Messerschmitt Bf 109 F-4

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 F-4 Messerschmitt Bf 109 F-4
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 F-4
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.06.1941-DD.05.1942 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.05.1941-DD.04.1942 Wiener Neustädter Flugzeugwerke GmbH, Wiener Neustadt /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1941-DD.05.1942 z toho / from that:
DD.05.1941-DD.12.1941 Wiener Neustadter Flugzeugwerke (W.Nr.: 6999-4660)
DD.12.1941-DD.04.1942 Wiener Neustadter Flugzeugwerke (W.Nr.: 13001-13391)
DD.06.1941-DD.08.1941 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 8267-8399)
DD.08.1941-DD.12.1941 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 8400-8806)
DD.01.1942-DD.05.1942 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 10001-10290)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1841:
Erla Maschinenwerk: 795 (W.Nr.: 8267-8399) + 164 F-4, 55 F-4/Z (W.Nr.: 8400-8806) + 576 F-4/Trop (W.Nr.: 10001-10290)
Wiener Neustadter Flugzeugwerke: 1046 (W.Nr.: 6999-4660) + 252 F-4, 544 F-4/Z, 240 F-4/R1 (W.Nr.: 13001-13391)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2083 kg 4592 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2890 kg 6371 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,924 m 32ft 6,7in
Délka:
Length:
8,940 m 29ft 3,97in
Výška:
Height:
2,600 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,25 m2 174.91 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
177,846 kg/m2 36.43 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 601 E, kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o výkonu 969,5 kW (1 350 k).
Vrtule trojlistá VDM s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 100 mm.
Daimler-Benz DB 601 E, twelve-cylinder liquid-cooled inverted Vee engine rated at 1,332 hp,
driving a three-blade VDM constant-speed propeller of diameter 10ft 2,04in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l 88 Imp gal / 105.6 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
670 km/h v 6300 m 416 mph in 20669 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
570 km/h v 4700 m 354.2 mph in 15420 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
21,8 m/s 4291.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12000 m 39370 ft
Dolet:
Range:
570 km 354 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
8501) km 5281) mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů
1x 20mm kanón MG 151/20 střílející nábojem vrtule, 200 nábojů

+ Bf 109 F-4/B:
1x SC 250
4x SC 50
2x 7,92mm MG 17 machine gun in the nose, 500 rounds each
1x 20mm MG 151/20 cannon as Motorkanone, 200 rounds

+ Bf 109 F-4/B:
1x SC 250
4x SC 50
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
1) s přídavnou nádrží (300 l) pod trupem



Rüstsätze:
Bf 109 F-4/R1 - se dvěma MG 151/20 pod křídlem
Bf 109 F-4/R2 - s kamerou Rb 20/30
Bf 109 F-4/R3 - s kamerou Rb 50/30
Bf 109 F-4/R4 - s kamerou Rb 75/30
Bf 109 F-4/R5 - s kamerou Rb 50/30 nebo Rb 75/30
1) with external fuel tank (66 Imp gal / 79 US gal) under fuselage



Rüstsätze:
Bf 109 F-4/R1 - with two MG 151/20 under wing
Bf 109 F-4/R2 - with Rb 20/30 camera
Bf 109 F-4/R3 - with 50/30 camera
Bf 109 F-4/R4 - with Rb 75/30 camera
Bf 109 F-4/R5 - with Rb 50/30 or Rb 75/30 camera
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 F, Flugzeug Profile 28
Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998
http://www.messerschmitt-bf109.de/
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#4524 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 F-4 - Na tomto letounu dosáhl svého prvního sestřelu örnagy (major) Heppes, pozdější eso a velitel stíhací skupiny 5/I. Maďarského královského vojenského letectva. Se zobrazeným strojem 30. 5. 1943 sestřelil dva letouny Jak-1, takže dokonce šlo hned o dvojité první vítězství. Letoun je v klasické kamufláži té doby, tedy nese nátěr světle šedou barvou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních lomená pole RLM 74 a 75 (středně  a tmavě šedá). Na bočních plochách nastříkané skvrny totožnými barvami. Vrtulový kužel černozelený (RLM 70). na přídi znak jednotky - hlava řvoucí pumy v rudém kruhu.

Na tomto letounu dosáhl svého prvního sestřelu örnagy (major) Heppes, pozdější eso a velitel stíhací skupiny 5/I. Maďarského královského vojenského letectva. Se zobrazeným strojem 30. 5. 1943 sestřelil dva letouny Jak-1, takže dokonce šlo hned o dvojité první vítězství. Letoun je v klasické kamufláži té doby, tedy nese nátěr světle šedou barvou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá). Na bočních plochách nastříkané skvrny totožnými barvami. Vrtulový kužel černozelený (RLM 70). na přídi znak jednotky - hlava řvoucí pumy v rudém kruhu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#401672 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 F-4 - Stroj, na němž v červnu 1943 u 5/1. perutě létalo eso szakasvezetö (četař) Pál Kovács. Kamufláž klasická: boční a spodní plochy RLM 76 (svtělá šedá), horní plochy lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá), plus skvrny týmiž barvami na bočních plochách. Vrtulový kužel černozelený RLM 70.

