Fokker D.XXI

Fokker D.21
     
Název:
Name:
Fokker D.XXI Fokker D.XXI
Originální název:
Original Name:
Fokker D.XXI
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1936-DD.09.1939 NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterdam /
DD.08.1939-DD.04.1940 Hærens Flyvertroppers Værksteder, Kobenhavn
DD.10.1938-DD.07.1939 Valtion Lentokonetehdas, Tampere
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1936-DD.04.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
46 Fokker
10 Haerens
35 VL
První vzlet:
Maiden Flight:
27.03.1936
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1450 kg 3197 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2050 kg 4519 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,00 m 36 ft 1in
Délka:
Length:
8,20 m 26 ft 10 ⅞ in
Výška:
Height:
2,92 m 9 ft 7in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,20 m2 174.38 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Bristol Mercury VIII o vzletovém výkonu 619 kW
třílistá vrtule s konstantní rychlostí otáček
Bristol Mercury VIII, take-off power 830 hp
three-bladed contsnt-speed propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
350 l 77 Imp gal / 92.5 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
446 1) km/h v ? m 277 1) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
368 km/h v ? m 229 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,85 min do 3000 m 3,85 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9500 m 31168 ft
Dolet:
Range:
950 km 590 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
Nizozemsko:
4x kulomet FN-Browning M.36 ráže 7,92 mm


Dánsko:
4x kulomet DISA ráže 8 mm2)


Finsko:
4x kulomet Vickers ráže 7,7 mm
Netherlands:
4x 7,92 mm FN-Browning M.36 machine gun


Danemark:
4x 8 mm DISA machine gun2)


Finland:
4x .303 in Vickers machine gun
Uživatelské státy:
User States:



3)




Poznámka:
Note:
1) první stroj pro nizozemské letectvo, č.212, se zlepšenou aerodynamikou, dosahoval neozbrojený rychlosti 460 km/h; pro finské stroje je obvykle udávána rychlost 418 km/h

2) pouze na jediném stroji, J-42 dodaném Fokkerem, byla testována výzbroj dvěma 20mm kanony Madsen v křídlech; stejné kanony byly testovány také Finy

3) Licenční výroba byla zahájena i ve Španělsku, ve státní továrně SAF-15 v Alicante. Stroje měly být vybaveny sovětskými motory M-25 a kulomety ŠKAS. Španělé měli dostat od Fokkeru jeden předváděcí stroj, další měl být doručen rozebraný a dokončen s motorem M-25. Protože přednost ve výrobě dostaly vyzkoušené I-16 typ 10 se stejnými motory, během obsazení továrny nacionalisty v březnu 1939 bylo nalezeno jen cca 50 dokončených trupů a podvozků bez křídel.
1) aerodynamically modified aircraft no.212 without equipment reached 286 mph; for Finnish machines, most quoted speed is 260 mph

2) only one machine, Fokker-built J-42, was equiped wit two 20 mm Madsen cannons instead of wing-mounted machine guns; same guns were tested in Finland

3) Licensed production also started in Spain, at the state-owned SAF-15 factory in Alicante. The airplanes were to be equipped with Soviet M-25 engines and ShKAS machine guns. The Spaniards were to receive one demonstration aircraft from Fokker, another was to be delivered disassembled and completed with the M-25 engine. As priority in production was given to the tried-and-tested I-16 Type 10 with the same engine, only about 50 completed fuselages and undercarriages without wings were found during the Nationalist occupation of the factory in March 1939.
Zdroje:
Sources:
Eberspacher, Warren. Fokker D-XXI, Volume 1: Dutch and Danish Aircraft, International Squadron Monograph No.1. Phalanx Publishing Co. Ltd., St. Paul 1994. ISBN 1-883809-05-3.
Kamphuis, G.H. The Fokker D.XXI, Profile No.63. Profile Publications, Leatherhead 1966.
De Jong, Peter. Le Fokker D.21, Collection Profils Avions 9. Éditions Lela Presse, Outreau 2005. ISBN 2-914017-26-X.
Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961.
www.dutch-aviation.nl
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#28600 Verze : 0



