D-30 je dvouproudový motor s malým obtokovým poměrem (low bypass turbojet). Byl vyvíjen od roku 1972, speciálně pro MiG-31. Základní požadavky zahrnovaly také rychlost M = 2.83 ve výšce od 11 000 m do 21 000 m s co nejnižší spotřebou paliva. Další požadavek byla rychlost M = 1.25 u mořské hladiny. Motor se skládá ze sedmi modulů. Během provozu o délce několika set tisíc letových hodin bylo dosaženo vyjímečných hodnot spolehlivosti.
Typ: Dvouhřídelový dvouproudový motor s malým obtokovým poměrem a s přídavným spalováním.
Nízkotlaký kompresor: 5 stupňů, pevné vstupní usměrňovací lopatky. Průtok vzduchu 150 kg/s. Stupeň komprese 3. Obtokový poměr 0.57.
Vysokotlaký kompresor: 10 stupňů, první řada statorových lopatek pohyblivá. Odvod vzduchu za stupni 4 a 5. Stupeň komprese 7.05. Celkový stupeň komprese 21.15.
Spalovací komora: Prstencová trubicová (can-annular) s dvanácti propojenými spalovacími trubicemi.
Vysokotlaká turbína: 2 stupně, maximální teplota na vstupu do turbíny 1387 stupňů Celsia. Chladicí vzduch získáván z vysokotlakého kompresoru ze stupňů 5 a 10, chlazen v tepelném výměníku v obtokovém kanálu.
Nízkotlaká turbína: 2 stupně
Přídavné spalování: Vysokoobjemové, se 4 prstenci na stabilizaci plamene.
Tryska: Segmentová s měnitelným průřezem a přídavným chlazením proudem vzduchu. Proud plynů je stabilizován pomocnými záklopkami v segmentech divergentní části trysky.
Pomocné systémy:
Nezávislý pomocný startovací zdroj energie (APU) tvořen plynovou turbínou umístěnou pod kompresorem. Každý motor má vlastní pomocný zdroj.
Nezávislý mazací systém.
Řídící systém: FADEC (plně digitální), upevněný na trupu.
Rozměry:
Průměr na vstupu do motoru: 1020 mm
Délka: 7040 mm
Hmotnost, suchá: 2416 kg
Výkony (mořská hladina, statické umístění):
Suchý tah: 93.2 kN
Tah s přídavným spalováním: 152.1 kN
Maximální tah (Frontal max): 186.1 kN
Výkon / čelní plocha: 18900 kg/m2
Specifická spotřeba paliva:
Suchý tah: 20.4 mg/Ns
S použitím přídavného spalování: 53.8 mg/Ns
Odvozené verze:
D-30-10V: Modifikace bez přídavného spalování s tahem až 88.2 kN pro pohon podzvukového výškového Mjasiščeva M-55.
Pro nadzvukové letouny je určen jiný model bez přídavného spalování, D-21A1.
D-30F6 modifikovaná verze: pohání testovací Suchoj S-37 s křídlem s negativním šípem. Tato verze je prakticky totožná s verzí základní, má stejné charakteristiky, není vybavena ani vektorováním tahu.
Prameny:
Jane's Aero-Engines, Issue seven, vydáno 2000, ISBN 0-7106-1405-5
Typ: Dvouhřídelový dvouproudový motor s malým obtokovým poměrem a s přídavným spalováním.
Nízkotlaký kompresor: 5 stupňů, pevné vstupní usměrňovací lopatky. Průtok vzduchu 150 kg/s. Stupeň komprese 3. Obtokový poměr 0.57.
Vysokotlaký kompresor: 10 stupňů, první řada statorových lopatek pohyblivá. Odvod vzduchu za stupni 4 a 5. Stupeň komprese 7.05. Celkový stupeň komprese 21.15.
Spalovací komora: Prstencová trubicová (can-annular) s dvanácti propojenými spalovacími trubicemi.
Vysokotlaká turbína: 2 stupně, maximální teplota na vstupu do turbíny 1387 stupňů Celsia. Chladicí vzduch získáván z vysokotlakého kompresoru ze stupňů 5 a 10, chlazen v tepelném výměníku v obtokovém kanálu.
Nízkotlaká turbína: 2 stupně
Přídavné spalování: Vysokoobjemové, se 4 prstenci na stabilizaci plamene.
Tryska: Segmentová s měnitelným průřezem a přídavným chlazením proudem vzduchu. Proud plynů je stabilizován pomocnými záklopkami v segmentech divergentní části trysky.
Pomocné systémy:
Nezávislý pomocný startovací zdroj energie (APU) tvořen plynovou turbínou umístěnou pod kompresorem. Každý motor má vlastní pomocný zdroj.
Nezávislý mazací systém.
Řídící systém: FADEC (plně digitální), upevněný na trupu.
Rozměry:
Průměr na vstupu do motoru: 1020 mm
Délka: 7040 mm
Hmotnost, suchá: 2416 kg
Výkony (mořská hladina, statické umístění):
Suchý tah: 93.2 kN
Tah s přídavným spalováním: 152.1 kN
Maximální tah (Frontal max): 186.1 kN
Výkon / čelní plocha: 18900 kg/m2
Specifická spotřeba paliva:
Suchý tah: 20.4 mg/Ns
S použitím přídavného spalování: 53.8 mg/Ns
Odvozené verze:
D-30-10V: Modifikace bez přídavného spalování s tahem až 88.2 kN pro pohon podzvukového výškového Mjasiščeva M-55.
Pro nadzvukové letouny je určen jiný model bez přídavného spalování, D-21A1.
D-30F6 modifikovaná verze: pohání testovací Suchoj S-37 s křídlem s negativním šípem. Tato verze je prakticky totožná s verzí základní, má stejné charakteristiky, není vybavena ani vektorováním tahu.
Prameny:
Jane's Aero-Engines, Issue seven, vydáno 2000, ISBN 0-7106-1405-5