HRV - Improvizované obrněné vozidlo na podvozku GJ-800B

Croatian improvised armored vehicle on the chassis GJ-800B
Hrvatsko improvizirano oklopno vozilo na šasiji GJ-800B
Stručná historie
V létě 1991, krátce po vypuknutí srbského povstání, pocítili charvatské jednotky policie a národní gardy nedostatek obrněných vozidel. Na území Charvatska vzniklo několik center, kde se začaly vyrábět improvizovaná obrněné vozidla (IOV). Jedním z těchto center byl Sisak (45°29'21.00"N 16°22'29.00"E).


Sisacký policista Tomislav Dedić mj. navrhl přestavět vhodná vozidla na improvizované transportéry. Díky vstřícnosti Antuna Bobetka, ředitele Jadranského naftovodu (JANAF), který zastával i funkci velitele sisackého 57. samostatného praporu Zbora narodne garde (ZNG).
Dedićova pracovní skupina od července do října opatřila 14 vozidel vhodných pro přestavby. Polovina budoucích IOV měla pásový podvozek. Jednalo se o 9 dělostřeleckých pásových tahačů GJ-800B (ГЈ-800), které byly začátkem 80. let vyřazeny z výzbroje jihoslovanské armády. V JANAFu bylo shromážděno na devět "géjéček". Většina z nich byla v zanedbaném stavu. Dvě vozidla nebylo možné opravit a tak sloužily jako zdroj náhradních dílů. Zprovozněné stroje byly opatřeny pancéřovou karosérií.


Díky nově nabytému vzhledu získaly přezdívku: GJ sporáky (šparetima) - po našem kuchyňská kamna (štednjacima).


"Sporáky" se ukázaly jako cenný bojový prostředek. Na rovném terénu dosahovaly rychlosti 60 km/h a byly schopny přepravit 10 osob. Pancíř trupu se skládal z dvou vrstev ocelového plechu a poskytoval účinnou ochranu před pěchotními zbraněmi. Po obvodu vozidla se nacházelo jedenáct střílen s posuvnými kryty střílen. Toto uspořádání umožňovalo kontrolu a palebné pokrytí celého prostoru kolem vozidla. První dva transportéry měly na střeše otvor pro těžké zbraně, ale od třetího stroje byla na střechu vozidla umístěna věžička s kulometem. Boky podvozku byly chráněny zesílenými pryžovými závěsy.


První z dvojice IOV byl 13.08.1991 předán 2. praporu 2. brigády ZNG do Komareva (45°24'43.00"N 16°26'13.00"E) a druhý kus byl přidělen k 57. samostatnému praporu v JANAFu. Protože výcvik v obsluze základní zbraně - kanon M60 - trval deset dní, byl JANAFu odebrán. Dalších dva IOV byly přiděleny: 2./2.br. a 57.sb. Třetí dvojice IOV byla dokončena koncem srpna a následně přidělena nově vzniklé 120. brigádě ZNG.


Tato brigáda své transportéry dlouho nepoužívala, 08.09.1991 byly převeleny z obranných postavení u Sisaku do Charvatské Dubice (45°11'18.00"N 16°48'23.00"E). Následující den doprovázely kolonu ZNG a policie, při pokusu o průnik do Charvatské Kostajnice (45°13'22.00"N 16°32'57.00"E). Kolona byla napadena v lokalitě Šuplji kámen (?). Jedno z IOV dostalo dva zásahy, které mu nezpůsobily vážné škody, ale ocitlo se v neobhajitelné pozici. Osádka a výsadek vozidlo opustily. Před ústupem vozidlo zničily výbušninami. Další IOV se pokusilo vyprostit poškozený stroj, ale došlo k zavaření motoru a i tento IOV byl pod palbou opuštěn. Charvatské síly se stáhly. Povstalci opuštěný IOV opravili a nějakou dobu používali ve výcvikovém středisku srbské polovojenské jednotky "Kaline" v obci Komogovina (45°18'18.00"N 16°22'42.00"E).


