Název: Name: | Supermarine Spitfire Mk.IX Plovákový | Supermarine Spitfire Mk.IX Floatplane |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire Mk.IX Floatplane | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.07.1944 Folland Aircraft Ltd., Hamble | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.07.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (MJ892) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 06.07.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | plováky | floats |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2951 kg | 6506 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3723 kg | 8208 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11.227 m | 36ft 10in |
Délka: Length: | 10.820 m | 35ft 6in |
Výška: Height: | 4.265 m | 14ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 22.48 m2 | 242 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 165,614 kg/m2 | 33.92 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin 66, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem o vzletovém výkonu 991,8 kW, 1 271 kW v h= 1760 m, 1 178 kW v h= 3 180 m. Vrtule čtyřlistá s konstantními otáčkami typ Rotol R12/4F5/4 o průměru 3 430 mm | Rolls-Royce Merlin 66, twelve-cylinder, liquid-cooled with a two-speed, two-stage supercharger, rated 1,330 hp for take-off, 1,705 hp at 5,790 ft, 1,580 hp at 10,433 ft, driving a four-blade propeller Rotol R12/4F5/4 constant-speed type of 11ft 3in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 427,3 l a 227,3 l v přídavné nádrži | 94 UK gallons and 50 UK gallons in drop tank |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 606.7 km/h v 6005 m | 377 mph in 19700 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 362.1 km/h v 3048 m | 225 mph in 10000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 18.8 m/s | 3700 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11003 m | 36100 ft |
Dolet: Range: | 740.3 km | 460 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1239.2 km | 770 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón British Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň a 4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm s 350 náboji na hlaveň | Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk II cannons with 120 rpg and four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk II machine-guns with 350 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Supermarine Type 385 Myšlenka plovákového Spitfiru byla oživena v roce 1943, kdy Britové začínali uvažovat o útoku na Japonce, tentokrát byl upraven Supermarine Spitfire Mk.IXB, přestavbu opět provedla fa Folland. Letoun se stal nejrychlejším plovákovým letadlem druhé světové války. Potvrdil nedostatky plovákových "pětek" a tak byl po zkouškách přestavěn do podoby pozemního letadla. | Supermarine Type 385 One Supermarine Spitfire LF Mk IXB, with Merlin 66 and four-bladed propeller, similarly converted by Folland, first flown June 18, 1944, later reconverted to land-plane. |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186 William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter, An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Peter Moss and Len Bachelor, Profile Publications, Supermarine Spitfire Mk. IX, Aricraft Profile No. 206. Famous Airplanes of the world, No.3, 1975, Supermarine Spitfire Mk.I-XVI, Bunrin-Do C. Ltd., Chiyoda-ku, Tokyo, Japan, No ISBN www.sas1946.com http://www.aer.ita.br/.../SUPERMARINE%20SPITFIRE%20FLOATPLANE.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit5float.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.IX Floatplane |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.IX Floatplane |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.IX Floatplane |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |