Název: Name: | Suchoj Su-5 | |
Originální název: Original Name: | Сухой Су-5 (И-107) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1945-DD.MM.1945 Státní svazový závod č. 289, Tušino / | |
Období výroby: Production Period: | DD.01.1944-DD.10.1944 maketa / mock-up 24.10.1944-24.03.1945 stavba prototypu / prototype | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 06.04.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2954 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3804 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,560 m | |
Délka: Length: | 8,510 m | |
Výška: Height: | 3,390 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 223,765 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový a motokompresorový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 + 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-107R kapalinou řazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 214 kW (1 650 k) a 1 066 kW (1 450 k) v h= 3 800 m. Vrtule čtyřlistá s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 900 mm a motokompresorový urychlovač prof. Cholščevnikova VRDK (Vozdušno-reaktivny dvigatěl kompressorovy) o tahu 300 kg (2,942 kN) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 680 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 793 km/h v 4350 m 1) | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 640 km/h v 4600 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,7 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,1 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11800 m | |
Dolet: Range: | 600 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Nudelman-Suranov NS-23 ráže 23 mm v ose vrtule se 100 náboji a 2x pevný kulomet Berezin UBS ráže 12,7 mm nad motorem, každý s 200 náboji. | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | 1)Vypočtená max. rychlost byla 810 km/h v h= 7 200 m. V lednu roku 1944 OKB P. O. Suchoje začala se stavbou stíhacího letounu s hybridním pohonem. Základem této pohonné jednotky byl motor Klimov VK-107A, který byl upraven tak, aby poháněl pomocí hřidele kompresor motokompresorového motoru prof. Cholščevnikova VRDK (Vozdušno-reaktivny dvigatěl kompressorovy). Konstruktéři navrhli celokovový dolnoplošný letoun označený I-107, později se označení změnilo na Su-5. Dokončení stroje se neúměrně protahovalo, protože nebyla k dispozici pohonná jednotka. Zálet byl nakonec proveden dne 6. dubna 1945 zkušením pilotem G. I. Komarovem. Zkoušky pokračovaly až do 15. června, tento den byla zničena pohonná jednotka. V srpnu během oprav, bylo namontováno nové křídlo s laminárním profilem navrženým dle doporučení institutu CAGI. Druhý motor posloužil po omezenou dobu k dokončení zkoušek a od 18. října byl letoun uzemněn, nepodařilo se již sehnat další motor, všechny dostupné pohonné jednotky byly určeny pro MiG-13 (I-250(N)), tyto letouny byly varobeny v omezeném množství a používali je námořní piloti na Baltu. Práce na Su-5 byly ukončeny v listopadu 1946, do té doby letoun vykonal 42 letů v trvání 17 hodin a 49 minut, při 11 letech byl použit urychlovač VRDK. Od té doby bylo přijato ruzhodnutí, že dále budou zkoušeny stíhačky pouze s proudovými motory. | |
Zdroje: Sources: | L+K č. 13/1978, Václav Němeček, Monografie Suchoj Su-5 http://www.sukhoi.org/eng/planes/museum/su5/ http://ru.wikipedia.org/wiki/ http://www.airwar.ru/enc/fww2/su5.html www.aviarmor.net http://suchoj.com/Suche/index.htm http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/su-5.html |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#116371Verze : 0
Vláďa
MOD
Suchoj Su-5 (I-107)
(Истребитель-перехватчик)
Popis:
Tento letoun byl jako jeden z mála poháněn motokompresorovou jednotkou. V SSSR to byl ještě I-250N MiG-7 v Itálii Caproni Campini N.1 a v Japonsku Yokosuka MXY-7 22 Ohka. Na rozdíl od posledních dvou byl zde motokompresorový pohon použit jako urychlovač. Motor VK-107R poháněl čtyřlistou vrtuli a zároveň druhou hřídelí jednostupňový kompresor, který stlačený vzduch vháněl do spalovací komory za pilotní kabinou. Do stlačeného vzduchu bylo vstříknuto palivo (benzín), po zážehu došlo k prudké expanzi plynů a plyny odcházely výstupní tryskou ven, tak bylo dosaženo určitého tahu.
Tato hybridní pohonná jednotka mohla vzniknout díky práci prof. Cholščevnikova, který měl k dispozici původní italský motokompresorový motor Campiniho, který Rusové zakoupili.
Zkoušky experimentálního Su-5 pokračovaly do října 1945 a příští rok byl celý projekt ukončen.
Zdroje:
Václav Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-5
http://www.airwar.ru/enc/fww2/su5.html
archiv autora
(Истребитель-перехватчик)
Popis:
Tento letoun byl jako jeden z mála poháněn motokompresorovou jednotkou. V SSSR to byl ještě I-250N MiG-7 v Itálii Caproni Campini N.1 a v Japonsku Yokosuka MXY-7 22 Ohka. Na rozdíl od posledních dvou byl zde motokompresorový pohon použit jako urychlovač. Motor VK-107R poháněl čtyřlistou vrtuli a zároveň druhou hřídelí jednostupňový kompresor, který stlačený vzduch vháněl do spalovací komory za pilotní kabinou. Do stlačeného vzduchu bylo vstříknuto palivo (benzín), po zážehu došlo k prudké expanzi plynů a plyny odcházely výstupní tryskou ven, tak bylo dosaženo určitého tahu.
Tato hybridní pohonná jednotka mohla vzniknout díky práci prof. Cholščevnikova, který měl k dispozici původní italský motokompresorový motor Campiniho, který Rusové zakoupili.
Zkoušky experimentálního Su-5 pokračovaly do října 1945 a příští rok byl celý projekt ukončen.
Zdroje:
Václav Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-5
http://www.airwar.ru/enc/fww2/su5.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#116372Verze : 0
Vláďa
MOD
Reklama
Suchoj Su-5 (I-107)
(Истребитель-перехватчик)
Zdroj :
http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-1.gif
(Истребитель-перехватчик)
Zdroj :
http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-1.gif
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#116373Verze : 0
Vláďa
MOD
Suchoj Su-5 (I-107)
(Истребитель-перехватчик)
Zdroj :
http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-1.jpg
http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-2.jpg
(Истребитель-перехватчик)
Zdroj :
http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-1.jpg
http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-2.jpg
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#49518Verze : 0
Suchoj Su-5 (I-107)
(Истребитель-перехватчик)
Zdroj : http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-4.jpg
(Истребитель-перехватчик)
Zdroj : http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-4.jpg
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#302025Verze : 0
Reklama
Suchoj Su-5 (I-107)
(Истребитель-перехватчик)
Zdroj : www.airwar.ru
(Истребитель-перехватчик)
Zdroj : www.airwar.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#302275Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.