Příjmení: Surname: | Hefty | |
Jméno: Given Name: | Friedrich | |
Jméno v originále: Original Name: | Friedrich (Frigyes) Hefty | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | Důstojnický zástupce | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 13.12.1894 Pozsony (Bratislava) / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 20.05.1965 Detroit | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | - | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | Jako první letec K. u K. Luftfahrtruppe se zachránil padákem z hořícího letadla. | |
Související články: Related Articles: | ||
Zdroje: Sources: | https://hu.wikipedia.org/wiki/Hefty_Frigyes https://it.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Hefty www.theaerodrome.com |
URL CZ: https://www.valka.cz/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#392492Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#392492Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#392492Version : 0
URL CZ: https://www.valka.cz/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#659188Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#659188Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#659188Version : 0
Offizierstellvertreter Friedrich Hefty
* 13.12.1894 - Pozsony (Bratislava) /
+ 20.01.1965 - Detroit
Rakousko-uherské stíhací eso s 5 sestřely
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe
Jednotky: Flik 12, Flik 42J, Flik 44F
Letadla: Hansa-Brandenburg C.I, Albatros D.III
Narodil se 13. prosince 1894 v Bratislavě (tehdy se nazývala Pozsony nebo Pressburg) Poté co spatřil první létající aparáty, vstoupil po vypuknutí války v roce 1914 do letectv Rakouska-Uherska. Po ukončení pilotního výcviku nastoupil k Flik 12, kde létal průzkumné a bombardovací mise na letounech Lohner, Albatros, nebo Hansa-Brandenburg. Dne 7. října 1915 byl při jednom letu raněn italskou protiletadlovou palbou do pravé nohy. Následně na to byl hospitalizován a léčen na tyfus. Po navrácení do služby byl přidělen jako zalétávající pilot ve Fliegerarsenal – Vojenském arzenálu v Aspernu. Poté se navrátil ke své jednotce Flik 12. Po další nemoci byl přidělen v dubnu 1917 k Flik 44F na rumunské frontě.
V říjnu 1917 byl převelen na Italskou frontu k stíhací jednotce Flik 42J.
Během roku 1918 se blízce spřátelil s Johannem Riszticsem a Ferdinandem Udvardym a poté, co všichni obdrželi zlatou Medaili za statečnost, se jim přezdívalo Zlatý triumvirát. Jeho Albatros nosil jako označení z obou stran číslo 6. Udvardyho měl číslo 7 a Riszticsův číslo 8. Jednu ze svých tří Zlatých medailí za statečnost získal za akci z 20. června 1918.
Dne 22. srpna 1918 vstoupil do dějin, když jako první letec K. u K. Luftfahrtruppe se zachránil padákem. Tohoto dne 22. srpna 1918 kolem 11:00 napadl šestici Albatrosů D.III (Oef) od Flik 42J italský Spad XIII, pilotovaný kapitánem Bartolomeem Constanttinim od 91a Squadriglie. Ten si za oběť vybral Heftyho stroj s číslem 253.71 a zasáhl ho přímo do nádrže. Ten více nepřemýšlel a než by uhořel zaživa, tak ve výšce 4 800m převrátil stroj na záda a vypadnul s padákem německého typu Heinecke z letadla. Pád byl rychlý z důvodu neúplného otevření padáku, ale stromy vše zbrzdili a Hefty si jen vymknul kotník. Pro Constanttiniho se se jednalo o 6. vítězství.
Velitel armádní skupiny Generaloberst Schönburg-Hartenstein zaslal mu blahopřejný telegram, prémii 500korun a udělil mu dvou týdenní dovolenou. Odjel tedy na dovolenou a po návratu dál sloužil u Flik 42J až do konce Velké války.
Po jejím skončení se okamžitě zapojil do bojů v řadách maďarského letectva proti rumunské, srbské, ale i československé armádě v letech 1918 a 1919. Poté odešel z armády a dál létal pro letecké společnosti (například Air France), ale i pro svou vlastní, kterou později založil. Během druhé světové válce sloužil opět v řadách maďarského letectva v hodnosti nadporučíka ve zpravodajském oddělení.
Po skončení druhé světové války emigroval do USA na protest proti komunistickému režimu. Zemřel v Detroitu 20. ledna 1965.
Seznam vítězství:
Zdroje
www.theaerodrome.com
www.flieger-album.de
Historie a Vojenství 1/2010
Kaiserlich und Königlich Luftfahrtruppen
Vlastní archiv
* 13.12.1894 - Pozsony (Bratislava) /
+ 20.01.1965 - Detroit
Rakousko-uherské stíhací eso s 5 sestřely
Pilot K. u K. Luftfahrtruppe
Jednotky: Flik 12, Flik 42J, Flik 44F
Letadla: Hansa-Brandenburg C.I, Albatros D.III
Narodil se 13. prosince 1894 v Bratislavě (tehdy se nazývala Pozsony nebo Pressburg) Poté co spatřil první létající aparáty, vstoupil po vypuknutí války v roce 1914 do letectv Rakouska-Uherska. Po ukončení pilotního výcviku nastoupil k Flik 12, kde létal průzkumné a bombardovací mise na letounech Lohner, Albatros, nebo Hansa-Brandenburg. Dne 7. října 1915 byl při jednom letu raněn italskou protiletadlovou palbou do pravé nohy. Následně na to byl hospitalizován a léčen na tyfus. Po navrácení do služby byl přidělen jako zalétávající pilot ve Fliegerarsenal – Vojenském arzenálu v Aspernu. Poté se navrátil ke své jednotce Flik 12. Po další nemoci byl přidělen v dubnu 1917 k Flik 44F na rumunské frontě.
