А. В. Карпенко: Обозрение отечественной бронетанковой техники, 1905-1995 гг; Невский бастион, 1996
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#725070
Verze : 0
Je málo známe, že projekt polopásového obrneneného transportéra vznikol i v Sovietskom zväze. Jeho vznik sa datuje ešte pred 2. svetovou vojnou. Vznikol v roku 1939 v moskovskom závode ZIS. Jeho konštrukcia bola zjavne ovplyvnená podobnými konštrukciami v Nemecku a USA. Základ vozu tvoril podvozok nákladného automobilu ZIS-22. Namiesto zadnej nápravy mal pásový podvozok. Vzniklo veľmi moderne poňaté vozidlo, no vďaka vysokej výrobno-technologickej náročnosti, cene a poruchovosti pásového podvozku vznikla len malá séria B-3 a projekt bol zrušený. Kuriozitou bola možnosť nahradiť kolesá lyžami. Vozidlo mohlo niesť plne vyzbrojený výsadok alebo materiál. Vozidlo nebolo vybavené rádiostanicou.
hmotnosť 7,1t dĺžka 6,35m šírka 2,35m výška 2,40m merný tlak na pôdu 0,3kp/cm2 motor ZIS-16(85k) max.rýchlosť 40km/hod dojazd 150km max.pancierovanie 15mm(predok) výzbroj 1x 12,7 guľomet DŠK posádka 2 muži
Ivo Pejčoch - Obrněná technika 4, SSSR 1919-1945 (II. část), téma Zis-30, rok vydania 2001, ISBN: 80-86158-18-7
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96030
Verze : 2
Reklama
Povedlo se mi i vytáhnout druhou fotografii ze zmíněné knihy a proto ji přikládám.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96089
Verze : 0
Diskuse
Je zde hned několik věcí které jsou kolem tohoto vozidla nejasné, Především ZiS 22 byl prototyp polopásového automobilu a nebyl vyráběn (šlo jen o vývojovou variantu pro modernější ZiS 42), podvozek pásové části u ZiS 22 (i u ZiS 42) vypadal zcela jinak, ten od B-3 připomíná nejvíc podvozek tanku T-40. Dále v knize Russian Armored Cars 1930-2000 (autor James Kinnear) se píše že šlo o jediný prototyp postavený v roce 1939 který nevzbudil nadšení při zkouškách v GABTU, kritizována byla malá rychlost, přesto byl prototyp předán ke zkouškán´m v boji které proběhly v bojích s finy v zimní válce 1939-40. O jejich výskledku se v knize nemluví, ale prototyp nebyl přijat a žádné další kusy už nebyly vyrobeny. V knize je i další fotografie, zdá se že neretušovaná, která vozidlo zobrazuje z druhé strany. jsou zde i další TTD , například posádka vozidla je udávána jako 2+10 (tedy 10mužů výsadku) výkonu na tunu :10,3ks/t (7,7kW/t).
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96088
Verze : 0
Áno,máš pravdu.Podvozok ZiSu-22 vyzeral úplne inak.Akosi zabúdam,že Pejčochovi sa nedá bezvýhradne veriť.
ZiS-22 vznikol len v prototype ? Noo na to,že vznikol len prototyp sa uvádzajú roky výroby 1939-41.Kdesi na nete som videl fotá modelov s rôznymi nadstavbami(požiarne vozidlo,valník).
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96093
Verze : 0
Reklama
Ve zmiňované knížce je uváděn jeden prototyp, vím že se uvádí různé doby, ale našel jsem jedinou fotku a nejsem si jist zda se ZiS 22 dostal do série (možná prototypové) o jejich zařazení do RA nebo zkouškách jsou informace velmi kusé a rozporné, pokusím se něco zjistit. Ale z fotky je vidět že podvozek nemá s ZiS 22 (nebo ZiS42) nic společného, spíše opravdu využívá komponenty z T-40 nebo nějakého podobného stroje. Zajímavé je že se uvádí obložení pásů gumovými "polštáři" ale fotky nic takového neukazují.
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96097
Verze : 0
Zasílám par fotek stažených ze stránek psaných ruskou cyrilicí ...
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
ZiS-42 M
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
ZiS-42
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Zavod imjeni Stalina ZiS-22
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96520
Verze : 0
to Jiří Tintěra problém je že to první je jen pérovka a ty další fotky jsou ZiS 42 ne ZiS 22 (lze to poznat podle tvaru krytů na podvozku a podle "válečných" blatníků). Na ZiS 22 jedna fotka existuje (je na ruském servru ale i tam je umístěna ve složce rarity a prototypy. Některé zdroje uvádí ovšem sériovou výrobu a dokonce se objevují i čísla až 700 kusů. Nicméně by asi tahle věc patřila do sekce nákladních automobilů, B-3 jednoznačně nemá podvozek ZiS-22 ani ZiS-42.
