Název: Name: | Tupolev Tu-91 | |
Originální název: Original Name: | Туполев Ту-91 | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1954-DD.MM.1954 Moskevský letecký závod č. 156, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1954-DD.MM.1954 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 02.11.1954 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ~8000 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 12850 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 14400 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 16,40 m | |
Délka: Length: | 17,70 m | |
Výška: Height: | 5,06 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 47,48 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | turbovrtulový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Kuzněcov TV-2F o výkonu 4597 kW/6250 k šestilistá protiběžná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 800 km/h v 8000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 300 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11600 m | |
Dolet: Range: | 1600 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2350 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kanon AM-23 ráže 23 mm v křídlech 1x pohyblivý kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasním střelišti 1500 kg pum nebo 8x neřízená raketa TRS-212 nebo 36x neřízená raketa TRS-132 nebo 120x neřízená raketa TRS-85 | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4. Gunston, Bill. Tupolev Aircraft since 1922. Naval Institute Press, Annapolis 1995. ISBN 1-55750-882-8. Якубович, Николай. Боевые самолеты Туполева. Яуза, Москва 2010. ISBN 978-5-699-38748-9. ruslet.webnode.cz |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-91-kod-NATO-Boot-t9054#556030Verze : 0
Aubi
MOD
Tu – 91
Situace, vzniklá po druhé světové válce v Tichém oceánu, především množství, rozmístění a síla severoamerických mateřských letadlových lodi, přinutila sovětské branné síly vytvořit nové schéma námořních obranných sil, schopných dostatečně pokrýt jeho největší Achillovu patu, absenci jednotné efektivní námořní a letecké síly. J. V. Stalin proto vyhlásil velkorysý program rozvoje sovětských námořních sil, který předpokládal stavbu vlastních bitevních a letadlových lodí, schopných svými letadly efektivně napadat letadlové lodě americké. SSSR však neměl odpovídající typ letadla, proto byl současně s počátkem formování představ a konstrukce letadlové lodi vypsán i konkurs na palubní letoun.
Návrh řešení nabídly pouze OKB Suchého a Tupoleva, vzhledem k tomu, že jediné byly schopny komplexně reagovat na požadavky, kladené na takovouto konstrukci. Požadován byl palubní stroj, schopný působit stejně jako bombardér, torpédonosič, průzkumný, útočný i jako protilodní hlídka, schopný působit z paluby letadlových nosičů, konstruovaných od r. 1947.
Po nějaké době se OKB Suchého tiše stáhla ze soutěže pod záminkou reorganizace a v soutěži zůstaly jen 2 Tupolevovy návrhy, známé zpočátku jako projekt č. 507 a 509. Č. 509 bylo později vyřazeno. Z projektu č. 507 se později stal Tupolev Tu- 91, epřílniš půvabný baculatý stroj, přezdívaný svými kresliči Golavl neboli Tloušť (druh ryby). Zde český publicista a specialista na sovětské letectvo Václav Němeček uvádí, že stroj nesl také neoficielní pojmenování Byčok nebo také Tarzan. Konečný výsledek byl typicky sovětský, totiž "velice ošklivý", ale zaručeně schopný dosáhnout maximálně efektivních výkonů. Jeho konstruktéři se snažili o co největší sílu a účinnost - a naprosto nehleděli na eleganci jeho vnějších tvarů.
TU-91 byl těžce pancéřovaný středoplošník, prakticky létající tank se silným turbomotorem, pohánějícím dvojici velkých třílistých protiběžných vrtulí. Měl přímá křídla, ale mírně šípovité ocasní plochy. Centroplán křídla se mírně skláněl dolů, vnější část křídla s mírným vzepětím. Tím se dosáhlo toho, že hlavní zatahovací podvozek byl krátký a velice pevný. Na přídi trupu byly 2 obrovské třílisté protiběžné vrtule, uváděné do pohybu výkonným turbomotorem Izotov TV-2m, který stroji umožňoval dosáhnout rychlost cca 800 km/h. Motor byl uložen uprostřed trupu prakticky v těžišti a vrtule poháněl dlouhým hřídelem, procházejícím i pilotní kabinou tunelem mezi pilotními sedadly. Výfukové plyny vycházely od motoru rozvětvenou rourou na boky trupu, kde za odtokovou hranou křídel byla jejich obrovská ústí. Václav Němeček v knize Vojenská letadla ale uvádí označení motoru jako Kuzněcov TV-2-F (NK-6).
Pilot a pozorovatel byli usazeni vedle sebe v kabině umístěné na přídi trupu, což jim nabízelo velmi dobrý výhled vpřed i do stran a dolů. Jejich kabina byla chráněna pancéřovými deskami až 18 mm silnými. Pilotní sedadla obou pilotů byla vystřelovací, odpalovala se společně.
