Main Menu
User Menu

Tupolev SB 2M-100A

Tupolev SB 2M-100A / Туполев СБ 2М-100A

     
Název:
Name:
Tupolev SB 2M-100A
Originální název:
Original Name:
Туполев СБ 2М-100A
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1938 Moskevský letecký závod č. 22 S. P. Gorbunova, Fili /
DD.MM.1937-DD.MM.1939 Irkutský letecký závod č. 125J. V. Stalina, Irkutsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~1000
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4138 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5732 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6462 kg
Rozpětí:
Wingspan:
20.33 m
Délka:
Length:
12,27 m
Výška:
Height:
4,24 m
Plocha křídla:
Wing Area:
56,7 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Klimov M-100A o výkonu 633 kW/860 k
třílisté stavitelné kovové vrtule VIŠ-2
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1520 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
423 km/h v 4000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,6 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9560 m
Dolet:
Range:
1500 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý dvojitý 7,62mm kulomet ŠKAS v přídi
1x pohyblivý 7,62mm kulomet ŠKAS ve hřbetním střelišti TUR-9
1x pohyblivý 7,62mm kulomet ŠKAS v podlaze

500 kg bomb
Uživatelské státy:
User States:

(B-71)


Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Kulikov, Viktor, Michulec, Robert. Tupolew SB, Monografie lotnicze 83, AJ-Press, Gdańsk 2002. ISBN 83-7237-113-X.
Cieślak, Krzystof. Samolot bombowy SB-2, TBiU 63, Wydavnictwo ministerstwa obrony narodowej, Warszawa 1980. ISBN 83-11-06426-1.
Gordon, Yefin, Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft, Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
Maslov, Mikhail. Tupolev SB - Soviet High Speed Bomber, Icarus Aviation Press, old Saybrook 2004. ISBN 0-9724527-1-0.
Bjušgens, G. S. a kol. Samoletostrojenije v SSSR gg., kniga I. CAGI 1992.
https://www.airwar.ru/enc/bww2/sb2.html



URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-100A-t101905#367986Verze : 0
MOD
Tupolev SB 2M-100A ("bílá 3") z výzbroje 2. escuadrilla republikánského letectva, která podnikla útok na místo potopení těžkého křižníku Baleares při střetnutí u mysu Palaos. Letoun nesl typické rudé pruhy, výsostný znak na SOP a kamufláž zelených skvrnek na světlejším podkladu. Spodní plochy byly světle šedé.


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-100A-t101905#390085Verze : 0
MOD
Tupolev SB 2M-100A ("bílá 6"), 2. escuadrilla. Tato jednotka provedla v rámci bitvy u mysu Palaos celkem tři vlny náletů, při nichž ohrozila i britské torpédoborce pátrající po trosečnících ze zničeného křižníku Baleares.


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-100A-t101905#390076Verze : 0
MOD
Tupolev SB 2M-100A neznámé jednotky, který byl v poškozeném stavu ukořistěn v létě 1941 německým Wehrmachtem.


Tupolev SB 2M-100A Side view by Basil Zolotov


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-100A-t101905#556176Verze : 1
MOD
Tupolev SB 2M-100AU "Modrá 3" (c/n 2/92) 5. letky 44. pluku rychlých bombardérů. Tento letoun byl ztracen při smrtelné nehodě 30. ledna 1940, když pilot Ovčarenko, který byl z vyřazen z mise kvůli neschopnosti létat podle přístrojů, se rozhodl o své vůli následovat zbytek pluku a stratil orientaci v mracích.


Tupolev SB 2M-100AU Side view by Basil Zolotov


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-100A-t101905#556570Verze : 1
MOD
První stroje s motory M-100A měly stále původní dvoulisté vrtule, což ztěžuje jejich odlišení od SB 2M-100. Novější verze se ale dočkala i drobných úprav přídě, mezi jinými plechového výstupku kryjícího otvor pro vyhazování nábojnic hned za prosklením spodní části přídě. Stroje, které mají tyto výstupky a přitom čelní chladiče tedy jsou verze SB M-100A. Na snímcích stroje španělského republikánského letectva.

Zdroj:
https://www.airwar.ru/enc/bww2/sb2.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_SB




URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-100A-t101905#368001Verze : 0
MOD