CAP-6 ADR
Cisternový automobilový plnič CAP-6 ADR je určen pro doplňování paliva (motorová nafta nebo automobilový benzín) pozemní motorové technice. Prostředek může také sloužit k dopravě, skladování a přečerpávání pohonných hmot. CAP-6 ADR umožňuje současné plnění čtyř tanků, BVP nebo jiných vozidel.
Původně se předpokládala pouze modernizace stávajících vozidel CAP-6 tak, aby splňovaly bezpečnostní normy ADR. Nakonec však vznikl automobil se zcela novou cisternovou nástavbou. Nádrž cisterny má dvě komory (2 000 a 4 050 litrů), které jsou vyrobeny z ocelového plechu tlouštěk 5 a 6 mm. CAP-6 ADR není uzpůsoben pro pro ohřev a výdej motorového oleje. Ten může být přepravován v kanistrech uložených v držácích na obou stranách nástavby. K dispozici je celkem 12 kanystrů na olej a jiné provozní hmoty. Úprav podle norem ADR doznal i podvozek (montáž tachografu chráněného dle ADR, přepracovaná elektroinstalace). který je vybavený elektromagnetickým retardérem Telma F 3300 a antiblokovacím zařízením provozních brzd firmy Wabco. Vytápění kabiny vozidla zajišťuje teplovzdušné topení Eberspächer D5LC. Výrobcem nástavby byla firma VSS Košice.
Automobil CAP-6 ADR byl do výzbroje Armády České republiky zaveden v roce 1995. V tomtéž roce byly nakoupeny čtyři cisterny. Jeden vůz CAP-6 ADR byl provozován v sestavě českého kontingentu nasazeného v silách KFOR na území Kosova.
Provozovaná vozidla (k 2013):
Technicko-taktická data
Podvozek: Tatra 815 VP11 20 235 6x6.1R
Pohotovostní hmotnost: ? kg
Užitečné zatížení: ? kg
Celková hmotnost: ? kg
Rozměry:
- délka: 8 450 mm ?
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 240 mm ?
- rozvor: 3 270 mm - 1 450 mm
- světlá výška: 410 mm
Brodivost: 1,4 m
Pohonná jednotka:
- typ: T 3-930-31
- maximální výkon: 235 kW při 2 200 ot/min
- zdvihový objem motoru: 19 000 cm3
Maximální rychlost: 70 km/h
Objem nádrže: 6 050 l
Zdroje
1) Vývoj a výroba modernizovaného cisternového automobilu-plniče pozemní techniky CAP-6/ADR, ATM, 4/1996 (autor neuveden)
2) Tisková a informační služba MO, e-mail z 16.3.2009
3) Archiv autora
Cisternový automobilový plnič CAP-6 ADR je určen pro doplňování paliva (motorová nafta nebo automobilový benzín) pozemní motorové technice. Prostředek může také sloužit k dopravě, skladování a přečerpávání pohonných hmot. CAP-6 ADR umožňuje současné plnění čtyř tanků, BVP nebo jiných vozidel.
Původně se předpokládala pouze modernizace stávajících vozidel CAP-6 tak, aby splňovaly bezpečnostní normy ADR. Nakonec však vznikl automobil se zcela novou cisternovou nástavbou. Nádrž cisterny má dvě komory (2 000 a 4 050 litrů), které jsou vyrobeny z ocelového plechu tlouštěk 5 a 6 mm. CAP-6 ADR není uzpůsoben pro pro ohřev a výdej motorového oleje. Ten může být přepravován v kanistrech uložených v držácích na obou stranách nástavby. K dispozici je celkem 12 kanystrů na olej a jiné provozní hmoty. Úprav podle norem ADR doznal i podvozek (montáž tachografu chráněného dle ADR, přepracovaná elektroinstalace). který je vybavený elektromagnetickým retardérem Telma F 3300 a antiblokovacím zařízením provozních brzd firmy Wabco. Vytápění kabiny vozidla zajišťuje teplovzdušné topení Eberspächer D5LC. Výrobcem nástavby byla firma VSS Košice.
Automobil CAP-6 ADR byl do výzbroje Armády České republiky zaveden v roce 1995. V tomtéž roce byly nakoupeny čtyři cisterny. Jeden vůz CAP-6 ADR byl provozován v sestavě českého kontingentu nasazeného v silách KFOR na území Kosova.
Provozovaná vozidla (k 2013):
VPZ | Útvar | |
---|---|---|
495 76-78 | 226. prapor logistické podpory | |
495 95-04 | 42. mechanizovaný prapor | |
496 01-40 | 41. mechanizovaný prapor | |
496 19-10 | 142. prapor oprav |
Technicko-taktická data
Podvozek: Tatra 815 VP11 20 235 6x6.1R
Pohotovostní hmotnost: ? kg
Užitečné zatížení: ? kg
Celková hmotnost: ? kg
Rozměry:
- délka: 8 450 mm ?
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 240 mm ?
- rozvor: 3 270 mm - 1 450 mm
- světlá výška: 410 mm
Brodivost: 1,4 m
Pohonná jednotka:
- typ: T 3-930-31
- maximální výkon: 235 kW při 2 200 ot/min
- zdvihový objem motoru: 19 000 cm3
Maximální rychlost: 70 km/h
Objem nádrže: 6 050 l
Zdroje
1) Vývoj a výroba modernizovaného cisternového automobilu-plniče pozemní techniky CAP-6/ADR, ATM, 4/1996 (autor neuveden)
2) Tisková a informační služba MO, e-mail z 16.3.2009
3) Archiv autora