Název: Name: | Čcheng-tu FC-1 Siao-lung | |
Originální název: Original Name: | FC-1枭龙 | |
Kategorie: Category: | víceúčelový bojový letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.2003-DD.MM.20RR Chengdu Aircraft Industrial (Group) Co., Ltd., Chengdu, Sichuan DD.MM.2009-DD.MM.20RR Pakistan Aeronautical Complex, Kamra, Punjab | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.2006-DD.MM.20RR série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 150 (objednáno / ordered) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 25.08.2003 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 6586 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 9100 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 12383 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,45 m | |
Délka: Length: | 14,94 m | |
Výška: Height: | 4.72 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24,40 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | dvouproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov RD-93 o tahu 49,4 kN / 84,4 kN s přídavným spalováním | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3000 l 1x 800 l přídavná nádrž 2x 800 l nebo 1100 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 19101) km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 16916 m | |
Dolet: Range: | 13522) km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3482 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x 23 mm GŠ-23-2 7 závěsníků s nosností 3,629 kg Vzduch-vzduch: PL-5E, PL-9C, AIM-9L Sidewinder, PL-12 / SD-10 Vzduch-země: bomby, protilodní střely C-802A, C-803, klouzavé pumy LS-6, H-2 SOW a H-4 SOW, protiradiolokační střela MAR-1 | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Pakistanské označenie: JF-17 1) Mach 1,6 2) akční rádius | |
Zdroje: Sources: | Manufacturer information in Farnborough 2010 http://www.pac.org.pk/jf-17 http://www.jf-17.com/ www.globalsecurity.org www.defenseindustrydaily.com http://en.wikipedia.org/wiki/JF-17_Thunder www.leteckymagazin.sk Soušek, Tomáš: JF-17 Thunder začíná sloužit, Letectví a kosmonautika 2013 / 02 |
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#367945Verze : 1
Snake
MOD
Chengdu FC-1 Xiaolong (Čína) / JF-17 Thunder (Pákistán)
je lehký stíhací a víceúčelový letoun vyvinutý na přelomu 20. a 21. století v Čínské lidové republice (kontinentální Čína) ve spolupráci s Pákistánem. Čínské označení FC-1 Xiaolong je zkratka pro Fighter China-1, Xialong znamená Divoký (zuřivý) drak (Fierce dragon). Pákistánské JF-17 je zkratka z Joint Fighter-17, Thunder je anglicky Hrom.
Stroj je jednomotorový, může působit za každého počasí, má moderní avioniku (skleněný kokpit, HUD) s otevřenou architekturou a zbraně, čínské i západní produkce. Řízení je elektroimpulzní (fly-by-wire), zálohované. První stroje mají radar NRIET KLJ-7 (zřejmě vychází z KLJ-10 na Chengdu J-10), jeho dosah by měl být až kolem 100 km. Zajímavým prvkem je použití "diverterless supersonic inlet" pro odklonění vzduchu proudícího kolem trupu od vstupů vzduchu do motoru (použité na Lockheed F-35). Motor je ruský dvouproudový Klimov RD-93, který je členem rodiny motorů vycházejících z RD-33 z MiG-29.
Mělo by se jednat o lehký, všestranný a relativně levný stroj. Obdobné stroje jsou například indický LCA Tejas nebo korejský F/A-50 Golden Eagle. Nízká cena (odhaduje se kolem 15 milionů amerických dolarů) v kombinaci se slušnými výkony by měla být velkým lákadlem pro méně movité státy, případně umožní pořízení většího počtu strojů pro doplnění elitních stíhacích strojů (v případě Číny). Hlavním zájemcem o zavedení letounu do služby je Pákistán (plánuje pořídit asi 150 až 250 strojů) a Čína (možná 200 strojů, zatím není pevná objednávka) a další státy.
Program začal společnou deklarací Číny a Pákistánu v roce 1998, následovanou podpisem smlouvy v roce 1999.
