Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B]

Yakovlev Yak-28L

Яковлев Як-28Л

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-28L
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-28Л
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1962-DD.MM.1965 Irkutský letecký závod č. 39, Irkutsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1962-DD.MM.1965
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
111
První vzlet:
Maiden Flight:
30.09.1960
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9400 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
15225 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
17145 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,664 m
Délka:
Length:
20,20 m
Výška:
Height:
4,3 m
Plocha křídla:
Wing Area:
35,25 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij R-11AF2-300 o tahu 38,25 kN / 60,80 kN s přídavným spalováním
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
7375 l
2x 1050 l přídavná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2060 km/h v 12000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
16700 m
Dolet:
Range:
2700 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1 x NR-23, 50 nábojov (neskôr nahradený dvojhlavňovým kanónom GŠ-23Ja)

1200-3000 kg bômb v bombovnici kalibru 100 kg až 3000 kg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
kód NATO: Brewer-B


Odvodené verzie:
Jak-28RL - verzia pre radiačný prieskum
Zdroje:
Sources:
Медведь А.Н.: Семейство самолетов Як-26, Як-27 и Як-28; Авиаколлекция 7/2008
https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-28
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28L-kod-NATO-Brewer-B-t101924#368044Verze : 0
Jak-28L


V roku 1958 sa začali štátne skúšky nového bombardovacieho lietadla Jak-28. Čoskoro nato bolo rozhodnuté o sériovej výrobe bombardéra, ktorého prvé verzie ale nespĺňali požiadavky, ktoré chcela armáda. Lietadlá nielenže nedosahovali parametre prototypov, ale nemali ani požadované bombardovacie parametre (napr. schopnosť vyhľadania a presného zásahu aj malorozmerných cieľov).


Spôsob ako zabezpečiť požadovanú presnosť zameriavania nakoniec konštruktéri vyriešili dvoma spôsobmi - prvý spôsob bola inštalácia rádiolokačného diaľkomera DBS-S "Lotos", ktorý spolupracoval s dvojicou pozemných rádiolokačných majákov, druhý spôsob bola inštalácia nového palubného rádiolokátrou "Iniciativa".


Oba spôsoby mali aj svoje nedostatky. Použitie aparatúry Lotos umožňovalo zasiahnuť iba ciele, ktorých súradnice sú vopred známe, nevýhodou RL "Iniciativa" bol zas malá pravdepodobnosť zamerania požadovaných cieľov.


Pre inštaláciu systému Lotos bol použitý tretí prototyp bombardéru. Systém bol inštalovaný na pracovisko navigátora, boli vykonané úpravy autopilota, automatického rádiokompasu a ukazovateľa kurzu. Zmeny sa dotkli aj palivovej sústavy a vstupy vzduchu do motora získali eliptický tvar. Letové skúšky prototypu, ktorý získal označenie Jak-28L sa začali 30.09.1960 a boli ukončené 14.01.1961. Pri skúškach bolo konštatované že inštalácia systému sťažila výhľad navigátorovi, čo sa konštrutŕi pokúsili zmeniť prepracovaním presklenej prednej časti trupu, ale úplne odstrániť obmedzania sa im nepodarilo. Predmetom kritiky bola aj neodstatočná možnosť podvesu bômb, čo bolo spôsobené malou vzdialenosťou medzi trupom a zemou. Aj napriek kritike bol Jak-28L 27.11.1961 prijatý do výzbroje. Po začatí sériovej výroby došlo k zmene motorov, pôvodné motory R-11AF-300 boli nahradené motormi R-11AF2_300 s ťahom po 6100 kg s prídavmým spaľovaním. Ďalšou zmenou, ktorá nastala po začatí sériovej výroby bol vybavenie vstupov vzduchu do motorov samostatnou reguláciou objemu vstupovaného vzduchu. Motory mali nezávislé systémy spúšťania, okysličovania a odmrazovania.
Palivo bolo umiestnené v 6 trupových nádržiach s objemom 5275 l a dvoch núdzovo odhadzovateľných podkrídelných nádržiach s objemom po 1050 l.
V bombovnici mohli byť umiestnené bomby s celkovou hmotnosťou 1200-3000 kg (kalibre 100 kg - 3000 kg). Bombovnica bola vybavená systémom tepelnej regulaćie, zabezpečjúcej konštantnú teplota aj počas letu vo veľkých váškach. Lietadlo bolo vybavené rádiolokačným rušiacim systémom "Avtomat-2I", pracujúcim na systém vytvárania pasívnej rádiolokačnej clony (pyrotechnicky odpaľované pokovené sklené vlákna, odrážajúce rádiolokačný signál).
Celkom bolo vyrobených 111 ks lietadiel a do služby k vojskám boli zaradené od roku 1964. Ako prvý obdržal nové bombardéry 455 bombardovací letecký pluk vo Voroneži. Úlohou pluku bolo dôkladne otestovať bombardéry v podmienkach služby u vojsk a zároveň pripraviť taktiku nasadenia a bojového použitia. Tento proces bol úspešne ukončený v roku 1965 a v nasledujúsom období sa bombardéry Jak-28L dostali do služby u bombardovacích plukov 132. bombardovacej leteckej divízie v pobaltí a v ďalších jednotkách Prikarpatského a Severokaukazského vojesnkého okruhu a na ďalekom východe. V rámci rotácií jednotiek boli bombardéry nasadené aj v zahraničí - NDR, Poľsku a Maďarsku.


V súčasnej dobe je Jak-28L k videniu v Moskovskom Moninu.


Zdroj: Медведь А.Н.: Семейство самолетов Як-26, Як-27 и Як-28; Авиаколлекция 7/2008
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28L-kod-NATO-Brewer-B-t101924#368120Verze : 0
MOD
Fotografie stroje z muzea Monino.
Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B] -


Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B] -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28L-kod-NATO-Brewer-B-t101924#186680Verze : 0
MOD
...
Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B] -


Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B] -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28L-kod-NATO-Brewer-B-t101924#186682Verze : 0
MOD