Megaopravy 09 Ropovod

Autor : 🕔19.04.2010 📕11.193

Podobné články

Další články autora

Když je něco hodně velké a hodně rozbité je tu Sean Riley s televizním štábem, aby Vám ukázal, jak se to opravuje. Tentokrát selhal bezpečnostní uzavírací ventil Transaljašského ropovodu. Je ho nutné vyměnit. Zajímá Vás jak, když jsou v ropovodu miliony litrů ropy? Dívejte se.

 

Bezpečnostní uzavírací ventily jsou na ropovodu proto, aby v případě havárie bylo možné uzavřít jednotlivé úseky a zabránit rozsáhlé ekologické katastrofě. Na ropovodu dlouhém 1200 km je jich 178. Vadný je zhruba uprostřed – má číslo 72.

Poškozený ropovod není možné jen tak odstavit a ropu vypustit. Potrubí má průměr 122 centimetrů a proteče jím 110 000 000 litrů ropy denně. Na celou opravu je jako obvykle šibeniční termín. 36 hodin, ani o minutu déle.

Potrubí se uzavře speciálními zátkami. Každá musí odolat tlaku 15 kg na čtverečný centimetr. Kdyby povolila, vyteklo by 30 000 000 litrů ropy. To je katastrofa srovnatelná s havárií velkého tankeru.

Z prostoru mezi zátkami se vyčerpá ropa a ventil se vyřeže. Jen v tomto krátkém úseku je tolik ropy, že na odvoz je nutné přistavit tři tahače s cisternovým návěsem. Přitom nesmí na zem spadnout ani kapka.

Ventil s krátkými nátrubky váží 29 t. Nový musí být osazen na milimetr přesně, aby ho mohli svářeči přivařit zpět. Jejich práci komplikuje skutečnost, že potrubí je silně zmagnetizované. Je to dané polohou ropovodu. Každopádně tavenina svaru nechce držet na místě. Ale svary musí být dokonalé – kvalita se kontroluje rentgenem.

Nad celou opravou neustále visí Damoklův meč v podobě hrozící ekologické katastrofy nebo výbuchu. A ropa, ač se to nezdá, vybuchuje velmi snadno a s velkou silou.


Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔19.04.2010 📕11.193

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 6 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago