Volek, Alois

Vzpomínka na majora letectva Aloise Volka.


Po okupaci Československa odchází mladý poručík Volek do zahraničí, cítil, že jako profesionální voják, důstojník je jeho povinností bojovat se zbraní v ruce proti nepříteli.


Odchází v době, když již ve Francii byla ustavena Československá vojenská kancelář (2. 8. 1939), která se pod vedením generála Sergeje Ingra mění na vojenskou správu ve Francii.


Poručík Volek odchází z Protektorátu Böhmen und Mähren 6. května 1939 a to do Polska. Zde v srpnu 1939 vstoupil v Krakově do čs. vojenské jednotky. Po pádu Polska společně se skupinou vojáků plk. Svobody ustupují a jsou internováni v SSSR.


Poručík Volek chtěl proti nepříteli bojovat se zbraní v ruce. Situace mezi Sovětským svazem a Německem mu tuto šanci v dané době nedávala a tak 12. dubna 1940 odjíždí v druhém čs. transportu z Oděsy, přes Varnu, Istanbul do Marseille.


Po svém příjezdu byl prezentován a zařazen k divizní pěchotě, do vlastních bojů na frontě se však již nestihl zapojit, neboť 22. června 1940 podepsala vláda Francie kapitulaci. Por. Volek však chtěl bojovat !


Zbytky čs. jednotek ustupovali směrem na jih Francie do přístavu v Séte, kde byla organizovaná čs. vojenskou správou evakuace lodí do Anglie. Poslední plavidlo z přístavu odplouvá 27. července 1940.


Po příjezdu do Velké Britanie jsou zbytky československého vojska soustředěny ve stanovém táboře v Cholmondeley u Chestru, tedy asi 30 km jižně od Liverpoolu. Z těchto vojáků je vytvořena Čs. samostatná brigáda (Czech-Slovak Independent Brigade Group). Početní stav vojáků této jednotky byl 3 276 mužů.


Českoslovenští letci jsou zařazeni k RAF jako dobrovolníci a již 12. července 1940 byl také zřízen Inspektorát československého letectva ve Velké Britanii. Zároveň však dochází k založení 310. čs. stíhací perutě a 311. čs. bombardovací perutě. Později pak další čs. peruť č. 312, a 313. Všechny československé letecké jednotky jsou ihned po ukončení výcviku nasazeny do bojových operací a jsou aktivní v letecké bitvě o Anglii.


Poručík Alois Volek je ještě v Cholmondeley zařazen k 2. pěšímu praporu a v září 1940 z nedostatku systémových míst přeřazen do velitelské zálohy. Tato služební, vojenské ustanovení, které považoval za nedůstojné jej přivedlo do řád čs. letců.


V prosinci 1941 byl por. Volek na vlastní žádost přemístěn k letectvu s určením pro funkci navigátora. Příliv dalších dobrovolníků do řad čs. vojska postupoval jen zvolna, řada odvedenců dávala přednost práci v britském zbrojním průmyslu a vymohla si propuštění ze svazku čs. armády. Právě v této době nechává hospodářská správa čs. vojska razit pamětní odznaky, které jsme podrobně popsali v úvodní části.


Po ukončeném kurzu a výcviku se již jako navigátor npor. Volek stává příslušníkem 311. čs. bombardovací perutě. Oficielní zápis ze dne 19. prosince 1942 v anglické hodnosti P / O. V novém leteckém prostředí se rychle seznámil s kamarády, byl veselé povahy, přátelský a družný. Jako činný literát a básník a byl vítaným druhem všech povedených taškařic a veselých zábav, oblíbený byl jak v českém tak i britském prostředí.


Po válce v roce 1945 jeho přítel vyprávěl sestře Aloise Volka, že smutný byl jen jednou v životě. Bylo to v době, kdy se vrátil z operačního denního letu ve svazku 8. letecké armády US, který v denním útoku bombardoval Most-Záluží. Jen smutně prohlásil: "Ani jsem nemohl zaskočit domů" !


V říjnu 1943 po odlétání 480 operačních hodin, byl povýšen, vyznamenán Čs. medaili Za chrabrost před nepřítelem 1939 a přeložen k dopravnímu letectvu, později v listopadu 1944 k britské 246. peruti pro zvláštní úkoly (účely). Tedy zdánlivě bezpečné místo mimo bezprostředního válečného nasazení a nebezpečí. Osud však F/Lt Aloisi Volkovi nebyl nakloněn. Dne 14. 3. 1945 startoval letoun B 24 Liberator z britské letecké základny na ostrově Terceira v Azorském souostroví.


Posádka:
- navigátor Alois Volek,
- pilot Václav Jílek,
- palubní mechanik Ludvík Kondziolka,
- palubní radista Dalibor Brochard
- pilot Antony P. R. Walker
- navigátor Alistair K. Mudroch DFC – navigátor



Na palubě byla polská vojenská delegace, která se vracela ze Spojených států zpět do Anglie. Krátce po startu letadla, vysadila část motorů, letadlo ztratilo výšku i směr a roztříštilo se o pobřežní skalní útesy. Posádka letadla B 24 Liberator a všichni cestující zahynuli. Pohřbeni byli 16. března 1945 na britském vojenském hřbitově v Lajes.


Po skončení Války se do Československa vrátila jen skromná pozůstalost Aloise Volka, několik odznaků, fotografie a nedopsané básně (Alois Volek: Růže z ciziny).


Prameny:
Sepsáno dle vyprávění sestry Aloise Volka s nahlédnutím do jeho deníků.


Poznámka:


V bojích o Francii bylo vyznamenáno:
152 přísl. Čs. divize Československým válečným křížem 1939,
109 přísl. Čs. divize Československou medailí Za chrabrost 1939,
32 přísl. Čs. divize obdrželo Francouzský válečný kříž.


V letecké skupině čs. vojska bylo dále uděleno dalších:
7 rytířských křížů řádu Čestné legie
6 Francouzských válečných křížů 1939
81 Čs. válečných křížů 1939
18 Čs. medailí Za chrabrost 1939


Zcela pod čarou:
Vložil jsem to k těmto odznakům, neb to považuji za zajímavé, pokud to někdo umístí jinam je to OK. Potom je toto možné smáznout. Děkuji Alt.
URL : https://www.valka.cz/Volek-Alois-t110666#341738 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více