Sack AS 6

     
Název:
Name:
Sack AS 6 Sack AS 6
Originální název:
Original Name:
Sack AS 6
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Arthur Sack, Machern /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
16.04.1944 skok / jump
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
kruhové křídlo anular wing
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
900 kg 1984 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
5,00 m 16ft 4,84in
Délka:
Length:
6,40 m 20ft 11,97in
Výška:
Height:
2,56 m 8ft 4,79in
Plocha křídla:
Wing Area:
19,62 m2 211.19 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Argus As 10 C-3 o vzletovém výkonu 177 kW/240 k
dvoulistá pevná dřevěná vrtule Schwartz
Argus As 10 C-3, take-off power 237 hp
two-bladed fixed-pitch wooden propeller Schwartz
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Němeček, Václav. Sack AS 6, L+K 1994 / 12.
Pejčoch, Ivo. Sack A.S.6, HPM 2000/06.
URL : https://www.valka.cz/Sack-AS-6-t10399#529260 Verze : 0
Sack AS 6

V červenci 1939 se v Lipsku-Mockau konaly modelářské závody, na kterých jistý sedlák Arthur Sack předvedl svůj letounek s kruhovým křídlem o průměru 1,25 m, poháněný motorkem Kratmo F-30B o výkonu 1,1 kW. Jeho výkony příliš neoslnily - dokázal odstartovat jen z ruky, pak ale létal dobře - koncepce ale zaujala Ernsta Udeta, který Sackovi doporučil pokračovat. Sack pokračoval ve vývoji a na konci roku 1940 jeho experimenty vyvrcholily typem Sack AS-6, který už nebyl pouze modelem, ale měl být pilotovaný.
Svůj stroj stavěl Sack částečně na svém statku u Lipska, později mu s prací, hlavně teoreticky, pomohli v Mitteldeutsche Motorwerke v Lipsku a po praktické stránce mechanici z letiště Brandis taktéž u Lipska, kam se rozestavěný stroj dostal na začátku roku 1944. Místní mu pomohli i doplnit některé součásti, kanibalizací vyřazených a zničených letadel, takže si Sack svůj letounek vybavil kabinou, sedadlem a podvozkem ze zničeného Bf 109E a motorem Argus As 10C-3 z Bf 108. Křídlo bylo samozřejmě nové, překližkové a pokryté také překližkou, mělo tři nosníky a osmnáct žeber. V únoru 1944 se konaly první, zatím jen pojížděcí, testy.
Při dalších testech se ukázalo, že je nutno předělat ocasní plochy, které naprosto neúčinkovaly, a posunout podvozek, jehož pravá noha se při jednom z testů zlomila, Podvozek se posunul o 20 cm, čímž se změnil úhel náběhu motoru, tím ale začal být moc těžký na čumák, proto přidali na ocas zátěž 70 kg a kola dostaly brzdy z Ju 88. Další test se uskutečnil 16 dubna 1944 v Brandisu, kdy jeden z míatních pilotů dokázal donutit letounek alespoň ke krátkému skoku. Projevilo se ale malé rozpětí, které nedokázalo kompenzovat točivý moment motoru. Byl potřeba silnější motor, ten ale nebyl k dispozici, proto se Sack vrátil k teorii a AS-6 zůstal na letišti.
V létě 1944 se na letiště v Brandisu přemístila JG 400, létající na Kometech. Její piloti Sack AS-6 záhy objevili a pokusili se na ném vzlétnout. Výsledkem byly zlomené podvozkové nohy. Další škody způsobil leteckký útok na letiště na přelomu 1944/45, kdy byly jeho trosky použity na podpal. Kovové části skončily na hromadě jiných trosek, ve kterých naprosto zmizely. Američané, kteří letiště obsadili v dubnu 1945 tak nenašli po tomto "létajícím pivním tácku” ani stopu.

Zdroj:
Sack AS-6, L+K 12/1994
http://www.luft46.com/misc/sackas6.html
URL : https://www.valka.cz/Sack-AS-6-t10399#31646 Verze : 0
...
Sack AS 6 -


Sack AS 6 -


URL : https://www.valka.cz/Sack-AS-6-t10399#31647 Verze : 0
.
Sack AS 6 - Prototyp Sack AS 6, jaro 1944, letiště Brandis. Stroj nesl na horních plochách ostře lomená pole RLM 70 (černozelená) a RLM 71 (tmavá zelená). Spodní plochy RLM 65 (světlá modrá).

Prototyp Sack AS 6, jaro 1944, letiště Brandis. Stroj nesl na horních plochách ostře lomená pole RLM 70 (černozelená) a RLM 71 (tmavá zelená). Spodní plochy RLM 65 (světlá modrá).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sack-AS-6-t10399#470831 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více