Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Tatra 813
Originální název:
Original Name:
Tatra 813
Kategorie:
Category:
tahač přívěsů
Výrobce:
Producer:
Tatra n.p., Kopřivnice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1967-DD.MM.1982 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
11 751 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.03.1961
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 6
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
8x8
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
13800 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
75001) kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
22000 kg
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
650002) kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
87000 kg
Celková délka:
Overall Length:
8800 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm
Celková výška:
Overall Height:
32853) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
350 mm
Rozvor:
Wheelbase:
1650 mm - 2100 mm - 1450 mm
Rozchod:
Track:
2050 mm - přední nápravy
2000 mm - zadní nápravy
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, tříokruhová
nouzová - ruční, mechanická
parkovací - ruční, mechanická
odlehčovací - motorová brzda
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 24 V
ukostřený záporný pól
dva akumulátory: 12 V / 175 Ah
alternátor: 24 V / 30 A
Pneumatiky:
Tyres:
15,00-21 TAKTIK
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-930-3 (nebo Tatra T-930-17 - vícepalivový)
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 12
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 17 640 cm3
- maximální točivý moment: 960 Nm při 1400 ot/min
- maximální výkon: 184 kW při 2000 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
synchronizovaná 5+1; řazení mechanické, normální a redukovaný chod
Spojka:
Clutch:
suchá, třecí, třílamelová, kapalinové ovládání
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
260 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
80 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
424) l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
650 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
35 ° / 37 °
Svah:
Gradient:
45+5) °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,6 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,4 m
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
1) na korbě (+ 700 kg v kabině)
2) na silnici, 12000 kg v terénu
3) plachta v horní poloze
4) základní spotřeba paliva
5) bez přívěsu
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#46665Verze : 2
MOD
História vzniku


Ideový projekt T-813 bol predložený v decembri 1960. Funkčný vzor bol zhotovený prevažne z agregátov vozidla Tatra 138 v marci 1961 a skušky prebiehali do augusta 1962. V Kopřivnici dokončili výrobu prvého prototypu v septembri a druhého v decembri 1962. Oba prototypy po podnikovych skuškach odovzdali na kontrolné skúšky za účasti zastupcov MNO-TAS. Potom sa obe tatrovky od novembra 1963 do januára 1964 podrobili vojskovým skúškam v 312. kanónovej delostreleckej brigade. Zistili sa niektoré konštrukčné nedostatky.


Celkovo sa v porovnaní s vozidlom Tatra 111 kladne hodnotila vysoká pohyblivosť v teréne, lepšie jazdne vlastnosti a hospodárnosť prevádzky. Na záverečných vojskových skuškach sa zučastnili aj zástupcovia armád Varšavskej zmluvy. Došlo k zasadnej rekonštrukcii niektorých skupín vozidla. Doplnkové kontrolné skušky absolvoval tretí prototyp v novembri 1964, štvrtý prototyp absolvoval skúšky od januára 1965 do júna 1966, a najazdil počas nich 66 000 kilometrov.


Od roku 1967 sa začala výroba overovacej série vozidiel. ČSĽA dostala na dôkladné odskúšanie dva ťahače a sedem kusov podvozkov so špeciálnymi nadstavbami.Do roku 1970 bola sériová výroba rozplánovana podľa potrieb jednotlivých rezortov i exportu (375 kusov T-813 pre vývoz do NDR a PĽR). Po roku 1970 sa rátalo pre potreby ČSĽA s výrobou 1447 kusov. Do roku 1970 však armáda získala špeciálne verzie RM vz. 70 a mostnú súpravu PMS v počte 417 kusov. Z období rokov 1961 až 1982 vyrobili 11751 kusov vozidiel Tatra T-813 vo verziach 4×4, 6×6 a 8×8.



Zdroj : Anton Ščasnovič VHÚ-VHM Piešťany Tatrovácky kolos Obrana č.6 2013 - mesačník MOSR
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#489968Verze : 0
Tatra 813


Těžký kolový tahač Tatra 813 slouží na přepravu užitečného nákladu do hmotnosti 7 500 kg. Automobil utáhne na pevných cestách jeden anebo více přívěsů o největší celkové hmotnosti 65 000 kg po cestě a 12 000 kg v terénu. Výkyvné polonápravy odpružené podélně uloženými listovými pružinami jsou trvale poháněné.


Obě přední nápravy jsou řiditelné. Převodovka má 5 stupňů pro jízdu dopředu a 1 stupeň pro jízdu dozadu. Použitím přídavné převodovky se počet převodových stupňů zdvojnásobí na 10 dopředu a 2 dozadu. Automobil má tříokruhové provozní brzdy, brzdu motorovou a pomocnou brzdu mechanickou (ruční). Vozidlo je vybaveno centrálním dohušťováním pneumatik, ovládaným z kabiny řidiče, a navijákem.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#83910Verze : 1
MOD
Doplnenie údajov :


Vozidlo je uspôsobené pre montáž prídavných zariadení – snehového pluhu a buldozerovej radlice BZ-D.


