Druhá světová válka [1939-1945]
Články
Příběh moravské obce, která se do myslí lidí zapsala právě před šedesáti lety. Kdy ji na samém konci druhé světové války, po dlouhých 6 letech okupace, stihl stejný osud jako Lidice a Ležáky v roce 1942. 5. 5. 1945, čtyři dni před příchodem Rudé armády, zde jednotky SS zavraždily 38 mužů ve věku od 15 do 75 a vypálily 32 domů.
Koncem roku 1939 potlačily nacistické úřady v Protektorátu Čechy a Morava demonstraci studentů Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Demonstrace se konala 28. října u příležitosti výročí vzniku samostatného Československa (1918). Během této demonstrace byl postřelen student Jan Opletal, který později 11. listopadu na následky zranění zemřel. Dne 15. listopadu mělo být jeho tělo převezeno z Prahy domů na Moravu. Jeho pohřební průvod tvořily tisíce studentů, kteří akci proměnili v protinacistickou demonstraci...
Díl III. se zabývá leteckou stránkou celého střetnutí.
stručná historie 312. československé stíhací peruťi
313. československá stíhací peruť RAF (No.313 (Czechoslovak) fighter squadron RAF) patřila k celkem čtyřem perutím československého letectva v rámci britského královského letectva Royal Air Force.
333. (norská) peruť byla námořní hlídková peruť a peruť pro zvláštní úkoly, která na konci války působila v rámci úderného křídla Banff. Peruť byla zformována z 1477. letky, formace již obsazené Nory, dne 10. května 1943. Od počátku operovala se směsicí letounů Mosquito a Catalina. Mosquita byla používána k průzkumným letům podél norského pobřeží, zatímco Cataliny létaly na hlídky u severního pobřeží Skotska. Druhou úlohou perutě bylo dopravovat agenty a zásoby pro norský odboj.
Zaměřím se na technický popis protiletadlového kanónu. Modeláři jistě při stavbě modelu v měřítku 1:72 ocení málo dostupné fotografie i některé technické údaje, které se mi podařilo získat.
4. gardová tanková armáda bola síce sformovaná až v marci 1945, no napriek tomu sa jej podarilo významným spôsobom zapísať do histórie. Jej vojská mali výrazný podiel nielen na páde Berlína, ale aj na oslobodení hlavného mesta Československa - Prahy.
Během druhé světové války sloužila peruť jak u Coastal Command, tak u Bomber Command. V rámci pobřežního letectva podnikala peruť v letech 1940-1941 operace nad Lamanšským průlivem a koncem roku 1942 se přesunula do severní Afriky. Podnikla protiponorkové operace na podporu operace Torch a poté pokračovala v operacích ve Středomoří, přičemž v tomto období používala různé typy letadel. V červenci 1944 byla peruť rozpuštěna, než byla v srpnu v Alžírsku reformována jako bombardovací peruť a později v posledních letech války působila v Itálii.
6. tanková divize si na bojištích 2. světové války získala jeden z nejlepších bojových záznamů mezi všemi divizemi, které v ní bojovaly. Její působení začíná invazí do Polska v roce 1939 a končí obranou Vídně roku 1945.
Dňa 18. 6. 2002 uplynulo už 60 rokov od posledného boja sedem statočných čs. Parašutistov, ukrytých v krypte pravoslávneho chrámu Cyrila a Metoda na Resslovej ulici v Prahe proti presile nemeckých okupantov: čat. J. Bublík, rtm. J. Gabčík, čat. J. Hrubý, rtm. J. Kubiš, npor. A. Opálka, rtm. J. Valčík a rtn. J. Švarc. Boli to príslušníci čs. Vojska vo Veľkej Británii, vysadení na územie Nemcami okupovaného územia Čiech a Moravy s cieľom uskutočniť špeciálne prieskumné a diverzné úlohy.
Samostatný pěchotní srub K-S 14 „U Cihelny“, součást opevnění králické pevnostní oblasti, je oboustranný dvoukřídlý dvouzvonový armádní pevnostní objekt v nejsilnějším a nejodolnějším provedení (3. třídě odolnosti), situovaný severně od města Králíky.
Když se tady u nás na Černém Mostě rozhlédnu a přečtu si názvy ulic, vidím jedno zajímavé jméno vedle druhého. Samí hrdinové. Ocelka, Breitcetl, Bryks, Dygrýn, František, Vašátko, Valenta, Maňák... Letci, kteří za druhé světové války bojovali v řadách RAF proti nenáviděnému nepříteli, za osvobození vlasti, za demokracii, ideály Masaryka a Beneše, za návrat do svých domovů. Jim všem pak vévodí jméno jediného československého leteckého maršála, muže, který po celých pět válečných let prakticky vedl naše letectvo ve Velké Británii a který pomohl budovat jeho slávu a jméno naší Československé republiky, A/M RNDr. Karla Janouška, KCB...
V průběhu protiponorkové hlídky nad Biskají dne 11. září 1942 ozvala se náhle z prostoru pravého křídla obrovská rána. Kapitán postiženého Wellingtonu 311. bombardovací perutě s označením KX-K se nejprve lekl, že byl letoun napaden nepřátelskými stíhači nebo protiletadlovou obranou nějakého plavidla.
„Ádo, běž k bočním kulometům a podívej se na spodek křídla,“ prikázal svému navigátorovi. „Pane nadporučíku, máme velkou díru v křídle a trhá se to...“
Ačkoli byl Admiral Graf Spee postaven jako poslední ve své třídě, jeho příběh je asi nejznámějším z trojice německých kapesních bitevních lodí. Jednak proto, že se jako první zapojila do válečných operací, ale také proto, že byla vyhozena do vzduchu před zraky obyvatel hlavního města neutrální země. Svou měrou možná přispělo i to, že velení a gentlemanský způsob boje jejího kapitána si získal respekt a uznání na straně spojenců. Potopil totiž celkem 9 lodí o výtlaku přes 50 000 tun, aniž by o život přišel jediný britský námořník.
Životopis pilota Luftwaffe.
V rámci svého expanzistického programu založeného na principu nadřazenosti germánské rasy vtrhl do Porýní (1936), obsadil Rakousko, Sudety (1938) a Československo (1939). Druhou světovou válku rozpoutal 1.září 1939. Když ji prohrál, spáchal 30.dubna 1945 v Berlíně sebevraždu.
Trochu rozsiahlejší životopis Juhoafrického stíhacieho esa, jedného z najznámejších a najúspešnejších stíhacích pilotov RAF počas 2. svetovej vojny. Slová z poslednej rozlúčky s Malanom: „Trúchlime nad stratou skvelého dôstojníka a statočného stíhača, ktorý sa v Bitke o Britániu bil v prvej línii, muža, ktorý statočne bojoval a nebojácne viedol svojich pilotov v dobe, keď odvaha a veliteľský um boli našou jedinou záštitou. Jeho meno bude naďalej žiť v histórii Kráľovského letectva aj v mysliach a srdciach všetkých odvážnych ľudí celého sveta.“
Témata