Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A]

Sukhoi Su-25 / Суxoй Су-25
     
Název:
Name:
Suchoj Su-25 Sukhoi Su-25
Originální název:
Original Name:
Суxoй Су-25
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1978-DD.MM.1989 Tbiliský letecký závod G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1978-DD.MM.1989
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
582
První vzlet:
Maiden Flight:
22.02.1975 T6-1
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9340 kg 20591 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14530 kg 32033 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
17530 kg 38647 lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,36 m 47ft 1,35in
Délka:
Length:
15,36 m 50ft 4,72in
Výška:
Height:
5,20 m 17ft 0,71in
Plocha křídla:
Wing Area:
30,10 m2 323.99 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
584 kg/m2 119.61 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij R-95Š o tahu 40,21 kN Tumansky R-95Sh, thrust 9039 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
Trupové:
no.1 - 1128 l
no.2 - 1250 l (sběrná nádrž)


Křídelní:
no.3 - 637 l
no.4 - 637 l


Celkový objem:
3660 l
Fuselage:
no.1 - 297,99 gal
no.2 - 330,22 gal (collect fuel tank)


Wing:
no.3 - 168,28 gal
no.4 - 168,28 gal


Total:
966,87 gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
950 km/h v 0 m 590 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
58 m/s 11400 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7000 m 22960 ft
Dolet:
Range:
500 km 235 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1950 km 1211 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný AO-17 ráže 30mm se zásobou 250 nábojů
2 závěsníky PD-62-81)
8 závěsníků BD3-252)

Podporovaná výzbroj a kontejnery:

2x R-60 / R-60M3)
32x FAB-1004)
8x FAB-250
8x FAB-500
32x OFAB-1004)
8x OFAB-250
8x OFAB-500
8x ZB-500
8x PB-250
8x RBK-250
8x RBK-500
8x BetAB-500ŠP
8x ODAB-500
2x IAB-500
6x KMGU-2

8x UB-32M/57
8x B-8M1
8x B-13L
8x S-24B5)
8x S-25OF6)
8x S-25OFM6)

4x SPPU-22-017)

4x S-25L6)
4x Ch-25ML8)
4x Ch-25MP8)
4x Ch-29L9)
4x Ch-29T9)
2x Ch-58E10)

1x SPS-141MVG-E11)
1x BA-58 Vjuga12)

4x PTB-80013)
4x PTB-115013)
1x fixed AO-17 of 30mm with 250 rounds
2 hardpoints PD-62-81)
8 hardpoints BD3-252)

Supported weapons and pods:

2x R-60 / R-60M3)
32x FAB-1004)
8x FAB-250
8x FAB-500
32x OFAB-1004)
8x OFAB-250
8x OFAB-500
8x ZB-500
8x PB-250
8x RBK-250
8x RBK-500
8x BetAB-500ShP
8x ODAB-500
2x IAB-500
6x KMGU-2

8x UB-32M/57
8x B-8M1
8x B-13L
8x S-24B5)
8x S-25OF6)
8x S-25OFM6)

4x SPPU-22-017)

4x S-25L6)
4x Ch-25ML8)
4x Ch-25MP8)
4x Ch-29L9)
4x Ch-29T9)
2x Ch-58E10)

1x SPS-141MVG-E11)
1x BA-58 Vjuga12)

4x PTB-80013)
4x PTB-115013)
Uživatelské státy:
User States:












?
?












?
?
Poznámka:
Note:
sériové letouny vyráběny dle prototypového výrobního etalonu T8-11

1)závěsné body 1 a 11
2)závěsné body 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 a 10
3)s adaptérem APU-60-IM na závěsnících PD-62-8
4)s hromadným závěsníkem MBD2-67U
5)s adaptérem APU-68UM2 či APU-68UME1
6)s vypouštěcím zařízením PU-O-25
7)závěsné body 4, 5, 7 a 8
8)s adaptérem APU-68UM2 na závěsných bodech 3, 4, 8 a 9
9)s adaptérem AKU-58E na závěsných bodech 5 a 7
10)s adaptérem AKU-58E na závěsných bodech 4 a 8
11)závěsný bod 3, neodhoditelný
12)centrální závěsník (6)
13)"mokré" závěsné body 3, 5, 7 a 9
serial planes were constructed on basic prototype etalon T8-11

