Villiš VM-1

Villish VM-1
Виллиш BM-1
     
Název:
Name:
Villiš VM-1 Villish VM-1
Originální název:
Original Name:
Виллиш BM-1
Kategorie:
Category:
víceúčelový bojový letoun multi-role combat aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.MM.1915 Dřevozpracující továrna F. V. Ebergarda, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1915-DD.MM.1915
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
20.11.1915
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
jiný other
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
450 kg 992 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
800 kg 1764 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,6 m 51ft 2,16in
Délka:
Length:
9,5 m 31ft 2,01in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
35 m2 376.74 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome Monosoupape o výkonu 74 kW/100 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Gnome Monosoupape, power 98 hp
two-bladed wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
110 km/h v ? m 68.4 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
86 km/h v ? m 53.4 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná none
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
trvání letu - 4 hod flight endurance - 4 o´clock
Zdroje:
Sources:
flyingmachines.ru
www.telenir.net
http://avia-rest.przd.ru/v/vm1.php
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/vm-1.html
URL : https://www.valka.cz/Villis-VM-1-t144920#466567 Verze : 1
Viliš A. Ju. VM-1 (Villiš – první námořní)
Виллиш А.Ю. ВМ-1 (Виллиш - морской первый)

Konstruktér-nadšenec Alexandr Justusovič Villiš (Alexander von Villiš - Александр Юстусович Виллиш - Александр фон Виллиш) pocházel z rodiny kuronského statkáře a své první pokusy se stavbou letadel začínal v Německu a Anglii. V r. 1915 společně s majitelem dřevařské továrny F. V. Ebergardem (Ф. В. Эбергард) postavil létající člun, pro nějž bylo později použito označení VM-1. Projekční práce byly zahájeny v březnu 1915 na zakázku oddělení vzduchoplavby Mořského generálního štábu (Oтдел воздушного плавания Морского генерального штаба) s podmínkou, že platba za letoun bude provedena pouze v případě úspěšné stavby i zkoušek. Letadlo, řešené jako dvouplošník, mělo krátký člunový trup, vybavený příhradovou ocasní částí. Z důvodu nedostatku vyhovujících ocelových trubek byl ocasní příhradový nosník vyroben z bambusu. Byla to v podstatě loďka s příhradovým trupem a ocasem, zdviženým nad vodorovnou osu stroje kvůli snadnějšímu odpoutání kýlu a stabilizačních ploch z vodní hladiny.


Člunový trup třímístného stroje měl pro zlepšení vzletových charakteristik celkem 5 kýlových stupňů, kromě toho podél boků trupu konstruktéři umístili tzv. "nože" (obdoba současných ponorných křídel). Posledně jmenované vybavení během zkoušek na vodě ale neprokázalo výrazné zlepšení výkonu a bylo zase odmontováno. Letoun nesl ještě jeden originální prvek - zařízení, umožňující za letu změnu úhlů nastavení křídel podle uvážení pilota. Řízení letounu zajišťoval volant v pilotní kabině.


Tvar nosných ploch a vodorovné ocasní plochy VM-1 v půdorysu značně připomínal německý Etrich Taube. Tato okolnost je vysvětlována ranými Villišovými pracemi, rovněž majícími podobu připomínající tento rozšířený aparát.


Jako hnací jednotka byl použit motor Gnôme-Monosoupape o výkonu 100 KS s tlačnou vrtulí.


Montáž VM-1 byla dokončena k 1. listopadu 1915 a okamžitě ještě v listopadu 1915 bylo přikročeno ke zkouškám. Ty prováděl budoucí konstruktér a zkušený pilot Georgij Anatoljevič Friede ((Георгий Анатольевич Фриде ). Letové vlastnosti byly hodnoceny jako docela vyhovující, nicméně plně vyzkoušet letadlo se nepodařilo. Již třetího dne zkoušek, 23. listopadu, se při přistání po úspěšném druhém letu zkušebním pilotovi vojenské přejímací komise podařilo přehlédnout na povrchu moře plovoucí kládu (některé prameny uvádějí kus ledu, což je vzhledem k roční době také možné), možná široko daleko jedinou, a hydroplán při přistávání na ni narazil svým člunovým trupem. Vzniklá trhlina způsobila, že se letoun potopil. Ta část konstrukce, která byla vyrobena z bambusu, ovšem stroji dát dostatečný vztlak nedokázala, ale potopila se alespoň jako poslední... Barografický záznam letu se však podařilo zachránit, a tento záznam potvrdil, že vzletové zadání bylo splněno úspěšně. Jelikož pilot G. A. Friede byl oficiálně vedoucím přebírací komise vojenského velení, tak peníze za postavené letadlo (navzdory nehodě) A. Ju. Villiš vyplaceny dostal.


Po vytažení VM-1 z vody zůstává pak krátce osud letadla nejasný. Díky domluvě konstruktéra s Vladimírem Alexandrovičem Lebeděvem (Владимир Александрович Лебедев ), majitelem továrny, převezli v prosinci 1915 havarovaný prototyp na Komendantské letiště, kde jeho historie dále pokračovala.


Vyroben byl nakonec jen tento prototyp, neboť strojů s podobnými vlastnostmi a motory mělo ruské námořní letectvo již dost a o další typ nejevilo zájem. Přesto konstruktér na letadlo nezanevřel, na základě ztroskotané „Jedničky“ vytvořil vylepšený již ozbrojená dvoumístný model VM – 2, který nakonec, vzhledem k množství úprav a předělávek, dostal označení VM-4. Později byl ještě vytvořen model VM-6. I když letadla létala dobře, vliv Dimitrije Pavloviče Grigoroviče (Дмитри Павлович Григорович), v této době prakticky monopolního konstruktéra vodních letadel, způsobil, že do výzbroje ruského letectva nepřišly letouny VM, ale Grigorovičovy M-9.


Poznámka - vzhledem k tomu, že letoun byl potopen a nedokončil kompletní testování, nebyly zjišťovány již další parametry.


Prameny:
flyingmachines.ru
www.telenir.net
http://avia-rest.przd.ru/v/vm1.php
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/vm-1.html
Villiš VM-1 - Letoun na letišti, pohled shora
pramen
http://flyingmachines.ru/Images7/Russian/80-2.jpg

Letoun na letišti, pohled shora
pramen
http://flyingmachines.ru/Images7/Russian/80-2.jpg

Villiš VM-1 - Boční pohled dává vyniknout lehké bambusové konstrukci ocasních ploch a jejích nosníků
pramen
http://flyingmachines.ru/Images7/Aerodrome/106.jpg

Boční pohled dává vyniknout lehké bambusové konstrukci ocasních ploch a jejích nosníků
pramen
http://flyingmachines.ru/Images7/Aerodrome/106.jpg

Villiš VM-1 - Schematický třípohled
pramen
http://flyingmachines.ru/Images7/Aerodrome/106-1.gif

Schematický třípohled
pramen
flyingmachines.ru

URL : https://www.valka.cz/Villis-VM-1-t144920#466568 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více