Main Menu
User Menu

Focke-Wulf Fw 190 D-9

     
Název:
Name:
Focke-Wulf Fw 190 D-9
Originální název:
Original Name:
Focke-Wulf Fw 190 D-9
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.08.1944-DD.02.1945 Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Cottbus /
DD.12.1944-DD.01.1945 Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Aslau (Osła) /
DD.12.1944-DD.04.1945 Gerhard-Fieseler-Werke GmbH, Kassel /
DD.12.1944-DD.02.1945 Weser-Flugzeugbau GmbH, Lemwerder /
DD.12.1944-DD.02.1945 Mitteldeutsche Metallwerke GmbH, Erfurt /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1944-DD.04.1945 z toho / from that:
DD.08.1944-DD.12.1944 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 210001-210300)
DD.12.1944-DD.01.1945 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 210901-210999)
DD.01.1945-DD.01.1945 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 211001-211200)
DD.01.1945-DD.01.1945 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 211901-211950)
DD.02.1945-DD.02.1945 Focke-Wulf, Cottbus (W.Nr.: 212101-212170)
DD.12.1944-DD.01.1945 Focke-Wulf, Aslau (W.Nr.: 400601-400640)
DD.12.1944-DD.01.1945 Fieseler (W.Nr.: 400201-400320)
DD.12.1944-DD.12.1944 Fieseler (W.Nr.: 600121-600180)
DD.12.1944-DD.12.1944 Fieseler (W.Nr.: 600311-600450)
DD.01.1945-DD.01.1945 Fieseler (W.Nr.: 600630-600670)
DD.01.1945-DD.01.1945 Fieseler (W.Nr.: 600761-600810)
DD.02.1945-DD.02.1945 Fieseler (W.Nr.: 600980-601110)
DD.03.1945-DD.03.1945 Fieseler (W.Nr.: 601301-601350)
DD.03.1945-DD.03.1945 Fieseler (W.Nr.: 601410-601480)
DD.04.1945-DD.04.1945 Fieseler (W.Nr.: 601961-601980)
DD.12.1944-DD.02.1945 Weserflug (W.Nr.: 401351-401400)
DD.12.1944-DD.12.1944 Mimetall (?) (W.Nr.: 500020-500125)
DD.12.1944-DD.12.1944 Mimetall (?) (W.Nr.: 500371-500440)
DD.01.1945-DD.02.1945 Mimetall (?) (W.Nr.: 500551-500700)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
366 (do 30.11.1944 / until 30.11.1944):
Focke-Wulf: 252
Fieseler: 41
ostatní / others: 73
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942 (prototyp / prototype Fw 190 V17/U1, W.Nr. 0039)
07.09.1944 (Fw 190 D-9, W.Nr. 210001)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3249 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4270 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,51 m
Délka:
Length:
10,19 m
Výška:
Height:
3,36 m
Plocha křídla:
Wing Area:
18,30 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
234 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Jumo 213 A-1
- invertní vidlicový
- počet válců: 12
- vzletový výkon: 1287 kW (1750 PS)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
524 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
686 km/h v 6000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
518 km/h v 6600 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
17,9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,1 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11100 m
Dolet:
Range:
810 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x 13mm kulomet MG 131 (v trupu, každý 475 nábojů)
2x 20mm kanón MG 151/20 E (v kořeni křídla, každý 250 nábojů)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Rüstsätze:
Fw 190 D-9/R1 - dva MG 151/20 E v křídle
Fw 190 D-9/R2 - dva MK 108 v křídle
Fw 190 D-9/R5 - stíhací bombardér, závěsník ETC 501 pod trupem, dodatečné pancéřování kabiny
Fw 190 D-9/R6 - dvě raketnice pro WGr. 21
Fw 190 D-9/R11 - vybaven FuG 125, PKS 12 a LGW K23 pro lety za každého počasí
Fw 190 D-9/R14 - torpédový letoun se závěsníkem ETC 504 pro torpédo LT1b nebo BT 1400
Zdroje:
Sources:
Rodeike, P.: Jagdflugzeug Focke-Wulf Fw 190 A, Fw 190 „Dora“, Ta 152 H, Struve- Druck, 1998
Griehl, M.: Focke-Wulf Fw 190, Flugzeug Profile 9
Janowicz, K.: Focke Wulf Fw 190 vol. IV, Kagero, 2003
Poruba, T., Janda, A.: Fw 190 D & Ta 152, JaPo, 1992

URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#4498Verze : 0
MOD
.
Focke-Wulf Fw 190 D-9 - Fw 190D-9 W. Nr. 300111, červená 4, patřil do stavu 8. Staffel II./JG301. 2. března 1945 byl tento stroj při pokusu o útok na B-17 8. letecké armády sestřelen Mustangy od 352. Fighter Group a zřítil se poblíž Ústí nad Labem. Pilot Fhr. (čet.) Helmuth-Peter Rix, ač zraněn, vyskočil a zachránil se na padáku. Byl jediný, kdo z jeho čtyřčlenné formace přežil. Stroj nese na spodních a bočních plochách nátěr světlou šedou RLM 76, na horních plochách lomená pole zřejmě tmavé zelené (RLM 82) a hnědofialové (RLM 81).

Fw 190D-9 W. Nr. 300111, červená 4, patřil do stavu 8. Staffel II./JG301. 2. března 1945 byl tento stroj při pokusu o útok na B-17 8. letecké armády sestřelen Mustangy od 352. Fighter Group a zřítil se poblíž Ústí nad Labem. Pilot Fhr. (čet.) Helmuth-Peter Rix, ač zraněn, vyskočil a zachránil se na padáku. Byl jediný, kdo z jeho čtyřčlenné formace přežil. Stroj nese na spodních a bočních plochách nátěr světlou šedou RLM 76, na horních plochách lomená pole zřejmě tmavé zelené (RLM 82) a hnědofialové (RLM 81).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#414000Verze : 0
MOD
Fw 190 D-9, W. Nr. 210045, "žlutá 2". Dne 1. ledna 1945 (operace Bodenplatte) s tímto letounem odstartoval Hptm. Willi Böttlander, který tehdy sloužil u 11./JG 54. Böttlander se z akce nevrátil a byl zapsán na seznam ztrát jako nezvěstný. Zbarvení: horní plochy RLM 82/83; trup shora jen 83; spodní plochy RLM 76.
Focke-Wulf Fw 190 D-9 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#397491Verze : 0
MOD
Fw 190 D-9 (W.Nr.: 600651, "bílá 15") z výzbroje I./JG 2, jaro 1945.


Zdroj: viz výše
Focke-Wulf Fw 190 D-9 -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#381995Verze : 0
MOD
Fw 190 D-9 z výzbroje 6./JG 301, letiště Welzow, duben 1945.


Zdroj: viz výše
Focke-Wulf Fw 190 D-9 -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#381998Verze : 0
MOD
Fw 190 D-9 (W.Nr. 601088) sloužil v řadách stíhací eskadry IV (Sturm)./JG 3. Na konci války byl v nepoškozeném stavu zabaven americkým vojskem a posléze s označením FE-120 zkoušen v USA. Dnes je exponátem National Museum of the United States Air Force v Daytonu v Ohiu.



URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#9748Verze : 0
MOD
Koristné Fw 190 D-9 skúšané po vojne v Sovietskom zväze.


zdroj: histomil.com
Focke-Wulf Fw 190 D-9 -


Focke-Wulf Fw 190 D-9 -


Focke-Wulf Fw 190 D-9 - Trojpohledový náčrtek FW 190 D-9

Trojpohledový náčrtek FW 190 D-9
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#536356Verze : 3
MOD
Diskuse
V knize Velký cirkus (NV 1989, str.148) píše:
"Focke-wulf 190 s "dlouhým čumákem" byla obměna klasického focke-wulfu s řadovým dvanáctiválcovým motorem Jumo 213 o 2100 k s injekcemi vody a metylu při maximálních rychlostech namísto normálního dvojhvězdicového motoru BMW 801.
Polovina všech německých stíhacích perutí byla v lednu 1945 vybavena těmito znamenitými stroji.
Velmi rychlý (700 až 750 km za hodinu), velmi ovladatelný, vyzbrojený dvěma kanony ráže 20 mm, zamontovanými nad motorem a dvěma velkorážnými kulomety MG 113 u kořene křídel byl FW 190 D9 znamenitým a obávaným protivníkem. Jeho skvělé vlastnosti ho řadily do téže kategorie jako tempest a zřetelně ho nadřazovaly americkým mustangům, lightningům a thunderboltům stejně tak, jako anglickým spitfirům XVI." - konec citátu.
Tamtéž se nacházejí popisy dalších německých letadel, užívaných koncem II.WW.
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#28893Verze : 0
Přijde mi dost odvážné tvrdit, že FW-190D zřetelně převyšoval P-51.Podle tabulek to vypadá takto:
P-51B-NA:v0 m.n.m.-560km/h,v 8,150m-704km/h
P-51D-NA:v 0m-578km/h,v 7,620m-703km/h
P-47D-10:v 0m-536km/h,v 9,000m-697km/h
SpitfireXIV: 715km/h výšku zdroje neuvádí
FW-190D-9:v 0m-600km/h,v 5,500m-690km/h-nutno podotknout že tato rychlost je vyvinuta pomocí přídavného vstřikování paliva a tudíž tak nelze letět pořád. Navíc musíme připočítat nesprně lepší obratnost spojeneckých strojů (alespon P-51 a Spitfiru) a také mnohem lepší výcvik osádek spojeneckých letounů. Z toho vyplývá že focke-wulfy v této fázi váky již nepřevyšovaly spojenecké stíhačky o čemž vypovídá i neúměrný počet ztrát.
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#233660Verze : 0
Pro Tonto
Nevím, ale v 0 výšce je nejrychlejší. Ve vyšších nemůžeme hádat - jsou tam rozdíly v měření - nestejná výška.


Obratnost v tuhle pozdní (1945) nebyla až tak důležitá - Němci používali taktiku udeř-uteč, protože při početní převaze se zaplést do manévrováho boje (ztráta rychlost a energie) je cesta do pekel.


A kvalita posádek hrála velkou roli,ale to není problém Fw190:-)
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-D-9-t1001#414021Verze : 0