Název: Name: | T-38 (T-38M2) | |
Originální název: Original Name: | Т-38 (Т-38М2) | |
Kategorie: Category: | tančík | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.1939 Státní svazový závod č.37 S. Ordžonikidze, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1936-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1340 (obou verzí/both versions) | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1936 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 3300 (3800) kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 3780 mm | |
Délka korby: Hull Length: | 3780 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2330 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 1630 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 300 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 200 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | 0,44 (0,5) MPa | |
Pancéřování: Armour: | nýtované, svařované, ocelový válcovaný plech korba - čelo, boky, záď - 9 mm, strop - 6 mm, dno- 4 mm věž - čelo, boky, záď - 9 mm, strop - 6 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | GAZ-AA, řadový, zážehový vodou chlazený čtyřválec, 3 300 cm3 (GAZ-M1, řadový, zážehový vodou chlazený čtyřválec, 3 300 cm3) | |
Výkon: Power: | 29,4 kW při 2200 ot/min (36,8 kW při 2800 ot/min) | |
Převodové ústrojí: Transmission: | mechanická převodovka 4+1 GAZ-AA (GAZ-M1), rozvodka na lodní šroub, 2 x boční | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 40 (46) km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 220 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 30 (33) ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 1,5 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,5 m | |
Brodivost: Fording Depth: | plovoucí | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 1x 7,62 mm DT, 1512 nábojů | |
Vedlejší: Secondary: | - | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 165 vozidel s radiostanicí 71-TK-1 palivová nádrž 115 l rychlost plavby - do 6 km/h údaje v závorce platí pro verzi M2 | |
Zdroje: Sources: | PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002 MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996 BARJATINSKIJ, M.: Amfibii Krasnoj Armii, Bronětěchnika 1/2003, Modělist-Konstrukťor, Moskva |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#368985Verze : 1
cimbal
MOD
T-38 - vývoj a popis
T-37 sjížděl z výrobní linky pouze rok a továrny č.37 v Moskvě a č.185 v Leningradě již pracovaly na stroji, který by tohoto něšťastníka nahradil. Tank byl označen T-43, ale obě konstrukce byly armádou odmítnuty. Když stejně dopadly i další prototypy, TŠ (tank Šitnikova - tov. č.37) a TM (GAZ, Gorkij), padlo rozhodnutí - odstranit největší nešvary "Třicetsedmičky" a zařadit ji do výzbroje jako T-38.
Vznikl tak přepracovaný stroj se sníženou a rozšířenou korbou, sníženým těžištěm a v některých částech mírně zesíleným pancířem. Přední hnací kolo bylo posunuto dopředu a vzdálenost podvozkových vozíků se mírně zvětšila. Tato úprava umožnila použití delšího pásu, čímž se zvětšila styková délka s podkladem z 1 570 na 1 800 mm, tím klesl specifický tlak a zvětšila se podélná stabilita. Rozšíření korby také zklidnilo tank při plavbě. Osádka si vyměnila pozice, řidiči kryla hlavu nástavba s hranatým tvarem umístěná vpravo a velitel měl stanoviště ve věži s kulometem DT vlevo. Věže se používaly dvou typů, starší s kónickým tvarem stropu (Podolsk) a novější s rovným, vpředu zkoseným stropem (Ižorsk). Motor a převodovka zůstaly u prvních sérií totožný s T-37, později se montovaly motory typu GAZ-M1 se zvětšeným výkonem. Boční spojky s brzdami byly již umístěny v korbě vozidla a zapínání pohonu šroubu mohlo být provedeno bez zastavení.
Největší část vozidel byla předána DRRA v roce 1936 - 1 046 kusů. V roce 1937 byla vyrobena série velitelských tanků s radiostanicí a rámovou anténou. Dále byly zkoušeny prototypy T-38M a T-38M1 s planetovým řízením, plamenometný tank a samohybné dělo SU-45 s PT vz.1932 ráže 45 mm na podvozku T-38. Tyto konstrukce zůstaly v jednom kusu. V roce 1938 nebylo vyrobeno žádné vozidlo a o rok později posledních 112 kusů.
