Curtiss JN-3

     
Název:
Name:
Curtiss JN-3 Curtiss JN-3
Originální název:
Original Name:
Curtiss JN-3
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.MM.1916 The Curtiss Aeroplane Co., Hammondsport, New York
DD.MM.1916-DD.MM.1916 Curtiss Aeroplanes & Motors, Ltd., Toronto, Ontario /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1915-DD.MM.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~ 104:
~ 86 Curtiss
18 Curtiss Toronto
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1915
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
839 kg 1850 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
13.29 m 43ft 7,13in
Délka:
Length:
8.31 m 27ft 3in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
32.7 m2 352 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss OX-5 o výkonu 67 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Curtiss OX-5, power 90 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
120.7 km/h v 0 m 75 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
~298 km ~185 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter. The Curtiss JN-4, Profile No. 37. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947. Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
www.centennialofflight.gov
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft30957.htm

Curtiss JN-3 - Poručík Herbert A. Dargue, účastník trestné expedice proti Pancho Villovi, pózuje v Chihuahua City před strojem Signal Corps No. 43. Právě mu bylo místními zabráněno v odletu, letadlo bylo poškozeno hozenými kameny. Proto se nechal místním fotografem vyfotit a postrkovat kolem tak dlouho, dokud nepřišla pomoc. Dav před fotoaparátem nezaútočil, a pomoc přišla včas... 
No.43 je jedním ze strojů přestavěných z JN-2.

Poručík Herbert A. Dargue, účastník trestné expedice proti Pancho Villovi, pózuje v Chihuahua City před strojem Signal Corps No. 43. Právě mu bylo místními zabráněno v odletu, letadlo bylo poškozeno hozenými kameny. Proto se nechal místním fotografem vyfotit a postrkovat kolem tak dlouho, dokud nepřišla pomoc. Dav před fotoaparátem nezaútočil, a pomoc přišla včas...
No.43 je jedním ze strojů přestavěných z JN-2.

URL : https://www.valka.cz/Curtiss-JN-3-t126246#428274 Verze : 0
První ve větších počtech vyráběná verze řady JN a přímý předchůdce slavné Jenny vznikl na počátku roku 1915. JN-3 měly stejný trup, motor a podvozek jako JN-2, dostaly ale nová křídla, s horním křídlem o výrazně větším rozpětí, než mělo spodní křídlo. Změněna byla také směrovka, s pevnou kýlovou plochou a ve tvaru kapky, více méně shodným jako u pozdějších JN-4 (směrovka JN-3 ale mírně přesahovala i pod trup), a ovládání bylo nahrazeno systémem Deperdussin - volant ovládal křidélka a pedály směrovku.


Hlavním zákazníkem bylo britské námořnictvo, které postupně objednalo 91 strojů, z nichž první byly Britům předány v březnu 1915. Šlo o stroje čísel 1362-1367 a 3345-3423. Curtiss kvůli velikosti objednávek dokonce založil kanadskou filiálku, která pro britskou admiralitu postavila dalších dvanáct strojů, 8392-8403, a šest strojů pro Curtissovu leteckou školu na torontském letišti Long Branch. JN-3 se od námořnictva dostaly i k RFC, např. k 22. peruti.


Mnohem pozoruhodnější život měly dva stroje dodané americkému spojovacímu vojsku (s pořadovými čísly 52 a 53). Ty byly v září 1915 dopraveny do Fort Sill v Oklahomě, kde je převzala 1. letecká eskadrona. Ta již vlastnila všech osm JN-2 postavených pro armádu, a krátce nato všech šest přeživších strojů vybavila křídly a směrovkami z JN-3. Přestože byly od tohoto okamžiku označovány jako JN-3, ponechaly si své původní ovládání, tj. pokud chtěl pilot zatočit, naklonil se na příslušnou stranu a tím pohnul pákou, dotýkající se jeho ramene. 1. peruť pak s těmito stroji absolvovala začátek trestné výpravy generála Pershinga, která následovala po Pancho Villově přepadu města Columbus v Novém Mexiku. Peruť zajišťovala letecký průzkum, a důkladně prověřila hranice použitelnosti JN-3. Ty byly, stejně jako jejich předchůdce, pro podobné úkoly výrazně podmotorované, a byly sotva schopné operovat v horkém podnebí mexických hor, často ve výšce kolem 3000 metrů.


Kromě toho samozřejmě vždy hrozilo nebezpečí od místních obyvatel, pro které byl Pancho Villa často hrdinou, či prostě neměli rádi Američany. Fotografie nahoře dokumentuje případ, kdy byly stroje č. 43 a 45 (oba původem JN-2) vyslány do města Chihuahua s poštou pro místní konzulát. Zatímco přistání čísla 45 proběhlo bez problémů, 43 přistál na opačné straně města a způsobil mezi místními veliký rozruch, kteří na letadlu hned začali projevovat své sympatie k severnímu sousedovi. Velitel peruti, kapitán Benjamin Foulois, který letěl jako pozorovatel, se pokusil dostat do města, zatímco pilota, poručíka Darguea, poslal s letadlem za druhým strojem. Na startující stroj spustila palbu přihlížející jednotka rurales, jízdní policie, a poté co po zákroku Fouloise přestala střílet, se zapojil dav pomocí kamení. Foulois byl zatčen, naštěstí až poté, co se mu podařilo poslat vzkaz na konzulát, a Dargue, donucený s poškozeným strojem opět přistát, mezitím zdržoval u letadla pomocí místního fotografa, před kterým se dav držel zpět, dokud z konzulátu nedorazila pomoc.


Podnebí a problematické zásobování (Pershing, kterému mexická vláda nepovolila použít místní železniční síť, byl odkázán pouze na stále nepříliš spolehlivé nákladní automobily) si vybraly svou daň a na konci dubna 1916, po měsíci nasazení, již byla většina JN-3 zničena nebo opuštěna. I č. 43 bylo zničeno 19. dubna při nepovedeném nouzovém přistání na úpatí hor západně od města Chihuahua, nicméně pilotu, opět Darqueovi, a pozorovateli poručíku Willisovi se podařilo po několika dnech dostat do San Antonia de los Arenales a nakonec dohnat Pershinga. 20. dubna Pershing nařídil 1. letecké eskadroně přesunout se zpět do amerického Columbusu, kde na ni čekaly nové letouny. Oba přeživší Curtissy, č. 45 a 53, zde byly odstrojeny a zničeny. Do Mexika se peruť vrátila s podstatně výkonnějšími Curtissy R–2.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-JN-3-t126246#428308 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více