Název: Name: | IAR-80 | IAR-80 |
Originální název: Original Name: | IAR-80 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.MM.1940 Regia Autonoma Industria Aeronautică Română, Brašov | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 50 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.04.1939 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1780 kg | 3924 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2045 kg | 4508 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2483 kg | 5474 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,520 m | 34ft 6,17in |
Délka: Length: | 8,900 m | 29ft 2,38in |
Výška: Height: | 3,600 m | 11ft 9,72in |
Plocha křídla: Wing Area: | 15,97 m2 | 171.9 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 128,053 kg/m2 | 26.23 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | IAR K14-IV C32 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzleovém výkonu 706 kW/960 k. Vrtule trojlistá VDM 9-11131 s nastavitelným úhlem náběhu. | IAR K14-IV C32 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 947 hp for take-off, driving a three-blade variable-pitch VDM 9-11131 propeller |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 455 l | 100 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 495 km/h v 5000 m | 307.6 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 425 km/h v 4500 m | 264.1 mph in 14764 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 10,3 m/s | 2027.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,45 min do 5000 m | 5,45 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10500 m | 34449 ft |
Dolet: Range: | 760 km | 472.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 940 km | 584.1 mi |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kulomet Browning FN ráže 7,92 mm v křídlech s 500 náboji na hlaveň. | Four fixed forward-firing 0.312 inch FN Browning machine-guns mounted in the inner portion of the wing, 500 rpg |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | První výrobní série letounů IAR 80 (50 letadel), charakteristická byla podmotorovanost a slabá výzbroj. Rumuni po pádu Belgie byli odříznuti od dodávek kulometů FN, další dodávky zbraní zprostředkovalo Německo. | The initial batch of fighters was well received by the Romanian pilots, but they considered the aircraft underpowered and lacking firepower. In order to address the power issue the aircraft mounted the 960 hp K14-IV C32 engine in the 21st through 50th examples, but there was little they could do about the firepower issue at the time |
Zdroje: Sources: | L+K č.1/1984 a 2/1984, Stíhací letouny I.A.R., Monografie, M Velek http://aeroram.narod.ru/win/samolet/iar-80.htm http://www.worldwar2.ro/arr/?article=749 http://air2ww.webd.pl/rumunia/rumunia.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/iar80.html geocities.com www.platon.co.jp www.geocities.com www.fortunecity.com www.historynet.com archiv autora |