Příjmení: Surname: | Kiss | |
Jméno: Given Name: | Josef | |
Jméno v originále: Original Name: | József Kiss de Elemér et Ittebe | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | poručík | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 26.01.1896 Bratislava / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 25.05.1918 poblíž Lamon / | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | - | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | - stíhací eso 1. světové války (19 vítězství) - nejúspěšnější pilot maďarské národnosti - padl v leteckém boji | |
Související články: Related Articles: | ||
Zdroje: Sources: | https://www.theaerodrome.com/aces/austrhun/kiss.php https://en.wikipedia.org/wiki/József_Kiss |
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#222012Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#222012Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#222012Version : 0
Michal Rak
MOD
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#659258Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#659258Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#659258Version : 0
Kiss, József
Narodil se 26. ledna 1896 v Pozsony (také Prešpurk, dnes Bratislava) v Uhrách. Jeho otec byl Maďar a pracoval jako zahradník v Bratislavské kadetní škole, jeho matka byla Slovenka. Sám Kiss mluvil plynně oběma jazyky. Jeho děd Eleméri és ittebei Kiss Ernő (vlastnil panství v Eleméri ve Vojvodině v dnešním Srbsku) byl generálem a v revoluční době 1848 - 1849 se postavil na stranu uherských povstalců. Po jeho skončení byl říjnu 1849 v Aradu popraven a jeho panství konfiskováno.
Vyučil se strojníkem, později navštěvoval technickou školu. Do Velké války nastoupil jako dobrovolník 26. října 1914 k Pěšímu pluku č. 72 posádkou v dnešní Bratislavě. Na Ruské frontě v Karpatech byl zraněn. Po doléčení byl převelen k pilotnímu výcviku do Wiener Neustadt (Vídeňské Nové Město). Dne 8. dubna 1916 mu byl vydán uherský mezinárodní pilotní průkaz FAI č. 57 a 16. července 1916 rakouský mezinárodní pilotní průkaz FAI č.724.
Na jaře 1916 tak nastoupil k Flik 24, které velel hauptman Gustav Studený. Začátkem října 1916 byl zraněn. Zde u Flik 24 do října 1917 sestřelil 7 letadel nepřítele.
V listopadu 1917 byl převelen ke stíhací Flik 55J, které velel hauptmann von Maier.
Zde do 27. ledna 1918 sestřelil dalších 12 letounů nepřítele. Toho dne vzlétnul z Pergine pravděpodobně na letounu Albatros D.III (Oef) 153.47. Při letu na něj zaútočilo několik britských Camelů. Pravděpodobně jeden z nich, kapitán M. B. Frew z britské 45. perutě RAF, zasáhl letoun Stabsfeldwebl Josefa Kisse a jeho samotného do dutiny břišní. Přesto však dokázal přistát na vlastním letišti.
Prodělal těžkou operaci a po částečné rekonvalescenci se již v dubnu 1918 hlásí u Flik 55J na letišti v Pergine. V květnu 1918 již létal operační lety. Tak vzlétl i 24. května 1918 v 10 hodin dopoledne na letounu Phönix D.IIa 422.10 s bílým pruhem na zádi letounu. Spolu s ním vzlétli Feldwebel Alexander Kasza na letounu Phönix D.IIa 422.14 a Feldwebel Stefan Kirjak také na letounu Phönix D.IIa. Měl se ve vzduchu setkat se stíhacími letouny od Flik 60J a operovat společně. K tomu však již nedošlo. V dané pozici (východně od jezera Lago di Garda) operoval již tříčlenný roj Camelů od britské 66. Squadrony RAF, ve složení major Barker (Camel B.6313, označen Z), leutnant Birks (Camel B.6424, označen Z) a leutnant Apps (Camel B.5190, označen A). Britským letcům se nejprve povedlo rozehnat tříčlenný roj od Flik 60J (10:40) a o pár minut později (10:50) se vrhli na tříčlenný roj od Flik 55J, který vedl Stabsfeldwebel Josef Kiss. V následném leteckém souboji se majoru Berkerovi podařilo zasáhnout stroj Josefa Kisse. Jeho letoun dopadl do úbočí kopce Campolongo (1779m/m) v 11 hodin 24. května 1918.
Byl pohřben o dva dny později 26. května 1918 na hřbitově v Pergine. Nad hřbitovem proletěla nepřátelská letadla a shodila pohřební věnec, na jehož stuze bylo napsáno "Náš poslední pozdrav, pro Našeho odvážného nepřítele".