Vyvinut byl ve spolupráci čínské Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAIC), China National Aero-Technology Import and Export Corporation (CATIC), Pákistánského letectva (Pakistan Air Force) a Pakistan Aeronautical Complex (PAC). Během vývoje byly určité potíže se sankcemi (západní avionika) a omezeními exportu (ruské motory), což spolu se změnami požadavků na výkony stroje prodloužilo vývoj (původně mělo k prvnímu vzletu dojít v roce 1996), nicméně stroj byl vyvinut na dnešní poměry extrémně rychle. Dohady o tom, že stroj je adaptací ruského projektu MiG-33 se zdají nepotvrzené. První vzlet 25.8.2003, předsériové stroje v provozu v Pákistánu od roku 2007. První jednotka oficiálně ve službě v Pákistánu od 18.2.2010.
V Evropě se JF-17 objevil na výstavě Farnborough 2010 ve Velké Británii. Spolu s ním byla vystavená výzbroj:
střely vzduch-vzduch SD-10A, PL-5EII
protilodní střela C802A
klouzavá puma LS-6
zaměřovací kontejner WMD-7
rušící kontejner KG300G
Zdroje:
https://www.jf-17.com/
www.globalsecurity.org
www.defenseindustrydaily.com
https://en.wikipedia.org/wiki/JF-17_Thunder
je lehký stíhací a víceúčelový letoun vyvinutý na přelomu 20. a 21. století v Čínské lidové republice (kontinentální Čína) ve spolupráci s Pákistánem. Čínské označení FC-1 Xiaolong je zkratka pro Fighter China-1, Xialong znamená Divoký (zuřivý) drak (Fierce dragon). Pákistánské JF-17 je zkratka z Joint Fighter-17, Thunder je anglicky Hrom.
Stroj je jednomotorový, může působit za každého počasí, má moderní avioniku (skleněný kokpit, HUD) s otevřenou architekturou a zbraně, čínské i západní produkce. Řízení je elektroimpulzní (fly-by-wire), zálohované. První stroje mají radar NRIET KLJ-7 (zřejmě vychází z KLJ-10 na Chengdu J-10), jeho dosah by měl být až kolem 100 km. Zajímavým prvkem je použití "diverterless supersonic inlet" pro odklonění vzduchu proudícího kolem trupu od vstupů vzduchu do motoru (použité na Lockheed F-35). Motor je ruský dvouproudový Klimov RD-93, který je členem rodiny motorů vycházejících z RD-33 z MiG-29.
Mělo by se jednat o lehký, všestranný a relativně levný stroj. Obdobné stroje jsou například indický LCA Tejas nebo korejský F/A-50 Golden Eagle. Nízká cena (odhaduje se kolem 15 milionů amerických dolarů) v kombinaci se slušnými výkony by měla být velkým lákadlem pro méně movité státy, případně umožní pořízení většího počtu strojů pro doplnění elitních stíhacích strojů (v případě Číny). Hlavním zájemcem o zavedení letounu do služby je Pákistán (plánuje pořídit asi 150 až 250 strojů) a Čína (možná 200 strojů, zatím není pevná objednávka) a další státy.
Program začal společnou deklarací Číny a Pákistánu v roce 1998, následovanou podpisem smlouvy v roce 1999.
Vyvinut byl ve spolupráci čínské Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAIC), China National Aero-Technology Import and Export Corporation (CATIC), Pákistánského letectva (Pakistan Air Force) a Pakistan Aeronautical Complex (PAC). Během vývoje byly určité potíže se sankcemi (západní avionika) a omezeními exportu (ruské motory), což spolu se změnami požadavků na výkony stroje prodloužilo vývoj (původně mělo k prvnímu vzletu dojít v roce 1996), nicméně stroj byl vyvinut na dnešní poměry extrémně rychle. Dohady o tom, že stroj je adaptací ruského projektu MiG-33 se zdají nepotvrzené. První vzlet 25.8.2003, předsériové stroje v provozu v Pákistánu od roku 2007. První jednotka oficiálně ve službě v Pákistánu od 18.2.2010.
