Tatra T-131

     
Název:
Name:
Tatra T-131
Originální název:
Original Name:
Tatra T-131
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.04.1939 Moravskoslezská vagonka a.s., Studénka /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.04.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
35
První vzlet:
Maiden Flight:
05.10.1936
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
375 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
630 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
7,35 m
Délka:
Length:
6,62 m
Výška:
Height:
2,25 m
Plocha křídla:
Wing Area:
13,50 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
46,7 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Tatra T-100 o výkonu 72 kW/98 k
dvoulistá vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
190 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
165 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4000 m
Dolet:
Range:
550 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
licence Bü 131
Zdroje:
Sources:
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
Šmoldas, Z. Letadla Tatra, L+K 1975-21.
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#26381Verze : 0
Vedení koncernu Ringhoffer - Tatra se rozhodlo v roce 1934 zavést ve svých provozech leteckou výrobu. V Moravsko - slezská vozovce ve Studénce bylo založeno letadlové oddělení a v závodě Tatra Kopřivnice bylo založeno oddělení výroby letadlových motorů. Příslušná ministerstva obchodu a průmyslu dala souhlas ke zřízení obou oddělení v červnu 1934. V roce 1935 bylo založeno konstrukční oddělení, jehož vedeoucím byl ing. Karel Tomáš, který sem přešel z Vojenské továrny na letadla - Letov.
Po intervencích MNO byla do Studénky zadána v lednu 1936 oprava vojenských letadel, to mělo umožnit zapracování nezkušených pracovníků na leteckou výrobu, která byla připravována. Specializací firmy se měla stát školní, cvičné a turistické letouny. Za vzor byly vybrány dva typy: Tatra T-126.
Výkresy dodala firma Bücker na jaře 1936. Vzorový kus pro sériovou výrobu Bücker Bü 131A-2 přelétl šéfpilot Tatry Vojtěch Matěna v dubnu 1936. Měl výrobní číslo 37 a poznávací značku OK-TAA mu přidělilo Ministerstvo veřejných prací (MVP) až 4. listopadu 1936. Letoun zůstal v majetku Tatry a Vojtěch Matěna jej předváděl na leteckých dnech, z rejstříku bylo vymazáno 23. června 1936. Jeho další osud je neznámý. Byla zavedena také licence řadového invertního motoru Hirth HM 504, ten byl po úpravách vyráběn pod označením Tatra T-100.
MNO objednalo desetikusovou sérii letounů Tatra T-131, kterou nepřevzalo a stroje přešly do vlastnictví MVP, které je přidělilo jednotlivým aeroklubům a organizacím Masarykovy letecké ligy (MLL). První stroj z desetikusové série byl zalétán 5. října 1937 a poslední v červenci 1937. V roce 1938 objednalo MVP další pětadvacetikusovou sérii, z ní bylo do okupace vyrobeno pět kusů, které již československou imatrikulaci neobdržely. Další osud letounů Tatra T-131 za okupace není znám, dá se předpokládat, že je zrekvírovala Luftwaffe a zařadila je ke svým školním útvarům. Jeden kus, konkrétně T-131.2 s poznávací značkou OK-TAC provozoval za okupace Slovenský letecký sbor (SLES).

Do podoby Tatry T-131.1 byl upraven v roce 1996 firmou BMZ Air Service s.r.o. letoun Aero C-104, výrobní číslo 167, poznávací značky OK-AXM. Letoun je z leteckých sbírek VHÚ - Leteckého muzea Kbely. V Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici byl vystavován v letech 1972 až 1995. Po zmíněné rekostrukci je zde vystavován od roku 1997.



Přehled vyrobených letounů Tatra T-131:
výrobní číslo poznávací značka přidělena výmaz uživatel
T-131.1 OK-TAB 6.1.1937 Tatra
T-131.2 OK-TAC 27.12.1937 MLL Praha, SLES
T-131.3 OK-TAD 27.12.1937 MLL Praha
T-131.4 OK-TAE 27.12.1937 MLL Praha
T-131.5 OK-TAF 27.12.1937 MLL Praha
T-131.6 OK-TAG 23.3.1938 MLL Praha
T-131.7 OK-TAH 23.3.1938 16.2.1940 MLL Praha
T-131.8 OK-TAI 23.3.1938 Ústřední letecká škola
T-131.9 OK-TAK 29.7.1938 MLL Praha
T-131.10 OK-TAL 3.8.1938 MLL Praha
T-131.11 OK-TAM 14.8.1938 MLL Praha
T-131.12 nepřidělena
T-131.13 nepřidělena
T-131.14 nepřidělena
T-131.15 nepřidělena
T-131.16 nepřidělena


Zdroje:
Václav Němeček: Československá letadla 1918 - 1945, Naše Vojsko, Praha 1983
Václav Němeček: Československá letadla 1919 - 1939, in. L+K
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#337103Verze : 0
V technickém muzeu v Kopřivnici je tento stroj vystaven, ale nejedná se o přímou "Kopřivnickou" výrobu, ale o poválečné Aero C-104, které bylo upraveno do podoby prvního letounu Tatra T-131.1, tuším, že aby se stihlo dokončení letounu pro instalaci v muzeu v termínu (a aby se snad i něco ušetřilo) nebylo použito plátno ale jiný potahový materiál.
URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#26400Verze : 0
...


URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#27495Verze : 0
T 131.1 v Technickém muzeu Kopřivnice










URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#226395Verze : 0
MOD
T 131.1 v Technickém muzeu Kopřivnice II












URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#226396Verze : 0
MOD
výkresovou předlohou pro T-131 byl Bücker Bü 131 verze "B"


URL : https://www.valka.cz/Tatra-T-131-t8872#609403Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!