Tanky T-38 sloužily společně se svými staršími kolegy T-37, takže jejich osudy (Polská kampaň, Zimní válka, labutí píseň na východní frontě a vyřazení v roce 1944) byly prakticky totožné. Od začátku roku 1941 je začaly nahrazovat modernější T-40. Některé stroje T-38, přebudované na cvičné, sloužily ve Finské armádě až do roku 1961.
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
Vpředu T-38 s novou věží, vzadu se starou věží
Vnější rozdíly v kontrukci
T-37 (vpravo) a T-38 (vlevo)
T-37 sjížděl z výrobní linky pouze rok a továrny č.37 v Moskvě a č.185 v Leningradě již pracovaly na stroji, který by tohoto něšťastníka nahradil. Tank byl označen T-43, ale obě konstrukce byly armádou odmítnuty. Když stejně dopadly i další prototypy, TŠ (tank Šitnikova - tov. č.37) a TM (GAZ, Gorkij), padlo rozhodnutí - odstranit největší nešvary "Třicetsedmičky" a zařadit ji do výzbroje jako T-38.
Vznikl tak přepracovaný stroj se sníženou a rozšířenou korbou, sníženým těžištěm a v některých částech mírně zesíleným pancířem. Přední hnací kolo bylo posunuto dopředu a vzdálenost podvozkových vozíků se mírně zvětšila. Tato úprava umožnila použití delšího pásu, čímž se zvětšila styková délka s podkladem z 1 570 na 1 800 mm, tím klesl specifický tlak a zvětšila se podélná stabilita. Rozšíření korby také zklidnilo tank při plavbě. Osádka si vyměnila pozice, řidiči kryla hlavu nástavba s hranatým tvarem umístěná vpravo a velitel měl stanoviště ve věži s kulometem DT vlevo. Věže se používaly dvou typů, starší s kónickým tvarem stropu (Podolsk) a novější s rovným, vpředu zkoseným stropem (Ižorsk). Motor a převodovka zůstaly u prvních sérií totožný s T-37, později se montovaly motory typu GAZ-M1 se zvětšeným výkonem. Boční spojky s brzdami byly již umístěny v korbě vozidla a zapínání pohonu šroubu mohlo být provedeno bez zastavení.
Největší část vozidel byla předána DRRA v roce 1936 - 1 046 kusů. V roce 1937 byla vyrobena série velitelských tanků s radiostanicí a rámovou anténou. Dále byly zkoušeny prototypy T-38M a T-38M1 s planetovým řízením, plamenometný tank a samohybné dělo SU-45 s PT vz.1932 ráže 45 mm na podvozku T-38. Tyto konstrukce zůstaly v jednom kusu. V roce 1938 nebylo vyrobeno žádné vozidlo a o rok později posledních 112 kusů.
Tanky T-38 sloužily společně se svými staršími kolegy T-37, takže jejich osudy (Polská kampaň, Zimní válka, labutí píseň na východní frontě a vyřazení v roce 1944) byly prakticky totožné. Od začátku roku 1941 je začaly nahrazovat modernější T-40. Některé stroje T-38, přebudované na cvičné, sloužily ve Finské armádě až do roku 1961.
