podporučík Masatoši Masuzawa

Autor: Karl Schlange / Schlange 🕔︎︎ 👁︎ 20.709

Masatoši Masuzawa byl jednou z legendárních postav japonského armádní letectva srovnatelnou s legenrádním esem US Marine maj. Gregory Boyigtonem. Neohrožení stíhací pilot který přes extrémní riskování byl obklopen aureolou nezranitelnosti, jehož jedinou slabostí byl alkohol. Vypráví se, že byl schopen létat a bojovat i v opilosti, což je ztěží uvěřitelné. Masuzawa byl zkrátka legendou.

Narodil se v prefektuře Mijagi roku 1915 a jako mnoho jeho kamarádů, jakmile dosáhl věku kdy mohl vstoupit do armády – vstoupil a začal svou karieru jako prostý pěšák. Po zjištění že se stíhacími piloty je nakládáno lépe než s obyčejnými vojáky, dosáhl Masuzawa přeložení do letecké školy Kumagaja kterou ukončil v únoru 1938 a poté pokračoval ve stíhacím výcviku v Akenu.

Reklama

V čase konfliktu u Nomonchanu byl Masuzawa členem 1. Sentai. Svého prvního vítězství docílil nad Tamcag Bulag 27. června a do konce střetnutí v polovině září docílil 12 sestřelů. Jeho soubojová technika byla jednoduchá a efektivní – „opři se do nepřítele tvrdě, překonej ho, a sraž k zemi.“ Jeho letadlo se často vracelo prostřílené díky této taktice, ale Masuzawa žil svůj život plný šarmu dál.

Po skončení konfliktu u Nomonchanu byla 1. Sentai umístěna na základně blízko Charbinu v Mandžusku. Na začátku války v Pacifiku, pluk doprovázel konvoje lodí vyplouvající jižním směrem do Malajska, Rabaulu, Nové Británie. V lednu 1943 se dostal do akce nad Francouzsou Indočínou. Masuzawa létal proti Američanům nad Novou Guineou ze základen u Salamaua a Lae. 22 června 1943 byl zraněn v souboji s P-38 od 80 FS nad Salamaua, když sestřelil jeden Lockheed předtím než utrpěl zranění – Masuzawa uskutečnil nouzové přistání v Lae a poté byl poslán nemocniční lodí zpět do Japonska.

Zůstal hospitalizován než se válka přiblížila k Japonsku. Potřeba zkušených leteckých instruktorů konečně umožnila uzemněnému pilotu šanci znovu létat a v březnu 1944, Masuzawa byl přidělěn ke 39. KFR (jednotka pokračovacího výcviku) na letišti Jokošiba, používající v Mandžusku stavěné letadla Ki-79 – přestavěná výcviková verze Ki-27. V průběhu doby cvičil mnoho pilotů také pro nasazení jako kamikadze.

16. února 1945 americké letadlové lodě napadaly japonská letiště v nájezdech nad poloostrovem Čiba a oblasti Tokia – Task Force 58 udeřila poprvé na Japonské domovské ostrovy od náletu Doolittla v roce 1942.

Když ohlášená nepřátelská letadlo dosáhla Jokošibu, Masuzawa byl jeden z 16 instruktorů kteří vzlétli na obranu jejich letiště. Ve vzdušném boji s F6F-5 Hellcaty ze VF-9 a VF-80, se mu podařilo jeden z nich sestřelit navzdory tomu že jeho Ki-79 byl vyzbrojen pouze jedním kulometem ráže 7,7 mm! Skoro všichni kteří v tomto poplachu vzlétli byli sestřeleni, ale Masuzawa byl jeden z mála který přistál.

Reklama

Válku skončil s 15 celkovými vítězstvími.

Pramen:
Aces of the Rising Sun 1937-1945

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více