Sommerův zvláštní oddíl [1945-1945]

Special Section Sommer
Sonderkommando Sommer (Skdo. Sommer)
     
Název:
Name:
Sommerův zvláštní oddíl Special Section Sommer
Originální název:
Original Name:
Sonderkommando Sommer
Datum vzniku:
Raised/Formed:
28.02.1945
Předchůdce:
Predecessor:
Zvláštní oddíl Štika Special Section Pike
Datum zániku:
Disbanded:
DD.05.1945
Nástupce:
Successor:
- -
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Dislokace:
Deployed:
28.02.1945-DD.05.1945 Udine, Flugplatz Udine-Campoformido /

Velitel:
Commander:
DD.02.1945-DD.05.1945 Sommer, Erich (Oberleutnant)
Výzbroj:
Armament:
28.02.1945-20.04.1945 Arado Ar 234 B-2N (W.Nr. 140344, T9+EH)
28.02.1945-11.04.1945 Arado Ar 234 B-2 (W.Nr. 140142, T9+DH)
28.02.1945-30.04.1945 Arado Ar 234 B-2 (W.Nr. 140153, T9+HH)
Poznámka:
Note:
T9+DH - pilot Günther Gniesmer
T9+EH - pilot Erich Sommer
T9+HH - pilot Walter Arnold
-
Zdroje:
Sources:
www.lexikon-der-wehrmacht.de
Smith, J. R., Creek, E. J.: Blitz!: Germany's Arado Ar 234 Jet Bomber. Merriam Press, 1997. ISBN 9781576380079
http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_234
www.ww2incolor.com
forum.12oclockhigh.net
www.wiki.luftwaffedata.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Sommeruv-zvlastni-oddil-1945-1945-t7197#531305 Verze : 0

Sonderkommando Sommer




Zvláštní oddíl Sommer byl pojmenován po svém veliteli nadporučíku Erichu Sommerovi, respektovaném testovacím pilotu. Jednotce byly přiděleny tři letouny
- Arado Ar 234 B-2N, W.Nr. 140344, trupové číslo T9+EH - pilotovaný Erichem Sommerem, vyzbrojený podvěsem se dvěmi 20mm kanóny MG 151/20 a municí,
- Arado Ar 234 B-2, W.Nr. 140142, trupové číslo T9+DH (původně SM+FB) - pilotovaný poručíkem Güntherem Gniesmerem,
- Arado Ar 234 B-2, W.Nr. 140153, trupové číslo T9+HH (původně SM+FM) - pilotovaný štábním šikovatelem Walterem Arnoldem.


Ze základny Campoformido byly často tyto tři letouny nasazovány nad severní Itálií z letišť: Verona-Villafranca, Osoppo a Lonate Pozzolo, kde bývaly dobře ukryty pod stromy, často s falešnou dřevěnou vrtulí před motory. Sonderkommando Sommer podniklo asi dvacet misí, první mise se uskutečnila dne 15.03.1945 nad přístavem Ancona a San Benedetto del Tronto a pobřežím Jaderského moře, o dva dny později byl uskutečněn průzkum nad přístavem Livorno, Pisou a ostrovem Elba. Ve stejném měsíci Sonderkommando Sommer opět podniklo průzkum nad přístavem v Ancona a Livornu a nad Perugií. Dne 25.03.1945 por. Sommer osobně podnikl první ze dvou dálkových misí: ze základny Campoformido na letiště Lonate, kde doplnil palivo, a odtud nad francouzské přístavy Toulon a Marseille. Druhý dálkový průzkumný let uskutečnil por. Sommer 27.03.1945 nad Korsikou, ostrovem Elba a při cestě zpět přes přístav Livorno. Dne 29.03.1945 při vzletu z letiště Lonate byl Arnoldův Arado zasažen a poškozen útokem Spitfirů, ale k první bojové ztrátě došlo až v odpoledních hodinách dne 11.04.1945, kdy Gniesmerův Arado vzlétl z Lonate a byl napaden a poškozen nad jihovýchodní částí Bologne dvěma Mustangy P-51 z 2. stíhací perutě USAAF z 52. stíhací skupiny, které pilotovali por. Benjamin I. Hall III a por. Francis Cooper. Gniesmer potom, co s motor letouny se ocitl v plamenech, vyskočil z letadla a přistál za německými liniemi. Při seskoku utrpěl těžké zranění (zlomeninu lebeční kosti), neboť se při výskoku udeřil hlavou o ocas letadla. Gniesmer byl hospitalizován v Ferraře, ale zraněním podlehl o dva dny později. Poškozené letadlo klouzalo směrem do údolí Comacchio a havarovalo asi 16 km severozápadně od obce Alfonsine. Druhý Arado T9+EH byl zničen na základně Campofornido dne 20.04.1945 z důvodu selhání otevření podvozku. Sommer s letounem přistál pouze s vysunutým příďovým podvozkem, avšak v důsledku silného bočního větru se tato podvozková noha zhroutila a letoun havaroval. Pilot vyvázl nezraněn, ale letoun vzplál a byl zcela zničen.


Sommer letěl poslední misi 22. nebo 24.04.1945 nad řekou Pád s Arnoldvým letounem T9+HH. S tímto letounem přeletěl Arnold do Holzkirchenu v Bavorsku po pádu německých sil v Itálii a tam bylo dne 30.04.1945 vyhozeno do povětří, aby nepadlo do rukou Spojenců.


Tyto proudové průzkumné letouny byly Spojenci často chybně identifikovány jako Messerschmitt Me-262.


Zdroje:
www.wiki.luftwaffedata.co.uk
www.aereiperduti.net
www.lostaircraft.com
www.lostaircraft.com
www.lostaircraft.com
Thacker, T. L.: My Life With The 52nd Fighter Group. ISBN 9781300081463
URL : https://www.valka.cz/Sommeruv-zvlastni-oddil-1945-1945-t7197#531307 Verze : 4
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více