V říjnu 1917 byl převelen na Italskou frontu k stíhací jednotce Flik 42J.
Během roku 1918 se blízce spřátelil s Johannem Riszticsem a Ferdinandem Udvardym a poté, co všichni obdrželi zlatou Medaili za statečnost, se jim přezdívalo Zlatý triumvirát. Jeho Albatros nosil jako označení z obou stran číslo 6. Udvardyho měl číslo 7 a Riszticsův číslo 8. Jednu ze svých tří Zlatých medailí za statečnost získal za akci z 20. června 1918.
Dne 22. srpna 1918 vstoupil do dějin, když jako první letec K. u K. Luftfahrtruppe se zachránil padákem. Tohoto dne 22. srpna 1918 kolem 11:00 napadl šestici Albatrosů D.III (Oef) od Flik 42J italský Spad XIII, pilotovaný kapitánem Bartolomeem Constanttinim od 91a Squadriglie. Ten si za oběť vybral Heftyho stroj s číslem 253.71 a zasáhl ho přímo do nádrže. Ten více nepřemýšlel a než by uhořel zaživa, tak ve výšce 4 800m převrátil stroj na záda a vypadnul s padákem německého typu Heinecke z letadla. Pád byl rychlý z důvodu neúplného otevření padáku, ale stromy vše zbrzdili a Hefty si jen vymknul kotník. Pro Constanttiniho se se jednalo o 6. vítězství.
Velitel armádní skupiny Generaloberst Schönburg-Hartenstein zaslal mu blahopřejný telegram, prémii 500korun a udělil mu dvou týdenní dovolenou. Odjel tedy na dovolenou a po návratu dál sloužil u Flik 42J až do konce Velké války.
Po jejím skončení se okamžitě zapojil do bojů v řadách maďarského letectva proti rumunské, srbské, ale i československé armádě v letech 1918 a 1919. Poté odešel z armády a dál létal pro letecké společnosti (například Air France), ale i pro svou vlastní, kterou později založil. Během druhé světové válce sloužil opět v řadách maďarského letectva v hodnosti nadporučíka ve zpravodajském oddělení.
Po skončení druhé světové války emigroval do USA na protest proti komunistickému režimu. Zemřel v Detroitu 20. ledna 1965.
Seznam vítězství:
Pořadí | Datum sestřelu / Čas | Jednotka | Letoun | protivník | Místo sestřelu |
1. | 23.08.1917 | Flik 44F | Hansa-Brandenburg C.I (69.79) | Farman | Tirgul Ocna |
2. | 27.10.1917 | Flik 42J | Hansa-Brandenburg D.I (38.10) | neidentifikovaný | jezero Doberdò |
Nepotvrzené vítězství | 04.04.1918 | Flik 42J | Albatros D.III (153.169) | neidentifikovaný | Montello |
3. | 17.04.1918 | Flik 42J | Albatros D.III (153.169) | Sopwith Camel | Montello |
Nepotvrzené vítězství | 16.06.1918 | Flik 42J | Albatros D.III (153.169) | "průzkumný Nieuport" | Montello |
Nepotvrzené vítězství | 17.06.1918 | Flik 42J | Albatros D.III (153.169) | Caproni | Montello |
4. | 20.06.1918 / 10:45 | Flik 42J | Albatros D.III (153.169) | "dvoumístný letoun" | Susegana |
5. | 20.06.1918 | Flik 42J | Albatros D.III (153.169) | "dvoumístný letoun" | Montello |
Nepotvrzené vítězství | 20.06.1918 | Flik 42J | Albatros D.III (153.169) | Hanriot HD.1 | Susegana |
Nepotvrzené vítězství | 20.06.1918 | Flik 42J | Albatros D.III (153.265) | "průzkumný Nieuport" | Montello |
Zdroje
www.theaerodrome.com
www.flieger-album.de
Historie a Vojenství 1/2010
Kaiserlich und Königlich Luftfahrtruppen
Vlastní archiv
URL CZ: https://www.valka.cz/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#314688Verze : 6
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#314688Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#314688Version : 0
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Oeffag |
Typ letounu | Albatros D.III (Oef) série 253 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Hefty, Friedrich (Frigyes) |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 253.64 |
Taktické označení / imatrikulace | 6 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | FliK 42 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR léto 1918 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Albatros D.III Oeffag (s. č. 253.64), jenž byl v létě 1918 Flik 42J přidělen Stfw. (nrtm.) F. Heftymu (5 potvrzených sestřelů + 5 nepotvrzených). 28. srpna 1918 na tomto stroji musel nouzově přistát na letišti Mansue Korp. (des.) Géza Keisz, když se mu během letu odtrhl potah pravé poloviny spodního křídla. Stroj nesl zajímavou kamufláž tvořenou spirálovým vzorem tištěným na potahové plátno křídel a VOP. U tohoto stroje byla tato kamufláž doplněna též na překližkové části stroje. Železný kříž byl na směrovce (a též zřejmě na spodních křídlech) přemalován na trámové. Tištěný vzor byl ve skutečnosti složitější, skládal se totiž ze čtyř barev (zelená, černá, béžová, červenohnědá). Plátno s tímto vzorem vyráběla vídeňská firma J. Backhausen und Söhne.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/431410
URL CZ: https://www.valka.cz/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#431411Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#431411Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Hefty-Friedrich-Frigyes-t85179#431411Version : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.