Main Menu
User Menu
...
SOV - Zil-153 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-Zil-153-t20166#75969Verze : 0
MOD
Historie vývoje vozidla:
V závěru 50-tých let vznikl na základě dosavadních zkušeností z provozu dosud zavedených obrněných transportérů a jejich využití v ozbrojených konfliktech požadavek na konstrukci nového typu vozidla, schopného překonávat vodní překážky z chodu nebo s minimální nutnou předběžnou přípravou.
V souvislosti s tím byla uznána platnost názoru, že možnosti zavedených variant BTR-152 (БТР-152) a dokonce ani možnosti vývojového BTR-E152V (БТР-Э152В) nelze dále rozvíjet.
Úkolem zahájit vývoj nového obrněného transportéru byla (v roce 1957) pověřena Zvláštní konstrukční kancelář (СКБ) automobilky ZiL (ЗиЛ), v jejíž prototypové dílně vznikl v roce 1959 pod označením ZiL-153 prototyp šestikolového (6x6) plovoucího obrněného transportéru s plně uzavřenou korbou, svařenou z válcovaných pancéřových desek.


Zvláštnosti konstrukce:
Pohonná jednotka a převodové ústrojí prototypu byly uloženy v zadní části korby, vzdálenost mezi nápravami (1.-2. a 2.-3.) byla prakticky stejná, nezávisle zavěšená kola (s torzním odpružením závěsů) byla „obuta“ pneumatikami o rozměru 16,00-20" se systémem regulace tlaku v nich.
Do systému řízení vozidla byly zařazeny dva hydraulické posilovače vzhledem k tomu, že přední a zadní náprava byly řiditelné.
Pohonná jednotka s řazením válců do „V“ byla spojena s pětistupňovou převodovkou JaZ (ЯАЗ) a hydrodynamickým měničem s vývodem pro naviják se silou, dostatečnou pro samovyproštění úvázlého vozidla.
Kolové redukce, hermetizovaný brzdový systém a pohon vodometů prototypu ZiL-153 byly převzaty z typu ZiL-135B (ЗиЛ-135Б). Do prototypu byla instalována rdst R-113 a vnitřní hovorové zařízení.


Zkoušky a jejich výsledek:
V roce 1960 proběhly zkoušky prototypu ZiL-153 s velmi dobrými výsledky, výroba zkušební série 10ti vozidel však byla zrušena vzhledem k tomu, že ve výběru na sériovou výrobu obrněného transportéru pro Sovětské ozbrojené síly zvítězil typ „49“, známý později jako BTR-60P (ГАЗ-49, БТР-60П), konstrukce automobilky GaZ (ГАЗ).


Další vývoj ZiLu-153 sice pokračoval a vedl k projektům „851“ a 852“, ty se však nepřekročily fázi prototypové dokumentace.
Jediný prototyp ZiLu-153 je součástí sbírek muzea v Kubince.


Zjištěné technické údaje:
Délka 6970 mm
Šířka 2820 mm
Výška 2130 mm
Světlá výška 480 mm
Pohotovostní hmotnost 7.000 kg
Obsluha + přepr.kapacita 2 + 16 osob
Celková/bojová hmotnost 10.000 kg
Síla pancíře 6 – 13 mm
Výzbroj/zásoba střeliva 1 x kulomet СГМБ ráže 7,62 mm / 1250
organická výzbroj osádky
Pohonná jednotka (typ) ЯАЗ (vznětový, osmiválec do „V“)
Pracovní objem pohonné jednotky 5.550 ccm
Výkon pohonné jednotky 180 k.s.
Maximální rychlost
na zpevněné komunikaci 90 km/h
plavba 10 km/h
Dojezd
po komunikaci 600 km
Překonávání překážek
překročivost 1,5 m
překonání kolmého terénního stupně 0,6 m
stoupání 30°
boční náklon 25°
brod vozidlo překonává vodní překážku plaváním


S využitím webové stránky RUSKÁ SÍLA - SOUDOBÁ VÝZBROJ zpracoval palič.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zil-153-t20166#152452Verze : 0