Supermarine Spitfire Mk.VII

Supermarine Spitfire HF Mk.VII

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire HF Mk.VII
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire HF Mk.VII
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.01.1944 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1942-DD.01.1944 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp + 140 sériových
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2722 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3345 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3572 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.240 m
Délka:
Length:
9.540 m
Výška:
Height:
3.840 m
Plocha křídla:
Wing Area:
23.09 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
144,87 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 71, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 932 kW při 3 000 ot./min, bojový výkon 1 234 kW při 3 000 ot./mim v h= 3 048 m při plmícím tlaku 1,241 barů (+930,872 mm Hg).
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
436 l + 126 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
669.5 km/h v 13411 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
521.4 km/h v 6096 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
27,67 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,1 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13746 m
Dolet:
Range:
1062.2 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1899 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech se 120 granáty na hlaveň
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm se 350 náboji na hlaveň.

Pumový náklad: (teoreticky) 1x 227 kg pod trupem, nebo 2x 113 kg pod křídly
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 351
Stíhací letoun pro velké výšky s přetlakovou kabinou
Maximální rychlost: 656 km/h ve výšce 7 620 m
Zdroje:
Sources:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit8.html
www.historyofwar.org
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit7.html
en.wikipedia.org
archiv autora



URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VII-t6606#337627Verze : 0
MOD
Supermarine Spitfire HF Mk.VII
Type 351


Stručná historie:
Podle původních plánů konstruktérů ovárny Supermarine měly motor Rolls-Royce Merlin 61 s dvoustupňovým a dvourychlostním kompresorem používat výškový Spitfire HF Mk.VII, střední výšky měl ovládnout Spitfire Mk.VIII. Tyto letouny byly od samého začátku navrženy pro tuto řadu motorů, jejich vývoj se však protáhl a tak s tímto Merlinem vzlétl provizorně upravený Spitfire Mk.VC nově označený jako Spitfire Mk.IX. Dva měsíce po zařazení „devítek“ do služby, byl dokončen první výškový Spitfire Mk.VII.


Výšková verze Spitfiru Mk.VII byla vybavena přetlakovou vyhřívanou kabinou, trup byl oproti verzi Mk.V zesílen a byl přímo optimalizován pro výkonné Merliny 61. V nově navržených křídlech se našlo místo pro samosvorné dvě palivové nádrže o objemu 63 litrů. Trupové nádrže byly překonstruované a pojaly nyní až 436 litrů paliva. Kryt přetlakové kabiny bylo možno při startu a při přistání odsunout (u výškové verze Mk.VI to možné nebylo). První série „sedmiček“ byly dodány s prodlouženými konci křídel, později byly již dodávány letouny s „normálním“ rozpětím křídel. Křídla s se zahrocenými konci a větším rozpětím zvýšila pádovou rychlost a snížila obratnost letounu v nižších a středních výškách. Všechny letouny veze Mk.VII měly zatažitelné ostruhové kolečko.
Spitfiry verze Mk.XI se ukázaly také jako schopné výškové stíhačky a tak bojové perutě neměly již o specializované výškové stroje zájem. Výroba „sedmiček“ byla ukončena počátkem roku 1944 po dokončení 141 letounu.


Poznámka autora: Prosím, nezaměňujte tuto výškovou stíhačku s taktickým průzkumným Spitfirem PR Mk.VII. Průzkumný letoun byl určen pro operace v malých výškách a jednalo se o přeznačenou verzi Spitfire PR Type G, která měla nejblíže Spitfiru Mk.VA. Toto přeznačení z roku 1941 přineslo do již tak chaotického označování Spitfirů a Seafirů zmatek ještě větší.


Použité prameny:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter, An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
Peter Caygill, Spitfire Mk.VI-F.24, Bojové legendy, Nakladatelství Vašut, ISBN 80-7236-396-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.historyofwar.org
www.pewteraircraft.com
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit7.html
www.xs4all.nl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VII-t6606#339491Verze : 0
MOD
Spitfire Mk VII


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VII-t6606#24532Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!