Tři dny po jeho smrti 27. května 1918 se konal pohřeb na hřbitově u letiště Pergine v Itálii.
Protože neměl dokončené střední vzdělání, nemohl mu být uznán statut jednoročního dobrovolníka - tedy důstojníka. Po jeho smrti, za jeho bojové zásluhy o dva dny později 26. května 1918 byl přesto posmrtně povýšen na důstojníka - Leutnant in der Reserve, jako jediný pilot poddůstojník K. u K. Luftfahrtruppe.
V roce 1971 byli jeho ostatky exhumovány a pohřbeny na hřbitov Ossario v Rovereto.
Poznámky:
FAI - Federation Aeronautique Internationale - Mezinárodní pilotní federace
RAF - Royal Air Force - vznikla 1. dubna 1918 osamostatněním a přejmenováním RFC - Royal Flying Corps.
Letouny roje Stabsfeldwebel Josef Kiss byli značeny na konci trupu následovně:
Phönix D.IIa 422.10 s jedním bílým pruhem na zádi letounu - Stabsfeldwebel Josef Kiss
Phönix D.IIa 422.?? s dvěma bílými pruhy na zádi letounu - Feldwebel Stefan Kirjak
Phönix D.IIa 422.14 s třemi bílými pruhy na zádi letounu - Feldwebel Alexander Kasza
Zdroje:
Vlastní archiv
Letectví a Kosmonautika speciál č. 4/2004
www.valka.cz
www.eduard.com
Narodil se 26. ledna 1896 v Pozsony (také Prešpurk, dnes Bratislava) v Uhrách. Jeho otec byl Maďar a pracoval jako zahradník v Bratislavské kadetní škole, jeho matka byla Slovenka. Sám Kiss mluvil plynně oběma jazyky. Jeho děd Eleméri és ittebei Kiss Ernő (vlastnil panství v Eleméri ve Vojvodině v dnešním Srbsku) byl generálem a v revoluční době 1848 - 1849 se postavil na stranu uherských povstalců. Po jeho skončení byl říjnu 1849 v Aradu popraven a jeho panství konfiskováno.
Vyučil se strojníkem, později navštěvoval technickou školu. Do Velké války nastoupil jako dobrovolník 26. října 1914 k Pěšímu pluku č. 72 posádkou v dnešní Bratislavě. Na Ruské frontě v Karpatech byl zraněn. Po doléčení byl převelen k pilotnímu výcviku do Wiener Neustadt (Vídeňské Nové Město). Dne 8. dubna 1916 mu byl vydán uherský mezinárodní pilotní průkaz FAI č. 57 a 16. července 1916 rakouský mezinárodní pilotní průkaz FAI č.724.
Na jaře 1916 tak nastoupil k Flik 24, které velel hauptman Gustav Studený. Začátkem října 1916 byl zraněn. Zde u Flik 24 do října 1917 sestřelil 7 letadel nepřítele.
V listopadu 1917 byl převelen ke stíhací Flik 55J, které velel hauptmann von Maier.
Zde do 27. ledna 1918 sestřelil dalších 12 letounů nepřítele. Toho dne vzlétnul z Pergine pravděpodobně na letounu Albatros D.III (Oef) 153.47. Při letu na něj zaútočilo několik britských Camelů. Pravděpodobně jeden z nich, kapitán M. B. Frew z britské 45. perutě RAF, zasáhl letoun Stabsfeldwebl Josefa Kisse a jeho samotného do dutiny břišní. Přesto však dokázal přistát na vlastním letišti.
Prodělal těžkou operaci a po částečné rekonvalescenci se již v dubnu 1918 hlásí u Flik 55J na letišti v Pergine. V květnu 1918 již létal operační lety. Tak vzlétl i 24. května 1918 v 10 hodin dopoledne na letounu Phönix D.IIa 422.10 s bílým pruhem na zádi letounu. Spolu s ním vzlétli Feldwebel Alexander Kasza na letounu Phönix D.IIa 422.14 a Feldwebel Stefan Kirjak také na letounu Phönix D.IIa. Měl se ve vzduchu setkat se stíhacími letouny od Flik 60J a operovat společně. K tomu však již nedošlo. V dané pozici (východně od jezera Lago di Garda) operoval již tříčlenný roj Camelů od britské 66. Squadrony RAF, ve složení major Barker (Camel B.6313, označen Z), leutnant Birks (Camel B.6424, označen Z) a leutnant Apps (Camel B.5190, označen A). Britským letcům se nejprve povedlo rozehnat tříčlenný roj od Flik 60J (10:40) a o pár minut později (10:50) se vrhli na tříčlenný roj od Flik 55J, který vedl Stabsfeldwebel Josef Kiss. V následném leteckém souboji se majoru Berkerovi podařilo zasáhnout stroj Josefa Kisse. Jeho letoun dopadl do úbočí kopce Campolongo (1779m/m) v 11 hodin 24. května 1918.
