Název / Name : | Typ C (Hei-Gata) | |
Typ / Type : | miniponorka | |
Délka / Length : (m) | 24,9 | |
Šířka / Beam : (m) | 1,8 | |
Ponor / Draft : (m) | 1,8 | |
Výtlak standardní / Displacement, standard : (t) | - | |
Výtlak maximální / Displacement, maximal : (t) | - | |
Výtlak pod hladinou / Displacement, submerged : (t) | 50,6 | |
Pohon / Engines : | 1 diesel 25kW (40ph) 1 el. motor 367,5 kW (500ph) | |
Šrouby množství / Propellers, No : (ks/m) | 1 | |
Rychlost na hladině / Speed, surfaced : (kts) | 6,5 | |
Rychlost pod hladinou / Speed, submerged : (kts) | 18,5 | |
Dosah na hladině / Range, surfaced : (Nm/ kts) | 300-350/6 | |
Dosah pod hladinou / Range, submerged : (Nm/ kts) | 120/4 | |
Max. hloubka ponoření / Max depth : (m) | na periskop | |
Výzbroj / Armament : | 2x450mm torpédo | |
Výstroj / Equipment: (radar, asdic ...) | - | |
Posádka / Complement : | 3 | |
Poznámka / Note : | - |
Přehled vyrobených plavidel / Summary of built boats : | ||
15ks (pcs) |
Typ B vznikl jako reakce na poznatky z bojového nasazení předhozího typu A, kde díky malému dosahu byla vetšinou posádka odsouzena k zániku. Jediné plavidlo tohoto typu bylo dokončeno v únoru 1943 - Ha 45 (Otsu Gata).
Toto plavidlo již kromě elektrického motoru bylo vybaveno i motorem dieselovým o výkonu asi 25kW, určeným především k dobíjení akumulátorů a pomalé plavbě po hladině. Posádku 2 mužů pak doplnil ještě palubní inženýr.
Po provedení zkoušek typu B vedlo koncem září 1943 k objednání 15 kusů miniponorek typu C (Hei Gata) s čísly Ha 62 až Ha 76. Stavěny měly být v Ourazaki. Typ C se od typu B lišil pouze větší zasobou paliva a nižší dobou nutnou k znovunabití akumulátorů.
Několik exemplářů Typu C bylo postaveno se zvětšenou velitelskou věží vybavenou 2 periskopy. Ty byly používány k výcvikovým účelům.
Zdroj: O'Neill Richard. Sebevražedné jednotky. Naše Vojsko. 2003. 288 s. ISBN 80-206-0672-6