Stav Libyjského letectva

6. Stav Libyjského letectva


Libyjské letectvo má své nejlepší dny již dávno za sebou. V dobách své největší slávy mělo ve svém arzenálu například 12 sovětských nadzvukových bombardérů Tupolev Tu-22B (bez možnosti nést jaderné zbraně) nebo trojmachové MiGy-25, jak ve stíhací verzi PD, tak v průzkumné/bojové MiG-25RBK a cvičných MiG-25PU respektive MiG-25RU, většina zdrojů se shoduje na celkovém počtu 60 dodaných strojů. Na provozuschopnosti a bojeschopnosti obou těchto typů se podepsala doba vzniku a také dostupnost náhradních dílů.


Tu-22 jsou vyřazené z provozu, přestože podle satelitních snímků se draky ještě nacházejí na základnách. Naposledy létaly koncem 80-tých let, před nákupem Su-24MR. Stav MiGů-25 není zcela jednoznačně známý, ale pokud jsou nějaké v provozu, půjde řádově o jednotlivé kusy. Většina zdrojů považuje zbývající stroje za neletuschopné.


V souvislosti s Kaddáfího hrozbami o úderech na civilní cíle v celém středomoří, představují největší hrozbu letouny Su-24MK. Na přelomu března a dubna 1989 bylo na palubě transportních letounů An-22 a Il-76 na základnu Atiquah dopraveno 15 těchto nadzvukových stíhacích bombardérů s měnitelnou geometrií křídel. Letouny byly sestaveny Sověty, kteří zajistili i přeškolení létajícího a pozemního personálu. Součástí dodávky byly i dva tankovací letouny Il-78, pro doplňování paliva za letu (3 letouny Su-24MK najednou).


Počet bojeschopných Su-24MK postupně klesal, protože s rozpadem SSSR a změnou vzájemných vztahů došlo k omezení dodávek náhradních dílů. Bojeschopnost několika strojů se zajišťovala kanibalizací ostatních. Jeden letoun shořel při nehodě, jeden údajně sestřelili povstalci, ale jde o nepotvrzenou informaci. Nejpesimističtější odhady mluví o poslední bojeschopné dvojici, jiné zdroje udávají 4-6 bojeschopných Su-24MK.


Tyto letouny jsou schopné operovat ve dne, v noci i za špatného počasí a jsou vybavené radarem pro kopírování terénu. S výzbrojí o hmotnosti 3000 kg jsou schopné napadat cíle vzdálené 650 km přízemním letem do výšky 200 m v prostoru cíle (lo-lo-lo profil).


Zdaleka nejpočetnější jsou letouny pocházející z dob "přátelství" se Sovětským svazem. Páteř úderných sil tvoří stíhací bombardéry Su-22M3 respektive jejich dvoumístná verze Su-22UM3 předpokládaný počet bojeschopných strojů je 36-38. Osádka jednoho Su-22M3 neuposlechla rozkaz k bombardování povstalců a západně od Benghází se z nepoškozeného stroje katapultovala.


Ovšem možnosti těchto letounů na současném bojišti jsou značně omezené. Jednak nejsou "nejmladší" takže úroveň avioniky odpovídá době vzniku, Libye, stejně jako jiné arabské státy navíc dostala "downgradované" verze, jejichž bojové možnosti jsou proti sovětským originálům menší.
Posledním libyjským stíhacím bombardérem, který pochází z období 70. let je MiG-23 ve verzi BN. Tyto letouny měly ve výzbroji perutě 1040 a 1070 na základnách Benina a al Abrak. Obě jsou momentálně nebojeschopné. Několik odstavených letounů z jejich výzbroje údajně ukořistili povstalci.


Ještě slabší jsou možnosti stíhacího letectva. Nejpočetnějším typem je sovětský MiG-23. Plně bojeschopná je již jen 1023. peruť na základně Mitiga, která používá MiGy-23 stíhacích verzí MiG-23MS, MiG-23ML a cvičně bojových MiG-23UB. Částečně bojeschopná je 1050. peruť, která udržuje v provozu dalších 12 MiGů-23 verzí MiG-23MF a MiG-23ML.


Francouzi do Libye dodali celkem 32 letounů Mirage F.1. 16 strojů bylo v jednomístné verzi F.1AD vybavené laserovým značkovačem cílů a určené k útokům na pozemní cíle. Tato verze měla jen omezené možnosti leteckého boje, prakticky se počítalo jen s vlastní obranou v případě napadení.


Dalších 14 strojů byly stíhací verze Mirage F.1ED a dvě dvoumístné F.1BD. Většina těchto strojů byla postupně ztracena nebo zůstala neletuschopná. V roce 2007 podepsala firma Dassault kontrakt na "uschopnění" 12 letounů, ale dodané byly jen 4. Dva piloti Mirage F.1 odmítli 21. února 2011 zaútočit na povstalce, přelétli na Maltu a požádali o politický azyl. Další z Mirage F.1 byl údajně sestřelen 3. března 2011, takže z francouzských stíhaček Kaddáfího jednotkám zůstala zřejmě jen jediná.


původně psáno pro www.technet.cz


Zdroje:
Air Combat Information Group, Janes´s defence weekly, International Air Power, wikipedia

Stav Libyjského letectva - Satelitní snímek libyjské základny s letouny MiG-25

Satelitní snímek libyjské základny s letouny MiG-25
Stav Libyjského letectva - Vrak Tu-22B na základně Mitiga (Tripolis). Všimněte si, že letounu chybí levé křídlo.

Vrak Tu-22B na základně Mitiga (Tripolis). Všimněte si, že letounu chybí levé křídlo.
Stav Libyjského letectva - Satelitní snímek libyjské základny s letouny Tu-22B (červeně) a MiGy-25 (zeleně)

Satelitní snímek libyjské základny s letouny Tu-22B (červeně) a MiGy-25 (zeleně)
URL : https://www.valka.cz/Stav-Libyjskeho-letectva-t113088#394842 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více