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96533
Verze : 0
Vážení diskutující, mám dojem, že před léty - asi v roce 2003 - probíhala na rusky psaném internetu velká diskuze na téma "stáří" obrněného transportéru B-3. Shrnu jejich rozpravu do níže uvedených bodů:
1/ Údaj o vzniku tohoto obrněného transportéru v roce 1939 je pozůstatkem sovětské propagandy a přetrvávající utkvělou představou některých autorů.
2/ Podle pana Andreje Sud'bina (Kirasir), Jevgjenyje Pročka a několika dalších, bylo vozidlo postaveno v továrně ZiS v roce 1944 na chassis dělostřeleckého tahače AT-3.
3/ Zmíněný Jevgjenyj Pročko ve své studii "BTR-152" zveřejněné v časopise: Tjechnika i vooružjenije 1999, č. 3 a 4 tvrdí: "... в 1940 году, однако для их производства не было ни отработанных образцов, ни свободных мощностей заводов - все отдавалось более приоритетному танкостроению." Stručně přeloženo: Do roku 1940 nebyly vyvíjeny ani vyrobeny obrněné transportéry, protože veškerá výroba byla zaměřena na tanky.
4/ Autor dále tvrdí: Po neúspěchu TB-42, po 15. červnu 1943, bylo přijato rozhodnutí postavit polopásový podvozek využívající díly z podvozku lehkého samohybného děla SU-76M. Vozidlo obdrželo název ZiS-32R. Během vývoje vznikly těžkosti a ani plánovaná pohonná jednotka ZiS-MF nebyla stále k dispozici. Proto bylo od projektu upuštěno.
5/ V uvedené studii se též uvádí, že začátkem roku 1944 vzniklo v továrně ZiS pokusné vozidlo B-3 (jindy nazývané AT-3) s pancířem z měkkého plechu, síly 9 až 16 mm. Během zkoušek na polygonu NIVT zjištěny nedostatečné jízdní výkony a proto tento obrněný transportér nebyl přijat do výzbroje sovětské armády.
Poznámky na závěr: Koncepce podvozku B-3 (AT-3), využitím podvozku tanku, připomíná německou přestavbu nákladního automobilu Mercedes-Benz L 4500 R na kolopásovou verzi: Sd. Kfz. 4, schweres Gleisk LKW 4 1/2t Maultier.
Obrázky: ZiS-22, ZiS-42 a ZiS-42 M, jsou přiloženy pro srovnání dvou rozdílných konstrukčních škol.
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96590
Verze : 0
Osobně bych tomu docela věřil, že vozidlo je z doby o dost pozdější, to že na špek skočil i autor mnou zmíněné knihy (z té pravděpodobně čerpal i p. Pejčoch) není nic divného. Docela by mne zajímalo zda se dnes ví už něco oficiálního (diskuze na netu je přece jen dost neoficiální) tedy třeba v něčem co čerpá z dokumentace ZiSu (dnes tedy ZiLu) i ta zmínka o BT-42 mi připadá zvláštní, pod tímhle jménem je znám finský pokus přestavět BT-7 na samohybné dělo, co pod tím měli sověti? Nebo jde o překlep?
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96596
Verze : 0
Díky za upozornění na chybný údaj.
V originále stojí: "… с индексом ТБ-42 …" čili TB-42. Za své nedopatření se omlouvám a výše uvedený text ihned opravím.
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96695
Verze : 0
není zač spíš mi vrtalo hlavou jestli rus neudělal něco i pod tímhle názvem, TB-42 je už jiné kafe (taky mne to mohlo napadnout)
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#96718
Verze : 0
Ad.Zis22
Toto foto je datované do roku 1940 na prehliadke v Kišineve.
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#102271
Verze : 0
Bavíte se o tom zda ZIS-22 ano či ne a v jakých počtech. To je poněkud vzdáleno původnímu B-3, mam proto něco skutečně raritního a B-3 bližšího a to SAU ZIS-41 protitankovou samochodku, vyzbrojenou kanónem ZIS-2. Tento index má přece ZIS-5 na dřevoplyn namítnou mnozí a mají pravdu, ale na adrese: http://smf.vif2ne.ru/smf/forum/arhprint/3959 se lze dočíst: ">Выложил две фоты из Архива. На одной установка советской 45-мм пушки на Валентайн. На другой опытная САУ ЗиС-41 - установка 57-мм пушки ЗиС-2 на шасси ЗиС-42 с бронированой кабиной (возможно, часть бролнекорпуса БА-11)." Tedy "... Přidal dvě fotky z archivu. Na jedné lafetace sovětského 45 mm kanónu na Valentinu. Na druhé zkušební SAU ZIS-41 lafetace 57 mm kanónu ZIS-2 na šasi ZIS-42 s pancéřovanou kabinou (možná část pancéřové korby BA-11)..." Ať jsem na vifu hledal jak hledal, jsa i zaregistrován, nenašel jsem ani ň. Jedinou fotografií kterou mám je tudíž anonce na reziňák od AER s číslem 7253 našel jsem ho na netu a je děsnej.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Jediná fotka co mám
URL : https://www.valka.cz/SOV-B-3-obrneny-transporter-t26930#102694
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.