2. brigáda a 57. samostatný prapor ZNG působily na sisacké linii obrany ze směru od Petrinja (45°26'30.00"N 16°16'44.00"E) a Komareva. Byly také použity při větších bojových operacích. IOV byly 22.08.1991 nasazeny při pokusech prorazit do Sunji (45°19'60.00"N 16°38'28.00"E), při eskortě konvojů do obleženého Topuska (45°17'49.00"N 15°57'25.00"E) a při blokádě lokalit obsazených JNA v oblasti Sisak. Během blokády JNA kasáren Šašna Greda byl 16.09.1991 během leteckém útoku poškozen IOV vyzbrojený kanónem, přesto zvládl eliminovat palebné postavení PVO. Následující den byl opraven a vrácen do Komareva.


Poslední pojízdný GJ-800B nebyl nebyl v JANAFu opancéřoval, ale byl předán pracovní skupině ZNG Petrinja, která jej vybavila pancířem v dílnách v obci Dužica. Práce na něm byly ukončeny 04.10.1991. Po ztrátě Petrinji, měl být IOV nasazen v bojích o "Nebojanskou kapsu" (45°29'07.00"N 16°12'01.00"E) k tomu však nedošlo kvůli nemožnosti použít pontonový most na řece Kupě. Z toho důvodu byl předán silám, které blokovaly kasárna JNA ve vesnici Žažina (45°30'49.00"N 16°15'00.00"E).


Na žádost velitele Jižního bojiště, generála Bobetka, byl v dubnu 1992 jeden IOV poslán do Hercegoviny na pomoc Charvatské radě obrany. Na podzim roku 1993 byl u Konjic (43°39'16.00"N 17°57'38.00"E) zajat armádou Srbské republiky Bosna a Hercegovina.


IOV GJ-800B setrvaly na liniích obrany Sisaku až do příchodu jednotek OSN na jaře 1992. Poté byly staženy na vojenské základny v Charvatsku.


V létě 1992 v loděnici Brodotrogir byla podle vzoru sisackých IOV opancéřována dvě vozidla pro polovojenské jednotky HVO Livno.


Zdroj:
Boris Gregurić: Špareti iz Siska, in Hrvatski vojnik, 2020, broj 610, ISSN 1330-500X, strany: 62 až 65
Surviving Croatian Improvised Armoured Fighting Vehicles, Last update: 9 March 2021, page 16, ISBN nemá
Vojislav Jereb, David Spencer: Improvizirana oklopna vozila 1991-1995, vydav. Adamić, Rieka 2002, ISBN 953-219-025-2, strany 27 až 29
https://hrvatski-vojnik.hr/spareti-iz-siska/
makettinfo.hu
HRV - Improvizované obrněné vozidlo na podvozku GJ-800B  - Přestavba traktorů GJ-800B na improvisované obrněné transportéry probíhala v sisackých dílnách Jadranského naftovodu (JANAF). Kupole z tlustostěnného plechu se stáčely u sousedů v dílnách Petrochemického průmyslu Kutina (INA).

Přestavba traktorů GJ-800B na improvisované obrněné transportéry probíhala v sisackých dílnách Jadranského naftovodu (JANAF). Kupole z tlustostěnného plechu se stáčely u sousedů v dílnách Petrochemického průmyslu Kutina (INA).
HRV - Improvizované obrněné vozidlo na podvozku GJ-800B  - Pátý obrněný traktor GJ-800B před předáním 120. brigádě charvatské armády.

Pátý obrněný traktor GJ-800B před předáním 120. brigádě charvatské armády.
HRV - Improvizované obrněné vozidlo na podvozku GJ-800B  - Jediný dochovaný kus obrněného GJ-800B s evidenčním číslem ZNG P-14 je vystaven v sisackém městském muzeu Domovinskog rata v areálu bývalých kasáren Barutama.

Jediný dochovaný kus obrněného GJ-800B s evidenčním číslem ZNG P-14 je vystaven v sisackém městském muzeu Domovinskog rata v areálu bývalých kasáren Barutama.
HRV - Improvizované obrněné vozidlo na podvozku GJ-800B  -


URL : https://www.valka.cz/HRV-Improvizovane-obrnene-vozidlo-na-podvozku-GJ-800B-t253511#697176 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více