1)hardpoints 1 and 11
2)hardpoints 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 and 10
3)with adaptor APU-60-IM on hardpoints 1 and 11
4)with multiple hardpoint MBD2-67U
5)with adaptor APU-68UM2 or APU-68UME1
6)with launcher PU-O-25
7)hardpoints 4, 5, 7 and 8
8)with adaptor APU-68UM2 on hardpoints 3, 4, 8 and 9
9)with adaptors AKU-58E on hardpoints 5 and 7
10)with adaptors AKU-58E on hardpoints 4 and 8
11)hardpoint 3, unjettisonable
12)central hardpoint
13)"wet" hardpoints 3, 5, 7 and 9
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Alan Dawes: Sukhoi Su-25 Frogfoot: Close Air Support Aircraft. London: Airlife, 2004
J.Bašný; J.Brázda; M.Ovčáčík; K.Susa: Su-25 all variants. 4+, 1996
Sukhoi Frogfoots in action. Squadron Signal
výstřižkový archiv leteckých časopisů
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#367639 Verze : 0
Suchoj Su-25 Frogfoot A




Prvních dvanáct letounů Su-25 bylo vyrobeno na základě původního prototypového etalonu T8-11 a v dubnu 1981 byly zařazeny do výzbroje nově vzniklé 200.samostatné bitevní letky (později 60.OŠAP). Tato bitevní letka byla v rámci zkoušek nových letounů převelena do Afghánistánu, kde letouny Su-25 testovala v podmínkách reálného boje. Na základě jejich zkušeností byly původní dvě kazety ASO-2 s infračervenými klamnými cíli rozšířeny na 4 a navíc byla čtveřice dalších kazet ASO-2 namontována i nad zadní část motorových gondol (dvě kazety nad každou gondolou). Protože nové ruční protiletadlové rakety Stinger nejčastěji zasahovaly motorovou část letounů (200.samostatná bitevní letka v průběhu bojů v Afghánistánu odepsala 5 letounů Su-25 - 3 letouny se podařilo dovléct na letiště, jeden musel pilot nouzově opustit katapultáží a jeden se po zásahu přídě zřítil přičemž pilot při dopadu zahynul) bylo rozhodnuto kompletně překonstruovat pancéřovou ochranu motorových gondol. Jejich zadní část dostala zasílené pancéřování a navíc byl levý motor doplněn pancéřovou vanou odolnou proti palbě projektily až do ráže 20 mm. Mezi motorovou gondolu a trup byly potom namontovány pancéřové desky zabraňující rozlomení letounu v případě zásahu do této části. Z dalších úprav lze jmenovat nahrazení původních táhel řízení z lehkých slitin ocelovými a rozšíření stávajícího protipožárního systému z oblasti motorových gondol také na střední část trupu.


Takto upravené letouny začaly být zaváděny do výzbroje bitevních letek VVS jako základní bitevní letoun. U pozdějších sérií došlo ještě k několika drobným úpravám jako doplnění pevných svislých stínítek bránících oslnění pilota výklopnými světlomety v koncových vřetenech křídel, změna tvaru vzpěr překrytu kabiny, nové ústí kanonu GŠ-2-30 s účinnými deflektory, změna disků předního podvozkového kola a změna rozmístění trupových čidel a antén.


Výroba základního modelu Su-25 skončila v roce 1992 a konečný počet vyrobených strojů skončil na čísle 710 kusů. Po rozpadu SSSR byla část těchto letounů předána letectvům nástupnických států v těchto počtech:


Bělorusko 3 pluky
Ukrajina 80 kusů
Turkmenistán 1 pluk
Ázerbajdžán 1 pluk
Uzbekistán 1 letka
Gruzie 8 kusů
Arménie 4 kusy


S nově vzniklé Ruské federaci zůstalo asi 300 kusů Su-25 přičemž velká většina je dodnes v provozu.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#168583 Verze : 0
Su-25 ze stavu letectva VVS
Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] - Fotografie pocházející z testovacího nasazení prvních letounů Su-25 u 200.samostatné bitevní letky v Afghánistánu.

Fotografie pocházející z testovacího nasazení prvních letounů Su-25 u 200.samostatné bitevní letky v Afghánistánu.
Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] - Su-25 pozdějšího provedení.Za povšimnutí stojí plná nálož bomb FAB-100 (4 na každém závěsníku)

Su-25 pozdějšího provedení.Za povšimnutí stojí plná nálož bomb FAB-100 (4 na každém závěsníku)
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#168597 Verze : 0
Su-25 ("modrá 66"), Ústřední muzeum vojenského letectva Ruské federace, Monino, 2006. Letoun byl vyroben v dubnu 1982 a do moninského muze byl předán 15. září 1990.
Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] -


Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] -


URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#186702 Verze : 1
Su-25 ("modrá 29") z výzbroje turkmenistánského letectva.


zdroj:
https://www.reddit.com/r/MilitaryPorn

Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] - na základni Aktepe-Bezmein

na základni Aktepe-Bezmein
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#542102 Verze : 1
O bojové odolnosti tohoto stroje snad nejlépe svědčí tato fotografie.
Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] - Zdroj:
https://www.facebook.com/30bilp/photos/7273560919351190/

Zdroj:
www.facebook.com

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#663292 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více