Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
K-61
Originální název:
Original Name:
К-61
Výrobce:
Producer:
Kirovský vagonový závod, Kremenčug /
Strojmašina, Iževsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1950-DD.MM.1965 (1950-1958: KVZ; 1958-1965: Strojmašina)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1950 ?
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
12550 kg
Celková délka:
Overall Length:
9150 mm
Celková šířka:
Overall Width:
3150 mm
Celková výška:
Overall Height:
2150 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
360 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
JaAZ-204V
- dvoutaktní, naftový, řadový
- počet válců: 4
- vrtání / zdvih: 108 / 127 mm
- zdvihový objem: 4,65 l
Výkon:
Power:
95,6 kW při 2000 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
?
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
36 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Rychlost plavby:
Water Speed:
10 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
260 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
170 km
Jízdní dosah ve vodě:
Cruising Range in the Water:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
42 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
náklad 3 tuny (5 tun ve vodě) nebo
60 osob
Uživatelské státy:
User States:





Poznámka:
Note:
pohotovostní hmotnost: 9 550 kg


objem palivových nádrží: 2x 130 l
spotřeba paliva: 95 l/100 km


svah: 42° (bez nákladu) / 25° (s nákladem)
Zdroje:
Sources:
Dopr-51-5
www.militaertechnik-der-nva.de
www.wikipedia.ru
URL : https://www.valka.cz/SOV-K-61-t13543#329725Verze : 0
K-61

K-61 je pásový obojživelný transportér určený pro přepravu osob, techniky a dalšího materiálu při násilném přechodu vodních překážek. K-61 může být rovněž využit jako záchranné a vyprošťovací vozidlo při zabezpečování násilného překonávání vodních překážek.


První K-61 byl do Československa dodán pravděpodobně v roce 1955. V květnu 1956 se na řece Labi u Litoměřic zapojil do srovnávacích zkoušek s československým obojživelným vozidlem VOŽ. Zkoušky dále pokračovaly v Bratislavě, Mimoni, Doksech a na Kokořínsku. Ve zkouškách představitele ČSLA nepřesvědčilo ani jedno z vozidel. Československý VOŽ sice disponoval lepšími jízdními vlastnostmi, ale sovětský K-61 měl naopak lépe řešený nákladový prostor se sklopnou rampou. Kvůli nedostatku vývojových a výrobních kapacit pro produkci vlastního vylepšeného vozidla a s ohledem na unifikaci výzbroje v rámci Varšavské smlouvy tak padlo rozhodnutí zavést sovětské K-61 do výzbroje ČSLA. Podle rozboru náčelníka VŽV z ledna 1956 se kvůli dlouhým dodacím lhůtám VOŽ počítalo s následujícím harmonogramem dodávek:

ÚtvarPočet kusů
1957
10 kusů
1958
16 kusů
1959-1963
100 kusů
1964
80 kusů
1965
71 kusů

Tyto megalomanské požadavky se nakonec nerealizovaly. V roce 1957 měla být za 40 000 rublů dodána desetikusová série. Na rok 1958 se počítalo s dovozem 16 kusů K-61 s tím, že do konce roku 1959 by mělo být nakoupeno 76 vozidel tohoto typu. Poslední dodávka v počtu 50 exemplářů se nakonec možná ani nerealizovala. Za 16 vozidel objednaných v roce 1957 byla vydána částka 4 650 912 Kčs. Podle původních plánů měla vozidla z této dodávky směřovat k následujícím útvarům:


Vozidla K-61 z posádek na Slovensku byla nasazena do záchranných prací během povodní na Dunaji v červnu 1965.

Zdroje:
1) Dubánek, Martin: Sovětský pásový obojživelník K 61 v ČSLA, ATM, 3/2009, str. 62-63
URL : https://www.valka.cz/SOV-K-61-t13543#49189Verze : 3
MOD
Obojživelný pásový transportér K-61 bol do ČSĽA zavedený v roku 1956.



Zdroj: Bílek, Jiří, a.i. : Československá lidová armáda v koaličních vazbách Varšavské smlouvy. MO ČR 2008


Dopr-51-5 predpis ČSLA


Zápisník 1962
SOV - K-61 - K-61 počas statickej ukážky pri príležitosti konania vojenskej prísahy © Pod spoločnou zástavou Naše vojsko 1972

K-61 počas statickej ukážky pri príležitosti konania vojenskej prísahy © Pod spoločnou zástavou Naše vojsko 1972
SOV - K-61 - Nakladanie vozidla TATRA 805 na K-61 pred prekonaním vodného toku  © ZÁPISNÍK 1962

Nakladanie vozidla TATRA 805 na K-61 pred prekonaním vodného toku © ZÁPISNÍK 1962
SOV - K-61 - K-61 s označením príslušnosti k ČSLA : znak a ŠPZ  © Dopr51-5

K-61 s označením príslušnosti k ČSLA : znak a ŠPZ © Dopr51-5
URL : https://www.valka.cz/SOV-K-61-t13543#228155Verze : 0
V návaznosti na ZIL-485 je fotka ze stejné knížky, snad československý K-61, na korbě by mohl být naložený náš 30 mm PLDvK
SOV - K-61 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-K-61-t13543#60976Verze : 0
K-61 na cvičení ženijního praporu PiB-11 východoněmecké armády z roku 1957.
SOV - K-61 - (www.pib-11.de)

(www.pib-11.de)
URL : https://www.valka.cz/SOV-K-61-t13543#49190Verze : 0
MOD
Text pod uvedenou fotografiou : " Ukážkové cvičenie príslušníkov Poľskej ľudovej armády počas osláv 20. výročia jej vzniku v roku 1964 ".
SOV - K-61 - (ATOM)

(ATOM)
URL : https://www.valka.cz/SOV-K-61-t13543#64044Verze : 0
MOD
K-61 v ČSĽA


Dňa 27.12.1967 odovzdal ZVTV rpp 2. žpr automobilnú techniku týmto vodičom rpr 2. žpr:


K-61 ev.č. 53-16-53 des. Bednařík Jaroslav
K-61 ev.č. 53-16-54 slob.Bednařík Václav



Zdroj : DR veliteľa VÚ 8014 Sereď, pplk.ing. Jaroslava Ševelu, č.1 zo dňa 2.1.1968
URL : https://www.valka.cz/SOV-K-61-t13543#461930Verze : 0
Egyptský obojživelný transportér K-61 ukořistěný v říjnu 1973 během jomkippurské války izraelským vojskem. Vlevo bývalý egyptský PTS, kterého zastihnul stejný osud.

Zdroj: IDF ARMOR

SOV - K-61 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-K-61-t13543#510620Verze : 0
MOD