Suchoj Su-5

Sukhoi Su-5 / Сухой Су-5

     
Název:
Name:
Suchoj Su-5
Originální název:
Original Name:
Сухой Су-5 (И-107)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.MM.1945 Státní svazový závod č. 289, Tušino /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1944-DD.10.1944 maketa / mock-up
24.10.1944-24.03.1945 stavba prototypu / prototype
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
06.04.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2954 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3804 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,560 m
Délka:
Length:
8,510 m
Výška:
Height:
3,390 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
223,765 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový a motokompresorový
Počet motorů:
Number of Engines:
1 + 1
Typ:
Type:
Klimov VK-107R kapalinou řazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 214 kW (1 650 k) a 1 066 kW (1 450 k) v h= 3 800 m.
Vrtule čtyřlistá s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 900 mm a
motokompresorový urychlovač prof. Cholščevnikova VRDK (Vozdušno-reaktivny dvigatěl kompressorovy) o tahu 300 kg (2,942 kN)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
680 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
793 km/h v 4350 m 1)
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
640 km/h v 4600 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,1 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11800 m
Dolet:
Range:
600 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Nudelman-Suranov NS-23 ráže 23 mm v ose vrtule se 100 náboji a
2x pevný kulomet Berezin UBS ráže 12,7 mm nad motorem, každý s 200 náboji.
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
1)Vypočtená max. rychlost byla 810 km/h v h= 7 200 m.


V lednu roku 1944 OKB P. O. Suchoje začala se stavbou stíhacího letounu s hybridním pohonem. Základem této pohonné jednotky byl motor Klimov VK-107A, který byl upraven tak, aby poháněl pomocí hřidele kompresor motokompresorového motoru prof. Cholščevnikova VRDK (Vozdušno-reaktivny dvigatěl kompressorovy). Konstruktéři navrhli celokovový dolnoplošný letoun označený I-107, později se označení změnilo na Su-5. Dokončení stroje se neúměrně protahovalo, protože nebyla k dispozici pohonná jednotka. Zálet byl nakonec proveden dne 6. dubna 1945 zkušením pilotem G. I. Komarovem. Zkoušky pokračovaly až do 15. června, tento den byla zničena pohonná jednotka. V srpnu během oprav, bylo namontováno nové křídlo s laminárním profilem navrženým dle doporučení institutu CAGI.
Druhý motor posloužil po omezenou dobu k dokončení zkoušek a od 18. října byl letoun uzemněn, nepodařilo se již sehnat další motor, všechny dostupné pohonné jednotky byly určeny pro MiG-13 (I-250(N)), tyto letouny byly varobeny v omezeném množství a používali je námořní piloti na Baltu.
Práce na Su-5 byly ukončeny v listopadu 1946, do té doby letoun vykonal 42 letů v trvání 17 hodin a 49 minut, při 11 letech byl použit urychlovač VRDK. Od té doby bylo přijato ruzhodnutí, že dále budou zkoušeny stíhačky pouze s proudovými motory.
Zdroje:
Sources:

L+K č. 13/1978, Václav Němeček, Monografie Suchoj Su-5
https://www.sukhoi.org/eng/planes/museum/su5/
https://ru.wikipedia.org/wiki/
https://www.airwar.ru/enc/fww2/su5.html
www.aviarmor.net
https://suchoj.com/Suche/index.htm
https://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/su-5.html
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#116371Verze : 0
MOD
Suchoj Su-5 (I-107)
(Истребитель-перехватчик)




Popis:


Tento letoun byl jako jeden z mála poháněn motokompresorovou jednotkou. V SSSR to byl ještě I-250N MiG-7 v Itálii Caproni Campini N.1 a v Japonsku Yokosuka MXY-7 22 Ohka. Na rozdíl od posledních dvou byl zde motokompresorový pohon použit jako urychlovač. Motor VK-107R poháněl čtyřlistou vrtuli a zároveň druhou hřídelí jednostupňový kompresor, který stlačený vzduch vháněl do spalovací komory za pilotní kabinou. Do stlačeného vzduchu bylo vstříknuto palivo (benzín), po zážehu došlo k prudké expanzi plynů a plyny odcházely výstupní tryskou ven, tak bylo dosaženo určitého tahu.
Tato hybridní pohonná jednotka mohla vzniknout díky práci prof. Cholščevnikova, který měl k dispozici původní italský motokompresorový motor Campiniho, který Rusové zakoupili.
Zkoušky experimentálního Su-5 pokračovaly do října 1945 a příští rok byl celý projekt ukončen.


Zdroje:
Václav Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-5
https://www.airwar.ru/enc/fww2/su5.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#116372Verze : 0
MOD
Suchoj Su-5 (I-107)


(Истребитель-перехватчик)




Zdroj :


https://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-1.gif


URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#116373Verze : 0
MOD
Suchoj Su-5 (I-107)


(Истребитель-перехватчик)




Zdroj :


https://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-1.jpg
https://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-2.jpg





URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#49518Verze : 0
Suchoj Su-5 (I-107)


(Истребитель-перехватчик)



Zdroj : https://www.airwar.ru/image/idop/fww2/su5/su5-4.jpg


URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#302025Verze : 0
Suchoj Su-5 (I-107)


(Истребитель-перехватчик)



Zdroj : www.airwar.ru


URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-5-t726#302275Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!