Byl pohřben o dva dny později 26. května 1918 na hřbitově v Pergine. Nad hřbitovem proletěla nepřátelská letadla a shodila pohřební věnec, na jehož stuze bylo napsáno "Náš poslední pozdrav, pro Našeho odvážného nepřítele".
Tři dny po jeho smrti 27. května 1918 se konal pohřeb na hřbitově u letiště Pergine v Itálii.
Protože neměl dokončené střední vzdělání, nemohl mu být uznán statut jednoročního dobrovolníka - tedy důstojníka. Po jeho smrti, za jeho bojové zásluhy o dva dny později 26. května 1918 byl přesto posmrtně povýšen na důstojníka - Leutnant in der Reserve, jako jediný pilot poddůstojník K. u K. Luftfahrtruppe.
V roce 1971 byli jeho ostatky exhumovány a pohřbeny na hřbitov Ossario v Rovereto.
Poznámky:
FAI - Federation Aeronautique Internationale - Mezinárodní pilotní federace
RAF - Royal Air Force - vznikla 1. dubna 1918 osamostatněním a přejmenováním RFC - Royal Flying Corps.
Letouny roje Stabsfeldwebel Josef Kiss byli značeny na konci trupu následovně:
Phönix D.IIa 422.10 s jedním bílým pruhem na zádi letounu - Stabsfeldwebel Josef Kiss
Phönix D.IIa 422.?? s dvěma bílými pruhy na zádi letounu - Feldwebel Stefan Kirjak
Phönix D.IIa 422.14 s třemi bílými pruhy na zádi letounu - Feldwebel Alexander Kasza
Zdroje:
Vlastní archiv
Letectví a Kosmonautika speciál č. 4/2004
www.valka.cz
www.eduard.com
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#458650Verze : 3
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#458650Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#458650Version : 0
Fotografie převzata ze serveru ah.milua.org.
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#222360Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#222360Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#222360Version : 0
Leutnant Josef Kiss
Seznam vítězství:
Poznámky:
1)Pozorovatel Oberleutnant Georg Kenzian
2)Pozorovatel Leutnant Kurt Fiedler
3)Pozorovatel K. Keizar
Zdroje
www.theaerodrome.com
Seznam vítězství:
Pořadí | Datum sestřelu / Čas | Jednotka | Na letounu | Nepřítel | Místo sestřelu |
1. | 20. 06. 1916 | Flik 24 | Hansa-Brandenburg C.I (61.23)(1 | Farman | Monte Cimone |
2. | 25. 08. 1916 | Flik 24 | Hansa-Brandenburg C.I (26.29)(2 | Caproni | Fort Lusern |
3. | 17. 09. 1916 | Flik 24 | Hansa-Brandenburg C.I (3 | Caproni | Chizzola |
4. | 10. 06.1917 | Flik 24 | Hansa-Brandenburg D.I (28.37) | průzkumný Nieuport | Asiago |
5. | 14. 06. 1917 | Flik 24 | Hansa-Brandenburg D.I (28.37) | SAML 2 | Roana |
6. | 13. 07. 1917 | Flik 24 | Hansa-Brandenburg D.I (28.37) | Savoia-Pomilio | Levico |
7. | 11. 09. 1917 | Flik 24 | Hansa-Brandenburg D.I | SAML 2 | Asiago |
8. | 15. 11. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III (153.17) | Caproni | u Asiaga |
9. | 15. 11. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III (153.17) | Caproni | u Asiaga |
10. | 17. 11. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III (153.47) | SAML 2 | JV od Asiaga |
11. | 18. 11. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III (153.47) | Savoia-Pomilio | Monte Cengio |
12. | 18. 11. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III (153.47) | - | S od Arsiera |
13. | 27. 11. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III (153.87) | SAML 2 | S od Arsiera |
14. | 27. 11. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III (153.87) | SAML 2 | Roana |
15. | 07. 12. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III | Pomilio PE | V od Arsiera |
16. | 07. 12. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III | SAML 2 | Monte Sprung |
17. | 16. 12. 1917 | Flik 55J | Albatros D.III | SAML 2 | u Feltre |
18. | 12. 01. 1918 | Flik 55J | Albatros D.III | R.E.8 | Casa Rigoni |
19. | 26. 01. 1918 | Flik 55J | Albatros D.III (153.47) | SAML 2 | Monte Magna |
Pořadí | Datum sestřelu / Čas | Jednotka | Na letounu | Nepřítel | Místo sestřelu |
Poznámky:
1)Pozorovatel Oberleutnant Georg Kenzian
2)Pozorovatel Leutnant Kurt Fiedler
3)Pozorovatel K. Keizar
Zdroje
www.theaerodrome.com
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#317524Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#317524Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#317524Version : 0
Sestřelené italské letadlo Savoia-Pomilio s označením SP 4530 u města Levico, které dne 13.7.1917 sestřelil Leutnant Josef Kiss od Flik 24. Bylo to jeho šesté vítězství z celkem devatenácti, které v první světové válce dosáhl.
Zdroj: https://hynek.domalip.sweb.cz/index.html
Zdroj: https://hynek.domalip.sweb.cz/index.html
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#355967Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#355967Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#355967Version : 0
Sestřelené italské letadlo Savoia-Pomilio s označením SP 4530 u města Levico, které dne 13.7.1917 sestřelil Leutnant Josef Kiss od Flik 24, který si na snímku letadlo prohlíží.
Zdroj:
https://hynek.domalip.sweb.cz/index.html
Zdroj:
https://hynek.domalip.sweb.cz/index.html
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#355969Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#355969Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#355969Version : 0
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Hansa-Brandenburg D.I (Ph.) série 28 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Kiss, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 28.37 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 24 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR léto 1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Hansa-Brandenburg D.I (Ph) 28.37, Flik 24, letiště Pergine, léto 1917. Na tomto stroji získal během června a července nejméně tři potvrzené sestřely Josef Kiss, nejúspěšnější maďarský stíhač 1. sv. války, eso s 19 sestřely. Stroj je kompletně v barvě materiálu, kvůli modifikované směrovce má kříž rameno na trupu širší než ostatní.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/413847
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#413848Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413848Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413848Version : 0
Rad
MOD
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Oeffag |
Typ letounu | Albatros D.III (Oef) série 53 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Kiss, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 53.33 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 24 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.07.1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Albatros D.III (Oef) sériového čísla 53.33 sloužil v červenci 1917 u Flik 24, letiště Pergine. Na tomto stroji létal Josef Kiss, eso s 19 sestřely, nedosáhl však na něm žádného sestřelu. Letoun v barvě materiálu, pouze příď, mezikřídelní vzpěry a podvozek jsou černé. Letoun je zajímavý atypickými pomocnými vzpěrami u mezikřídelních vzpěr.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/413850
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#413851Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413851Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413851Version : 0
Rad
MOD
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Oeffag |
Typ letounu | Albatros D.III (Oef) série 53 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Kiss, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 53.37 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 48 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.10.1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Albatros D.III (Oef) s. č. 53.37 sloužil v říjnu 1917 u Flik 48 v Pergine na italské frontě. Občas si jej půjčoval Josef Kiss, eso s 19 sestřely, jenž sloužil na tomtéž letišti u Flik 24. Letoun byl vyzbrojen pouze jedním kulometem na pravé straně motoru. Stroj v barvě materiálu, pouze příď, podvozek a mezikřídelní vzpěry červené.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/413853
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#413854Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413854Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413854Version : 0
Rad
MOD
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Oeffag |
Typ letounu | Albatros D.III (Oef) série 153 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Kiss, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 153.17 |
Taktické označení / imatrikulace | černobílá 8 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 55 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.11.1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Albatros D.III (Oef), jenž sloužil v listopadu 1917 u Flik 55J na letišti Pergine v severovýchodní Itálii. Na tomto stroji létal Josef Kiss, eso s 19 sestřely. Získal s ním 15. listopadu 1917 svůj 8. a 9. sestřel. Letoun v barvě materiálu, horní plochy křídel, VOP, dále směrovka a potahy kol tmavě zelené s natupovanými žlutými "spirálkami"
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/413856
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#413857Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413857Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413857Version : 0
Rad
MOD
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Oeffag |
Typ letounu | Albatros D.III (Oef) série 153 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Kiss, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 153.87 |
Taktické označení / imatrikulace | 7 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 55 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.11.1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Albatros D.III (Oef), jenž sloužil koncem listopadu 1917 u Flik 55J na letišti Pergine v severovýchodní Itálii. Na tomto stroji létal Josef Kiss, eso s 19 sestřely. 27. listopadu 1917 s ním Kiss získal své 13. a 14. potvrzené vítězství. Letoun kompletně v barvě materiálu. Později dostal obdobnou kamufláž jako stroj 153.17, tedy horní plochy křídel, VOP, dále směrovka a potahy kol byly tmavě zelené s natupovanými žlutými "spirálkami".
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/414544
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#414545Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#414545Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#414545Version : 0
Rad
MOD
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Oeffag |
Typ letounu | Albatros D.III (Oef) série 153 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Kiss, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 153.47 |
Taktické označení / imatrikulace | černobílá 7 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 55 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.01.1918 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Albatros D.III (Oef) 153.47 patřil do stavu polní letecké setniny 55J a operoval v lednu 1918 z letiště Pergine v severovýchodní Itálii. Sériové číslo není určeno zcela spolehlivě. Na stroji 153.47 dosáhl nejméně tří sestřelů Josef Kiss, eso s 19 vítězstvími. Letoun na spodních plochách nese nátěr světle modrou barvou, horní a boční plochy natřeny tmavou barvou (možná zde použitá zelenošedá), kovové panely krytu motoru a vrtulový kužel v barvě zašedlého kovu či tmavě šedé. Vzpěrový systém černý, číslice 7 černobílá.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/413994
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#413995Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413995Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#413995Version : 0
Rad
MOD
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Oeffag |
Typ letounu | Albatros D.III (Oef) série 153 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Kiss, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | bílé K |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 55 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.04.1918 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Albatros D.III (Oef), jenž sloužil v dubnu 1918 u Flik 55J na letišti Pergine v severovýchodní Itálii. Na tomto stroji létal Josef Kiss, eso s 19 sestřely. Sériové číslo letounu není určeno s jistotou, patrně šlo o letoun č. 153.159 nebo 153.186. Letoun má spodní plochy natřené světlou modrou, horní a boční plochy nesou zajímavou kamufláž, kde byla na podklad v barvě materiálu (tj. na lakované plátno na křídlech a ocasních plochách a lakovanou překližku popř. plechové panely na trupu) nanesena tupováním tmavě zelená barva tak, aby podklad částečně prosvítal.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/414547
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#414548Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#414548Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#414548Version : 0
Rad
MOD
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Hansa-Brandenburg D.I (Ph.) série 28 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Kiss, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 28.37 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 24 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR léto 1917 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Pozdější podoba letounu Hansa-Brandenburg D.I (Ph) 28.37, Flik 24, letiště Pergine, léto 1917. Na tomto stroji získal během června a července nejméně tři potvrzené sestřely Josef Kiss, nejúspěšnější maďarský stíhač 1. sv. války, eso s 19 sestřely. Stroj je kompletně v barvě materiálu, kvůli modifikované směrovce má kříž rameno na trupu širší než ostatní. Letoun již nese barevné doplňky Flik 24 - všechny vzpěry, osa podvozku i plátěné potahy kol (i vnitřní) jsou natřené na černo.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/414552
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#414553Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#414553Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#414553Version : 0
Rad
MOD
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Phönix |
Typ letounu | Phönix D.II |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Kiss, Josef |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 422.10 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 55 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 24.05.1918 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Phönix D.IIa, jenž operačně létal v květnu 1918 u jednotky Flik 55J na letišti Pergine v severovýchodní Itálii. 24. května 1918 byl na tomto stroji sestřelen a zabit Josef Kiss, nejúspěšnější maďarský stíhač 1. sv. války, eso s 19 sestřely. Letoun má spodní plochy v barvě materiálu, na horních a bočních je přes podklad (lakované plátno a překližka) natupována tmavá zelená tak, aby podklad částečně prosvítal.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/414556
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#414557Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#414557Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#414557Version : 0
Rad
MOD
https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Kiss
hu.wikipedia.org
URL CZ: https://www.valka.cz/Kiss-Josef-t61631#659257Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#659257Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kiss-Jozsef-t61631#659257Version : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.