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-29-a-33-serie-t102173#559144Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.