Ale co mohlo udělat z Tu-91 obávaného soupeře byla jeho působivá útočná síla. Dva kanony ráže 23 mm po jednom pod každým křídlem, další ve střelišti na zádi, dálkově ovládaném a periskopicky zaměřovaném druhým členem osádky, závěsník na 12 pum, tři hlubinné miny, torpéda a až 120 raket TRS-85 rozmístitelné na čtyřech lafetách pod křídly. Celý létající arzenál, schopný se postavit proti nepřátelskému loďstvu. I zde se údaje Václava Němečka poněkud odlišují. Podle jeho knihy Vojenská letadla 4 letoun vlastní útočnou výzbroj neměl a všechny zbraně se zavěšovaly pod křídla nebo trup v dosti bohatém výběru. Mohla to být pouzdra se čtyřmi kanóny NS-23 včetně střeliva nebo raketnice se střelami různé ráže, pumy, radiolokátory a podobně. Závěsníky unesly i torpéda nebo miny. Pozoruhodný byl i Němečkem uváděný nezvykle velký rozdíl v bojových rychlostech letounu od 280 do 710 km/h.
Letoun byl připraven na letové zkoušky v r. 1955. První let absolvoval 17. května a předvedl pro tak hmotný stroj neuvěřitelnou ovladatelnost, ale námořní letectvo již o něj ztratilo zájem. Loďařský program byl zkrácen, projekt mateřské letadlové lodi, pro kterou byl letoun určen, byl zrušen a „zákazník“ – námořní letectvo – zrušil objednávku i na palubní stroj. OKB se ještě pokusil zachránit slibný projekt jeho adaptací na jiné úkoly. Uvažovalo o jeho využití jako hlídkového protiponorkového stroje, operujícího z pozemních základen, případně jako nosiče zařízení pro elektronický boj. Stroj byl odlehčen odstraněním všeho nezbytného pro operace z letadlové lodi. Mimo jiné se zlepšil i výhled z kabiny pilotů. Rozhodný odpor nového prvního muže SSSR N. S. Chruščeva však rozhodl jeho osud. Ten dal přednost rozvoji ICBM a strategických jaderných sil. Labutí písní Tu-91 se r. 1956 stalo předvedení letounu delegaci z východních zemí v Kubince. Tupolev ještě dostal v poznávacím kódu NATO označení "Boot" (Bota), i když do služby ani do sériové výroby nebyl zařazen. Tu-91 tak uzavřel řadu sovětských šturmoviků.
prameny:
pramen: Wikipedia
pramen:
www.raravia.com
pramen:
V. Němeček, Vojenská letadla 4, NV, Pha 1979
Situace, vzniklá po druhé světové válce v Tichém oceánu, především množství, rozmístění a síla severoamerických mateřských letadlových lodi, přinutila sovětské branné síly vytvořit nové schéma námořních obranných sil, schopných dostatečně pokrýt jeho největší Achillovu patu, absenci jednotné efektivní námořní a letecké síly. J. V. Stalin proto vyhlásil velkorysý program rozvoje sovětských námořních sil, který předpokládal stavbu vlastních bitevních a letadlových lodí, schopných svými letadly efektivně napadat letadlové lodě americké. SSSR však neměl odpovídající typ letadla, proto byl současně s počátkem formování představ a konstrukce letadlové lodi vypsán i konkurs na palubní letoun.
Návrh řešení nabídly pouze OKB Suchého a Tupoleva, vzhledem k tomu, že jediné byly schopny komplexně reagovat na požadavky, kladené na takovouto konstrukci. Požadován byl palubní stroj, schopný působit stejně jako bombardér, torpédonosič, průzkumný, útočný i jako protilodní hlídka, schopný působit z paluby letadlových nosičů, konstruovaných od r. 1947.
Po nějaké době se OKB Suchého tiše stáhla ze soutěže pod záminkou reorganizace a v soutěži zůstaly jen 2 Tupolevovy návrhy, známé zpočátku jako projekt č. 507 a 509. Č. 509 bylo později vyřazeno. Z projektu č. 507 se později stal Tupolev Tu- 91, epřílniš půvabný baculatý stroj, přezdívaný svými kresliči Golavl neboli Tloušť (druh ryby). Zde český publicista a specialista na sovětské letectvo Václav Němeček uvádí, že stroj nesl také neoficielní pojmenování Byčok nebo také Tarzan. Konečný výsledek byl typicky sovětský, totiž "velice ošklivý", ale zaručeně schopný dosáhnout maximálně efektivních výkonů. Jeho konstruktéři se snažili o co největší sílu a účinnost - a naprosto nehleděli na eleganci jeho vnějších tvarů.
TU-91 byl těžce pancéřovaný středoplošník, prakticky létající tank se silným turbomotorem, pohánějícím dvojici velkých třílistých protiběžných vrtulí. Měl přímá křídla, ale mírně šípovité ocasní plochy. Centroplán křídla se mírně skláněl dolů, vnější část křídla s mírným vzepětím. Tím se dosáhlo toho, že hlavní zatahovací podvozek byl krátký a velice pevný. Na přídi trupu byly 2 obrovské třílisté protiběžné vrtule, uváděné do pohybu výkonným turbomotorem Izotov TV-2m, který stroji umožňoval dosáhnout rychlost cca 800 km/h. Motor byl uložen uprostřed trupu prakticky v těžišti a vrtule poháněl dlouhým hřídelem, procházejícím i pilotní kabinou tunelem mezi pilotními sedadly. Výfukové plyny vycházely od motoru rozvětvenou rourou na boky trupu, kde za odtokovou hranou křídel byla jejich obrovská ústí. Václav Němeček v knize Vojenská letadla ale uvádí označení motoru jako Kuzněcov TV-2-F (NK-6).