Stroj, na němž v červnu 1943 u 5/1. perutě létalo eso szakasvezetö (četař) Pál Kovács. Kamufláž klasická: boční a spodní plochy RLM 76 (svtělá šedá), horní plochy lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá), plus skvrny týmiž barvami na bočních plochách. Vrtulový kužel černozelený RLM 70.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#401678 Verze : 0
Messerschmitt Bf 109 F-4 ("žlutá 7") z výzbroje 3./JG 51.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 F-4 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#374378 Verze : 0
Messerschmitt Bf 109 F-4 ("žlutá 4") z výzbroje 6./JG 5.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 F-4 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#374381 Verze : 0
Messerschmitt Bf 109 F-4/Trop ("žlutá 7") patřící III./JG 27 po nouzovém přistání kdesi v severní Africe, 1942.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 F-4 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#374383 Verze : 0
Zaujímavý osud mal tento Messerschmitt Bf 109F-4/B, W/Nr.7232, "Biela 11" patriaci 10(Jabo)/JG26. Tento stroj pilotovaný Uffz. Oswaldom Fischerom bol pri útoku na korvetu v Lamanšskom prielive dňa 20.05.1942 poškodený protilietadlovou paľbou a núdzovo pristál "na brucho" na Beachy Head. Lietadlo bolo následne prepravené do výzkumného strediska britského Ministerstva obrany (Royal Aircraft Establishment) vo Farnborough a po skúškach zaradené 21.08.1943 k 1426. letke. Táto letka, prezývaná tiež "Rafwaffe", predvádzala ukoristené nemecké stroje ostatným spojeneckým jednotkám za účelom spoznania ich letových charakteristík a zefektívnenia boja proti nim. Dňa 31.01.1945 bol stroj premiestnený k Enemy Aircraft Flight of the Central Flying School v Tangmere, Sussex a v novembri toho istého roku uskladnený v 47. Maintenance Unit, Sealand.


Na snímku je tento stroj na základni Bassingbourn v čase jeho jedenástej túry po operačných základniach. Lietadlo je v britskej dvojtónovej kamufláži tvorenej nepravidelnými plochami Ocean Grey a Dark Green. Spodná časť trupu a krídel je žltej farby (Ident Yellow). Na trupe a krídlach je britská kokarda a pridelené evidenčné číslo NN644. Biela 11 na trupe je pripomienkou pôvodného označenia, rovnako ako biela bomba na trupe poukazujúca na príslušnosť stroja k 10(Jabo)/JG26.


www.iwm.org.uk
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/231/9/0
https://en.wikipedia.org/wiki/No._1426_Flight_RAF

Messerschmitt Bf 109 F-4 -


Messerschmitt Bf 109 F-4 -


Messerschmitt Bf 109 F-4 -


Messerschmitt Bf 109 F-4 -


Messerschmitt Bf 109 F-4 - Bf 109F-4/B Biela 11 po núdzovom pristátí

Bf 109F-4/B "Biela 11" po núdzovom pristátí
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#541320 Verze : 5
.
Messerschmitt Bf 109 F-4 - Messerchmitt Bf 109 F-4/Trop, sériové číslo 8673, trupové žlutá 14, konec září 1942, Libye, letiště Quotaifiya. Stroj sloužil u 3./JG 27 a létal na něm legendární Hans-Joachim Marseille. Na obrázku má již na směrovce 151 sestřelů, tohoto čísla Marseille dosáhl 15. září 1942. Protože v období 16.-25. 9. 1942 nelétal kvůli zlomené ruce, obrázek má zřejmě znázorňovat některý vzdušný boj z posledních 4 dnů Marseillova života. Letoun nesl jednoduchou kamufláž, kdy spodní plochy kryla světlá modrá RLM 65, horní a boční plochy písková RLM 79a. Bílé doplňky (příď, pruh na trupu a konce křídel zespodu) sloužily k rychlé identifikaci cizí-vlastní). Na krytu motoru znak I./JG 27.

Messerchmitt Bf 109 F-4/Trop, sériové číslo 8673, trupové "žlutá 14", konec září 1942, Libye, letiště Quotaifiya. Stroj sloužil u 3./JG 27 a létal na něm legendární Hans-Joachim Marseille. Na obrázku má již na směrovce 151 sestřelů, tohoto čísla Marseille dosáhl 15. září 1942. Protože v období 16.-25. 9. 1942 nelétal kvůli zlomené ruce, obrázek má zřejmě znázorňovat některý vzdušný boj z posledních 4 dnů Marseillova života. Letoun nesl jednoduchou kamufláž, kdy spodní plochy kryla světlá modrá RLM 65, horní a boční plochy písková RLM 79a. Bílé doplňky (příď, pruh na trupu a konce křídel zespodu) sloužily k rychlé identifikaci cizí-vlastní). Na krytu motoru znak I./JG 27.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#612602 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více