Kawasaki Ki 32 [Mary]

Kawasaki Ki-32 / 川崎 キ-32・九八式軽爆撃機
     
Název:
Name:
Kawasaki Ki-32 Kawasaki Ki-32
Originální název:
Original Name:
川崎 キ-32 九八式轻爆击机
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1937 Kawasaki Shipyard, Ltd., Kakamigahara /
DD.07.1938-DD.05.1940 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kakamigahara /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.05.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
854
První vzlet:
Maiden Flight:
28.02.1937
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2349 kg 5179 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3539 kg 7802 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3762 kg 8294 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,000 m 49ft 2,54in
Délka:
Length:
11,640 m 38ft 2,26in
Výška:
Height:
2,900 m 9ft 6,17in
Plocha křídla:
Wing Area:
34,00 m2 365.97 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
104,09 kg/m2 21.32 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Kawasaki Ha-9-IIb kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o vzletovém výkonu 625 kW (850 k) při 2 000 ot/min a bojový výkon 699 kW (950 k) při 2 000 ot/min v h= 3 800 m.
Vrtule trojlistá s na zemi nastavitelným úhlem náběhu.
Kawasaki Ha-9-IIb twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 838 hp at 2,000 rpm for take-off and combat power 937 hp at 2,000 rpm at 12,467 ft,
driving a three-blade variable-pitch metal propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
423 km/h v 3840 m 262.8 mph in 12600 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
300 km/h v ? m 186.4 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7,67 m/s 1509.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10,9 min do 5000 m 10,9 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8290 m 27198 ft
Dolet:
Range:
1300 km 807.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1965 km 1221 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm se zásobou 200 nábojů
1x pohyblivý kulomet Type 89 ráže 7,7 mm se celkovou zásobou 576 nábojů
Pumy: 300 kg normálně, 450 kg s přetížením
One fixed forward firing 0,303 machine gun Type 89 in the engine cowling with 200 rpg and
one flexible rear-firing 0.303 machine gun Type 89 with 576 rpg
Bomb-load: 661lb normal, 992lb maximum.
Uživatelské státy:
User States:


od září 1945


Poznámka:
Note:
九八式轻爆击机 / Kyuhači-šiki kejbakugekiki / Armádní jednomotorový lehký bombardér Type 98 (V roce 1942 byly po stažení z prvoliniové služby převedeny k výcviku) 九八式轻爆击机 / Kyuhachi-shiki keibakugekiki / Army Type 98 Single-engine Light Bomber (After withdrawal from front-line service in 1942, the Ki-32s were used in a training role)
Allied code-name "Mary"
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1-55750-563-2
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-32-Mary-t1268#280202 Verze : 0

Kawasaki Ki-32


キ32九八式轻爆击机 - Kyuhachi-shiki keibakugekiki - Armádní jednomotorový lehký bombardér Type 98


Allied reporting name: Mary


Historie:
Velení císařského armádního letectva (大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu) v květnu roku 1936 vydalo technické specifikace, ve kterých požadovalo lehký bombardovací letoun, který bude zároveň schopen poskytovat přímou podporu pozemním jednotkám. Požadovaný letoun měl nahradit již zastarávající bombardér Kawasaki Ki-3. Ve třicátých letech minulého století byla tato kategorie letadel velmi oblíbená a snad letectva všech států je měla ve své výzbroji a japonské armádní letectvo nebylo v tomto směru výjimkou.


Technickými specifikacemi Rikugun Kōkū Hombu požadovalo dvoumístné provedení letounu, nejvyšší rychlost měla být alespoň na úrovni 400 km/hod ve výšce 3 000 metrů, do této výšky měl vystoupat do 8 minut. Nesená pumová zátěž měla být minimálně 300 kg a přetížením potom až 450 kg. Bombardování z operační výšky 2 000 – 4 000 m mělo být uskutečnitelné i pod úhlem 60°. Specifikace určovaly mj. také pohonné jednotky, které měly být v lehkých bombardérech použity. Jednalo se o tři motory - řadový dvanáctiválec Kawasaki Ha-9-IIb a dva dvouhvězdicové čtrnáctiválce Nakajima Ha-5KAI a konkurenční Mitsubishi Ha-6.


Po zveřejnění technických specifikací však neproběhla zcela klasická soutěž, velitelství armádního letectva oslovilo především dvě společnosti, aby se do soutěže přihlásily (je pravdou, že se do soutěže přihlásily i dvě další společnosti se svými projekty, ale ty ze soutěže záhy odstoupily). První z těchto dvou preferovaných společností byla 三菱重工業株式会社 - Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi), která odpověděla projektem Ki-30 (později byl tento letoun znám pod spojeneckým kódovým jménem Ann) a druhou oslovenou byla 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Kawasaki), která představila svůj projekt lehkého bombardéru Kawasaki Ki-32, dílo továrních konstruktérů společnosti Kawasaki inženýrů Isamu Imashi a Shiró Óry. Jako první vzlétl prototyp Mitsubishi Ki-30 (28. února 1937), letoun fy Kawasaki se opozdil o necelý měsíc. Původně bylo ještě v systému Kitai armádním letectvem přiděleno označení Ki-29, což byl projekt lehkého bombardéru společnosti 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha, tento projekt byl však záhy ukončen a společnost 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha měla v tomto systému rezervováno označení Ki-31, ale její konstruktéři zřejmě nezahájili ani přípravné práce na tomto projektu.


Vraťme se do společnosti Kawasaki, kde byl představiteli armádního letectva schválen předložený projekt a v březnu roku 1937 byl dokončen a zalétnut i první prototyp Kawasaki Ki-32. Byl to poměrně vzhledný celokovový středoplošník s pevným kapotovaným podvozkem a poháněn byl již výše zmíněným řadovým motorem Kawasaki Ha-9-II. Společnost Kawasaki patřila k tradičném zastáncům a propagátorům v používání řadových motorů a tak není divu, že si jej vybrala i pro pohon svého lehkého bombardéru. Tento motor byl ostatně také vyráběn motorářskou továrnou Kawasaki a tak zde byl i ekonomický zájem. Řadový motor Ha-9 měl základy v německém motoru BMW VI, který Kawasaki licenčně vyráběla, později její motorářské oddělení započalo s vlastním vývojem. V trupu pod křídlem byla menší pumovnice, krytá dvířky, sem bylo možno zavěsit např. dvacet patnáctikilogramových pum nebo šest padesátikilogramových, tři stokilogramové nebo dokonce jednu pumu o hmotnosti 450 kg. V průběhu zkoušek se jako neustálý zdroj potíží projevoval zmíněný vidlicový dvanáctiválec. Ten byl kapotován poměrně těsně motorovým krytem obdélníkového průřezu, nahoře nad ním byl umístěn chladič kapaliny (tvar kapoty se několikrát během zkoušek měnil). Pilot s druhým členem osádky radistou, bombometčíkem a střelcem v jedné osobě, seděli ve společné kabině pod dlouhým proskleným krytem, společná kabina usnadňovala jejich vzájemnou komunikaci.


Při armádních zkouškách byl porovnáván s prototypem Mitsubishi Ki-30, oba konkurenční prototypy intenzivně zkoušeny, ale s ohledem na značně podobnou konstrukci byly u obou shledány i dosti podobné letové vlastnosti, Rikugun Kōkū Hombu nakonec upřednostnilo prototyp Mitsubishi Ki-30, protože podle armádních hodnotitelů zadání více vyhovoval vzduchem chlazený motor, zejména pak s ohledem k podmínkám provozu na polních letištích. To se ostatně také později v plné míře potvrdilo.


