vše o Slovensko Maďarském konfliktu, všeobecně i boje na Podkarpatské rusy.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1874Verze : 0
Schlange
MOD
vzdušné boje
SLOVAK REPUBLIC
Hungarian-Slovak Conflict
NAME VICTORIES AIRFORCE
Danihel, Martin 1 Slovak Air Force
Hanovec, Frantisek 1 Slovak Air Force
SLOVAK REPUBLIC
Hungarian-Slovak Conflict
NAME VICTORIES AIRFORCE
Danihel, Martin 1 Slovak Air Force
Hanovec, Frantisek 1 Slovak Air Force
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1875Verze : 0
Schlange
MOD
HUNGARY
Hungarian-Slovak Conflict
NAME CONFIRMED AIRFORCE
Negró, Aladár (Szobránczy, Aladár) 2 Magyar Királyi Légierö
Szajak, Sandor (Szobránczy, Sándor) 2 Magyar Királyi Légierö
Békássy, Antal 1 Magyar Királyi Légierö
Csekme, Béla 1 Magyar Királyi Légierö
Kertész, Árpád 1 Magyar Királyi Légierö
Palkó, László 1 Magyar Királyi Légierö
Pririty, Mátyás 1 Magyar Királyi Légierö
Pongrácz, László 1 Magyar Királyi Légierö
Hungarian-Slovak Conflict
NAME CONFIRMED AIRFORCE
Negró, Aladár (Szobránczy, Aladár) 2 Magyar Királyi Légierö
Szajak, Sandor (Szobránczy, Sándor) 2 Magyar Királyi Légierö
Békássy, Antal 1 Magyar Királyi Légierö
Csekme, Béla 1 Magyar Királyi Légierö
Kertész, Árpád 1 Magyar Királyi Légierö
Palkó, László 1 Magyar Királyi Légierö
Pririty, Mátyás 1 Magyar Királyi Légierö
Pongrácz, László 1 Magyar Királyi Légierö
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1876Verze : 0
Schlange
MOD
když mě právě zajímají i ty malé konflikty. a lidské osudy jimi ovlivněné. i v tomhle konfliktu bylo zapojeno docela dosti Čechů.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#5954Verze : 0
Schlange
MOD
Válka mezi Maďarskem a Slovenskem začala 22.3.1939.
Hlavní základnou Slovenského letectva na východním
Slovensku bylo letiště ve Spišské Nové Vsi, kde se
na počátku bojů nacházela 12. a 13. pozorovací letka
s Š–328 a 45. a 49. stíhací letka s Aviemi B–534.
Tyto letky od rána 24. března posilovaly piloti a
letouny z 37., 38. a 39. stíhací letky z Piešťan a
od 15. pozorovací letky ze Žiliny. Z této základny
slovenské letouny podporovaly pozemní jednotky.
Již 23.3. byli při průzkumných letech sestřeleny
dvě B-534 a jeden Š-328. Přitom byl jeden letec zraněn a
dva zabiti – poručík Svetlý a desátník Devan byli prvními
letci slovenského letectva, kteří zahynuli v boji.
K největšímu boji došlo 24.3. v prostoru Sobrance a Pavlovice nad Uhom.
Během dvou dopoledních soubojů s maďarskými Fiaty CR-32 bis byly
sestřeleny čtyři B-534 a přitom jeden pilot zahynul a jeden byl zajat,
bez maďarských ztrát. Další boj se odehrál odpoledne, kdy tříčlenný roj
Š-328 doprovázený třemi B-534 napadlo 9 Fiatů CR-32bis.
Tři B-534 musely nouzově přistát s prostřílenými motory,
ale předtím prý četař Hanovec a desátník Danihel údajně sestřelili
dva CR-32 bis. Dále byly sestřeleny dva Š-328, přičemž jedna posádka zahynula.
Mezi tím útočilo třináct Ju-86K s doprovodem devíti CR-32 na letiště ve Spišské Nové Vsi.
Slováci však útok čekali a přeletěli své letouny na záložní letiště u Mečedelovců.
Při startu však jeden Š-328 narazil do B-534, který uvázl v bahně. Oba piloti zahynuli.
Když Maďaři zaútočily, byla většina letounů v bezpečí. Navíc některé pumy nevybuchly a
letiště nebylo moc poškozeno. Zahynulo sedm vojáků a v přilehlé továrně šest dělníků.
