L-200A 0705

Základní data:


Typ letounu: L-200A
Sériové číslo: 170705
Trupové označení: 0705
Datum dodání: -
Období služby: -
Určení: -
Motor: -
Speciální vybavení, modernizace a úpravy: -



Marking:


Horní plochy: -
Spodní plochy: -
Výsostné znaky letounu na trupu: -
Výsostné znaky letounu na horní straně křídla: -
Výsostné znaky letounu na spodní straně křídla: -
Speciální označení na trupu: -
Speciální označení na horní straně křídla: -
Speciální označení na spodní straně křídla: -
Výroční a příležitostné zbarvení: -



Historie letounu:



Poznámka:



Prameny a literatura: Soviet transports
URL : https://www.valka.cz/L-200A-0705-t57361#207093 Verze : 0
Letoun L-200A s evidenčním číslem 0705 (výrobní číslo 170705) byl převzat československým vojenským letectvem ve Strojírnách první pětiletky národní podnik v Kunovicích pravděpodobně v roce 1961.
K 1. únoru 1962 veden u 10. letecké armády (10. LA), ale 4. října 1962 předán útvaru 7. armády Protivzdušné obrany státu (7. A PVOS). K 9. června 1965 předán Vyššímu leteckému učilišti (VLU), 30. dubna 1965 převzat na revizi v Leteckých opravnách Trenčín (LOT). Po ní 28. srpna 1965 zpět k Vyššímu leteckému učilišti (VLU). Do Leteckých opraven Trenčín (LOT) předán 19. listopadu 1968 na revizi, po ní 3. dubna 1969 předán zpět Vyššímu leteckému učilišti (VLU). Zde až do 8. února 1973, kdy byl předán útvaru 7. armády Protivzdušné obrany státu (7. A PVOS), který jej 25. února 1973 předal na revizi do Leteckých opraven Trenčín (LOT). Po ní jej 28. června 1974 převzal útvar 7. armády Protivzdušné obrany státu (7. A PVOS), od něj 30. září 1974 převzat útvarem 10. letecké armády (10. LA). V závěru vojenské kariéry sloužil u 10. velitelské letky (10. vellt - VÚ 3565) v Hradci Králové, kde byl „papírově“ zrušen v roce 1977 a 16. srpna 1977 předán do Leteckého muzea Vojenského historického ústavu Kbely, kde byl na přelomu osmdesátých a devadesátých let vystavován na volné ploše.
Dne 13. listopadu 1997 zapůjčen firmou Proze, s. r. o., která jej přepravila do hangáru AK Zbraslavice, odtud byl 4. března 1998 odvezen do Holešova, kde na něm firma Reas, a. s., uskutečnila opravu. Po jejím dokončení byl 3. září 1998 zalétán a 9. září 1998 bylo vydáno Osvedčení letové způsobilosti (OLZ).
Drobné závady nalezené Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) byly odstraněny do 11. prosince 1998 a letoun byl 2. října 1998 zapsán do českého leteckého rejstříku. Po té byl předán provozovateli Aeroklub Zbraslavice. Ten jej po dohodě s Vojenským historickým ústavem (VHÚ) provozuje pod značkou OK-PRO v retro-nátěru Československých aerolinií (ČSA) ze šedesátých let.
Z výše uvedeného vyplývá, že ve Vojenském historickém muzeu v Piešťanoch není vystven skutečný letoun L-200A evidenční číslo 0705 (výrobní číslo 170705), ale letoun, který je upravený pouze do markingu L-200A evidenční číslo 0705. Ve skutečnosti je Piešťanoch vystavován letoun L-200A výrobní číslo 170720, původní poznávací značky OK-PLG, kterou obdržel 16. ledna 1964 a byl přidělen do Svazarmu. Během své životnosti létal také u dalších provozovatelů: Železárny a drátovny Bohumín], Středisko vrcholového sportu Moravská Třebová a naposledy u Secar Bohemia, a.s., kde dolétal. V roce 2009 byl na letišti Vysoké Mýto upraven do výstavní podoby letounu L-200A evidenční číslo 0705 (výrobní číslo 170705) a koncem dubna 2009 byl přelétnut na letiště Piešťany, kde se stal exponátem Vojenského historického muzea v Piešťanoch. Jednalo se o výměnu za L-29 výrobní číslo 993405, evidenční číslo 3405, ten je v současnosti provozován v České republice s poznávací značkou OK-AJW.