Pre zvýšenie priechodnoti máloúnosným ( pieščitým, bažinatým alebo zasneženým ) terénom je vozidlo vybavené zariadením pre centrálne hustenie podhusťovanie pneumatík počas jazdy.


Aby sa vozidlo mohlo pohybovať i v chemicky alebo radioaktívne zamorenom teréne, je vybavené účinnou filtráciou vzduchu s individuálnym zapojením pre všetkých členov osádky v kabíne vodiča.


Kabína vodiča


Celokovová, trambusová, štvordverová. Naftové kúrenie 12 BON 3.


Sedadlá :


- 2 samostatné – staviteľné vpredu,
- 2 samostatné v strede,
- 1 trojmiestne vzadu.


Korba


Valníková, celokovová, so sklápacími lavicami v bočniciach, so snímateľnými, výškovo nastaviteľnými plachtovými oblúkmi


Navijak


Dĺžka lana : 105 m
Priemer lana :22 mm


Pneumatiky :15,00-21 TAKTIK



Zdroj : Aut-24-6 Ťažký terénny ťahač TATRA 813. Popis, prevádzka – predpis ČSĽA, Praha 1969
CZK - Tatra 813  - Rozmerový náčrt.

Rozmerový náčrt.
CZK - Tatra 813  - Chassis - pravá strana.

Chassis - pravá strana.
CZK - Tatra 813  - Chassis -ľavá strana.

Chassis -ľavá strana.
CZK - Tatra 813  - Podvozok.

Podvozok.
CZK - Tatra 813  - Riadenie.

Riadenie.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#391155Verze : 0
Úpravy T 813 KOLOS.



Zdroj : Aut-24-6 Ťažký terénny ťahač TATRA 813. Popis, prevádzka – predpis ČSĽA, Praha 1969
CZK - Tatra 813  - Snežný pluh.

Snežný pluh.
CZK - Tatra 813  - Radlica.

Radlica.
CZK - Tatra 813  - Lôžková úprava kabíny.

Lôžková úprava kabíny.
CZK - Tatra 813  - Navijak.

Navijak.
CZK - Tatra 813  - Záves.

Záves.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#391399Verze : 0
Prototyp podvozku T-813 během jízdních zkoušek, začátek šedesátých let.
CZK - Tatra 813  - (Zápisník)

(Zápisník)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#511451Verze : 0
MOD
Ťažký terénny ťahač T 813.



Zdroj : ATOM 1975, č.10
CZK - Tatra 813  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#254701Verze : 0
Německá lidová armáda používala vozidla T-813 také jako tahače 130mm kanonů M-46, fotografie pochází z první poloviny sedmdesátých let.
CZK - Tatra 813  - (Militaertechnik)

(Militaertechnik)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#511452Verze : 0
MOD
T-813 z výzbroje Československé lidové armády opatřená sněhovou radlicí, přibližně druhá polovina osmdesátých let.
CZK - Tatra 813  - (Týl a zásobování)

(Týl a zásobování)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#511453Verze : 0
MOD
Detaily upevnění radlice BZT-813 na PM-55 (VPZ 139 92-95) z výzbroje 73. tankového praporu.


délka radlice: 2520 mm
výška radlice: 850 mm
maximální hloubka záběru pod rovinou pojezdu: 250 mm
maximální rychlost tahače při hrnutí: 3 km/h


Zdroj: Vlastní foto, Lešany 1. září 2012

CZK - Tatra 813  -


CZK - Tatra 813  -


CZK - Tatra 813  -


CZK - Tatra 813  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#489977Verze : 0
T-813 (číslo podvozku 11346-99) táhnoucí protitankový kanon vz. 53, Vojenské technické muzeum, Lešany, květen 2013. Automobil byl vyroben v roce 1982 a do sbírek lešanského muzea se dostal v roce 1997 převodem od útvaru VÚ 2982 Mladeč (bývalá Ústřední tanková a automobilní základna). Následně byl vystaven pod širým nebem u vchodu do hlavní části lešanské expozice, kde se z něj postupem doby stal vrak. Po rekonstrukci bylo vozidlo poprvé veřejně předvedeno 21. května 2011.
CZK - Tatra 813  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#511466Verze : 0
MOD
Tatra 813 ze sbírek Vojenského muzea na demarkační linii, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015. Vozidlo táhne houfnici vz. 18/47.


autor: Josef Holek

CZK - Tatra 813  -


CZK - Tatra 813  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#534646Verze : 3
MOD
CIAF 2016, vlastní foto
CZK - Tatra 813  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-t13189#559526Verze : 0
MOD