SOV - PAR-8 (přívodná letecká radiostanice)

PAR-8 (Non direction beacon / locator )
     
Název:
Name:
PAR-8 PAR-8
Originální název:
Original Name:
Приводная авиационная радиостанция ПАР-8
Kategorie:
Category:
radionavigační zařízení radio navigation system
Výrobce:
Producer:
?, ?, (?) /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR (?)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR (?)
Složení systému:
Composition of System:
1. přístrojový skříňový automobil ZiL-164 nebo ZiL-130
1.a) vysílač SV-250 s antenním systémem
1.b) vlnoměr Č 4-1
1.c) přijímač US-P(US-9 /R-880/R-880M) s anténou
1.d) vysílač radiomajáku MRM-48 s anténou
1.e) telefon TAI-43
2. zdrojový přívěs 1-APM-3S (2x EC AB-4-T/230)

1. Instrument VAN ZiL-164 or ZiL-130
1.a) Transmitter SV-250 + aerial
1.b) Frequency meter Č 4-1
1.c) Receiver US-P (or US-9,R-880/R-880M) + aerial
1.d) Marker MRM-48 + aerial
1.e) Telefon TAI-43
2.Aggregate trailer 1-APM-3S (2x EC AB-4-T/230)
Uživatelské státy:
User States:


?


?
Poznámka:
Note:
PAR = приводная авиационная радиостанция = přívodná letecká radiostanice PAR = приводная авиационная радиостанция = non direction beacon/locator (NDB/L)
Zdroje:
Sources:
Let-51-70 - Systémy a prostředky RTZ, vydání I. r. 1967 a II. vydání r. 1982
URL : https://www.valka.cz/SOV-PAR-8-privodna-letecka-radiostanice-t63675#227169 Verze : 0
Přívodná letecká radiostanice PAR-8

Tato radiostanice středního výkonu (350 – 400W) slouží k přívádění letounů, vybavených radiovým kompasem do určeného prostoru. Nejčastěji je to prostor letiště v některém ze systémů zabezpečení přistání a může být využita pro jednostranné spojení s letouny.

Stanice je ve verzích:
1. PAR-8 a PAR-8S – kmitočtový rozsah: 150 – 1000 kHz
2. PAR-8SM – kmitočtový rozsah: 150 – 1300 kHz
3. PAR-8SS - kmitočtový rozsah: 150 - 1300 kHz

Druhy provozu (všechny verze) :
A 1 (nemodulovaná telegrafie),
A 2 (modulovaná telegrafie)
A 3 (fonie)

Do příslušenství radiostanice patřily:
- automatický klíč APS-2
- telegrafní klíč
- mikrofon
- sluchátka
-------------------
Pracují s všesměrovým vyřazováním a používají tzv. lodní anténu „T“. (3 vodiče o délce 70 m na stožárech 20 m vysokých. Antenní systém doplňuje síť 16 protiváh, o délce 50 m a roztažených paprskovitě od automobilu. (Má i „malou“ anténu o výšce 3,5 m s dosahem 30 – 40 km).
Tento antenní systém byl shodný pro přívodné radiostanice PAR-7 a všechny verze PAR-8.
Přiložené schéma je ilustrační

Pro rozvinutí je třeba prostor o rozměrech 110 x 110 m.
K rozvinutí je stanoven limit 90 minut. ( v noci 110 minut, v zimě 120 minut)

Osádku tvoří:
Náčelník stanice/starší radiový mechanik, 2 operátoři/radiomechanici, řidič/zdrojař-elektromechanik

Volací znak v abecedě MORSE je nejčastěji dvoupísmenový, automaticky klíčován typem APS-2. (Aппарат Подачи Cигналов (/ АПС).

(V soupravách je ještě návěstní radiový maják MRM-48 (Marker) k signalizaci přeletu. Při převozu je jeho anténa složena na střeše automobilu).
***
Soupravu stanice PAR-8 v základní mobilní verzi tvoří:
- přístrojový automobil ZiL-164 ,
na jehož podvozku je zabudována skříňová karoserie KUNG-1 s kompletním přístrojovým vybavením:
- vysílač SV-250/SV-250S (150 – 1000 kHz)
a SV-250SM (150 – 1300 kHz)
- vlnoměr Č 4-1
- příjímač US-P nebo US-9
- vysílač radiomajáku MRM-48a
- zdrojový přívěs 1-APM-3S
se skříňovou karoserií KUNG-2, v němž jsou dvě elektrocentrály AB-4 (AB-4-T/230M), které se při provozu střídají, nádrž na 80 l pohonných hmot, ruční čerpadlo RNA-1, kabely, ruční hasící přístroj.

***************
Další verzí je stanicePAR-8SS, kterou tvoří:
- skříňový automobil ZiL-130,
Je na jeho podvozku zabudována skříňová karoserie, rozdělená na dvě části:
- a) zdrojová část - je v odděleném prostoru za kabinou řidiče. (uvnitř uloženy i dvě elektrocentrály AB-4 (AB-4-T/230M), které se při provozu střídají.
- b) přístrojová část, níž je zabudován:
- vysílač SV-250SS (kmitočtový rozsah: 150 – 1300 kHz)
- vlnoměr Č 4-1
- příjímač R-880/R-880M
- vysílač radiomajáku MRM-48


Zdroj
Let-51-70 - Systémy a prostředky RTZ, vydání I. z roku 1967 a vydání II. z roku 1982
SOV - PAR-8 (přívodná letecká radiostanice) -


SOV - PAR-8 (přívodná letecká radiostanice) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-PAR-8-privodna-letecka-radiostanice-t63675#227170 Verze : 1
PAR-8SS
SOV - PAR-8 (přívodná letecká radiostanice) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-PAR-8-privodna-letecka-radiostanice-t63675#227192 Verze : 0
Foto z vlastního archivu - poskytl Pavel Vaněk, poslední velitel 3. pr rtz
SOV - PAR-8 (přívodná letecká radiostanice) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-PAR-8-privodna-letecka-radiostanice-t63675#292073 Verze : 0
Výstavba PAR-8
SOV - PAR-8 (přívodná letecká radiostanice) - Stavba PAR-8 u 3. prrtz
(Foto SHARK - Pavel Vaněk)

Stavba PAR-8 u 3. prrtz
(Foto SHARK - Pavel Vaněk)

URL : https://www.valka.cz/SOV-PAR-8-privodna-letecka-radiostanice-t63675#292077 Verze : 0
Souprava původní verze PAR-8S (ZiL-164 a přívěs 1-APM-3S)


Foto http://museum.radioscanner.ru
SOV - PAR-8 (přívodná letecká radiostanice) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-PAR-8-privodna-letecka-radiostanice-t63675#381572 Verze : 0
Vlnoměr - měřič frekvence typ Č 4 - 1


(Foto z vlastní sbírky)
SOV - PAR-8 (přívodná letecká radiostanice) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-PAR-8-privodna-letecka-radiostanice-t63675#381579 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek