Název: Name: | Tatra T-131 | |
Originální název: Original Name: | Tatra T-131 | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.04.1939 Moravskoslezská vagonka a.s., Studénka / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1936-DD.04.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 35 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 05.10.1936 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 375 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 630 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 7,35 m | |
Délka: Length: | 6,62 m | |
Výška: Height: | 2,25 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 13,50 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 46,7 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Tatra T-100 o výkonu 72 kW/98 k dvoulistá vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 190 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 165 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 15 min do 2000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4000 m | |
Dolet: Range: | 550 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | licence Bü 131 | |
Zdroje: Sources: | Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983. Šmoldas, Z. Letadla Tatra, L+K 1975-21. |
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#26381Verze : 0
Vedení koncernu Ringhoffer - Tatra se rozhodlo v roce 1934 zavést ve svých provozech leteckou výrobu. V Moravsko - slezská vozovce ve Studénce bylo založeno letadlové oddělení a v závodě Tatra Kopřivnice bylo založeno oddělení výroby letadlových motorů. Příslušná ministerstva obchodu a průmyslu dala souhlas ke zřízení obou oddělení v červnu 1934. V roce 1935 bylo založeno konstrukční oddělení, jehož vedeoucím byl ing. Karel Tomáš, který sem přešel z Vojenské továrny na letadla - Letov.
Po intervencích MNO byla do Studénky zadána v lednu 1936 oprava vojenských letadel, to mělo umožnit zapracování nezkušených pracovníků na leteckou výrobu, která byla připravována. Specializací firmy se měla stát školní, cvičné a turistické letouny. Za vzor byly vybrány dva typy: Tatra T-126.
Výkresy dodala firma Bücker na jaře 1936. Vzorový kus pro sériovou výrobu Bücker Bü 131A-2 přelétl šéfpilot Tatry Vojtěch Matěna v dubnu 1936. Měl výrobní číslo 37 a poznávací značku OK-TAA mu přidělilo Ministerstvo veřejných prací (MVP) až 4. listopadu 1936. Letoun zůstal v majetku Tatry a Vojtěch Matěna jej předváděl na leteckých dnech, z rejstříku bylo vymazáno 23. června 1936. Jeho další osud je neznámý. Byla zavedena také licence řadového invertního motoru Hirth HM 504, ten byl po úpravách vyráběn pod označením Tatra T-100.
MNO objednalo desetikusovou sérii letounů Tatra T-131, kterou nepřevzalo a stroje přešly do vlastnictví MVP, které je přidělilo jednotlivým aeroklubům a organizacím Masarykovy letecké ligy (MLL). První stroj z desetikusové série byl zalétán 5. října 1937 a poslední v červenci 1937. V roce 1938 objednalo MVP další pětadvacetikusovou sérii, z ní bylo do okupace vyrobeno pět kusů, které již československou imatrikulaci neobdržely. Další osud letounů Tatra T-131 za okupace není znám, dá se předpokládat, že je zrekvírovala Luftwaffe a zařadila je ke svým školním útvarům. Jeden kus, konkrétně T-131.2 s poznávací značkou OK-TAC provozoval za okupace Slovenský letecký sbor (SLES).
Do podoby Tatry T-131.1 byl upraven v roce 1996 firmou BMZ Air Service s.r.o. letoun Aero C-104, výrobní číslo 167, poznávací značky OK-AXM. Letoun je z leteckých sbírek VHÚ - Leteckého muzea Kbely. V Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici byl vystavován v letech 1972 až 1995. Po zmíněné rekostrukci je zde vystavován od roku 1997.
Přehled vyrobených letounů Tatra T-131:
výrobní číslo poznávací značka přidělena výmaz uživatel
T-131.1 OK-TAB 6.1.1937 Tatra
T-131.2 OK-TAC 27.12.1937 MLL Praha, SLES
T-131.3 OK-TAD 27.12.1937 MLL Praha
T-131.4 OK-TAE 27.12.1937 MLL Praha
T-131.5 OK-TAF 27.12.1937 MLL Praha
T-131.6 OK-TAG 23.3.1938 MLL Praha
T-131.7 OK-TAH 23.3.1938 16.2.1940 MLL Praha
T-131.8 OK-TAI 23.3.1938 Ústřední letecká škola
T-131.9 OK-TAK 29.7.1938 MLL Praha
T-131.10 OK-TAL 3.8.1938 MLL Praha
T-131.11 OK-TAM 14.8.1938 MLL Praha
T-131.12 nepřidělena
T-131.13 nepřidělena
T-131.14 nepřidělena
T-131.15 nepřidělena
T-131.16 nepřidělena
Zdroje:
Václav Němeček: Československá letadla 1918 - 1945, Naše Vojsko, Praha 1983
Václav Němeček: Československá letadla 1919 - 1939, in. L+K
Po intervencích MNO byla do Studénky zadána v lednu 1936 oprava vojenských letadel, to mělo umožnit zapracování nezkušených pracovníků na leteckou výrobu, která byla připravována. Specializací firmy se měla stát školní, cvičné a turistické letouny. Za vzor byly vybrány dva typy: Tatra T-126.
Výkresy dodala firma Bücker na jaře 1936. Vzorový kus pro sériovou výrobu Bücker Bü 131A-2 přelétl šéfpilot Tatry Vojtěch Matěna v dubnu 1936. Měl výrobní číslo 37 a poznávací značku OK-TAA mu přidělilo Ministerstvo veřejných prací (MVP) až 4. listopadu 1936. Letoun zůstal v majetku Tatry a Vojtěch Matěna jej předváděl na leteckých dnech, z rejstříku bylo vymazáno 23. června 1936. Jeho další osud je neznámý. Byla zavedena také licence řadového invertního motoru Hirth HM 504, ten byl po úpravách vyráběn pod označením Tatra T-100.
MNO objednalo desetikusovou sérii letounů Tatra T-131, kterou nepřevzalo a stroje přešly do vlastnictví MVP, které je přidělilo jednotlivým aeroklubům a organizacím Masarykovy letecké ligy (MLL). První stroj z desetikusové série byl zalétán 5. října 1937 a poslední v červenci 1937. V roce 1938 objednalo MVP další pětadvacetikusovou sérii, z ní bylo do okupace vyrobeno pět kusů, které již československou imatrikulaci neobdržely. Další osud letounů Tatra T-131 za okupace není znám, dá se předpokládat, že je zrekvírovala Luftwaffe a zařadila je ke svým školním útvarům. Jeden kus, konkrétně T-131.2 s poznávací značkou OK-TAC provozoval za okupace Slovenský letecký sbor (SLES).
Do podoby Tatry T-131.1 byl upraven v roce 1996 firmou BMZ Air Service s.r.o. letoun Aero C-104, výrobní číslo 167, poznávací značky OK-AXM. Letoun je z leteckých sbírek VHÚ - Leteckého muzea Kbely. V Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici byl vystavován v letech 1972 až 1995. Po zmíněné rekostrukci je zde vystavován od roku 1997.
Přehled vyrobených letounů Tatra T-131:
výrobní číslo poznávací značka přidělena výmaz uživatel
T-131.1 OK-TAB 6.1.1937 Tatra
T-131.2 OK-TAC 27.12.1937 MLL Praha, SLES
T-131.3 OK-TAD 27.12.1937 MLL Praha
T-131.4 OK-TAE 27.12.1937 MLL Praha
T-131.5 OK-TAF 27.12.1937 MLL Praha
T-131.6 OK-TAG 23.3.1938 MLL Praha
T-131.7 OK-TAH 23.3.1938 16.2.1940 MLL Praha
T-131.8 OK-TAI 23.3.1938 Ústřední letecká škola
T-131.9 OK-TAK 29.7.1938 MLL Praha
T-131.10 OK-TAL 3.8.1938 MLL Praha
T-131.11 OK-TAM 14.8.1938 MLL Praha
T-131.12 nepřidělena
T-131.13 nepřidělena
T-131.14 nepřidělena
T-131.15 nepřidělena
T-131.16 nepřidělena
Zdroje:
Václav Němeček: Československá letadla 1918 - 1945, Naše Vojsko, Praha 1983
Václav Němeček: Československá letadla 1919 - 1939, in. L+K
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#337103Verze : 0
Reklama
V technickém muzeu v Kopřivnici je tento stroj vystaven, ale nejedná se o přímou "Kopřivnickou" výrobu, ale o poválečné Aero C-104, které bylo upraveno do podoby prvního letounu Tatra T-131.1, tuším, že aby se stihlo dokončení letounu pro instalaci v muzeu v termínu (a aby se snad i něco ušetřilo) nebylo použito plátno ale jiný potahový materiál.
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#26400Verze : 0
...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#27495Verze : 0
T 131.1 v Technickém muzeu Kopřivnice
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#226395Verze : 0
agnes
MOD
Reklama
T 131.1 v Technickém muzeu Kopřivnice II
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#226396Verze : 0
agnes
MOD
výkresovou předlohou pro T-131 byl Bücker Bü 131 verze "B"
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tatra T-131 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#609403Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.