V Evropě se JF-17 objevil na výstavě Farnborough 2010 ve Velké Británii. Spolu s ním byla vystavená výzbroj:
střely vzduch-vzduch SD-10A, PL-5EII
protilodní střela C802A
klouzavá puma LS-6
zaměřovací kontejner WMD-7
rušící kontejner KG300G
Zdroje:
https://www.jf-17.com/
www.globalsecurity.org
www.defenseindustrydaily.com
https://en.wikipedia.org/wiki/JF-17_Thunder
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#367937Verze : 1
Snake
MOD
Reklama
JF-17 (taktické číslo 10-113, výrobní číslo FC10108) z výzbroje pákistánského letectva, Farnborough 2010.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#367948Verze : 0
Snake
MOD
commons.wikimedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Čcheng-tu FC-1 Siao-lung |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 20.07.2010 |
Autor | MilborneOne |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Farnborough Airshow 2010
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#544732Verze : 0
Aubi
MOD
Okrem jednomiestnej verzie je vyvinutá a zavedená aj dvojmiestna verzia JF-17B. Pakistan objednal a k 30.12.2020 aj obdržal celkom 26 dvojmiestnych lietadiel JF-17B, z toho prvých 12 ks bolo dodaných vo februári 2020. Z tejto dodávky boli 4 ks boli vyrobené v Číne spoločnosťou Chengdu Aircraft Industries Company (trupové čísla 17-601, 19-602, 19-603 a 19-604), zostávajúcich 8 (výrobné čísla 2P65B až 2P72B, trupové čísla 19-605 až 19-612) boli v priebehu roku 2019 vyrobené v pakistanskej spoločnosti РАС v Kamre. Zvyšných 14 lietadiel ( v.č. 2Р73В až 2Р86В, trupové čísla 20-613 až 20-626) bolo vyrobených v Pakistane a a ich oficiálne prevzatie prebehlo 30.12.2020.
Lietadlá JF-17B sú skonštruované na báze jednomeistnych lietadiel JF-17 Block II. Súbežne s odovzdaním lietadiel JF-17B spustil pakistanský výrobca výrobu nových lietadiel JF-17 vo verzii Block III, ktoré čínsky producent predstavil 15.12.2019 (v.č. 3000) a ktoré by k Pakistanskému letectvu mali začať prichádzať v roku 2022.
Spoločná fotografia zo slávnostného preberania lietadiel JF-17B dňa 30.12.2020. Okrem najvyšších predstaviteľov Pakistanských vzdušných síl - náčelníka Štábu letectva leteckého maršála Mujahid Anwar Kahna a predstaviteľov leteckej základne Kamra sa na ceremónii zúčastnil aj veľvyslanec Čínskej ľudovej republiky v Pakistane pán Nong Rong.
Lietadlá JF-17B sú skonštruované na báze jednomeistnych lietadiel JF-17 Block II. Súbežne s odovzdaním lietadiel JF-17B spustil pakistanský výrobca výrobu nových lietadiel JF-17 vo verzii Block III, ktoré čínsky producent predstavil 15.12.2019 (v.č. 3000) a ktoré by k Pakistanskému letectvu mali začať prichádzať v roku 2022.
Zdroj: www.scramble.nl
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Čcheng-tu FC-1 Siao-lung |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Spoločná fotografia zo slávnostného preberania lietadiel JF-17B dňa 30.12.2020. Okrem najvyšších predstaviteľov Pakistanských vzdušných síl - náčelníka Štábu letectva leteckého maršála Mujahid Anwar Kahna a predstaviteľov leteckej základne Kamra sa na ceremónii zúčastnil aj veľvyslanec Čínskej ľudovej republiky v Pakistane pán Nong Rong.
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#658467Verze : 2
buko1
MOD
Reklama
Nigéria oficiálne zaradila 3 lietadlá JF-17 Thunder (Block II) objednané v roku 2016 do služby. Slávnostný ceremoniál ich zaradenia do služby bol realizovaný dňa 20.05.2021 na Leteckej základni Makurdi pri príležitosti 57. výročia vzniku Vzdušných síl Nigérie za účasti prezidenta Nigérie Muhammada Buhariho.