Pilot a pozorovatel byli usazeni vedle sebe v kabině umístěné na přídi trupu, což jim nabízelo velmi dobrý výhled vpřed i do stran a dolů. Jejich kabina byla chráněna pancéřovými deskami až 18 mm silnými. Pilotní sedadla obou pilotů byla vystřelovací, odpalovala se společně.
Ale co mohlo udělat z Tu-91 obávaného soupeře byla jeho působivá útočná síla. Dva kanony ráže 23 mm po jednom pod každým křídlem, další ve střelišti na zádi, dálkově ovládaném a periskopicky zaměřovaném druhým členem osádky, závěsník na 12 pum, tři hlubinné miny, torpéda a až 120 raket TRS-85 rozmístitelné na čtyřech lafetách pod křídly. Celý létající arzenál, schopný se postavit proti nepřátelskému loďstvu. I zde se údaje Václava Němečka poněkud odlišují. Podle jeho knihy Vojenská letadla 4 letoun vlastní útočnou výzbroj neměl a všechny zbraně se zavěšovaly pod křídla nebo trup v dosti bohatém výběru. Mohla to být pouzdra se čtyřmi kanóny NS-23 včetně střeliva nebo raketnice se střelami různé ráže, pumy, radiolokátory a podobně. Závěsníky unesly i torpéda nebo miny. Pozoruhodný byl i Němečkem uváděný nezvykle velký rozdíl v bojových rychlostech letounu od 280 do 710 km/h.
Letoun byl připraven na letové zkoušky v r. 1955. První let absolvoval 17. května a předvedl pro tak hmotný stroj neuvěřitelnou ovladatelnost, ale námořní letectvo již o něj ztratilo zájem. Loďařský program byl zkrácen, projekt mateřské letadlové lodi, pro kterou byl letoun určen, byl zrušen a „zákazník“ – námořní letectvo – zrušil objednávku i na palubní stroj. OKB se ještě pokusil zachránit slibný projekt jeho adaptací na jiné úkoly. Uvažovalo o jeho využití jako hlídkového protiponorkového stroje, operujícího z pozemních základen, případně jako nosiče zařízení pro elektronický boj. Stroj byl odlehčen odstraněním všeho nezbytného pro operace z letadlové lodi. Mimo jiné se zlepšil i výhled z kabiny pilotů. Rozhodný odpor nového prvního muže SSSR N. S. Chruščeva však rozhodl jeho osud. Ten dal přednost rozvoji ICBM a strategických jaderných sil. Labutí písní Tu-91 se r. 1956 stalo předvedení letounu delegaci z východních zemí v Kubince. Tupolev ještě dostal v poznávacím kódu NATO označení "Boot" (Bota), i když do služby ani do sériové výroby nebyl zařazen. Tu-91 tak uzavřel řadu sovětských šturmoviků.
prameny:
V. Němeček, Vojenská letadla 4, Naše vojsko, Praha 1979
http://www.raravia.com/tu91.htm
encyclopedia.thefreedictionary.com
www.csd.uwo.ca
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen: Wikipedia
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen:
www.raravia.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen:
V. Němeček, Vojenská letadla 4, NV, Pha 1979
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-91-kod-NATO-Boot-t9054#157775Verze : 1
Původně vyvíjen jako palubní torpédový letoun, později, po zrušení programu stavby sovětských letadlových lodí jen jako útočný letoun pro letectvo VMF (vojenno morskovo flota).
Pouzdra pod křídly nenesou přídavné palivové nádrže, ale raketnice na neřízené rakety. Periskop na stropě kabiny slouží pro zaměřování kanónu v zadním střelišti.
Pouzdra pod křídly nenesou přídavné palivové nádrže, ale raketnice na neřízené rakety. Periskop na stropě kabiny slouží pro zaměřování kanónu v zadním střelišti.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-91-kod-NATO-Boot-t9054#27229Verze : 0
ICE
MOD
Takhle vypadal Tu-91 z boku.
Oba členové osádky měli slušný výhled z kabiny, protože turbortulový motor byl umístěn až za jejich zády nad hlavním nosníkem křídla. Protiběžné vrtule poháněl přes dlouhý hřídel procházející mezi jejich sedačkami. Tlustá trubka za odtokovou hranou křídla je výtoková roura motoru...
Oba členové osádky měli slušný výhled z kabiny, protože turbortulový motor byl umístěn až za jejich zády nad hlavním nosníkem křídla. Protiběžné vrtule poháněl přes dlouhý hřídel procházející mezi jejich sedačkami. Tlustá trubka za odtokovou hranou křídla je výtoková roura motoru...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-91-kod-NATO-Boot-t9054#27231Verze : 1
ICE
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.