Název: Name: | Focke-Wulf Fw 190 D-9 | |
Originální název: Original Name: | Focke-Wulf Fw 190 D-9 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.08.1944-DD.02.1945 Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Cottbus / DD.12.1944-DD.01.1945 Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Aslau (Osła) / DD.12.1944-DD.04.1945 Gerhard-Fieseler-Werke GmbH, Kassel / DD.12.1944-DD.02.1945 Weser-Flugzeugbau GmbH, Lemwerder / DD.12.1944-DD.02.1945 Mitteldeutsche Metallwerke GmbH, Erfurt / | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1944-DD.04.1945 z toho / from that: DD.08.1944-DD.12.1944 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 210001-210300) DD.12.1944-DD.01.1945 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 210901-210999) DD.01.1945-DD.01.1945 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 211001-211200) DD.01.1945-DD.01.1945 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 211901-211950) DD.02.1945-DD.02.1945 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 212101-212170) DD.12.1944-DD.01.1945 Focke-Wulf, Aslau (W.Nr.: 400601-400640) DD.12.1944-DD.01.1945 Fieseler (W.Nr.: 400201-400320) DD.12.1944-DD.12.1944 Fieseler (W.Nr.: 600121-600180) DD.12.1944-DD.12.1944 Fieseler (W.Nr.: 600311-600450) DD.01.1945-DD.01.1945 Fieseler (W.Nr.: 600630-600670) DD.01.1945-DD.01.1945 Fieseler (W.Nr.: 600761-600810) DD.02.1945-DD.02.1945 Fieseler (W.Nr.: 600980-601110) DD.03.1945-DD.03.1945 Fieseler (W.Nr.: 601301-601350) DD.03.1945-DD.03.1945 Fieseler (W.Nr.: 601410-601480) DD.04.1945-DD.04.1945 Fieseler (W.Nr.: 601961-601980) DD.12.1944-DD.02.1945 Weserflug (W.Nr.: 401351-401400) DD.12.1944-DD.12.1944 Mimetall (?) (W.Nr.: 500020-500125) DD.12.1944-DD.12.1944 Mimetall (?) (W.Nr.: 500371-500440) DD.01.1945-DD.02.1945 Mimetall (?) (W.Nr.: 500551-500700) | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 366 (do 30.11.1944 / until 30.11.1944): Focke-Wulf: 252 Fieseler: 41 ostatní / others: 73 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1942 (prototyp / prototype Fw 190 V17/U1, W.Nr. 0039) 07.09.1944 (Fw 190 D-9, W.Nr. 210001) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3249 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4270 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,51 m | |
Délka: Length: | 10,19 m | |
Výška: Height: | 3,36 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 18,30 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 234 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Jumo 213 A-1 - invertní vidlicový - počet válců: 12 - vzletový výkon: 1287 kW (1750 PS) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 524 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 686 km/h v 6000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 518 km/h v 6600 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 17,9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,1 min do 6000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11100 m | |
Dolet: Range: | 810 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x 13mm kulomet MG 131 (v trupu, každý 475 nábojů) 2x 20mm kanón MG 151/20 E (v kořeni křídla, každý 250 nábojů) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Rüstsätze: Fw 190 D-9/R1 - dva MG 151/20 E v křídle Fw 190 D-9/R2 - dva MK 108 v křídle Fw 190 D-9/R5 - stíhací bombardér, závěsník ETC 501 pod trupem, dodatečné pancéřování kabiny Fw 190 D-9/R6 - dvě raketnice pro WGr. 21 Fw 190 D-9/R11 - vybaven FuG 125, PKS 12 a LGW K23 pro lety za každého počasí Fw 190 D-9/R14 - torpédový letoun se závěsníkem ETC 504 pro torpédo LT1b nebo BT 1400 | |
Zdroje: Sources: | Rodeike, P.: Jagdflugzeug Focke-Wulf Fw 190 A, Fw 190 „Dora“, Ta 152 H, Struve- Druck, 1998 Griehl, M.: Focke-Wulf Fw 190, Flugzeug Profile 9 Janowicz, K.: Focke Wulf Fw 190 vol. IV, Kagero, 2003 Poruba, T., Janda, A.: Fw 190 D & Ta 152, JaPo, 1992 |
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#4498Verze : 0
Schlange
MOD
.
Fw 190D-9 W. Nr. 300111, červená 4, patřil do stavu 8. Staffel II./JG301. 2. března 1945 byl tento stroj při pokusu o útok na B-17 8. letecké armády sestřelen Mustangy od 352. Fighter Group a zřítil se poblíž Ústí nad Labem. Pilot Fhr. (čet.) Helmuth-Peter Rix, ač zraněn, vyskočil a zachránil se na padáku. Byl jediný, kdo z jeho čtyřčlenné formace přežil. Stroj nese na spodních a bočních plochách nátěr světlou šedou RLM 76, na horních plochách lomená pole zřejmě tmavé zelené (RLM 82) a hnědofialové (RLM 81).
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Focke-Wulf |
Typ letounu | Focke-Wulf Fw 190 D-9 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 300111 |
Taktické označení / imatrikulace | červená 4 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací eskadra 301 [1943-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 02.03.1945 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Fw 190D-9 W. Nr. 300111, červená 4, patřil do stavu 8. Staffel II./JG301. 2. března 1945 byl tento stroj při pokusu o útok na B-17 8. letecké armády sestřelen Mustangy od 352. Fighter Group a zřítil se poblíž Ústí nad Labem. Pilot Fhr. (čet.) Helmuth-Peter Rix, ač zraněn, vyskočil a zachránil se na padáku. Byl jediný, kdo z jeho čtyřčlenné formace přežil. Stroj nese na spodních a bočních plochách nátěr světlou šedou RLM 76, na horních plochách lomená pole zřejmě tmavé zelené (RLM 82) a hnědofialové (RLM 81).
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#414000Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
Fw 190 D-9, W. Nr. 210045, "žlutá 2". Dne 1. ledna 1945 (operace Bodenplatte) s tímto letounem odstartoval Hptm. Willi Böttlander, který tehdy sloužil u 11./JG 54. Böttlander se z akce nevrátil a byl zapsán na seznam ztrát jako nezvěstný. Zbarvení: horní plochy RLM 82/83; trup shora jen 83; spodní plochy RLM 76.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Focke-Wulf |
Typ letounu | Focke-Wulf Fw 190 D-9 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 210045 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | žlutá 2 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací eskadra 54 [1940-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 01.01.1945 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#397491Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Fw 190 D-9 (W.Nr.: 600651, "bílá 15") z výzbroje I./JG 2, jaro 1945.
Zdroj: viz výše
Zdroj: viz výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#381995Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Fw 190 D-9 z výzbroje 6./JG 301, letiště Welzow, duben 1945.
Zdroj: viz výše
Zdroj: viz výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#381998Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
Fw 190 D-9 (W.Nr. 601088) sloužil v řadách stíhací eskadry IV (Sturm)./JG 3. Na konci války byl v nepoškozeném stavu zabaven americkým vojskem a posléze s označením FE-120 zkoušen v USA. Dnes je exponátem National Museum of the United States Air Force v Daytonu v Ohiu.







URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#9748Verze : 0
Admin
MOD
Koristné Fw 190 D-9 skúšané po vojne v Sovietskom zväze.
zdroj: histomil.com
Trojpohledový náčrtek FW 190 D-9
zdroj: histomil.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Focke-Wulf Fw 190 D-9 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Focke-Wulf Fw 190 D-9 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Trojpohledový náčrtek FW 190 D-9
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#536356Verze : 3
Panzer
MOD
V knize Velký cirkus (NV 1989, str.148) píše:
"Focke-wulf 190 s "dlouhým čumákem" byla obměna klasického focke-wulfu s řadovým dvanáctiválcovým motorem Jumo 213 o 2100 k s injekcemi vody a metylu při maximálních rychlostech namísto normálního dvojhvězdicového motoru BMW 801.
Polovina všech německých stíhacích perutí byla v lednu 1945 vybavena těmito znamenitými stroji.
Velmi rychlý (700 až 750 km za hodinu), velmi ovladatelný, vyzbrojený dvěma kanony ráže 20 mm, zamontovanými nad motorem a dvěma velkorážnými kulomety MG 113 u kořene křídel byl FW 190 D9 znamenitým a obávaným protivníkem. Jeho skvělé vlastnosti ho řadily do téže kategorie jako tempest a zřetelně ho nadřazovaly americkým mustangům, lightningům a thunderboltům stejně tak, jako anglickým spitfirům XVI." - konec citátu.
Tamtéž se nacházejí popisy dalších německých letadel, užívaných koncem II.WW.
"Focke-wulf 190 s "dlouhým čumákem" byla obměna klasického focke-wulfu s řadovým dvanáctiválcovým motorem Jumo 213 o 2100 k s injekcemi vody a metylu při maximálních rychlostech namísto normálního dvojhvězdicového motoru BMW 801.
Polovina všech německých stíhacích perutí byla v lednu 1945 vybavena těmito znamenitými stroji.
Velmi rychlý (700 až 750 km za hodinu), velmi ovladatelný, vyzbrojený dvěma kanony ráže 20 mm, zamontovanými nad motorem a dvěma velkorážnými kulomety MG 113 u kořene křídel byl FW 190 D9 znamenitým a obávaným protivníkem. Jeho skvělé vlastnosti ho řadily do téže kategorie jako tempest a zřetelně ho nadřazovaly americkým mustangům, lightningům a thunderboltům stejně tak, jako anglickým spitfirům XVI." - konec citátu.
Tamtéž se nacházejí popisy dalších německých letadel, užívaných koncem II.WW.
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#28893Verze : 0
Přijde mi dost odvážné tvrdit, že FW-190D zřetelně převyšoval P-51.Podle tabulek to vypadá takto:
P-51B-NA:v0 m.n.m.-560km/h,v 8,150m-704km/h
P-51D-NA:v 0m-578km/h,v 7,620m-703km/h
P-47D-10:v 0m-536km/h,v 9,000m-697km/h
SpitfireXIV: 715km/h výšku zdroje neuvádí
FW-190D-9:v 0m-600km/h,v 5,500m-690km/h-nutno podotknout že tato rychlost je vyvinuta pomocí přídavného vstřikování paliva a tudíž tak nelze letět pořád. Navíc musíme připočítat nesprně lepší obratnost spojeneckých strojů (alespon P-51 a Spitfiru) a také mnohem lepší výcvik osádek spojeneckých letounů. Z toho vyplývá že focke-wulfy v této fázi váky již nepřevyšovaly spojenecké stíhačky o čemž vypovídá i neúměrný počet ztrát.
P-51B-NA:v0 m.n.m.-560km/h,v 8,150m-704km/h
P-51D-NA:v 0m-578km/h,v 7,620m-703km/h
P-47D-10:v 0m-536km/h,v 9,000m-697km/h
SpitfireXIV: 715km/h výšku zdroje neuvádí
FW-190D-9:v 0m-600km/h,v 5,500m-690km/h-nutno podotknout že tato rychlost je vyvinuta pomocí přídavného vstřikování paliva a tudíž tak nelze letět pořád. Navíc musíme připočítat nesprně lepší obratnost spojeneckých strojů (alespon P-51 a Spitfiru) a také mnohem lepší výcvik osádek spojeneckých letounů. Z toho vyplývá že focke-wulfy v této fázi váky již nepřevyšovaly spojenecké stíhačky o čemž vypovídá i neúměrný počet ztrát.
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#233660Verze : 0
Pro Tonto
Nevím, ale v 0 výšce je nejrychlejší. Ve vyšších nemůžeme hádat - jsou tam rozdíly v měření - nestejná výška.
Obratnost v tuhle pozdní (1945) nebyla až tak důležitá - Němci používali taktiku udeř-uteč, protože při početní převaze se zaplést do manévrováho boje (ztráta rychlost a energie) je cesta do pekel.
A kvalita posádek hrála velkou roli,ale to není problém Fw190:-)
Nevím, ale v 0 výšce je nejrychlejší. Ve vyšších nemůžeme hádat - jsou tam rozdíly v měření - nestejná výška.
Obratnost v tuhle pozdní (1945) nebyla až tak důležitá - Němci používali taktiku udeř-uteč, protože při početní převaze se zaplést do manévrováho boje (ztráta rychlost a energie) je cesta do pekel.
A kvalita posádek hrála velkou roli,ale to není problém Fw190:-)
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#414021Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.