V té však době probíhaly intenzivní boje v Číně a spotřeba takovýchto taktických lehkých bombardérů zde byla dosti velká a tak se Rikugun Kōkū Hombu nakonec rozhodlo zařadit do výroby i druhý typ lehkého bombardéru - Kawasaki Ki-32. Do výzbroje byl přijat v roce 1938 jako „armádní jednomotorový bombardovací letoun Typ 98“ a teprve v průběhu jeho operačního nasazení bylo zjištěno, že letové vlastnosti tohoto bombardéru jsou mírně lepší, než jaké měl vítězný konkurent Mitsubishi Ki-30. Oba typy byly na čínském bojišti intenzivně používány a sklízely slušné úspěchy, zásadním předpokladem jejich úspěšného nasazení však byla absence, nebo slabá aktivita nepřátelského stíhacího letectva a také nepříliš účinná protiletadlová obrana čínských jednotek. Jakmile však byly oba tyto typy lehkých bombardérů nasazeny proti spojeneckým vojskům, které byly alespoň trochu chráněny stíhacím letectvem, potom se u obou typů projevily nedostatky, které byly charakteristické téměř pro všechna japonská letadla tohoto období - nedostatečná nebo zcela chybějící pasivní ochrana a dva kulomety puškové ráže (navíc již konstrukčně značně zastaralé) také neposkytly dostatečnou obranu. Všechny tyto nedostatky se naplno projevily v bojích proti spojeneckým vojskům a tak není divu, že rok 1942 znamenal konec jejich krátké prvoliniové služby na pacifickém bojišti, zbylé letouny byly přeřazeny k výcvikovým jednotkám u bojových jednotek zůstaly nadále pouze v Číně.

Ki-32 tak zasáhly do bojů ve Francouzské Indočíně a na Filipínách. Účinně zasáhly do bojů o Hongkong, kde byly značně úspěšné. Na tomto bojišti bylo tomuto typu přiděleno kódové jméno Mary.


Společnost Kawasaki postavila nakonec víc letounů nežli společnost Mitsubishi. Piloti a mechanici si však neustále stěžovali na vidlicové vodou chlazené motory, kritizována byla jejich citlivost na okolní teploty, vyšší náročnost při údržbě a také vyšší zranitelnost v boji. Faktem je, že žádný další japonský armádní bombardér již nebyl poháněn řadovým motorem.


Kawasaki Ki-32 tvořily výzbroj u 3, 6, 10, 35, 45, 65 a 75.Sentai


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN: 0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Abe Shorzoe Abe, Japanese Aircraft, 1910-1941. Annapolis, MD, Naval Institute Press, 1990. ISBN: 1-55750-563-2.
Chris Bishop, Encyclopedia of Weapons of World War II, Barnes & Noble, rok 1998, ISBN: 1-58663-762-2
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939-1945, Jan Piskiewicz, Větrovany, rok 2003, ISBN 80-83768-01-5
www.pilotfriend.com
http://www.cofe.ru/avia/K/K-22.htm
avia.russian.ee
http://www.airwar.ru/enc/bww2/ki32.html
archiv autora

Kawasaki Ki 32 [Mary] -


Kawasaki Ki 32 [Mary] -


Kawasaki Ki 32 [Mary] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-32-Mary-t1268#154379 Verze : 2
Doplním trojpohledový náčrtek
Kawasaki Ki 32 [Mary] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-32-Mary-t1268#150153 Verze : 0
Lehký bombardér typ 98, Ki-32.
Kawasaki Ki 32 [Mary] -


Kawasaki Ki 32 [Mary] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-32-Mary-t1268#46054 Verze : 0
Tady jsou velmi zajímavé fotky ...
Kawasaki Ki 32 [Mary] -


Kawasaki Ki 32 [Mary] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-32-Mary-t1268#51812 Verze : 0
A ještě dvě, které se předtím nevešly ...
Kawasaki Ki 32 [Mary] -


Kawasaki Ki 32 [Mary] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-32-Mary-t1268#51813 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více