Supermarine Spitfire Mk.XIVE

Supermarine Spitfire FR Mk.XIVE

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire FR Mk.XIVE
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire FR Mk.XIVE
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), Eastleigh
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~ 410
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4082 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9.93 m
Délka:
Length:
9.96 m
Výška:
Height:
3.86 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21.46 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
190,214 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Griffon 65, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1 517,5 kW.
Vrtule pětilistá Rotol Jablo s konstantními otáčkami o průměru 3 170 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
652 l
136, 205 nebo 409 l přídavná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
721 km/h v 7925 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13411 m
Dolet:
Range:
981.7 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1545 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň
2x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm s 250 náboji na hlaveň.


Pumový náklad: 227 kg, 1x 227 kg pod trupem, nebo 2x 113 kg pod křídly.
Uživatelské státy:
User States:





?
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Price, Alfred. The Spitfire Story. Silverdale Books, Enderby 2002. ISBN 1-85605-702-X.
Humphreys, Robert. The Supermarine Spitfire Part 1: Merlin Powered, Modellers Datafile 3. SAM Publications, Bedford 2000. ISBN 0-9533465-2-8.
Darling, Kev. Merlin-powered Spitfires, Warbird Tech Vol.35. Specialty Press, North Branch 2002. ISBN 1-58007-057-4.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#453874Verze : 0
MOD
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit14.html



URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#538557Verze : 0
MOD
Tvar křídla FR Mk.XIVE (rozpětí 9,930 m) a F Mk.XIVE (rozpětí 11,230 m)


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#130489Verze : 1
MOD












URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#3113Verze : 0
MOD
Supermarine Spitfire FR.XIVE, civilní registrace G-SPIT, nese marking na počest stíhacího esa J.E."Johnnie" Johnsona. J.E."Johnnie" Johnson byl nejúspěšnější britský stíhací pilot na evropském kontinentu. Během války sestřelil 41 letounů z toho 34 samostatně a 7 ve spolupráci. Létal u perutí č. 19, 616, 610 a velel pozdějšímu 127. polnímu letišti, kanadskému 144. polnímu letišti, resp. křídlu, a pak 127. křídlu (vše na Spitfirech Mk.IX) a koncem války velel jako G/Cpt 125. křídlu Spitfirů Mk.XIV


I když drtivou většinu úspěchů dosáhl Johnson na Spitfirech Mk.IX, jmenovitě EN398 JE-J a MK392 JE-J, bojově létal v dubnu 1945 u 125 Wingu na osobním Spitfiru XIV MV268 JEJ a v květnu na MV257 JEJ.


Zobrazený Spitfire (MV293) G-SPIT v markingu J.E. Johnsona má bohužel špatně nastříkáno označení JE-J, které používal na Spitech IX ve skutečnosti bylo u MV268 osobní označení JEJ dohromady a umístěno na trupu před kokardou směrem ke kokpitu, u MV257 bylo malé JEJ na krytu nádrže před kokpitem za vlaječkou G/Cpt.


Edit Aubi: podoba na fotkách postrádá většinu rozeznávacích znaků FR Mk.XIVE - křídlo vypadá na typ C a za kabinou chybí kryt přístupu ke kameře, snad jde o úpravy z restarování stroje.





















URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#6706Verze : 1
MOD
commons.wikimedia.org


jak vidno, některé FR.XIV měly ještě vysoký hřbet.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#538579Verze : 0
MOD
aviarmor.net



URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#538591Verze : 1
MOD
Diskuse
První verze s motorem Griffon Mk.65 o výkonu 2050 koní, dvěma hlubokými chladiči pod křídly a pětilistou vrtulí. Nová konstrukce s novým trupem, kýlovou i pohyblivou částí směrového kormidla, zatahovacím ostruhovým kolečkem. Verze F.XIV - 2 kanóny a 4 kulomety; FR.XIV - tatáž výzbroj, snížený hřbet trupu a kapkovitá kabina, zkrácená křídla, kamera F.24 a zvýšená zásoba paliva.

Vyrobeno 957 letounů Mk.XIV.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#45572Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!