Zdroj: L+K 10, 11, ročník 2008.
L-200A 0705 - Podoba L-200A výrobní číslo 170705 (evidenční číslo 0705) během služby u československého vojenského letectva.
Foto sbírka Jaroslav Matoulek

Podoba L-200A výrobní číslo 170705 (evidenční číslo 0705) během služby u československého vojenského letectva.
Foto sbírka Jaroslav Matoulek

L-200A 0705 - Podoba L-200A výrobní číslo 170705 (evidenční číslo 0705) po předání do Leteckého muzea VHÚ v Praze Kbelích.
Foto sbírka Jaroslav Matoulek

Podoba L-200A výrobní číslo 170705 (evidenční číslo 0705) po předání do Leteckého muzea VHÚ v Praze Kbelích.
Foto sbírka Jaroslav Matoulek

L-200A 0705 - Podoba L-200A výrobní číslo 170705 (evidenční číslo 0705) v expozici Leteckého muzea VHÚ v Praze Kbelích.
Foto z 29. května 1995 Jaroslav Matoulek

Podoba L-200A výrobní číslo 170705 (evidenční číslo 0705) v expozici Leteckého muzea VHÚ v Praze Kbelích.
Foto z 29. května 1995 Jaroslav Matoulek

L-200A 0705 - Podoba L-200A výrobní číslo 170720 (původně OK-PLG) již jako exponátu Vojenského historického muzea v Piešťanoch.
Foto z 28. června 2009 Jaroslav Matoulek

Podoba L-200A výrobní číslo 170720 (původně OK-PLG) již jako exponátu Vojenského historického muzea v Piešťanoch.
Foto z 28. června 2009 Jaroslav Matoulek

L-200A 0705 - Detail československého výsotného znaku se špatným poměrem jednotlivých výsečí na letounu L-200A výrobní číslo 170720 (původně OK-PLG) ve Vojenském historickém muzeu v Piešťanoch.
Foto z 28. června 2009 Jaroslav Matoulek

Detail československého výsotného znaku se špatným poměrem jednotlivých výsečí na letounu L-200A výrobní číslo 170720 (původně OK-PLG) ve Vojenském historickém muzeu v Piešťanoch.
Foto z 28. června 2009 Jaroslav Matoulek

URL : https://www.valka.cz/L-200A-0705-t57361#328299 Verze : 1

Diskuse

Doporučujem moderátorovi, aby vymazal snímky L-200A, 0705 z Piešťan, nakoľko ide skutočne len o fiktívnu 0705. Skutočná L-200A, v.č.170705 dnes lieta pod imatr.značkou OK-PRO v AK Zbraslavice - zapožičaná z LMK. Príspevok p.Jaroslava Matoulka hovorí jasne.
URL : https://www.valka.cz/L-200A-0705-t57361#343765 Verze : 0
Já mám prosbu na Vás všechny - prosím snažte se používat co nejméně zkratek. Ten text od p. Matoulka je opravdu dobrý, ale neznalý nebo začátečník polovinu těch zkratek ani nedešifruje.
Já vím Vám ty výrazy přijdou naprosto běžné, ale kdo dnes ví co to bylo PVOS, SVS nebo LA, ti mladí to už nezažili. Smile
URL : https://www.valka.cz/L-200A-0705-t57361#343769 Verze : 0
to Gusto:Bude z toho nová karta.Chvíli strpení.


to Dav:Já to taky už nezažil (teda zažil ale než jsem tomu začal chápat tak už to pomalu ale jistě zmizelo Smile - jsem holt ještě mladý zobák...) a vím to Smile.Při editaci to rozklíčuju.
URL : https://www.valka.cz/L-200A-0705-t57361#343771 Verze : 0
to Darkfold: Dúfam, že tá nová karta nebude na L-200A, v.č. 170720. Toto lietadlo neslúžilo v čs.vojenskom letectve.
URL : https://www.valka.cz/L-200A-0705-t57361#343774 Verze : 0
Tome to že to rozklíčuješ ty ještě neznamená že to dokáže člověk, který čistě náhodou letěl na tomto letadle jako cestující a pak narazí na naše stránky a bude si chtít o tom letadle něco přečíst.


Pořád to celé musíme brát že tyto údaje nemají sloužit jen odborníkům nebo těm zapáleným jedincům, ale i náhodným kolemjdoucím Smile .
URL : https://www.valka.cz/L-200A-0705-t57361#343777 Verze : 0
to Gusto:Bude vypsaná na L-200 170720 což je letoun který v československém vojenském letectvu sice nelétal ale létal u civilů.Proto bude tato karta zařazena do příslušné sekce Civilní letadla.


to Dav:No vždyť jo Smile.Jen vyrypuju.Podoplňuju to i do Slovníku ať se to tam dá dohledat.
URL : https://www.valka.cz/L-200A-0705-t57361#343781 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více