SVK - TATRAPAN

přehled verzí

V podstate existujú dve základné verzie vozidla TATRAPAN, od ktorých sú odvodené subverzie líšiace sa vybavením a umiestnením vonkajších konštrukčných prvkov.

1. TATRAPAN T1/Z1 - transportný automobil na prevoz jednotiek
- TATRAPAN ZASA - transportná a hliadkovacia verzia určená pre jednotky OS SR v misiách (ZASA - Západná Sahara)
- TATRAPAN AMB - zdravotnícky automobil určený na ošetrovanie a prevoz ranených

2. TATRAPAN VESPRA - veliteľsko-štábne vozidlo
- TATRAPAN VESPRA M - veliteľsko-štábne vozidlo (modernizované)
- TATRAPAN VP (TATRAPAN MCP-B) - veliteľské vozidlo systémov PVO
- TATRAPAN PVO - veliteľské vozidlo systémov PVO
- TATRAPAN DELSYS - veliteľské vozidlo na riadenie delostreleckých jednotiek a systémov
- TATRAPAN DELOSYS - veliteľské vozidlo na riadenie delostreleckých jednotiek a systémov
- TATRAPAN BAZUS - veliteľské vozidlo na riadenie húfnic vz. 2000 Zuzana
- TATRAPAN VPG - veliteľské vozidlo určené na riadenie batérie húfnic vz. 2000 Zuzana
- TATRAPAN MOD - veliteľský automobil s modernizovaným motor-prevodovým systémom
- TATRAPAN ASTRAPAN PVO - veliteľský automobil automatizovaného systému velenia a riadenia jednotiek vojskovej PVO
- TATRAPAN VŠRV-2 - veliteľsko-štábny rádiový automobil na vytváranie mobilných miest velenia jednotiek pozemných síl OS SR
- TATRAPAN VŠRV - veliteľsko-štábny rádiový automobil na vytváranie mobilných miest velenia jednotiek pozemných síl OS SR
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#225378Verze : 8
MOD
Pancierový automobil na báze TATRA 815 6x6 – TATRAPAN bol do výzbroje Armády Slovenskej republiky zaradený 05.12.1994, jeho modernizovaná verzia (Tatrapan MOD) s oficiálnym názvom pancierový automobil – MARTAN bola zavedená dňa 28.9.2000 rozhodnutím č. SEMPO/K-612/26-30.


archív autora
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#251861Verze : 0
MOD
Vážení kolegové,
díky laskavosti Martina Kollera mohu vás seznámit s prototypem obrněného transportéru Tatrapan. Prototyp byl v roce 1990 představen "novému politickému velení" v prostorách letiště Kbely.


Vývoj obrněného vozidla byl údajně zahájen v druhé polovině osmdesátých let týmem inž. Pěchoučka z VÚ-010 Vyškov.


Poznámka pod čarou
Současné označení podvozku: Tatra 815 VP 21 265 6x6.1R, nebo VP 21 275 6x6.1R podle výkonu použité pohonné jednotky.


P. S.
Děkuji kolegovi buko1 za upozornění na druhou variantu označení podvozku.

Foto via M. Koller.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357570Verze : 0
MOD
Diskuse
Dle neověřenýcj informací (je to jen předaná informace a nemám to z oficiálních míst) má AČR o tento typ také zájem a v brzké době by se měl objevit v Hradci Králové na zkoušku, kde by měl nahradit OT-64 zdrav, který se bude vyřazovat.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#93829Verze : 0
Je mozne se nekde dopatrat aspon trochu historie vyvoje a vseobecne duvodu vzniku konceptu Tatrapan? Zajima mne to predevsim z hlediska, zda se melo jednat o soucast cele CSLA s vyhledem rekneme na 9.-10. petiletku, nebo se jedna ciste o Slovenskou zalezitost?
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357412Verze : 0
V publikácii autorov ZUPKO, Štefan a ZUPKO, Juraj: Obrnená technika - výroba v SR 1944-2001; Magnet Press Slovakia 2002; ISBN 80-968073-8-2 sa udáva že vývoj Tatrapanu sa začal v 80. rokoch 20. storočia. Prvá etapa vývoja bola ukončená v roku 1990. Takže išlo o federálnu záležitosť, ktorá bola dokončená v SR, nakoľko vývoj prebiehal v PPS Detva.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357456Verze : 0
MOD
Kromě slovenských organizací se na vývoji Tatrapanu podílel i výzkumák ve Vyškově. Tatrapan (snad v provedení VESPRA) absolvoval vojskové zkoušky v roce 1993 u AČR a ČR měla získat na jeho výrobu potřebnou dokumentaci a duševní práva.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357517Verze : 0
MOD
Obe základné verzie (T1/Z1 a VESPRA) boli vyvíjané spoločne (myslím ešte v rámci federácie). Na vývoji VESPRA, ako druhej variante vozidla sa okrem ZŤS VVÚ Martin podieľal aj VÚ 010 Vyškov, PPS Detva a.s., VAB Sipox a.s. a Konštrukta-Defence Trenčín.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357525Verze : 0
MOD
Fotka prototypu je opravdu zajimava...nektere kombinace podvozku a ostatnich skupin vypadaji na prvni pohled jako hra na to "tak co bychom jeste zkombinovali", ale pri rozpracovani to pak da i smysl.


No a vozidlo bylo vyvinuto jako nahrada ci dalsi rozsireni VS? Podle mne spis rozsireni, nebot SKOT ani platformu BVP to nemohlo nahradit v pruchodnosti a naopak je to prevysovalo prepravni kapacitou, podobne jako vsechno ostatni. Snad krome vozidel typu 1V12, ale to jsou zase pasy...co vy na to?


Nebo uz tenkrat tusili, ze arzenal panciru a pasu nebude mozne v Evrope tak dobre vyuzit a bylo se treba pripravovat na stav, ke kteremu se Evropa de facto dopracovala ke dnesku?


PS: po te publikaci zapatram...Cool. Dekuji za vyse uvedene informace k vyvoji vozidla
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357599Verze : 0
Spoločnosť VÝVOJ Martin, a.s. spolupracovala s Legendary Pictures a Armatex Kft., Maďarsko pri natáčaní, technickej podpore projektu, na úpravách konštrukcií vozidiel a iných aktivitách na novom sci-fi akčnom filme Spectral, ktorého svetová premiéra sa uskutočnila 9. decembra 2016.


https://www.vyvoj.sk/film-spectral




URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#565453Verze : 3
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!