Válka ve Vietnamu [1945-1975]
Články
Jestliže klíčem k přežití letounu U-2 byl dostup, který byl mimo možnosti stíhacích letadel jeho generace, další letoun ze „Skunk Works“ měl mít kromě fantastického dostupu i rychlost, o které se do té doby konstruktérům ani nesnilo. Kromě zvyšování rychlosti se návrháři při stavbě nového letounu vůbec poprvé cíleně zabývali snížením efektivní RCS.Tento Zázrak techniky se jmenoval A-12 Blackbird.
V červenci roku 1946 jsem se dostal se svým družstvem, kterému jsem velel, do léčky, kterou nám nastrojili vietnamští partyzáni. Bojoval jsem od 7 hodin ráno do 12 hodin, a teprve když jsem viděl, že jsem ztratil čtyři lidi, dal jsem povel k ústupu. Za tuto činnost jsem dostal válečný kříž.
Sergent-chef František Vaňhara, 7. dubna 1951
„Jak vidíte, pane, můj balíček karet mi posloužil stejně jako bible, modlitební knížka i kalendář,“ vysvětluje voják T. Texis Taylor svému veliteli vztah k balíčku karet ve známém příběhu, který zhudebnila skupina Rangers.
(placená reklama)
Bitva o Ia Drang byla první velkou bitvou Vietnamské války mezi armádou Spojených států amerických a Vietnamskou lidovou armádou. Do té doby byly boje Američanů charakteristické především operacemi proti nepravidelným partyzánským jednotkám Viet Congu.
Bitva o Ia Drang byla první velkou bitvou Vietnamské války mezi armádou Spojených států amerických a Vietnamskou lidovou armádou. Do té doby byly boje Američanů charakteristické především operacemi proti nepravidelným partyzánským jednotkám Viet Congu.
Letos uplynulo 35 let od skončení vietnamské války, která i s přestávkami trvala téměř 30 let. Po neúspěšném angažmá Francie následovalo v roce 1965 nasazení americké armády v jižním Vietnamu. V březnu 1973 byli američtí vojáci staženi. Pro Spojené státy skončila doposud nejdelší a nejnepopulárnější válka v jejich historii. Na bojišti zůstalo 58 325 mladých Američanů. Ti šťastnější, co se vrátili, si mnohdy nesli a nesou trauma války po celý život. Jak tento konflikt ovlivnil život jednoho mladého československého emigranta, kterého osud zavál až do jihovýchodní Asie?
Horký podzim 1950 v Indočíně. Pro mnohé cizinecké legionáře poslední v jejich životě. Vietnamské jednotky zahájily 16. září 1950 mohutnou ofenzivu, jejímž cílem bylo získání kontroly na celém území Tonkinu. Útok začal na hlavní francouzskou pevnost v této oblasti – Dong Khe, ve které sloužilo i mnoho mladých Čechoslováků.
Americký profesionální sportovec Rocky Bleier ve Vietnamu málem přišel o obě nohy. Při jednom z pozdějších rozhovorů litoval pouze jediného. Nikdo mu nikdy neřekl, kvůli čemu to všechno bylo. Ani ve výcvikovém středisku, ani v jeho četě ve Vietnamu. „Chtěl jsem vědět, proč tam vlastně jdu,“ říkal, „ale nikdy jsem se to nedozvěděl.“
20. novembra 1953, o 0500 hod ráno sa z betónovej štartovacej dráhy letiska v Hanoji odlepili kolesá vojenského nákladného lietadla C47, ktoré bolo pre túto príležitosť zariadené ako lietajúce veliteľské stanovisko. Na palube boli traja vysokí dôstojníci francúzskej armády. Prvým bol generál Gilles, veliteľ výsadkových vojsk, druhým generál Dechaux, veliaci taktickej vzdušnej podpore a tretím bol generál Bodet, asistujúci genrálovi Navarrovi v niektorých plánovacích otázkach. Ich úlohou bolo letieť ponad oblasť Dien Bien Phu a na základe poveternostných podmienok rozhodnúť, či sa operácia Castor uskutoční alebo posunie na iný vhodný termín ...
Letecké souboje vždy přitahovaly pozornost. Od dob první světové války byly jejich účastníci považováni za hrdiny, psali se o nic příběhy a stávali se idoly celých generací. Realita leteckých bojů je však mnohem prozaičtější. Ať byla motivace pilotů k boji jakákoli na jedné straně stál vždy vítěz a na druhé poražený ve zmrzačeném nebo hořícím letounu padajícím k zemi. Tento seriál se zabývá souboji od jejich začátku po moderní dobu, kdy obloze neochvějně vládnou proudové motory.
Blížil se konec roku 1951, běžné stíhací letouny zavedené do služby létaly rychlostí kolem 1 M, spíš méně. Nadzvukové rychlosti dosahovaly většinou jen ve střemhlavém letu nebo zcela bez výzbroje. Konstruktér firmy Lockheed Clarence „Kelly“ Johnson navštívil piloty USAF (United States Air Force) bojující v Koreji, aby zjistil, jaký letoun by jim vyhovoval. Od stíhačů dostal unisono odpověď: lehký letoun, překonávající protivníka v rychlosti, stoupavosti, dostupu a obratnosti.
Celý čas sa na škole tešíte na túto chvíľu, ale keď vám nechajú celé lietadlo bez inštruktora, ruky sa poriadne potia. Varovali ma pred dierou na konci pristávacej dráhe a tak som si pri vzlete opakoval nezabudni na tú kaluž. Po pár okruhoch som zvolil nácvik pristátia. Pristátie bolo krásne mäkučké a ja v tej radosti aký som len dobrý, som na kaluž úplne zabudol. Samozrejme že som v nej zaparkoval. Ešte 6 týždňov si zo mňa všetci uťahovali, že som kalužový Blesse.
Stručný životopis jednoho z nejvýznamnějších tvůrců americké zahraniční politiky moderní doby a jeho vztah k jadernému zbrojení.
Lehké tanky jsou léta vyvíjené po boku svých těžších kolegů a jejich cesta historií je pestrá a pěkně klikatá. Posledním americkým lehkým tankem zařazeným do výzbroje byl M551 Sheridan. Bylo to dost rozporuplné vozidlo s exotickou výzbrojí.
M551 si v počátcích svého nasazení nezískal příliš dobrou pověst, především kvůli poměrně komplikované konstrukci a ukvapenému nasazení do bojů. Navíc se octl na bojišti, pro které nebyl konstruován a plnil úlohy, které patřily MBT. Při pozdějším nasazení si svoji špatnou reputaci vylepšil a nakonec vydržel v provozu déle, než by čekali největší optimisté.
Až dosud jsem se ve svých článcích zabýval souboji, ve kterých byla na vítězné straně technika západní provenience. Abych nevypadal zaujatě, budu se v tomto článku věnovat souboji, ve kterém se role obrátily.
Železničný most stojaci na predmestí Hanoja, ktorý bol počas Vietnamskej vojny terčom amerického letectva, oslávil v tomto roku svoje 107. narodeniny.
Pátrání po nezvěstných amerických vojácích má dlouholetou tradici. Historickým pozadím, použitými metodami a účelem této kladně hodnocené činnosti se zabývá tento článek. Jsou také popsány dva případy, kdy byl identifkován nezvěstný letec.
Podkategorie