Všetky 3 lietadlá boli vyrobené spoločnosťou Pakistan Aeronautical Complex (PAC) v závide Kamra s v.č. PAC 2R60, PAC 2R61 a PAC 2R62 (chvostové čísla NAF720, NAF721 a NAF722) ešte v roku 2019, ale v ďalšom období sa v Pakistane používali na výcvik nigérijských pilotov a pozemného personálu. Do Nigérie na Leteckú základňu Makurdi boli prepravené v dňoch 21.03.-29.04.2021 tromi letmi lietadlom Il-78MP Pakistanských vzdušných síl.
Dodávka pre Nigériu je druhý exportný úspech tohto lietadla (prvým bolo Mjanmarsko, ktoré v rokoch 2018-2021 obdržalo 19 ks tohto typu, vrátane dvoch dvojmiestnych JF-17B), ale prvým, kde výrobu zabezpečoval pakistanský výrobca, nakoľko pre Mjanmarsko realizovali výrobu čínske spoločnosti.
JF-17 Thunder (Block II) Vzdušných síl Nigérie prezentovaný počas ceremoniálu 20.05.2021 na Leteckej základni Makurdi
Všetky 3 lietadlá boli vyrobené spoločnosťou Pakistan Aeronautical Complex (PAC) v závide Kamra s v.č. PAC 2R60, PAC 2R61 a PAC 2R62 (chvostové čísla NAF720, NAF721 a NAF722) ešte v roku 2019, ale v ďalšom období sa v Pakistane používali na výcvik nigérijských pilotov a pozemného personálu. Do Nigérie na Leteckú základňu Makurdi boli prepravené v dňoch 21.03.-29.04.2021 tromi letmi lietadlom Il-78MP Pakistanských vzdušných síl.
Dodávka pre Nigériu je druhý exportný úspech tohto lietadla (prvým bolo Mjanmarsko, ktoré v rokoch 2018-2021 obdržalo 19 ks tohto typu, vrátane dvoch dvojmiestnych JF-17B), ale prvým, kde výrobu zabezpečoval pakistanský výrobca, nakoľko pre Mjanmarsko realizovali výrobu čínske spoločnosti.
Zdroj: www.defenseworld.net
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Čcheng-tu FC-1 Siao-lung |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | PAC 2R62 |
Sériové / evidenční číslo | NAF722 |
Taktické označení / imatrikulace | 22 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 20.05.2021 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
JF-17 Thunder (Block II) Vzdušných síl Nigérie prezentovaný počas ceremoniálu 20.05.2021 na Leteckej základni Makurdi
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#670728Verze : 3
buko1
MOD
Dobrý večer všem 
Dostal jsem dnes do pošty odkaz na FC-1 / JF-17 ve dvoumístné verzi.
military-photoshops.blogspot.cz
Je to prvně, co jsem toto provedení viděl. Proto bych se rád zeptal znalých:
1.) Je to realita, nebo jsem se dal nachytat?
2.) Jestli ano, jedná se primárně o cvičnou verzi s možností útoků na pozemní cíle, nebo primárně útočný stroj?
V "těchto vodách" tápu
Předem děkuji za odpověď.

Dostal jsem dnes do pošty odkaz na FC-1 / JF-17 ve dvoumístné verzi.
military-photoshops.blogspot.cz
Je to prvně, co jsem toto provedení viděl. Proto bych se rád zeptal znalých:
1.) Je to realita, nebo jsem se dal nachytat?

2.) Jestli ano, jedná se primárně o cvičnou verzi s možností útoků na pozemní cíle, nebo primárně útočný stroj?
V "těchto vodách" tápu

URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#555621Verze : 0
Obrázky v odkazu vypadají jako fotomontáže.
URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#555622Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Jsou to fotomontáže, stačí se podívat na přechod kabiny do hřbetu, každý je úplně jiný.
Originály dvou fotek:

Originály dvou fotek:


URL : https://www.valka.cz/Ccheng-tu-FC-1-Siao-lung-t101893#555623Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.