Výsledky vyhledávání

Nalezené příspěvky

Zobrazuji záznamy 0 - 100 z 1735 záznamů celkem

   Následujících 100 >>

Legenda : [Faktografický příspěvek] [Diskusní příspěvek]

Salutování levou ?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

K salutování - taky si myslím, že se salutovalo výhradně pravou. Jediné, co mě k fotce napadá, je - nedělají ti vojáci něco jiného, než salutují? Jakoby třeba hráli na trubku... je to asi nesmysl, ale zase je jasně vidět, že spousta z ...

Stanné právo nad 21. LID 1914

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Úplně přesně to nevím, ale jelikož se nikdo jiný neodhodlal odpovědět - je to podobné, jako když se vyhlásí stanné právo v civilu. Tzn. omezí se svobody (je otázka jaké se dají omezit na frontě svobody...) a zavedou přísnější tres ...

Hledám místo boje

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Skutečně byl zajat celý pluk - ale to byl 13. zeměbranecký pěší pluk, nikoliv domobranecký. V té době působily ovšem oba pluky prakticky vedle sebe a oba byly ze stejného doplňovacího obvodu (Olomouc), takže je možné, že je to zkreslen ...

Identifikace zkratek ze seznamu ztrát

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

střelec (domobrany), střelecký pluk č. 11, přidělen k (a nyní předpokládám, že jde o nepřesné rozluštění textu, melo by být "Sturm.B." a "Sturmkomp.") 26. údernému praporu, 7. úderné rotě.Kdyby šlo přiložit originál, tak by to po ...

Informace od VÚA Praha

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Tzv. "legionář podle zákona" se vztahuje k této normě: www.psp.cz. Jak se v ní lze dočíst, jde o zákon o preferování legionářů na určitá místa ve státní správě, a ten si pro své účely definuje podmínky, které musí člověk splň ...

Informace od VÚA Praha

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Kmenové listy byly delimitovány do nástupnických států, ve Vídni kopie nezůstaly. Pokud není v Praze, pak s největší pravděpodobností není. Z osobních dokumentů, které by mohly zajímat někoho, kdo pátrá po předcích, jsou ve Vídni ...

Doplňovací okres Těšín

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý den,ad 1) LIR 31 byl pokud se nemýlím celou válku součástí 46. zeměbranecké divize. Její velitel sepsal její historii, která vyšla v roce 1938 v Berlíně, přičemž právě na tento pluk (protože předtím velel brigádě, ve které ...

Pohřešovaní

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý den,o těchto číslech, obzvláště o těch celkových hausnumerech, se nedá nic konkrétního říct, vznikají různým sčítáním různých údajů, existuje spousta variant těch počtů a nikdo nemůže nijak zjistit, která je nejblíž ...

Info o vojakovi z I. SV

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Z tohoto záznamu je co se působení v první světové válce týče jasné pouze to, že byl příslušníkem 13. honvédského pěšího pluku (pod který okres Malacky spadal, takže sloužil ve svém "domácím pluku") a že byl zajat 24.10.1914 u I ...

Bitva o město Parkány

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Stále nerozumím tomu, proč by to nemohl být některý z těch Bregů ve Slovinsku, pokud tam notabene 8. zeměbranecký pluk v tu dobu bojoval a ve všech dokladech má psáno, že byl zajat jako jeho příslušník...

Bitva o město Parkány

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

A proč by to nemohl být některý z těch Bregů ve Slovinsku? I podle databáze čs. legionářů byl František Bartoloměj zajat jako příslušník 8. zeměbraneckého pluku, nevidím důvod to zpochybňovat, když vše sedí...

Hlada sa pradedo

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Návod, co kde zkusit, včetně odkazů na další dva návody: https://velka.valka.cz/predci.php. Zdůrazňuju, že zásadní je dopátrat se jednotky, v níž sloužil - pak je dost velká šance dohledat i přesnější okolnosti jeho smrti, případně ...

Prosba o radu

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Ano, Res. je Reserve. Ta 14 v čísle pluku podle mě není 14, ale "N", resp. "Nr." a jedná se tak skutečně o pluk č. 32, jak je uvedeno i na razítku (32. pěší pluk byl doplňován z Budapešti).