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
http://armor.kiev.ua/Tanks/BeforeWWII/T37/t38m.php
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Vpředu T-38 s novou věží, vzadu se starou věží
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Vnější rozdíly v kontrukci
T-37 (vpravo) a T-38 (vlevo)
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#316154Verze : 1
cimbal
MOD
Reklama
Stavy bojeschopných tanků T-38 podle vojenských okruhů k 1.1.1938
Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
Vojenský okruh | Počet kusů |
Moskevský VO | 121 |
Zakavkazský VO | 19 |
Uralský VO | 47 |
Sibiřský VO | 43 |
Středoasijský VO | 3 |
Severokavkazský VO | 51 |
Charkovský VO | 81 |
Běloruský VO | 390 |
Privolžský VO | 50 |
Zabajkalský VO | 80 |
Leningradský VO | 94 |
Dálněvýchodní armáda | 226 |
Učiliště, polygony | 10 |
Dohromady | 1 128 |
Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#369579Verze : 0
cimbal
MOD
T-38
Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
T-38
čtyřpohledový nákres vozidla
Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-38
čtyřpohledový nákres vozidla
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#369347Verze : 0
cimbal
MOD
T-38 - řez
Zdroj:
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
Řez tankem T-38
Zdroj:
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Řez tankem T-38
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#316066Verze : 0
cimbal
MOD
Reklama
Fotografie ukořistěného T-38
Za pozornost stojí porovnání velikosti postavy německého důstojníka v příklopu s celkovou velikostí tohoto "tanku"
Za pozornost stojí porovnání velikosti postavy německého důstojníka v příklopu s celkovou velikostí tohoto "tanku"
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#32246Verze : 0
ICE
MOD
Kořistní stroj
www.ebay.com
www.ebay.com
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#249420Verze : 0
T-38 nalezený na dně Něvy
Fotografie převzaty z
http://www.opensea.ru/articles/travel/t38/ a
http://www.nortfort.ru/np/foto_t381_e.html
T-38 - starý typ věže s konickým vyvýšením stropu
Detail šroubu a kormidla
Pracoviště řidiče
kontrolní panel, přední část převodovky s řadící pákou a kardanem
Pracoviště velitele
vpravo kulomet DT, uprostřed zbytky sedačky a vlevo držáky zásobníků
Pohled do věže pod vodou
Fotografie převzaty z
http://www.opensea.ru/articles/travel/t38/ a
http://www.nortfort.ru/np/foto_t381_e.html
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-38 - starý typ věže s konickým vyvýšením stropu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail šroubu a kormidla
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pracoviště řidiče
kontrolní panel, přední část převodovky s řadící pákou a kardanem
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pracoviště velitele
vpravo kulomet DT, uprostřed zbytky sedačky a vlevo držáky zásobníků
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pohled do věže pod vodou
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#316287Verze : 0
cimbal
MOD
T-38 v Muzeu bojové slávy Uralu, Věrchjaja Pyšma.
Zdroj: archiv autora
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#376523Verze : 1
T-38Š, exponát Moskva - Ústřední muzeum ozbrojených sil
Zdroj : vlastní foto
Web autora : www.zbycho.dobroni.pl
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Web autora : www.zbycho.dobroni.pl
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Web autora : www.zbycho.dobroni.pl
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zdroj : vlastní foto
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-38 (T-38M2) |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbycho |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | www.zbycho.dobroni.pl |
Web autora : www.zbycho.dobroni.pl
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-38 (T-38M2) |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbycho |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | www.zbycho.dobroni.pl |
Web autora : www.zbycho.dobroni.pl
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-38 (T-38M2) |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbycho |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | www.zbycho.dobroni.pl |
Web autora : www.zbycho.dobroni.pl
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#538442Verze : 1
Zbycho
MOD
Fínom sa podarilo ukoristiť väčší počet týchto tančíkov v rôznom stave poškodenia, do svojej armády zaradili cca 19 strojov.
http://www.maailmapalaa.net/panssarivaunut/t-38/#
T-38 R-206, Omelia, Fínsko, 07.24.1941
T-38 R-210, Nuijamaa, Fínsko, 08.07.1941, pohľad zozadu
T-38 R-245, Heinäkuu, Fínsko, 1942
T-38 R-245 a R-246 (vpredu) počas cvičenia, Niinisalo, Fínsko, 07.01.1942
http://www.maailmapalaa.net/panssarivaunut/t-38/#
www.battlefield.ru
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2-38
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-38 (T-38M2) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-38 R-206, Omelia, Fínsko, 07.24.1941
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-38 (T-38M2) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-38 R-210, Nuijamaa, Fínsko, 08.07.1941, pohľad zozadu
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-38 (T-38M2) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-38 R-245, Heinäkuu, Fínsko, 1942
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-38 (T-38M2) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-38 R-245 a R-246 (vpredu) počas cvičenia, Niinisalo, Fínsko, 07.01.1942
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-38-T-38M2-t6530#549022Verze : 1
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.