Název: Name: | Tupolev Tu-126 | |
Originální název: Original Name: | Туполев Ту-126 | |
Kategorie: Category: | letoun včasné výstrahy/velitelské stanoviště | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1962-DD.MM.1967 Kujbyševský letecký závod č. 18 Vorošilova, Kujbyšev / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1962-DD.MM.1967 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 9 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 23.02.1962 | |
Osádka: Crew: | 24 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 105000 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 171000 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 51,10 m | |
Délka: Length: | 55,90 m | |
Výška: Height: | 15,50 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 311,10 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | turbovrtulový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Kuzněcov NK-12MV o výkonu 11033 kW/15000 k třílisté protiběžné vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 790 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 650 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10700 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 7000 km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Články věnované vývoji a provozu Tu-126 Letouny AEW - Tu-126 Moss (1) - Pokus o ruský AWACS Letouny AEW - Tu-126 Moss (2) - Na stráži socializmu | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-95/-142 Bear: Russia's Intercontinental-Range Heavy Bomber. Midland Publishing, Hinckley 1997. ISBN 1-85780-046-X. Gordon, Yefim; Davison, Peter. Tupolev Tu-95 Bear, Warbird Tech vol. 43. Specialty Press, North Branch 2006. Ригмант, В. Г. Ту-95, Авиация и Космонавтика 2001/04. Ригмант, В. Г. Стратегический бомбардировчик Ту-95. Авиаколлекция 2013/04. Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4. ruslet.webnode.cz |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-126-kod-NATO-Moss-t9424#556029Verze : 0
Aubi
MOD
Tu-126 "Moss"
Lietadlo včasnej výstrahy.
Tu-126 vznikol ako prostriedok na včasné varovanie pred útokom medzikontinentálnych balistických rakiet. Lietadlo vzniklo spojením základného civilného typu Tu-114 s obrovským tanierom, neseným na chrbte, v ktorom bol uložený radarový systém včasnej výstrahy "Liana". Tanier s radarom bol dva metre vysoký, jeho priemer bol 12 metrov a bol umiestnený 4 metre na trupom. Celý systém úzko spolupracoval so stíhacími lietadlami ktoré mal navádzať proti blížiacim sa nepriateľským lietadlám. Nepriateľské stíhačky bolo možné zistiť na vzdialenosť 100 km a bombardéry na vzdialenosť 200-300 km. Neskôr sa ale zistilo, že systém funguje spoľahlivo iba nad morom, a preto boli lietadlá umiestnené na poloostrove Kola a neskôr v oblasti Baltu. Prototyp vzlietol 23.2.1962 a následovalo ho 8 sériových strojov. Tieto stroje zostali v službe až do druhej polovice 80-tych rokov.
Lietadlo včasnej výstrahy.
Tu-126 vznikol ako prostriedok na včasné varovanie pred útokom medzikontinentálnych balistických rakiet. Lietadlo vzniklo spojením základného civilného typu Tu-114 s obrovským tanierom, neseným na chrbte, v ktorom bol uložený radarový systém včasnej výstrahy "Liana". Tanier s radarom bol dva metre vysoký, jeho priemer bol 12 metrov a bol umiestnený 4 metre na trupom. Celý systém úzko spolupracoval so stíhacími lietadlami ktoré mal navádzať proti blížiacim sa nepriateľským lietadlám. Nepriateľské stíhačky bolo možné zistiť na vzdialenosť 100 km a bombardéry na vzdialenosť 200-300 km. Neskôr sa ale zistilo, že systém funguje spoľahlivo iba nad morom, a preto boli lietadlá umiestnené na poloostrove Kola a neskôr v oblasti Baltu. Prototyp vzlietol 23.2.1962 a následovalo ho 8 sériových strojov. Tieto stroje zostali v službe až do druhej polovice 80-tych rokov.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-126-kod-NATO-Moss-t9424#97613Verze : 1
Tu-126 Moss byl nahrazen dalším vývojovým typem a to Iljušin A-50 Mainstay (též Adnan 1 v Iráku), což je letoun typu AWACS založený na stroji Il-76 Candid. Il-78 Midas je sice verze též odvozená z Il-76, ale tankovací, nikoli zajišťující včasnou výstrahu.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-126-kod-NATO-Moss-t9424#97661Verze : 0
Snake
MOD
Letoun včasné výstrahy postavený na základě dopravního Tu-114
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-126-kod-NATO-Moss-t9424#29155Verze : 0
ICE
MOD
Méně obvyklý záběr na vzlétající Moss
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-126-kod-NATO-Moss-t9424#29156Verze : 0
ICE
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.