Grumman F4F-4 Wildcat

     
Název:
Name:
Grumman F4F-4 Wildcat Grumman F4F-4 Wildcat
Originální název:
Original Name:
Grumman F4F-4 Wildcat
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-1DD.MM.1942 Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1169 (4058/4098, 5030/5261, 01991/02152, 03385/03544, 11655/12227)
První vzlet:
Maiden Flight:
14.04.1941 XF4F-4
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2674 kg 5895 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3617 kg 7975 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3974 kg 8762 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.58 m 38ft
Délka:
Length:
8.76 m 28ft 9in
Výška:
Height:
3.61 m 11ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
24.15 m2 260 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1830-86 o vzletovém výkonu 865 kW
trojlistá vrtule s konstantní rychlostí otáček Curtiss Electric
Pratt & Whitney R-1830-86, take-off power 1200 hp
three-blade Curtiss Electric constant speed propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
545 l
2x 220 l přídavná nádrž
144 US gal
2x 58 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
515 km/h v 5730 m 320 mph in 18800 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
259.1 km/h v ? m 161 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9.9 m/s 1950 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5.6 min do 3048 m 5.6 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10363 m 34000 ft
Dolet:
Range:
1335.8 km 830 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2051.9 km 1275 mi
Výzbroj:
Armament:
6x kulomet Colt-Browning AN/M2 ráže 12,7 mm 6x .50 in Colt-Browning AN/M2 machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Jarski, Adam: F4F Wildcat, Monografie Lotnicze 20. Gdaňsk, AJ-Press 1995. ISBN 83-86208-29-5
Linn, Don. F4F Wildcat in action, Aircraft Number 84. Carrollton, Squadron/Signal Publications 1988. ISBN 0-89747-200-4
Greene, Frank L. The Grumman F4F-3 Wildcat, Profile No. 53, Profile Publications Ltd., Leathehead 1965
www.alternatewars.com
http://www.americancombatplanes.com/f4f_2.html
URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#4693 Verze : 0
Grumman F4F-4 Wildcat


Stručná história vývoja:


V marci 1941 požadovalo námorníctvo od Grummanu ďalšie úpravy lietadiel F4F - hlavné zmeny bola požiadavka na hydraulické sklápanie krídiel (pre ušetrenie miesta na pri pobyte na lodi) a pridanie ďalšej dvojice guľometov do krídel. Ako prototyp XF4F-4 bolo použité lietadlo F4F-3 s.č.1897 s motorom P&W R-1830-86 a zameriavačom Mk.8. Lietadlo prvýkrát vzlietlo 15.05.1941 a začiatkom júna 1941 bolo vyslané na bojové testy k jednotkám. Piloti si ale nové lietadlo moc nepochvaľovali - dodatočná výzbroj a hydraulika spôsobila zvýšenie hmotnosti, čo sa prejavilo na obratnosti a aj na maximálnej rýchlosti. Ďalšiu nevýhodu predstavovala zmena množstva munície - z 1800 ks u F4F-3 klesla na 1440. Aby sa aspoň čiastočne odstránilo negatívne pôsobiace zvýšenie hmotnosti bolo u sériových lietadiel rozhodnuté o náhrade hydraulického sklápania krídel ručným mechanickým - rovnakým ako bolo použité na "britských" Grummanoch Martlet Mk.II. Prvý sériový stroj síce vzlietol 07.11.1941, ale až po Japonskom útoku na Pearl Harbour 07.12.1941 bolo rozhodnuté o masovom zavedení tohto stroja do výzbroje. V nasledujúcich mesiacoch zvýšil Grumman výrobu lietadiel (všetkých typov) až na 200 ks mesačne, ale stroje F4F-4 zasiahli do bojov vo väčšom počte až v máji 1942.


Na základe bojových skúseností bolo 14.07.1942 rozhodnuté o zmene výzbroje zo 6 guľometov späť na 4 so zásobou 450 nábojov na hlaveň. Ďalšiu inováciu zaviedli piloti VF-6 pôsobiaci na Guadalcanale - pod trup svojich F4F-3 a F4F-4 podvesili 159 galónovú nádrž s palivom pre zvýšenie doletu. Na tomto základe výrobca upravil pevné časti krídel novovyrobených lietadiel tak, aby sa pod ne dala podvesiť dvojica odhadzovateľných nádrží s objemom po 220 galónov paliva - takto vyrobené lietadlá vyrábal General Motors vo svojej Eastern Aircraft Division pod označením FM-2.


Označenie F4F-4A dostala verzia s motorom P&W R-1830-90, ale nakoniec sa na rozdiel od F4F-3A sériovo nevyrábala. Ako F4F-4B sa vyrábala verzia s motorom Wright R-1820-40B a vrtuľou Hamilton Standard. Tento typ nakoniec nebol zavedený do výzbroje US Navy, ale používal sa vo Veľkej Británii ako Grumman Martlet Mk.IV.
Označenie F4F-4P dostala prieskumná verzia (analógová k typu F4F-3P) vyrobená v malej sérii.


Po začatí výroby typu Grumman F6F potrebovala firma uvoľniť výrobnékapacity pre výrobu tohto typu, ale zároveň bolo potrebné pokračovať aj vo výrobe F4F-4. Preto bola výroba F4F-4 v lete 1942 presunutá do firmy General Motors (konkrétne Eastern Aircraft Division), kde prebiehala pod označením FM-1 (celkom 1060 lietadiel, z toho 300 slúžilo v Britskom námorníctve ako Martlet Mk.V). Prvých 10 kusov bolo identických s pôvodnou verziou F4F-4 (motor P&W R-1830-86, vrtuľa Curtiss Electric a 6 guľometov kalibru 0.50), ďalšie už boli vybavené iba štvoricou guľometov.


Zdroj: Andre R, Zbiegniewski, Krzysztof Janowicz - Grumman F4F Wildcat, Kagero 3012, ISBN 83-89088-53-3
URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#296643 Verze : 0
Rozmístění nádrží a pancéřování F4F-4.
Třípohledový výkres F4F-4 / FM-1.


Zdroj:
www.history.navy.mil

Grumman F4F-4 Wildcat -


Grumman F4F-4 Wildcat -


URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#296623 Verze : 0
Zaradenie F4F-4 v perutiach US Navy a US Marine Corps:



Obdobie
Peruť
1942-1943
VF-10 (36 ks)




Zdroj: databáza https://www.valka.cz


pracovný príspevok, bude dopĺňané
URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#312294 Verze : 0
.
Grumman F4F-4 Wildcat - F4F-4 Wildcat, trupové číslo 53, sloužil u perutě VMF-121 USMC na letišti Henderson Field na Guadalcanalu, říjen 1942. 
Dne 9. 10. 1942 na tomto stroji v čele svých mužů přistál na Hendersonově letišti velitel perutě VMF-121 Capt. Joseph Foss, budoucí americké přední stíhací eso a nositel Medaile cti. Foss v kokpitu tohoto stroje dosáhl několika vítězství, ale využíval též další letouny. Stroj původně nesl číslo 13, avšak letoun s takovým číslem se již na Hendersonu nacházel, proto byl tento stroj přečíslován na 53. Spodní plochy světle šedé ANA 602, horní a boční plochy modrošedé ANA 603. Ačkoliv je na obrázku na směrovce typová značka F4F-3, všechny prameny uvádějí, že šlo skutečně o F4F-4.

F4F-4 Wildcat, trupové číslo 53, sloužil u perutě VMF-121 USMC na letišti Henderson Field na Guadalcanalu, říjen 1942.
Dne 9. 10. 1942 na tomto stroji v čele svých mužů přistál na Hendersonově letišti velitel perutě VMF-121 Capt. Joseph Foss, budoucí americké přední stíhací eso a nositel Medaile cti. Foss v kokpitu tohoto stroje dosáhl několika vítězství, ale využíval též další letouny. Stroj původně nesl číslo 13, avšak letoun s takovým číslem se již na Hendersonu nacházel, proto byl tento stroj přečíslován na 53. Spodní plochy světle šedé ANA 602, horní a boční plochy modrošedé ANA 603. Ačkoliv je na obrázku na směrovce typová značka F4F-3, všechny prameny uvádějí, že šlo skutečně o F4F-4.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#607886 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více