SSSR / Nástupnické státy SSSR (SOV)
Články
Ve druhé polovině 1.světové války vznikl tank jako podpůrný prostředek pěchoty, jakási pohyblivá pevnůstka, jež měla pěchotě umožnit postup nepřátelským obranným pásmem s početnými drátěnými zátarasy a mnohanásobnými systémy zákopů. Obranné pásmo dosahovalo hloubky několika desítek km a celý prostor byl postřelován kulomety a děly. Pomalu se plazící tank pak při postupu poskytoval pěchotě nejen krytí před kulometnou palbou protivníka, ale svými děly a kulomety umlčoval i nepřátelská palebná ohniska, razil průchody v drátěných zátarasech a dokázal i zaplňovat zákopy hatěmi, jež nesl...
Sovětská vojenská rada vydala 18. července 1929 protokol č. 29, ve kterém definovala požadavky na novou výzbroj tankových a mechanizovaných jednotek Rudé armády. Zároveň byly, v souladu s Leninovou teorií „vývozu revoluce“, rozpracovány plány útočných operací do hloubky protivníkova území. K tomu byla potřeba výzbroj. Hodně výzbroje.
Výroba tanku BT-2 se zpočátku potýkala se značnými obtížemi, ale postupně nabírala na obrátkách. Přesto bylo jasné, že nový tank, tak jak byl okopírován z amerického vzoru, není pro službu v těžkých podmínkách Sovětského svazu nejvhodnější. Bylo potřeba přistoupit ke změnám.
Vznik, vývoj a varianty.
Monografie sovětského lehkého tanku BT-5 z třicátých let dvacáteho století, který si však v roce 1945 zabojoval i proti Japonsku.
Od vzniku po vrchol vývoje předchůdce T-34.
Základní z vnějšku viditelné rozpoznávací znaky tanků BT a jejich porovnání.
Americké tanky konstruktéra Waltera Christieho neoddiskutovatelně položily základy moderních sovětských tanků. Při jejich úpravách a výrobě nasbírali obrovské zkušenosti jak sovětští konstruktéři, tak dělníci a celá výrobní základna. Přišel čas ukázat, co nové tanky dokážou v boji.
Šedesáté páté výročí vypuknutí sovětsko-německé války dává možnost připomenout některé okamžiky a nejasnosti příprav a zahájení bojových akcí. V tomto případě se pokusíme zobecnit určitá data, týkající se tankových svazků a jejich výzbroje na obou bojujících stranách. I když toto téma je v ruské literatuře posledních 15 let velmi podrobně zkoumáno, u nás na tomto poli zůstávají zachovány velmi zastaralé informace, v lepším případě z počátku devadesátých let, v horším případě ještě ideologické floskule sovětské propagandy.
Ve 20. a 30. letech minulého století vzniklo několik typů vícevěžových tanků s rozmanitou výzbrojí. Tato koncepce rychle zastarala, ale v době, kdy vznikala, nebyla tak nesmyslná, jak se mohlo zdát na první pohled, viděno optikou dnešních dnů.
Jakkoli si byly tanky SMK a T-100 vzhledově podobné, celková koncepce měla některé zásadní rozdíly, které nemusejí být na první pohled patrné. Přestože byl bojový význam obou tanků epizodní, rozhodně se jedná o zajímavou vývojovou větev, i když dalším vývojem odsouzenou k zániku.
Střední tank T - 54 je bojové pásové vozidlo vyzbrojené 100mm kanónem a spřaženým kulometem ráže 7,62mm. Představuje další vývojový stupeň
tanku T - 54 A, hlavně prostřednictvím zvýšení ochrany osádky a zařízení tanku proti účinkům zbraní hromadného ničení.
Střední tank T - 55A je bojové pásové vozidlo vyzbrojené 100 mm kanónem a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Představuje další vývojový stupeň tanku T - 55.
Tank T-72 je bojové,pancéřované,pásové vozidlo vyzbrojené kanónem s hladkou hlavní ráže 125 mm, kulometem ráže 7,62 mm spřaženým s kanónem a protiletadlovým kulometem ráže 12,7 mm.
Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku.
Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku.
Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku
Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku - dělostřelecké a plamenometné tanky.
Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku - teletanky a speciální konstrukce.
Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku - samohybné dělostřelectvo na jeho podvozku.
Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku - zvláštní konstrukce, tahače, transportéry a speciální nástavby.
Již od dob Simmsova vozidla Millitary Scout si konstruktéři a vojenští stratégové pohrávali s myšlenkou obrněného mobilního pěšáka nebo pohyblivého kulometného hnízda poháněného motorem.
Když v roce 1930 navštívila Chalepského komise za účelem nákupů tanků nebo licencí na jejich výrobu Velkou Británii, setkala se tam také s prototypy tanku A6 Vickers, v té době „módním“ vícevězovým typem. Britská strana nebyla nakloněna k prodeji tohoto vozidla a ani další jednání nebyla úspěšná. Jelikož měla komise oči na stopkách a fotoaparáty a měřidla vždy ve střehu, bylo rozhodnuto po návratu do SSSR „vyvinout“ vlastní typ třívěžového středního, v tehdejší terminologii manévrovacího tanku.
Když se řekne T-34 vybaví se každému střední tank, se kterým sovětská vojska prošla celou Velkou vlasteneckou válku a které tvořily páteř tankových jednotek mnoha států ještě dlouho po skončení Druhé světové války. Málo známým faktem je, že to nebyl první tank, který nesl takové označení.
Je těžké psát o tak provařeném stroji jako je téčko. Sice je možno na netu najít nějaké detailopisy, ale mě tedy v mnohém zrovna moc neuspokojily. Je to moc všeobecné anebo nečesky. Pokusím se vám to podat tak, jak jsem si to zaznačil do texťáku já.
Tak jako u několika typů sovětských tanků, začala historie tohoto vozidla návštěvou Chalepského komise ve Velké Británii v roce 1930. Členy komise zaujal mezi jinými i pětivěžový, třicetidvoutunový Vickersův A1E1 Independent z roku 1926, vyrobený v jediném exempláři. Když bylo jasné, že konstrukčně a výrobně složitý tank TG, vyvíjený ruku v ruce sovětsko-německou skupinou inženýrů pod vedením E. Grotte, sovětský průmyslový komplex v sérii prostě vyrábět nezvládne, byla sovětská část skupiny inženýrů převedena na práci na projektu těžkého tanku.
Počas druhej svetovej vojny (najmä po získaní iniciatívy v jej druhej polovici), v nadväznosti na bojové skúsenosti a zavádzanie novej techniky na strane protivníka sa aj sovietske vedenie, spolu s jednotlivými konštrukčnými kanceláriami snažilo vylepšovať svoju bojovú techniku v jednotlivých kategóriách. V kategórii stredných tankov, kde počtom vyrobených kusov kraľoval tank T-34, boli tiež stanovené špecifikácie, ktoré definovali nové požiadavky na tento tank. Tak vznikli postupne špecifikácie typov T-43 a T-44 (ktorých sériové stroje ešte v obmedzenom množstve zasiahli do bojov) a nakoniec aj T-54.
Je s podivem, jak málo bylo napsáno o tanku, který počtem vyrobených kusů patří mezi nejpočetnější v poválečné historii. Popisy začínají zpravidla tím, jak si Sověti uvědomili, že tanky T-54 jsou zastaralé, a rozhodli se je přezbrojit kanonem ráže 115 mm. Jenže ono to bylo trochu jinak.
Tank T-62 byl považován za přechodný typ. Ale na to, že měl od začátku tuto nálepku, jej byl vyroben úctyhodný počet kusů. Sloužil v řadě zemí světa a měl pestřejší bojovou kariéru, než většina jeho „mediálně slavnějších“ předchůdců nebo následovníků.
Tank T-62 se poměrně záhy dočkal bojového nasazení. Nebylo ani tak vinou samotné konstrukce, že výsledek byl takový, jaký byl. Největší nedostatky se pokoušel napravit modernizační program. V té době už tank T-62 střídaly v Sovětské armádě modernější typy.
Po nepříznivém hodnocení stroje T-60 bylo rozhodnuto navrhnout silnější lehký tank ...
Taran, zbraň hrdinů!
... aneb povídání o tanku T-34/76 Stěpana Christoforoviče Gorobce.
Něco jen tak pro zkrácení dlouhé chvíle...
Témata
Podkategorie