Poškozeny byly čtyři letouny, jedna B-534, jedno AP-32 a dva Š-328.
jeden Junkers byl poškozen protiletadlovou palbou.
Boje trvaly do začátku dubna, kdy došlo k dohodě.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9054Verze : 0
Air Enthusiast ročník 1971 č.9 str. 180-183 Conflict over the Carpatians uvádza, bez upresnenia zdrojov, straty oboch strán takto:
23.3.39- 2 slovenké lietadlá
24.3.39- 6 slovenských lietadiel
2 maďarské CR-32
Ten časopis nemám a tak aj toto je len info z tretej ruky.
V dostupnej maďarskej literatúre je len jedna zmienka o zostrelení lietadla a to 23.3.1939 bol po zásahu vlastnej PVO prinútený núdzovo pristáť Fiat CR-32 pilotovaný desiatnikom Árpádom Kertészom. Lietadlo s poškodeným chladičom pristálo na maďarskom území. Pilot nebol zranený, stroj bol opravený a zaradený späť do služby.
23.3.39- 2 slovenké lietadlá
24.3.39- 6 slovenských lietadiel
2 maďarské CR-32
Ten časopis nemám a tak aj toto je len info z tretej ruky.

V dostupnej maďarskej literatúre je len jedna zmienka o zostrelení lietadla a to 23.3.1939 bol po zásahu vlastnej PVO prinútený núdzovo pristáť Fiat CR-32 pilotovaný desiatnikom Árpádom Kertészom. Lietadlo s poškodeným chladičom pristálo na maďarskom území. Pilot nebol zranený, stroj bol opravený a zaradený späť do služby.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#29418Verze : 0
Našiel som eštš jednu zaujímavosť z tejto malej vojny.
Maďari totiž získali aj dve Avie B-534. Prvou bolo lietadlo čatára Zachara, ktorý po strate orientácie s poškodeným strojom núdzovo pristál na maďarmi obsadenom území. Pilot bol zajatý. Lietadlo previezli do Budapešti, kde bol uvedený do letuschopného stavu. Dostal označenie G-192 a v Leteckom Výskumnom Ústave (RKI) ho podrobili porovnávacím skúškam s Fiatom CR-32. Porovnanie ukázalo, že Avia technologicky prekonáva Fiat, má silnejšiu výzbroj výkonnejší motor a vyššiu maximálnu rýchlosť. Obratnosť CR-32 bola posúdená ako výrazne lepšia. V roku 1943 bola B-534 odovzdaná, s civilnou imatrikuláciou HA-VAB, na používanie aeroklubu. Využívali juna pilotný výcvik a vlek vetroňov. Posledné záznamy ju spomínajú vo februári 1945 na letisku v Győri. Druhú, značne poškodenú, získali v ten istý deň, ale nič bližšie o nej nie je známe.
Zdroj: Légiháború Magyarország felett Pataki I.;Rozsos L.;,Sárhidai Gy. Zrínyi kiadó1992
Maďari totiž získali aj dve Avie B-534. Prvou bolo lietadlo čatára Zachara, ktorý po strate orientácie s poškodeným strojom núdzovo pristál na maďarmi obsadenom území. Pilot bol zajatý. Lietadlo previezli do Budapešti, kde bol uvedený do letuschopného stavu. Dostal označenie G-192 a v Leteckom Výskumnom Ústave (RKI) ho podrobili porovnávacím skúškam s Fiatom CR-32. Porovnanie ukázalo, že Avia technologicky prekonáva Fiat, má silnejšiu výzbroj výkonnejší motor a vyššiu maximálnu rýchlosť. Obratnosť CR-32 bola posúdená ako výrazne lepšia. V roku 1943 bola B-534 odovzdaná, s civilnou imatrikuláciou HA-VAB, na používanie aeroklubu. Využívali juna pilotný výcvik a vlek vetroňov. Posledné záznamy ju spomínajú vo februári 1945 na letisku v Győri. Druhú, značne poškodenú, získali v ten istý deň, ale nič bližšie o nej nie je známe.
Zdroj: Légiháború Magyarország felett Pataki I.;Rozsos L.;,Sárhidai Gy. Zrínyi kiadó1992
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#29750Verze : 0
precitaj clanok na Druhasvetova druhasvetova.sk
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#245013Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.