URL : https://www.valka.cz/Sommeruv-zvlastni-oddil-1945-1945-t7197#531305
Verze : 0
Sonderkommando Sommer
Zvláštní oddíl Sommer byl pojmenován po svém veliteli nadporučíku Erichu Sommerovi, respektovaném testovacím pilotu. Jednotce byly přiděleny tři letouny - Arado Ar 234 B-2N, W.Nr. 140344, trupové číslo T9+EH - pilotovaný Erichem Sommerem, vyzbrojený podvěsem se dvěmi 20mm kanóny MG 151/20 a municí, - Arado Ar 234 B-2, W.Nr. 140142, trupové číslo T9+DH (původně SM+FB) - pilotovaný poručíkem Güntherem Gniesmerem, - Arado Ar 234 B-2, W.Nr. 140153, trupové číslo T9+HH (původně SM+FM) - pilotovaný štábním šikovatelem Walterem Arnoldem.
Ze základny Campoformido byly často tyto tři letouny nasazovány nad severní Itálií z letišť: Verona-Villafranca, Osoppo a Lonate Pozzolo, kde bývaly dobře ukryty pod stromy, často s falešnou dřevěnou vrtulí před motory. Sonderkommando Sommer podniklo asi dvacet misí, první mise se uskutečnila dne 15.03.1945 nad přístavem Ancona a San Benedetto del Tronto a pobřežím Jaderského moře, o dva dny později byl uskutečněn průzkum nad přístavem Livorno, Pisou a ostrovem Elba. Ve stejném měsíci Sonderkommando Sommer opět podniklo průzkum nad přístavem v Ancona a Livornu a nad Perugií. Dne 25.03.1945 por. Sommer osobně podnikl první ze dvou dálkových misí: ze základny Campoformido na letiště Lonate, kde doplnil palivo, a odtud nad francouzské přístavy Toulon a Marseille. Druhý dálkový průzkumný let uskutečnil por. Sommer 27.03.1945 nad Korsikou, ostrovem Elba a při cestě zpět přes přístav Livorno. Dne 29.03.1945 při vzletu z letiště Lonate byl Arnoldův Arado zasažen a poškozen útokem Spitfirů, ale k první bojové ztrátě došlo až v odpoledních hodinách dne 11.04.1945, kdy Gniesmerův Arado vzlétl z Lonate a byl napaden a poškozen nad jihovýchodní částí Bologne dvěma Mustangy P-51 z 2. stíhací perutě USAAF z 52. stíhací skupiny, které pilotovali por. Benjamin I. Hall III a por. Francis Cooper. Gniesmer potom, co s motor letouny se ocitl v plamenech, vyskočil z letadla a přistál za německými liniemi. Při seskoku utrpěl těžké zranění (zlomeninu lebeční kosti), neboť se při výskoku udeřil hlavou o ocas letadla. Gniesmer byl hospitalizován v Ferraře, ale zraněním podlehl o dva dny později. Poškozené letadlo klouzalo směrem do údolí Comacchio a havarovalo asi 16 km severozápadně od obce Alfonsine. Druhý Arado T9+EH byl zničen na základně Campofornido dne 20.04.1945 z důvodu selhání otevření podvozku. Sommer s letounem přistál pouze s vysunutým příďovým podvozkem, avšak v důsledku silného bočního větru se tato podvozková noha zhroutila a letoun havaroval. Pilot vyvázl nezraněn, ale letoun vzplál a byl zcela zničen.
Sommer letěl poslední misi 22. nebo 24.04.1945 nad řekou Pád s Arnoldvým letounem T9+HH. S tímto letounem přeletěl Arnold do Holzkirchenu v Bavorsku po pádu německých sil v Itálii a tam bylo dne 30.04.1945 vyhozeno do povětří, aby nepadlo do rukou Spojenců.
Tyto proudové průzkumné letouny byly Spojenci často chybně identifikovány jako Messerschmitt Me-262.
URL : https://www.valka.cz/Sommeruv-zvlastni-oddil-1945-1945-t7197#531307
Verze : 4
Reklama
URL : https://www.valka.cz/Sommeruv-zvlastni-oddil-1945-1945-t7197#531280
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.