Kde bojoval môj dedko

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý den,ano, MGA 1 je skutečně kulometný oddíl číslo 1. Kde přesně a kdy přesně byl zraněn se dá dohledat v seznamu ztrát ve vídeňském Kriegsarchivu.

Nezvěstný na Soče

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Skutečně se jedná o 25. domobranecký pluk, kolega viděl ve vašem textu jen "25. pěší pluk", a na to reagoval v domnění, že myslíte 25. pěší pluk řadového vojska.Co se plukovních matrik týče, skutečně jsou ve Vídni (nevím jestli š ...

Nezvěstný na Soče

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Mám na mysli seznamy ztrát, které vedly jednotlivé jednotky (Verlustliste). Tam se zapisovali padlí, ranění, nezvěstní a zajatí a seznamy se vyhotovaly průběžně během války, a to i zpětně (když se po nějaké době upřesňovalo, co se ...

Nezvěstný na Soče

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý den,bez informací z VÚA se asi nepohnete - důležité je znát hlavně příslušníkem jaké jednotky v daný okamžik byl a kdy přesně byl za nezvěstného prohlášen. Pak se dá hledat v plukovních matrikách ve Vídni, kde by mělo být ...

Landsturm, pluk č.24, 5. rota

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý den,pokud je uveden v seznamu ztrát k 19.12., pak padl pravděpodobně v říjnu či listopadu. 24. domobranecký pluk byl na počátku války zařazen ve 40. domobranecké pěší brigádě, která byla součástí 2. armády. Za předpokladu, ž ...

Určení jednotky

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

F Machalica: Můžu se zeptat, čím je podloženo, že "v druhé polovině války pak bylo takřka pravidlem, že vojáci z doplnění (pochodových setnin či praporů) nebyli přidělováni ke svému útvaru, ale k útvarům, které měly největší z ...

Byl či nebyl na Piávě ?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Ono záleží, co znamená "říkával to prý" - fronta na linii Piavy po neúspěšné rakouské ofenzivě zůstala prakticky až do konce války, tudíž "na Piávě" mohl být nasazen vlastně kdykoliv v roce 1918. Vyplývá z jeho vzpomínek to, že ...

Určení jednotky

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Ono v průběhu války se z domobraneckých pluků z velké části stávaly prapory, a jejich číslování, musím přiznat, je pro mě stále záhadou. 39. domobranecký pluk byl doplňován z Dolních Rakous, okres Dačice pod něj sice nespadal, ale ...

Pomoc s určením jednotky

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý den,pokud znáte obec, ke které Váš předek příslušel (většinou to byla tatáž, v níž se narodil), můžete si vyhledat na našem portálu: https://velka.valka.cz/mista-jednotky.php jednotky, do nichž byli muži z této obce standardně ...

Tři bratři v hadraplánu

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Co se letadla týče, je to ateliérová atrapa (v podstatě stejná je vidět ve filmu Ostře sledované vlaky ve scéně, kdy hlavní hrdina navštěvuje svou milou v ateliéru jejího otce).

Sedm let ve Francii ?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Pokud se narodil v roce 1893, rukovat by měl až v roce 1914 (rukovalo se v 21 letech či později). V ústním podání i v nadpisu této diskuze je navíc "7 let ve Francii", pohlednice to modifikuje na "7 let v Itálii"... Vím, že to není spolehliv ...

Sedm let ve Francii ?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Sedm let je podezřelý údaj, pokud by byl pravdivý, napadá mě ještě francouzská cizinecká legie (ale její uniformy nepoznám vůbec), v níž by mohl sloužit třeba již před válkou... Ale to je jen hypotéza předhozená k vyvrácení

matrika štřeleckého pluku č.12

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Zeměbranecké jednotky RU armády byly při reformě v roce 1917 přejmenovány na střelecké, proto se v dokumentech můžete setkat s jedním i druhým názvem. Je to ale tatáž jednotka (a střelecké se jim po vzoru jiných armád neoficiálně ř ...

svobodník

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Obecně - svobodník podle mě z titulu toho, že byl svobodník, nikomu nevelel, svobodník je v podstatě vojín osvobozený (od toho ten název) od určitých povinností, které mají běžní vojíni. Ale to je jen obecné konstatování - podrobnost ...