Finské stroje s americkým motorem měly horší výkony a byly užívány jako průzkumné nebo bitevní, dva kusy měly zatahovací podvozek, výkony se ale příliš nezlepšily a tak nebyla tato verze vyráběna v sérii.
Fokker D.XXI -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#41462 Verze : 1
commons.wikimedia.org

Fokker D.XXI - Prototyp, krátce poté, co dostal novou dosud nenatřenou směrovku. Stejně jako vzorové stroje pro Dánsko používal motor Mercury VI. Stejný kryt motoru s výstupky mělo i 7 strojů koupených Finskem.

Prototyp, krátce poté, co dostal novou dosud nenatřenou směrovku. Stejně jako vzorové stroje pro Dánsko používal motor Mercury VI. Stejný kryt motoru s výstupky mělo i 7 strojů koupených Finskem.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498236 Verze : 0
commons.wikimedia.org

Fokker D.XXI - První čtyři sériové stroje pro LVA.

První čtyři sériové stroje pro LVA.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498237 Verze : 0
commons.wikimedia.org

Fokker D.XXI - Stroj z finské výroby, v době služby u 3/LLv 24, poručík V. Pyötsiä. Na FR-110 bylo dosaženo 9 a 1/12 sestřelu. Stejný stroj jako muzejní exponát na fotce níže.

Stroj z finské výroby, v době služby u 3/LLv 24, poručík V. Pyötsiä. Na FR-110 bylo dosaženo 9 a 1/12 sestřelu. Stejný stroj jako muzejní exponát na fotce níže.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498239 Verze : 0
A ještě foto na Fokkera XXI s lyžemi
Fokker D.XXI -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#127016 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww2/fokd21.html

Fokker D.XXI - Stroj z dánské licenční výroby. Žádný v Dánsku vyrobený stroj ve skutečnosti neměl kanonovou výzbroj.

Stroj z dánské licenční výroby. Žádný v Dánsku vyrobený stroj ve skutečnosti neměl kanonovou výzbroj.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#498238 Verze : 0
Tady je zajímavé foto těch prvních Fokkerů co došli do Finska. Ještě jsou nevyložené v lodních kontejnerech.
Fokker D.XXI - Rozložené Fokkery XXI v lodních kontejnerech.

Rozložené Fokkery XXI v lodních kontejnerech.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#127014 Verze : 0
.
Fokker D.XXI - Fokker D.XXI sériového čísla FR 99 byl osobním strojem velitele 24. LeLv kapitána Gustava Magnussona, esa s 5,5 sestřelu. Se zobrazeným strojem operoval v zimě 1939/40 z letiště Imolla. Letoun nese na horních a bočních plochách nátěr olivově zelenou barvou, spodní plochy jsou světle šedé.

Fokker D.XXI sériového čísla FR 99 byl osobním strojem velitele 24. LeLv kapitána Gustava Magnussona, esa s 5,5 sestřelu. Se zobrazeným strojem operoval v zimě 1939/40 z letiště Imolla. Letoun nese na horních a bočních plochách nátěr olivově zelenou barvou, spodní plochy jsou světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#606165 Verze : 0
Dne 23. května 2022 byl na letišti Hoogeveen zalétán nově postavený letoun Fokker D.XXI, který obdržel v.č. 229 a registraci PH-XXI. Pilotem byl Jack van Egmond jr. Výroba letounu byla zahájena si před 8 lety Jackem van Egmondem sr. a jeho vnukem Tomem Wilpsem. Stavba zabrala několik tisíc hodin práce.


Zdroj:
www.scramble.nl

Fokker D.XXI - Zdroj:
https://www.scramble.nl/images/news/2022/may/Warbirds_DXXI_1_640.jpg

Zdroj:
www.scramble.nl

URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-XXI-t1026#698415 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více