SOV - BA-30

БA-30
BA-30

Polopásový obrněný automobil

V 1937 se v NATI pokusili vylepšit vlastnosti stávajících obrněných automobilů řady BA při jízdě v terénu. Byl zvolen polopásový podvozek odvozený od sériového šasi. Pokusné vozidlo dostalo název BA-30, karoserie vozidla byla odvozena od BA-20, ale nebyla zcela stejná, věž byla ze starších verzí BA-20 vyzbrojená kulometem DT ráže 7.62mm. Pásovou část NATI postavilo s velkým hnacím a napínacím kolem, čtyřmi malými pojezdovými kolečky a jednou nosnou kladkou, jde o stejnou konfiguraci užitou u nákladního GAZ 60 zařazeného do rudé armády. Pásy byly ocelové s gumovými obložením (podle snímků se ale zdá že obložení gumou nebylo pravidlem).

Vůz měl díky nízké váze dobré vlastnosti pro jízdu v terénu. Řízení bylo pomocí předních kol, které bylo stejně jako u BA-20 možno zaměnit v případě potřeby za lyže. Pro další zkoušky byla v roce 1937 vyrobena malá série BA-30. Koncepce vozidla byla sice přijata, ale k sériové výrobě nedošlo. Údajně bylo závadou že podobné terénní vlastnosti vykazovaly i těžké stroje BA-6 při nasazení pásů na zadní kola, ovšem při větší palebné kapacitě a nižší ceně. Tyto stroje byly i lépe pancéřované a mnohem rychlejší na silnici (po sundání pásů). Přes to, že sériová výroba byla zamítnuta byla koncepce shledána hodnotnou a dále sledována, z toho důvodu bylo několik BA-30 prototypové série posláno k otestování do bojů zimní války s Finskem. Výsledky nasazení bohužel nejsou známy.

TTD BA-30
Konstrukční kancelář: NATI
Posádka : 3 muži
Výrobce : NATT/Vyšinskij závod
Zařazení do služby : 1937 (jen zkušební stroje)
Bojová váha : 4,600kg
Rozměry :
Délka : 4,94 m
Šířka : 2,40 m
Výška : 2,34 m
Světlá výška : 0,30 m
Pancéřování :
Korba předek : 6 mm
Korba boky : 4-6 mm
Věž zepředu : 6 mm
Věž boky : ?
Výzbroj : lx7.62mmDT
Zásoba munice : l 512 nábojů
Odměr věže : 360°
Motor : benzínový 4válec GAZ-M1
Výkon : 50hp (37kW)
Palivová nádrž : 115 litrů
Řízení : předními koly
Pneumatiky : 7.00-16
Brzdy : bržděny byly pásy i přední kola
Rádio: 71-TK-l (s rámovou anténou kolem korby vozidla)
Výkony :
Max. rychlost : 37 km/h (silnice)
Dojezd : 253 km po silnici, 163 km v terénu
Poměr výkon/váha : 10.9hp/t
Tlak na půdu : 0.2kg/cm2
Stoupavost : 32°

Na fotkách jsou na blatníku uloženy lyže.
SOV - BA-30 -


SOV - BA-30 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BA-30-t26944#96094 Verze : 1
Ještě fotka ze strany, kde je lépe vidět uspořádání pásové části podvozku.

https://war-book.ru/ba-30-broneavtomobil/

SOV - BA-30 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-BA-30-t26944#96114 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více