vojenská karta - kontrola přeluštění

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Ano, zřejmě sloužil aspoň nějakou dobu u II. praporu. Pokud šel ale na frontu celkem 3x s různými pochodovými formacemi, mohl jít pokaždé k jiné jednotce, klidně jednou do Itálie a jednou do Haliče... Vyznamenání se tedy podle listiny vz ...

vojenská karta - kontrola přeluštění

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Roty se číslují průběžně v celém pluku (1.-16. rota, přičemž 1.-4. je I. prapor, 5.-8. je II. prapor atd.), pluk má normálně čtyři prapory, z nichž tři zpravidla bojovaly v rámci pluk (u IR 18 na východní frontě) a jeden zvlášť (u ...

Kto bol generál Mirbach?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

S těmi mapkami máte pravdu, ale mě přijde to, aby generála pochovávali de facto v území nikoho asi tak stejně nepravděpodobné jako to, aby následující den rakouská strana informovala o místě jeho pohřbení chybně... Skizze 55 ukazuje pr ...

Kto bol generál Mirbach?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Já bych doplnil ještě jednu otázku, která mi přijde zásadní - pokud byl hned pohřben v Uliči a Rusové mylně informováni, proč byl do plánku cintorína v Uliči dopsán až dodatečně a na hrobu je původně jiné jméno? Ani umístění hr ...

Kto bol generál Mirbach?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Vážený Dade,o problematiku se trochu zajímám, pokud jste přesvědčen, že generál Mirbach je skutečně pohřben v Uliči, rád bych se dozvěděl, jak si vysvětlujete fakt, v dokumentu také zmíněný, že rakouská strana informovala Rusy o je ...

Pro vás hračka, pro mě neznámá

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Byl hudebníkem - specialisti všech druhů (zjevně včetně hudebníků) se relativně často dostávali k jednotkám mimo svou domovskou oblast. Dost možná se přihlásil na nějakou výzvu typu "hledají se hráči na XY...", která mohla v armádě ...

Vojenské špitály v Maďarsku

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Jen co su schopen z hlavy identifikovat:St. Pilt by možná mohl být Sankt Pölten (česky Svatý Hypolit), ale je v Dolních Rakousích, nikoliv Horních jak píše autor, takže moc jistý bych si tím nebyl"samlšteli" bude shromaždiště, z německ ...

Pro vás hračka, pro mě neznámá

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Ohledně pohřbení - pravděpodobně na místě. V oblasti jsou nějaké vojenské hřbitovy, ty bohužel nemáme dosud zmapovány, takže s tím nepomůžu. Starý určitě nebyl (branná povinnost byla až do 42 let, za války pak postupně prodlužov ...

Pro vás hračka, pro mě neznámá

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Předpokládal bych, že 5. rota byla skutečně součástí II. praporu - ještě jsem se nesetkal s přesouváním rot mezi prapory, nota bene mezi praporem odloučeným a zbytkem pluku (dočasné podřízení nějaké roty sousednímu praporu, to samoz ...

Pomoc s určením jednotky

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Nene, 149. domobranecký pěší prapor je určitě jiná jednotka než 9. domobranecký pěší pluk. Existovaly samostatné domobranecké prapory (nebyly zařazeny do žádného pluku), to bude tento případ. S těmi zmatky v čísle jednotky bohužel ...

Pomoc s určením jednotky

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Takže co jsem vyčetl (některý ze zdejších specialistů mě možná opraví):Váš předek byl odveden, ale neprodělal tříletou základní vojenskou prezenční službu, nýbrž jen 8týdenní výcvik (to bylo běžné, prezenční službou prošl ...

36.Pěší pluk

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Tento text popis bojů na počátku války neobsahuje - je věnován hlavně všem selháním pluku na frontě v pozdější době. Nevím o ničem, kde by se podrobnější popis dal najít - pouze vím, že existuje disertační práce o 36. pluku jist ...

Zvláštna uniforma

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Pokud vím, do Uher byly přemisťovány jednotky z Čech (nikoliv už z Moravy) - nevím o tom, že by do Uher byly přemisťovány ještě nějaké další posádky z Předlitavska?

Západní Halič

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Verlustlisty se vydávaly velmi často, skoro každý den, ale informace do nich putovaly mnohdy velmi dlouho (obzvláště v případě zajatých). To, že tam je už 30.6., je vlastně celkem brzy. Zkuste ovšem pátrat dál - protože o pár dní, týd ...

Boje na Lysonianské vysočině - Halič

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

V roce 1916 byly 23. a 25. pochodové prapory některých jednotek z Českých zemí přiděleny jiným (vesměs maďarským) plukům - zmiňuje to Nedorost na str. 94 v prvním dílu Češi v 1. světové válce. Bohužel nevím, kdy byly tyto prapory od ...

Pomoc s určením jednotky

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Jasně, No 8, to mi nedošlo... pak je ovšem zajímavá otázka, proč je to později opraveno a přepsáno - a nejen to, ale i data; tuší někdo, na základě čeho mohly být v roce 1919 opravovány tyto údaje?Hynek: Znáte nějaký systematický zd ...

Pomoc s určením jednotky

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý den, tomu zápisu na první fotce nerozumím, vypadá to jako přepisované dodatečně (něčím, co pak značně vybledlo) - původně bych řekl tam bylo "... Inf. Rgmt. 12 (pomlčka s nějakým divným znakem) 8" a přepsáno je to na "9 Leitme ...

Prosba o pomoc

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Ano, bude to jak píší předřečníci - byl příslušníkem praporu zařazeného do horské brigády a s ní se účastnil bojů v Srbsku (zatímco zbylé tři prapory pluku byly nasazeny jako celek od počátku války v Haliči). 3.12.1914 byl zajat ...

Boje na Lysonianské vysočině - Halič

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Co se hodnosti týče - to, že byl hodností landšturmák, ale zařazen do řadového pěšího pluku, nebylo nic neobvyklého - setkáváme se s tím například v seznamech padlých na vojenských hřbitovech poměrně běžně. Usuzoval bych z toho, ...

Kde zemřel a kde bojoval?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Wola Sękowa je bohužel už mimo oblast, kterou Dragomir zpracoval, takže tam dotyčný uveden není (vojáky českých jednotek z Dragomira máme zpracovány na svém webu: https://1914.valka.cz/pages/vojaci_Halic.php). Obrátit se na Crux Galiciae ale ...

Záložní nemocnici v Tyrolsku

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Kontakt na Kriegsarchiv je na jejich webu: https://www.oesta.gv.at/site/5003/default.aspx (dá se s nimi psát německy nebo anglicky), když jim napíšete, co vlastně sháníte, nejspíše se dozvíte se, zda vám mohou pomoci...

Uniforma

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Na uniformy jsou tu jiní odborníci, takže k těm třem otázkám:- mapy samozřejmě měli- frontu mohl opustit, pokud dostal dovolenou (většinou na pár dní až týdnů) - v takovém případě voják zpravidla sedl na vlak a jel domů, po skončen ...

17.08.2013 - Sraz Praha - ZRUSENO

>> O našem webu >> Srazy >> Archiv

Rád bych se na takový sraz zase po dlouhé době podíval, abych se uvedl do obrazu, ale všechny tři termíny (květnový, červencový i srpnový) se mi kryjí s různými akcemi. Nebyl by nějaký sraz mimo sezonu (řekněme říjen až březen)?

Kde zemřel a kde bojoval?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Horský pluk č. 1 československé armády vznikl po rozpadu Rakouska-Uherska jakožto "nástupnická" jednotka 11. zeměbraneckého pluku. Takže údaj je zřejmě z nějaké kroniky této jednotky, která obsahuje i dějiny jejího rakousko-uherského ...

Kde zemřel a kde bojoval?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

K 11. zeměbraneckému pěšímu pluku můžu potvrdit, že v inkriminované době byl součástí 26. zeměbranecké divize (podřízen rakousko-uherské 3. armádě). Ta na počátku května - po průlomu ruských pozic u Gorlic - vyrazila z prostoru La ...

Rámcový pluk

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Rámcový pluk by podle mě měl být pluk tvořený pouze minimálním počtem vojáků, kteří se v mírové době starají o jeho "chod" s tím, že na plný počet bude doplněn až v případě mobilizace. Ale pomohl by kontext, o jakou dobu a jakou ...

Návrat ruských legionářů přes Argentinu

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Je to dost neobvyklé, určitě ne v rámci organizovaného transportu. Legionáři se obecně vraceli z Vladivostoku buď lodí kolem Číny, Indie a Suezským průplavem do Terstu (odtud vlakem do Československa), nebo lodí přes Pacifik do USA či Ka ...

Žádost o pomoc - Maďarsko/Bukovina

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý denK.u.k. Inft.-Regt Nr 1 9. Komp II. ZNG = 1. pěší pluk, 9. rota (čili 3. prapor), II. četa (německy zug, nikoliv zng), desátník Černý asi velel této četě1. pěší pluk byl doplňován z doplňovacího obvodu opavského, jehož hrani ...

Pomoc s určením vojenského označení

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Ano, znamená to pěšák-rezervista, a šlo o muže, kteří nesloužili v aktivní službě, ale už byli v záloze (tzn. měli vojnu za sebou a do armády mohli být povoláni v případě mobilizace), nic specifického co se služby týče to neznamen ...

Pomoc s určením jednotky

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý den,Jäger = příslušník jednotek polních myslivců. V RU armádě byly tři myslivecké pluky (Tiroler Jäger-Regimenter), běžně zkracovány jako TKJR (s čísly 1-3), a dalších asi 29 mysliveckých praporů (Feldjäger Battailon), běžn ...

Geografická pozice jednotek na frontě

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý denve vídeňském archivu jsou k dispozici dokumenty vyšších jednotek (brigád, divizí), takže pokud víte že vás zajímá 26. horská brigáda, vídeňský Kriegsarchiv určitě je to správné místo. V těch dokumentech by měla být hl ...

Österreich-Ungarns letzter Krieg 1914-1918

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

OULK je na internetu dokonce v přepsané formě: https://honsi.org/literature/svejk/dokumenty/oulk/, avšak bez příloh. Pokud se nemýlím, 7. svazek snad ani neexistuje (nestihl vyjít). Pokud jde o přílohy k prvním šesti svazkům, máme je na své ...

11.11. 11.00 hod

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý denJá se omlouvám, pokud má reakce vyzněla jako osobní útok na Vás - to jsem neměl na mysli. Chtěl jsem využít tohoto tématu a upozornit na problém, který podle mě komunita lidí zabývající se nějakým způsobem první světovou ...

11.11. 11.00 hod

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

11. listopad je mezinárodním dnem veteránů - BEZ OHLEDU na to, na které straně ve které válce bojovali, i když je svým vznikem svázán především s první světovou válkou. Proto si myslím, že je to vhodné místo pro tuto výzvu, kterou b ...

Česká družina

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Ano, existuje kompletní databáze všech příslušníků čs. legií, ze které jsem vytáhl příslušníky České družiny (na začátku jejich seznam, pod ním pak kompletní karty každého z nich...). Zdroj: www.vuapraha.cz.

prapředek - legionář v Itálii

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

Dobrý denHledáte předpokládám informace o 9. pěším pluku, jež je uveden v kartě legionáře (nikoliv 6., jak píšete) - 9. pěší pluk byl posádkou v Haliči (v Přemyšlu, Stryji a Radymnu) a byl doplňován z doplňovacího obvodu Stryj, co ...

Kde bojoval můj praděda?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

A podařilo se rozluštit, co za jednotku je "K.u.K. Kommando der mobilen H.H. Anlage No.2"? Jestli je to nějaká technická jednotka, nebo nějaká dělostřelecká (haubitz?)... mně takový název teda nic neříká, ani se mi nepovedlo nic najít.

Kde bojoval můj praděda?

>> Války - diskuse >> Diskuse o WW1

I když jde snad jen o překlep tazatele, podotýkám raději, že na razítku není podle mého 8.2.1915, ale 8.12.1915. Válka s Itálií začala až v květnu 1915 a armádní skupina Rohr také vznikla až po jejím začátku.

  Následujících 100 >>
Zobrazuji záznamy 0 - 100 z 1735 záznamů celkem

banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 81.134,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz / armedconflicts.com neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY